Brzozowski Stanisław - Legenda Młodej Polski.pdf

(1862 KB) Pobierz
897335113.001.png
Ta lektura , podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na stronie
Utwór opracowany został w ramach projektu Wolne Lektury przez fun-
STANISŁAW BRZOZOWSKI
Legenda Młodej Polski
    
adi
lei
Mli oe si i ojaiaje jak oksa li o kadaj si jak g k i
sokj li o iod e i ka si osaa dogii jak sad ieisa
idnokgai
leko kada si ea łkie sa naknienio oa ene słoa saia si
i ado nie ajał głiej o nie odnalał słaoi
ile osania do iae ski sania si ennego
ile najsasniejse gd dsa aisa ni a osa j ia nienaii
a k iena dogoenna ja ła i odanie gne do kego
dło słoo nieoieiane jak iano do sojej gle
k liie i enoi e nie en gn nie aieie
a jaiele oi a ede sski
oie najieniejsej i najlisej jaił
ssko o jese oe e nie jes as i e as do ieie i e
ieie jedna
i aj as sski na li sski k ae a ed so gd o
is k ojeie aj e o as lał
oia i isj ksik ej ka jes ła i ie nieaodna ielia
jedna
Florencja, . lipca 
 
I. ase a i isoia : Świadomość kulturalna uważa swoje życie wewnętrzne za pro-
ces samoistny i wystarczający samemu sobie: polega on na przyswajaniu sobie wartości
i treści wytwarzanych przez dzieje; wartości te wytworzone przez historię posiadają swo-
ją własną dziejową logikę; przyswajając je sobie, wprowadzamy do naszego wnętrza całe
dzieje; dramat historyczny Europy w nas się rozgrywa. Charakter zachodniej kultury
polega na dążeniu do świadomego wytwarzania samej psychiki, samej historii. Psychika
nagromadzająca w sobie wartości wytworzone przez dzieje Europy nie może znaleźć dla
siebie wyzwolenia jak tylko przez zawładnięcie tym procesem dziejowym, który całą kul-
turę europejską, Europę psychiczną wytwarza. Społeczeństwo świadomej i wyzwolonej
pracy jest wzorem dziejowym, ku któremu ciąży mocą swej wewnętrznej logiki kultu-
ra. Świadomość kulturalna rozwija się dziś w kierunku wyzyskiwania pracy dziejów na
rzecz bezdziejowego subiektywizmu. Tak powstaje sprzeczność zasadnicza kultury no-
woczesnej: nie może ona być wyrównana przez żaden automatyczny rozwój — krytyka
ciągłości kulturalnej — ale wymaga heroicznego zwrotu woli: heroizmu dziejowego jako
planu życia.
897335113.002.png
s oan : Samotna jednostka, nieznajdująca dla siebie miejsca w ży-
ciu klas posiadających, do których należy jako działacz kulturalny „Młodej Polski”. Ro-
mantyzm jako stan świadomości, wytwarzanej w społeczeństwie, lecz niezdolnej do wy-
twarzania samego społecznego życia. Zwrot współczesnej krytyki ancuskiej przeciw-
ko romantyzmowi. Sama krytyka ta powstaje w granicach romantyzmu, tj. chciałaby
przyjąć psychiczny rezultat życia, a odrzucić samą naturę tego życia. Romantyzm jako
wynik nieuchronny życia dziejowego, w którym prawo jest nieobecne. Głęboka krytyka
romantyzmu musi być krytyką społecznego ustroju. Wartość wewnętrzna świadomości
romantycznej zależna jest od procesu życiowego, który ją stworzył. Ubóstwo psychiczne
Młodej Polski jako wynik nicości wewnętrznej tego polskiego sas o , przeciwko któ-
remu była Młoda Polska buntem. Usiłowania przywrócenia ciągłości tradycji przez „ob-
łaskawienie” ruchu młodopolskiego i zapoznanie dziejowego znaczenia lat –¹.
