MEDYCYNA_WYCHOWANIA_FIZYCZNEGO_I_SPORTU.doc

(28 KB) Pobierz
MEDYCYNA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

MEDYCYNA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

( Program ramowy )

 

 

 

Cele i założenia:

Przedmiot będzie realizowany na wykładach ( 20 godzin ).

Rozpowszechnienie uprawiania sportu i rekreacji oraz widoczne podwyższenie poziomu portu wypoczynkowego, jak też wzrost znaczenia kultury fizycznej
w profilaktyce i leczeniu, stwarzają  potrzebę posiadania przez każdego nauczyciela podstawowych wiadomości z zakresu fizjologii i potologii wysiłku fizycznego.

Medycyna wychowania fizycznego i sportu jako nauka praktyczna mieści się obecnie na pograniczu kompetencji medycyny sportowej, pediatrii, chorób wewnętrznych, ortopedii, dietetyki i innych specjalności lekarskich. Należy jednak podkreślić, że różny jest zakres obowiązków medycyny sportowej w odniesieniu
do osób uprawiających ćwiczenia wychowania fizycznego lub zajęcia rekreacyjne, czy też sport wyczynowy („... wychowanie fizyczne można uprawiać po to, aby być zdrowym, a sport kwalifikowany - dlatego, że jest się zdrowym...”).

W związku z rosnącą stale w naszym społeczeństwie potrzebę rozwijania  kultury fizycznej, od której oczekuje się zapewnienia radości życia dobrostanu zdrowotnego obywateli, nieodzowne staje się właściwe wykorzystanie medycyny w powiązaniu
z wychowaniem fizycznym, sportem i rekreacją. Jej podstawowym zadaniem powinno być dążenie w kierunku utrzymania i poprawy zdrowotności, rozwoju
oraz sprawności fizycznej, a także przedłużenia aktywnego zawodowo okresu życia człowieka.

Podsumowując, medycyna wychowania fizycznego i sportu jest gałęzią medycymy, której prezdmotem badań i kontroli jest zdrowy człowiek uprawiający jakiekolwiek formy wychowania fizycznego w celu podniesienia jego potencjału zdrowotnego, rozwoju i sprawności fizycznej. W odniesieniu do sportu wyczynowego, rola medycyny, polego na opiece nad zdrowym  zawodnikiem i pomocy w znajdowaniu optymalnej drogi do osiągnięcia rekordu.

 

Głównym zadanie nauczania medycyny wychowania fizycznego i sportu
w odniesieniu do studentów jest:

- Przed wykorzystaniem podstawy  zintegrowanych interdyscyplinarnych  zagadnień medycyny należy wyposażyć studentów w wiedzę merytoryczną, umiejętności metodyczne i elementy sprawności organizacyjnej niezbędne
do

1. Zapobiegania utracie zdrowia, które mogą wyniknąć w trakcie uprawiania sportu,

2. Wykrywanie biologicznych predyspozycji do określonych rodzajów sportu,

3. Kontrolę staniu fizycznego i wskaźników zdolności wysiłkowej stosowanych w procesie treningu wypoczynkowego i zajęć dydaktycznych z wychowania fizycznego,

4. Tworzenie fizjologicznych podstaw optymalizacji treningu i kryteriów stanu wytrenowania, a także odnowy powysiłkowej,

5. Kontrole biologicznych następstw ( również odległych ) uprawiania sportu w różnych okresach rozwojowych w zależności od płci,

6. Wyeliminowania zjawisk patologicznych związanych z uprawianiem sportu - wszelkie formy niedozwolonej stymulacji ( doping ).

 

TREŚCI PROGRAMOWE

 

Wykłady

 

1. Wprowadzenie, cele i zadania medycyny wychowania fizycznego i sportu. Krótki rys historyczny medycyny wychowania fizycznego i sportu. Współczesny system kontroli i opieki lekarskiej w polskim sporcie. Kryteria zdrowia i choroby.  
( 2 godz. )

2. Zagadnienia  wydolności fizycznej w sporcie i procesy przystosowania ustroju do obciążeń fizycznych                                                                               ( 2 godz. )

3. Skutki treningu i jego wpływ na organizm człowieka:                         ( 4 godz. )

  a) układ kostno - stawowy

  b) układ mięśniowo - szkieletowy

  c) układ krążenia

  d) serce i zapis jego czynności bioelektrycznej

  e) układ krążenia obwodowego

  f) układ nerwowy

  g) układ dokrewny

 

4. Problematyka zmęczenia a kształtowania treningu i aktywnego wypoczynku.
                                                                                                               (2 godz. )

5. Sport i wychowanie fizyczne w różnych grupach wiekowych oraz w zależności od płci                                                                                                     ( 2 godz. )

6. Problematyka doboru kandydatów do sportu wysoko kwalifikowanego
w aspekcie lekarskim                                                                                ( 2 godz. )

7. Czynniki wzmagające wydolność fizyczną. Znaczenie prawidłowego
odżywiania się                                                                                          ( 2 godz. )

8. Wybrane zagadnienia z zakresu patologii w sporcie ( doping ). Uszkodzenie związane z uprawianie sportu                                                                    ( 2 godz. )

9. Wykorzystanie sportu w celach terapeutycznych. Podstawy doraźnego postępowania w obrażeniach i ostro rozwijających się stanach chorobowych.
Uwagi końcowe                                                                                         ( 2 godz. )

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin