Dwie płcie, dwa mózgi VI 2005.pdf
(
383 KB
)
Pobierz
DWIE P¸CIE,
Ró˝nice w budowie i aktywnoÊci
mi´dzy mózgiem kobiety
a m´˝czyzny sà znaczne.
Ich poznanie mo˝e przyczyniç si´
do opracowania w∏aÊciwych
dla p∏ci metod leczenia depresji,
schizofrenii i innych schorzeƒ
P
ewnego pochmurnego styczniowego dnia tego roku
Lawrence Summers, rektor Harvard University, rozp´ta∏
prawdziwà burz´. Wystarczy∏a sugestia, ˝e jednà z przyczyn
nieproporcjonalnie ma∏ej liczby kobiet naukowców mogà byç
wrodzone ró˝nice w budowie mózgu obu p∏ci, by roznieciç
na nowo spór ciàgnàcy si´ od koƒca XIX wieku. Wtedy to na-
ukowcy wykazali, ˝e mózg kobiety jest zwykle mniejszy ni˝
m´˝czyzny, i niektórzy zacz´li powo∏ywaç si´ na ten fakt ja-
ko argument przemawiajàcy za mniejszà sprawnoÊcià inte-
lektualnà p∏ci pi´knej.
A jednak do dziÊ nikt nie znalaz∏ ˝adnego dowodu na to,
˝e anatomiczne odmiennoÊci uniemo˝liwiajà kobietom si´-
ganie po akademickie laury w matematyce, fizyce czy in˝y-
Larry Cahill
24
ÂWIAT NAUKI
CZERWIEC 2005
DWA MÓZGI
nierii [
ramka na stronie 31
]. Wykazano natomiast, ˝e mózg
m´˝czyzny i kobiety jest pod wieloma wzgl´dami bardzo po-
dobny. Niemniej naukowcy badajàcy ró˝ne aspekty jego funk-
cjonowania, od przetwarzania mowy i sposobu odnajdowania
drogi po zapami´tywanie emocji, w ciàgu ostatnich 10 lat
udokumentowali tak˝e zdumiewajàcà liczb´ strukturalnych,
biochemicznych i czynnoÊciowych ró˝nic mi´dzy p∏ciami.
Owe ró˝nice sà nie tylko interesujàcymi osobliwoÊciami
wyjaÊniajàcymi, dlaczego m´˝czyêni tak ch´tnie oglàdajà
Âwiat wed∏ug Bundych
. Majà one znacznie powa˝niejsze kon-
sekwencje. Przemawiajà za koniecznoÊcià opracowania
odmiennych dla obu p∏ci metod leczenia wielu zaburzeƒ:
depresji, uzale˝nieƒ, schizofrenii czy zespo∏u stresu poura-
zowego (PTSD). Sprawiajà ponadto, ˝e naukowcy zajmujàcy
si´ strukturà i funkcjà mózgu muszà uwzgl´dniaç p∏eç ba-
danych podczas analizy wyników, a w∏aÊciwie ju˝ podczas
rekrutacji ochotników – w przeciwnym razie powinni liczyç
si´ z faktem, ˝e wnioski mogà byç mylàce.
Wyrzeêbiç mózg
DO NIEDAWNA NEUROLODZY
sàdzili, ˝e zró˝nicowanie budowy
mózgu obu p∏ci dotyczy w zasadzie tylko tych obszarów, któ-
re odpowiadajà za zachowania rozrodcze. W artykule „Sex
Differences in the Brain”, opublikowanym w
Scientific Ame-
rican
w 1966 roku, Seymour Levine ze Stanford University opi-
sa∏, jak hormony p∏ciowe powodujà, ˝e samce szczurów wspi-
CZERWIEC 2005
ÂWIAT NAUKI
25
najà si´ na samice, te zaÊ pr´˝à grzbiet
w ∏uk i wypinajà zad, by zwabiç zalotni-
ków. Levine wspomnia∏ w swej pracy
tylko o jednej cz´Êci mózgu – podwzgó-
rzu, ma∏ej strukturze le˝àcej u podstawy
mózgu, odpowiedzialnej za regulacj´
wytwarzania hormonów oraz kontrol´
podstawowych zachowaƒ, takich jak je-
dzenie, picie i seks. W konsekwencji ca-
∏e pokolenie neurologów wychowa∏o si´
w przeÊwiadczeniu, ˝e „p∏ciowe zró˝ni-
cowanie mózgu” odnosi si´ wy∏àcznie
do zachowaƒ rozrodczych, hormonów
p∏ciowych i podwzgórza.