Ciągłość tradycji jako ciągłość dobrowolnej i idealizowanej niewoli. Liryzm helotów. In-
telekt taroczkowy².
Polska ieinniała : Za organ narodowego czucia i myślenia służą nam warstwy
bierne i bezsilne. Pragnienie spokoju i wygody jako postulat dziejowy, założenie filozofii.
Epikureizm pogodnego dogasania. Polska tragiczna: zbudzenie się dziejowej siły. Pro-
blem dziejowy to przymierze i żywa łączność między myślą klasy robotniczej a włościań-
stwem. Jesteśmy na takiej głębokości, że myśleć trzeba o zasadniczym zwrocie w całym
dziejowym życiu. Krytyka tradycji. Katolicyzm jako system myśli i jako fakt dziejowy.
Jezuityzm jako formacja dziejowo-kulturalna. Stosunek dziejów Polski do Zachodu. Na-
sza tragiczna — wreszcie obłudna izolacja. Chrześcijaństwo. Prawo i łaska. Chrześcijań-
stwo jest w całkowitej sprzeczności z socjalizmem. Kościół katolicki jako chrześcijaństwo
prawdziwe. Katolicyzm jako powszechność izolacji. Kościół Milusińskich. Katolicyzm
Sienkiewicza. Polska, odcięta od świata, rodzina. Klasycyzm Polski zdziecinniałej.
Mi i legend : Filozofia bezwzględnego tworzenia. Krytyka języka. Słowo, wy-
twór dziejów, ukrywa je przed nami, staje się źródłem wszelkiego dogmatyzmu, wszelkiej
metafizyki. Metafizyka — mistycyzm wyrywają nas ze związku z dziejami obecnymi;
maskują własną naszą twórczość; oddają nas we władzę historii minionej. Wyzwolenie
dziejowe. Twórcza istota społeczeństwa. Irracjonalizm zasadniczy. Filozoficzne znaczenie
historii. Idea prawa. Krytyka naturalizmu. Przesilenie w teorii poznania. Samowiedza
i dojrzałość człowieka odczute jak jego zniknięcie. Granice pragmatyzmu. Krytyka em-
piriokrytycyzmu. Filozofia Sorela. Vico. Idea mitów dziejowych. Tworzenie i jego logika.
Ocalenie naszego twórczego ja; ja głębokie. Filozofia Bergsona. Młoda Polska na zasad-
niczym rozdrożu świadomości kulturalnej.
V. s nie oea : Świadomość heroiczna klasy robotniczej jako zadanie. Zabo-
bon gotowego świata. Polska bezskrzydłych. Poezja i prawda polskich klas posiadających.
Skok w próżnię. Fikcje świata istniejącego bez ludzkiego męstwa. Racjonalizm jako atro-
fia woli i odwagi. Irracjonalizm słabości.
eda sa aaek : Rozkład świadomości kulturalnej i tworzenie się
świadomości heroicznej. Moment przesilenia. Ucieczka świadomości rozszczepionej. Pa-
rodia swobody; etapy dekadentyzmu. Bunt psychiczny konsumentów. Psychologia i fi-
lozofia śp. zasługi. Wyzwolony dekadent i robotnik. Filozofia heroicznego prawa, bez-
względnego samostwarzania się ludzkości.
Polskie eaega ³: Skandal kulturalny. Patriotyczne grabarstwo: polski ro-
mantyzm jest literaturą zaginioną, apokryficzną. Romantyzm i „Młoda Polska”. Psycho-
logia na wspak odwrócona. I. Przemilczany i przegadany Norwid. Styl i dusza. Dziejo-
wość bezwzględna i samotna, niewzruszona wiara. Transcendentalizm Norwida: Dzieje
jako swoboda. Cywilizacja chrześcijańska. Katolicyzm Norwida: filozofia łaski. Dziejowe
znaczenie sztuki. II. Tragizm dziejowego wpływu. Ciągłość pracy i teatralizm wyobraźni.
Złudzenia perspektywy teatralnej. Praca dziejowa emigracji. Emigracja i Zachód ówcze-
sny. Filozofia dziejowego ducha. Mickiewicz i psychika europejska. Złudzenia polskiej
¹ laa — tzw. rewolucja  roku, seria wystąpień robotniczych w Rosji i w Królestwie Polskim.
² aoko (neol.) — zdatny głównie do gry w karty (konkretnie: w taroka).
³ eaega — gmina w Bawarii, w Niemczech, słynie misteriów pasyjnych, organizowanych co  lat
od roku . Dla Brzozowskiego nazwa ta służy jako symbol naśladowania męki, chęć usprawiedliwiania się
męką od pracy.
  Legenda Młodej Polski
swobody. Monsalwat. Towiański i komuna duchowa Romina. Odwrócenie zasadniczych
dążeń romantyzmu w psychologii i myśli Młodej Polski. Młoda Polska i Krasiński. Ham-
let i Chrystus. Obłuda umęczonej psychiki. Kultura bezpłodności dziejowej i psycholo-
gicznej izolacji. Nieprzemijająca prawda romantyzmu. Romantyzm i bezwzględne two-
rzenie. Praca życia Słowackiego. Znaczenie piękna. Romantyzm i światopogląd tragiczny.
Zadania twórczości polskiej.
oojenie ds : Bezdziejowość współczesnej psychiki polskiej: jej metamor-
fozy i maski. Widmo bezdziejowego świata. Dziejowa rzeczywistość jako jedyny grunt
bezwzględnego tworzenia. Bankructwo fetyszyzmu naukowego. Wyzwolenie nauki ży-
wej. Proudhon. Złudzenie naukowości. Metafizyka jaźni wolnej od życia. Ibsen pocie-
szyciel. Duchowe znaczenie biologii. Nowaczyński. Psychologia bezwzględnego gestu.
Tworzenie od biologicznych głębin. Polska bezcielesna. Jaźń i biologia.
ieoska dni nas : Upiór i maszyna. Patos kultury zachodniej i filozoficzne
wyznania wiary rozbitków. Idea klasy robotniczej. Fikcje demokracji. Młoda Polska i Eu-
ropa psychiczna. Postulaty samoistności narodowej. Historia i tożsamość. Miriam jako
inicjator kultury zachodniej. Psychologia ponaddziejowego absolutu. Czyste przeżycie.
Sztuka i dusza Hamsuna. Indywidualność królewska i psychologiczne atomy. Metafi-
zyczne znaczenie piękna. Geneza estetyzmu: krytyka metafizyczna czystej sztuki. Pater
i Miriam. Trochę zwierzęcej młodości.
aali dekaden soli : Literatura ancuska II cesarstwa; koncep-
cja sztuki i psychologia Flauberta. Świadomość kulturalna i dzieje. Emil Zola i wiara
w naukę. Bezwzględna rzetelność psychiki: twórczość Baudelaire'a. Psychologia symbo-
lizmu. Bezwzględnie kształtowana psychika: Laforgue, Barrès. Granice literatury an-
cuskiej. Absolutne wypowiedzenie; kult psychiki zawsze gotowej.
o i ao : Wychowawcze znaczenie kultur obcych. Psychologia abstrak-
cyjnej dziejowości. Engels i Guliwer. Humor jako religia narodowa, jego dziejowe za-
łożenia. Dickens. Filozofia konkretnego czasu. Humor jako heroizm konkretności. Po-
chwała śmiechu. Apologia śmieszności. Humor jako tworzenie bezwzględne. Zachodnie
bajki Stevensona. Humor jako platonizm; jako dobre sumienie bezwzględnego indy-
widualizmu. Morze jako wychowawca. Meredith. — Dusza kultury włoskiej. Filozofia
wszechobecnego prawa. Vico. — Leopardi. — Carlyle i Carducci. Dusze narodów. My
i Europa.
