POZNAJEMY ŚWIAT ZA POMOCĄ ZMYSŁÓW 13.06 – 17.06.2011 rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu, podporządkowywanie się dorosłym dbającym o higienę zmysłów dziecka (np. kontroli wzroku, słuchu, ściszanie głosu na prośbę dorosłego)
Podstawa programowa
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez
nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne Źródło
1-4,3-1,7-2
14-5,15-5
8-1,2,3,4
9-2,3,10-2,
5-3,
3-2,
3-3,4-1,
10-1,14-2,
14-3,
14-4,6
4-2,
5-3,4
1-1,3-1,
1-2,
3-4,
2-5,
6-5,
1-3,
1-3,2-4,
2-3,
2-1,
5-1,2
Słuchanie opowiadania A. Świerszczyńskiej „Brzydka sówka”.
Zabawy muzyczne przy piosence „Na wakacje”
„Zamki” – budowanie z piasku.
Zabawa ruchowa bieżna „Pająk i muchy”
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Przez dziurkę od klucza”
„Nasze minki” – zabawy z lusterkiem
Zabawa indywidualna rozwijająca umiejętność odwzorowywania „Ułóż to, co ja”
Ćwiczenia graficzne „Uśmiechnięta twarz”
Ćwiczenia w grupie – „Liczę sylaby”.
Praca w parach – układanie puzzli
Zabawy piłkami w przedszkolnym ogrodzie.
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci.
Zabawy dowolne
Zabawy integracyjne
Zabawy w małych zespołach.
Zabawy swobodne.
Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć
Samodzielne rozbieranie się w szatni
Korzystanie z toalety
Mycie zębów
Wycieranie nosa
Uczy się nie osadzać innych po wyglądzie. Potrafi opowiedzieć treść wysłuchanego utworu.
Śpiewa piosenkę zespołowo i indywidualnie, rozpoznaje dźwięki z otoczenia, określa je, wykonuje „muzykę” za pomocą klaskania, cmokania, klaskania, tupania, itd. Słucha muzyki poważnej (Vivaldi „Lato”)
Konstruuje z piasku, określa właściwości fizyczne piasku (suchy, mokry, sypki), nie przeszkadza innym podczas pracy.
Ogląda poszczególne elementy sali przedszkolnej za pomocą jednego oka, określa i nazywa zauważone rzeczy,
Ćwiczy mimikę twarzy, ogląda świat w lusterku, próbuje puszczać zajączki. Układa zaproponowane przez nauczyciela kompozycje z mozaiki geometrycznej.
Dorysowuje brakujące elementy – oczy, usta, nos. Ogląda powstałe prace i opowiada swoje wrażenia
Powtarza słowa za nauczycielką , dzieli je na sylaby, wyklaskuje ilość sylab równocześnie je wypowiadając.
Współdziała z kolegą, spostrzega charakterystyczne elementy.
Rzuca do obranego celu, podrzuca, bawi się w „Kolanko”
Wypowiada się, słucha uważnie innych dzieci, cierpliwie czeka na swoja kolej.
Bawi się zgodnie, wie, że wszystkie dzieci maja równe prawo do zabawyZachęca do zabawy dzieci nieśmiałe, pociesza w smutku.
Bawi się w małych grupach, współdziała.
Wybiera samodzielnie zabawki, pamięta o ich odkładaniu na półki.
Rozkłada pomoce (kredki, kartki).
Wiesza rzeczy w swojej szafce, zmienia obuwie, zapina zamki.
Spuszcza wodę po skorzystaniu z toalety i myje ręce.
Potrafi szorować żeby szczoteczką i płukać jamę ustna wodą.
Samodzielnie wyciera nos, prawidłowo wydmuchuje, wie, że należy zakrywać nos i usta przy kichaniu i kaszlu, dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem
Przew. trzylatka, cz. II, s.125
Płyta Elemetarz piosenki cz.18.