˝e pewne rejony kory czo∏owej, miejsca,
gdzie zachodzi wiele procesów poznaw-
czych, sà wi´ksze u kobiet ni˝ u m´˝-
czyzn, podobnie jak cz´Êç kory lim-
bicznej bioràcej udzia∏ w reakcjach
emocjonalnych. Z kolei u m´˝czyzn
wi´ksze sà niektóre obszary kory cie-
mieniowej, która uczestniczy w procesie
orientowania si´ w przestrzeni, oraz cia-
∏o migda∏owate – struktura pobudzana
przez informacje o ∏adunku emocjonal-
nym. Ró˝nice dotyczàce rozmiaru pew-
nych obszarów (i inne opisywane w tym
artykule) sà wzgl´dne – oddajà propor-
w mózgu m´˝czyzny. Po zliczeniu neu-
ronów w próbkach pobranych od zmar-
∏ych naukowcy ustalili, ˝e u m´˝czyzn
dwie z szeÊciu warstw kory tego rejonu
zawierajà mniejszà liczb´ neuronów w
jednostce obj´toÊci. Podobne wyniki uzy-
skano nast´pnie dla p∏ata czo∏owego.
Neurolodzy mogà teraz zajàç si´ zbada-
niem, czy ró˝nice te korelujà ze zdolno-
Êciami poznawczymi – na przyk∏ad czy
wzrost g´stoÊci neuronów w korze s∏u-
chowej kobiet poprawi ich wyniki w te-
stach sprawnoÊci j´zykowej.
Ró˝nice anatomiczne mogà byç w du-
˝ej mierze spowodowane aktywnoÊcià
hormonów p∏ciowych dzia∏ajàcych na
uk∏ad nerwowy w okresie p∏odowym.
Wp∏ywajà one na rozwój struktur móz-
gu i tworzenie po∏àczeƒ mi´dzy neuro-
nami, kszta∏tujàc architektur´ i zag´sz-
czenie komórek w ró˝nych obszarach.
Co ciekawe, te rejony mózgu, które w
badaniach Goldstein wykazywa∏y zale˝-
ne od p∏ci zró˝nicowanie anatomiczne,
odpowiadajà u zwierzàt rejonom o naj-
wi´kszej liczbie receptorów hormonów
p∏ciowych. Zale˝noÊç mi´dzy wielkoÊcià
pewnych obszarów u doros∏ych a miej-
scem dzia∏ania hormonów p∏ciowych w
˝yciu p∏odowym przemawia za tym, ˝e
przynajmniej niektóre ró˝nice w funk-
cjach poznawczych nie sà pochodnà kul-
tury ani zmian hormonalnych w okresie
dojrzewania p∏ciowego, lecz istniejà ju˝
w chwili narodzin.
Intrygujàce wyniki badaƒ nad zachowaniem ludzi
i zwierzàt to kolejne argumenty za tezà,
˝e mózgi obu p∏ci ró˝nià si´ ju˝ w chwili narodzin.
Poglàd ten nie wytrzyma∏ jednak kon-
frontacji z nowszymi spostrze˝eniami
podkreÊlajàcymi wp∏yw p∏ci na wiele
aspektów dzia∏ania ludzkiego mózgu,
jak pami´ç, emocje, widzenie, s∏yszenie,
rozpoznawanie twarzy czy odpowiedê
na stres. Przez ostatnie 5–10 lat poja-
wia∏o si´ coraz wi´cej takich obserwacji
w zwiàzku z wprowadzeniem nowych
metod badaƒ: emisyjnej tomografii
pozytonowej (PET) i czynnoÊciowego
magnetycznego rezonansu jàdrowego
(fMRI) – zaawansowanych, nieinwazyj-
nych technik obrazowania medyczne-
go, które umo˝liwiajà podglàdanie dzia-
∏ania mózgu ˝yjàcych osób.