sa saona : Religijne znaczenie twórczości Kasprowicza. Jej momenty. Li-
ryzm Norwida. Kilka słów o Whitmanie. Bezwzględne znaczenie liryzmu. Poezja Staffa.
iiele ajeni : Psychologia mistycyzmu. Mistycyzm i empiryzm. Misty-
cyzm naukowy. Neomistyka jako wola chaosu. Poezja Micińskiego. Epicki stan dusz
i rozlewność mistyczna. Goethe.
a na sa klsk : Epopeja klęski. Psychologia klęski bezwzględnej. Życie
pozostawione sobie. Żeromski i sztuka zadomowiona. Złudzenia obojętności dziejowej.
Reymont. Poezja Orkana. Psychologia twórczości Żeromskiego. Siedlisko wewnętrz-
nej klęski. Złudzenia artystycznego wyzwolenia. Wyrzeczenie się woli dziejowej. a
o eanie i ieje ge .
anisła siaski : Walka z bezdziejowością. I. Psychologia utworów mło-
dzieńczych. Śmierć za życia i estetyzm. Myśl jako zjawisko estetyczne. Rozszczepienie
wewnętrzne. Moment l . Psychologia zwierciadeł. II. Tworzenie symbolicznego czy-
nu. Myśl jako gest. Czyn w teatrze. Czyn jako linia. Dusza bezdziejowa i naród: strach
przed zoologią dziejów. III. Znaczenie illeid . Przyjęcie odpowiedzialności za czyn ir-
racjonalny i konkretny. Usiłowanie wyjścia poza logikę indywidualną. kałka , olesła .
Wyznanie Poo . Znaczenie trwałe twórczości Wyspiańskiego. Tworzenie się Europy
żywych, swobodnie stworzonych narodów. Książka niniejsza.
.  „”  
iadoo klalna aa soje ie enne a oes saoisn i saaj
sae soie olega on na sajani soie aoi i ei aan e ieje
aoi e oone e isoi osiadaj soj łasn iejo logik sajaj
je soie oaa do nasego na ałe ieje daa ison o nas
  Legenda Młodej Polski
si oga aake aodniej kl olega na deni do iadoego aania
saej siki saej isoii Psika nagoaaja soie aoi oone e
ieje o nie oe nale dla sieie olenia jak lko e aładniie o
ese iejo k ał kl eoejsk o sin aa ołeeso
iadoej i olonej a jes oe iejo k ke i o sej en
nej logiki kla iadoo klalna oa si i kienk skiania a
iej na e eiejoego sieki ak osaje seno asadnia kl
nooesnej nie oe ona nana e aden aoan oj kka
igłoi klalnej ale aga eoinego o oli eoi iejoego jako lan
ia
Byłoby rzeczą ciekawą i pożyteczną zdać sobie sprawę, jakiego rodzaju pojęcia i wy-
obrażenia kojarzą się dziś w umyśle przeciętnego Europejczyka z wyrazem „kultura”,
„kultura nowoczesna”. Sam wyraz nie schodzi z ust i mimo woli nasuwa się remini-
scencja z Carlyle'a⁴, iż wszelkie sprawy życia rozstrzygają się w ciszy, że hałaśliwa uwaga
oznacza najczęściej zanik jakiejś funkcji, niezdolność całkowitą do wypełniania czynności
i prac, o których się mówi. Kiedy rozważa się styl, strukturę myślową dzieł i pisarzy, do
których określenie „kulturalny” stosowane jest dziś najczęściej, nabiera się dość dziw-
nego wyobrażenia o tym, jakiego rodzaju pojęcia mają nasi współcześni o warunkach
i naturze wielkich procesów historycznych. W samej rzeczy, typem „kulturalnego” w no-
Piękno
woczesnym stylu umysłu są ludzie w rodzaju Rèmy de Gourmonta⁵, Anatola France'a⁶,
Oscara Wilde'a⁷, Patera⁸, Jerzego Simmla⁹ itp. Cechuje ich wszystkich jedna wspólna
właściwość: oto wykorzystanie wielkich doświadczeń dorobków dziejowych dla celów
indywidualnych; cechuje ich taki stosunek do całego zasobu myśli, uczuć, wartości wy-
tworzonych przez ludzkość, jak gdyby całe zadanie historii redukowało się do tego, by
wytworzyć w umyśle danej jednostki obraz świata harmonijny, piękny lub zaciekawiają-
cy.