Vivaldi „Cztery pory roku”
Wiaderka, foremki, łopatki
Szablony „dziurek”
lusterka
mozaika geometryczna
kartki, kredki
Puzzle
Piłki
JUŻ WAKACJE 20.06 – 24.06.2011 wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach, swobodne rozmowy na
tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
1-1,3-1,6-1,2
3,4,14-5,7
9-2,
8-2,3
3-3,4-2,
14-5,
3-3,4,8-4,
10-1,14-1,
4-1,
1-1,3-3,
3-2,9-1,3
14-5,15-3,
1-2,5-1,
1-5,4-3,5-2,
6-1,11-1,
2-4,5-3,4,6-5
11-1,2
6-5,10-1,
2-1,4,
2-2,
5-1
1-3,2-3,
Rozmowa na temat sposobów spędzania wakacji –
”Wakacyjne marzenia” – rysowanie kredkami –
Zabawy rytmiczne – „Na wakacje”
Zabawa ruchowa z elem. czworakowania „Krety
Środki lokomocji na podróże wakacyjne – opowiadanie na podstawie ilustracji i wierszy.
„Marzy mi się" - zabawa wyciszająca w ogrodzie przedszkolnym;
„Pociąg” - układanie kompozycji szeregowych – praca indywidualna.
„Czym jedziemy na wakacje?" - zagadki słuchowe w małych zespołach.
Oglądamy widokówki, przewodniki turystyczne – praca w małych grupach.
Gry i zabawy na placu przedszkolnym.
Zabawy stolikowe materiałem plastycznym.
Rozmowy na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa w określonych sytuacjach.
Pobyt na świeżym powietrzu
Zabawy konstrukcyjne
Kulturalne witanie się i zegnanie z nauczycielką.
Mycie rąk przed i po każdym z posiłków oraz w razie konieczności.
Czesanie po leżakowaniu.
Spożywanie posiłków.
Leżakowanie
Potrafi wypowiadać się na temat. Wymienia przedmioty, jakie powinno się zabrać wyjeżdżając na wakacje. Wie jakie są sposoby spędzania czasu wolnego w sposób bezpieczny i ciekawy.
Potrafi wypowiadać się na temat swoich marzeń. Ozdabia kartkę według własnego pomysłu. Sprząta po zakończonej pracy.
Słucha i dowolnie interpretujemy ruchowo muzykę. Wyraża spostrzeżenia i przeżycia w różnych formach ekspresji.
Prawidłowo czworakuje.
Potrafi opowiadać o sposobach podróżowania na podstawie doświadczeń własnych i ilustracji. Rysuje swój środek podróży.
Słucha muzykę relaksacyjną; rozmawia o dziecięcych marzeniach; rozróżnia marzenia realne (do spełnienia) i nierealnych.
Próbuje układać kompozycję szeregową z figur geometrycznych o powtarzającym się rytmie.
Rozpoznaje odgłosy różnych pojazdów, rozpoznaje charakterystyczne odgłosy pojazdów z najbliższego środowiska
Wypowiada się o regionach naszego kraju (ciekawe miejsca do zwiedzania, charakterystyczne legendy).
Potrafi podporządkować się ustalonym zasadom gry. Bawi się w sposób bezpieczny, wie o zagrożeniach dla zdrowia i życia tkwiących w nieprzemyślanych zabawach wakacyjnych.
Manipuluje, lepi plasteliną na temat dowolny.
Wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrażających życiu. Wie, że niektóre zabiegi są konieczne dla zdrowia
Zwraca uwagę na właściwy do warunków atmosferycznych ubiór oraz na bezpieczeństwo podczas korzystania ze sprzętu sportowo – rekreacyjnego.
Buduje z klocków różne pojazdy na wakacyjna podróż.
Stosuje zwroty grzecznościowe.
Zwracanie uwagi na zachowanie higieny osobistej –
Rozumie zasadę nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych osób.
Kulturalnie zachowuje się przy stole
Wie o konieczności odpoczynku dla zdrowia.
Próbuje samodzielnie korzystać z papieru toaletowego.
Plansze, ilustracje
Kredki, kartki
Elementarz piosenki cz.18
Ilustracje pojazdów, kredki, karty pracy
Mozaika geometryczna
Płyta CD z nagraniami
Widokówki
Plastelina
aparatka88