DoÊwiadczenia przeprowadzone ty-
mi metodami ujawni∏y anatomiczne
zró˝nicowanie rozmaitych obszarów
rozsianych po ca∏ym mózgu. Jill M.
Goldstein i jej wspó∏pracownicy z Har-
vard Medical School wykorzystali ma-
gnetyczny rezonans jàdrowy do zmie-
rzenia wielkoÊci wielu obszarów
korowych i podkorowych. Odkryli m.in.,
cj´ wielkoÊci danej struktury do ca∏ko-
witej wielkoÊci mózgu badanej osoby.
Jak si´ przypuszcza, ró˝nice w wiel-
koÊci pewnych obszarów mózgu od-
zwierciedlajà ich znaczenie dla orga-
nizmu. I tak naczelne polegajà raczej
na wzroku ni˝ na w´chu, szczury zaÊ
odwrotnie. W zwiàzku z tym w mózgu
naczelnych odpowiednio wi´kszy ob-
szar zajmuje si´ przetwarzaniem wra-
˝eƒ wzrokowych, u szczurów natomiast
dominujà struktury zwiàzane z funk-
cjonowaniem zmys∏u w´chu. Te anato-
miczne dysproporcje mi´dzy mózgiem
m´˝czyzny i kobiety mogà wi´c powo-
dowaç, ˝e sposób ich funkcjonowania
jest odmienny.
Ró˝nice mi´dzy p∏ciami da si´ za-
uwa˝yç tak˝e na poziomie komór-
kowym. Grupa Sandry Witelson z
McMaster University wykaza∏a, ˝e za-
g´szczenie neuronów w niektórych cz´-
Êciach kory p∏ata skroniowego, zwiàza-
nej z przetwarzaniem i rozumieniem
mowy, jest wi´ksze w mózgu kobiety ni˝
Wrodzone sk∏onnoÊci
KILKA FRAPUJ
Ñ
CYCH OBSERWACJI
dokona-
nych podczas badaƒ behawioralnych
potwierdza, ˝e niektóre ró˝nice mi´dzy
p∏ciami pojawiajà si´ jeszcze przed uro-
dzeniem. Przez lata naukowcy wykazy-
wali, ˝e ch∏opcy i dziewczynki inaczej
dobierajà sobie zabawki. Ch∏opcy wy-
bierajà raczej pi∏ki i samochody, pod-
czas gdy dziewczynki ch´tniej si´gajà
po lalki. Ale nikt nie potrafi∏ rozstrzy-
gnàç, czy te preferencje sà podyktowa-
ne kulturà, czy mo˝e wrodzonymi w∏a-
ÊciwoÊciami mózgu.
Aby odpowiedzieç na to pytanie, Me-
lissa Hines z City University London
wraz z Gerianne M. Alexander z Texas
A&M University postanowi∏y przyjrzeç
si´ ma∏pom – naszym najbli˝szym ku-
zynom ze Êwiata zwierzàt. Grupie kocz-
kodanów zielonosiwych da∏y do wyboru
ró˝ne zabawki: szmaciane lalki, ci´˝a-
rówki oraz troch´ innych, neutralnych
p∏ciowo przedmiotów, jak ksià˝ki z ob-
Przeglàd /
Dwa mózgi
n
Neurobiolodzy odkryli anatomiczne, biochemiczne i funkcjonalne ró˝nice mi´dzy
mózgiem kobiety i m´˝czyzny.
n
OdmiennoÊci dotyczà niemal ca∏ego mózgu – rejonów zaanga˝owanych w mówienie,
pami´ç, emocje, widzenie, s∏yszenie, a tak˝e odnajdowanie drogi.
n
Naukowcy pracujà nad ustaleniem, jak te ró˝nice p∏ciowe powiàzaç ze sposobem
myÊlenia i zachowania si´ kobiet i m´˝czyzn. Odkrycia na tym polu mogà przyczyniç si´
do opracowania p∏ciowo specyficznych metod leczenia zaburzeƒ psychicznych
– schizofrenii, depresji, uzale˝nieƒ i zespo∏u stresu pourazowego.