Kulturą nazywa się dzisiaj przetwarzanie pracy dziejowej ludzkości i jej dorobku na
czyniące zadość aspiracjom indywidualnym subiektywne sny o życiu umysłów giętkich
i wyrafinowanych.
Zadajmy sobie trud przeanalizowania dokładnie i szczerze procesów psychologicznych
Sztuka, Wychowanie
oznaczanych przez nas jako nabywanie kultury, a przekonamy się, że mają one na ogół
charakter ucieczki intelektualnej, oddalenia się od tego, co stanowi treść naszego nowo-
czesnego życia. Wydaje się rzeczą niezaprzeczalną, że potrzeby życia czynnego, w którym
bierzemy udział, odgrywają bardzo małą i przeważnie negatywną rolę w tym procesie.
Nikt nie zechce twierdzić, że nowoczesna literatura i sztuka powstają pod naciskiem im-
pulsów bezpośrednich, dążeń mających za zadanie zabezpieczyć istnienie i trwanie danej
grupy ludzkiej. Niewątpliwą zaś jest rzeczą, że wszystko, co wartość kultury przez nas
odziedziczonej stanowi, w ten właśnie zostało wytworzone sposób. Swój intelekt, swoją
wrażliwość zdobył człowiek, walcząc o swe istnienie: są to dorobki społecznej walki o byt.
Dziś nabywamy je, oddalając się od tego zasadniczego stanowiska życiowego, które je wy-
tworzyło. Przyswajanie sobie wyników działalności, pracy, walki dziejowej, olbrzymie-
go twórczego życiowego procesu historii nie jest związane ze zdolnościami i dążeniami
alle oas (–) — szkocki satyryk i eseista, a przede wszystkim historyk i filozof historii,
popularyzator i jeden z twórców swoistej historiozofii zwanej heroizmem. Wzbudzał kontrowersje jako spo-
łeczny komentator i miał duży wpływ na myśl prawicową w epoce wiktoriańskiej. Dzieła: oaeoie e
dla oae i ieiasek oaesa isoii , ao esas .
de oon (–) — ancuski poeta, pisarz i krytyk, przedstawiciel symbolizmu. Pisownia
„Rémy de Gourmont” jest błędna; spopularyzował i stosował ją tłumacz de Gourmonta, Ezra Pound (winno
być: „Remy”).
ane naole (–) — właśc. François-Anatole Thibault, ancuski poeta, pisarz i dziennikarz.
Laureat literackiej Nagrody Nobla (). Najsłynniejsze dzieła France'a to: odnia lesa onnad (),
osoda od lo si k () oraz ogoie łakn ki ().
ilde sa (–) — irlandzki pisarz, poeta i dramaturg. Słynął z ekstrawaganckiego i amoralnego
trybu życia. Najsłynniejsze dzieła: Poe oiana aa (), ala Lad indeee (), oiea
e naenia (), M idealn (), d oani na seio ().
Pae ale oaio (–) — angielski krytyk literacki i pisarz, znawca antyku i renesansu, uprawiał
krytykę impresjonistyczną.
iel eog (–) — niemiecki socjolog, filozof, eseista i teoretyk kultury. Twórca mikrosocjolo-
gii, prekursor socjologii codzienności. Autor m.in.: ilooi ienia (), ojologii () i ilooi kl
().
  Legenda Młodej Polski
Zgłoś jeśli naruszono regulamin