26
ÂWIAT NAUKI
CZERWIEC 2005
zabrali kamer´ wideo na oddzia∏ po∏o˝-
niczy, by zarejestrowaç sk∏onnoÊci jed-
nodniowych noworodków. Pokazywano
im albo przyjacielskie twarze studentek,
albo ruchome mechanizmy, które kolo-
rem, wielkoÊcià i kszta∏tem przypomi-
na∏y twarze studentek, a nawet zawie-
ra∏y przemieszane elementy obrazujàce
ich charakterystyczne cechy. Aby unik-
nàç stronniczoÊci, badacze na tym eta-
pie doÊwiadczenia nie znali jeszcze p∏ci
dzieci. Gdy obejrzano nagrane taÊmy,
okaza∏o si´, ˝e dziewczynki d∏u˝ej ob-
serwowa∏y rzeczywiste twarze, podczas
gdy ch∏opców ciekawi∏y g∏ównie obiek-
ty mechaniczne. Tak wi´c odmiennoÊç
zainteresowaƒ by∏a ewidentna od pierw-
szego dnia ˝ycia, z czego wynika, ˝e
zró˝nicowanie p∏ciowe jest wbudowa-
ne w nasz aparat poznawczy ju˝ w ∏o-
nie matki.
RÓ˚NA WIELKOÂå
Ró˝nice anatomiczne mi´dzy mózgiem
kobiety i m´˝czyzny znajdujemy we
wszystkich p∏atach. Gdy zespó∏ Jill M.
Goldstein z Harvard Medical School
zmierzy∏ wzgl´dnà obj´toÊç wybranych
obszarów kory mózgu (wyra˝onà jako
u∏amek ca∏kowitej obj´toÊci mózgu), oka-
za∏o si´, ˝e inne obszary mózgu sà wi´k-
sze u kobiet, a inne u m´˝czyzn (
poni˝ej
).
Niejasne pozostaje, czy te anatomiczne
rozbie˝noÊci sà przyczynà ró˝nic w zdol-
noÊciach poznawczych.
P∏at
ciemieniowy
P∏at
czo∏owy
P∏at
potyliczny
P∏at
skroniowy
W szponach stresu
P
¸
CIOWE ZRÓ
˚
NICOWANIE
biochemicznych
cech mózgu i jego konstrukcji anato-
micznej w wielu przypadkach wp∏ywa na
to, jak m´˝czyêni i kobiety reagujà na
zmiany w otoczeniu oraz jak odbierajà
i zapami´tujà sytuacje stresowe. Dobrze
to widaç na przyk∏adzie cia∏a migda-
∏owatego. Naukowcy, m.in. Goldstein,
zaobserwowali, ˝e jest ono wi´ksze u
m´˝czyzn ni˝ u kobiet, a u samców
szczurów neurony tego obszaru tworzà
liczniejsze po∏àczenia z innymi komór-
kami nerwowymi ni˝ u samic. Mo˝na
wi´c przypuszczaç, ˝e ró˝nice anato-
miczne przyczyniajà si´ do odmienne-
go reagowania obu p∏ci na stres.
Aby oceniç, czy cia∏o migda∏owate sa-
micy i samca rzeczywiÊcie inaczej od-
powiada na stres, zespó∏ Kathariny
Braun z Otto-von-Guericke-Universität
w Magdeburgu w Niemczech na krót-
ko odstawi∏ m∏ode koszatniczki od mat-
ki. Dla tych po∏udniowoamerykaƒskich
OBSZARY WI¢KSZE U KOBIET
OBSZARY WI¢KSZE U M¢˚CZYZN
razkami. Okaza∏o si´, ˝e samce najd∏u-
˝ej zajmowa∏y si´ zabawkami dla ch∏op-
ców, samice zaÊ sp´dza∏y czas tak jak
dziewczynki. Ksià˝ki z obrazkami i inne
neutralne zabawki okaza∏y si´ jednako-
wo interesujàce dla obu p∏ci.
To raczej ma∏o prawdopodobne, by
koczkodany dzia∏a∏y pod presjà ludzkiej
kultury. Wyniki badania dowodzà wi´c,
˝e dobór zabawek przez dzieci jest przy-
najmniej w cz´Êci spowodowany wro-
dzonymi ró˝nicami biologicznymi. Roz-
bie˝ne preferencje, jak równie˝ wszystkie
anatomiczne odmiennoÊci w budowie
mózgu obu p∏ci pojawi∏y si´ prawdopo-
dobnie w toku ewolucji jako efekt presji
selekcyjnej. W badaniach, w których u˝y-
to zabawek, zarówno ch∏opcy, jak i sam-
ce koczkodanów, wybierajà te przedmio-
ty, które mogà byç wprawiane w ruch i
prowokujà przepychanki i utarczki. Wy-
daje si´, ˝e cechy te pozwalajà na çwicze-
nie zachowaƒ przydatnych podczas polo-
waƒ czy zdobywania partnerki. Podobnie
mo˝na przyjàç hipotez´, ˝e osobniki p∏ci
˝eƒskiej wybierajà zabawki sprzyjajàce
doskonaleniu umiej´tnoÊci niezb´dnych
w przysz∏oÊci podczas wychowywania
dzieci.
Zespó∏ Simona Barona-Cohena z Uni-
versity of Cambridge obra∏ innà, rów-
nie pomys∏owà drog´ badania wp∏ywu
genów i wychowania na kszta∏towanie
odmiennoÊci mi´dzy kobietà i m´˝-
czyznà. Naukowcom znany by∏ fakt, ˝e
niemowl´ta p∏ci m´skiej i ˝eƒskiej w
ró˝nym stopniu interesujà si´ innymi
ludêmi. Baron-Cohen ze swojà stu-
dentkà Svetlanà Lutchmayà opisali fakt,
˝e jednoroczne dziewczynki sp´dzajà
wi´cej czasu na obserwowaniu matki
ni˝ jednoroczni ch∏opcy. A gdy tak
ma∏ym dzieciom pozwoli si´ wybieraç
film do oglàdania, dziewczynki d∏u˝ej
patrzà na obrazy twarzy ludzkich, pod-
czas gdy ch∏opcy sk∏aniajà si´ ku filmom
o samochodach.
OczywiÊcie preferencje te mogà byç
skutkiem ró˝nic w sposobie zajmowa-
nia si´ niemowl´tami odmiennej p∏ci
przez doros∏ych. Aby wyeliminowaç ten
czynnik, Baron-Cohen i jego studenci
LARRY CAHILL uzyska∏ tytu∏ doktora neu-
rologii w 1990 roku w University of Cali-
fornia w Irvine. Nast´pne dwa lata sp´-
dzi∏ w Niemczech, badajàc mechanizmy
uczenia si´ i zapami´tywania u suwaków
(drobnych gryzoni blisko spokrewnionych
z myszoskoczkami) za pomocà ró˝nych
technik obserwowania komórek mózgu,
po czym powróci∏ do Irvine, gdzie obec-
nie jest profesorem nadzwyczajnym na
Wydziale Neurobiologii i Zachowania i
cz∏onkiem Center for the Neurobiology of
Learning and Memory.
CZERWIEC 2005
ÂWIAT NAUKI
27
Okaza∏o si´ tak˝e, ˝e neurony hipo-
kampa dzia∏ajà inaczej u samic i sam-
ców, przynajmniej podczas nabywania i
zapami´tywania doÊwiadczeƒ. Janice
M. Juraska z University of Illinois i jej
wspó∏pracownicy wykazali, ˝e uloko-
wanie szczurów we wzbogaconym Êro-
dowisku (klatki pe∏ne zabawek oraz to-
warzystwo innych szczurów sprzyjajàce
oddzia∏ywaniom spo∏ecznym) powodo-
wa∏o inne zmiany w strukturze komó-
rek nerwowych hiopokampa u samic, a
inne u samców. U samic obfitoÊç bodê-
ców wzmaga∏a rozga∏´zianie si´ den-
drytów, wieloramiennych struktur przy-
pominajàcych korzenie drzew, które
odbierajà sygna∏y od innych komórek
nerwowych. Zmiany te przypuszczalnie
odzwierciedla∏y wzrost liczby po∏àczeƒ
mi´dzy neuronami, co – jak si´ uwa˝a –
ma zwiàzek z powstawaniem pami´ci.
W przypadku samców z∏o˝one Êrodowi-
sko nie mia∏o ˝adnego wp∏ywu na sto-
pieƒ rozga∏´zienia dendrytów lub na-
wet nieznacznie go zmniejsza∏o.
Jednak w sytuacjach stresowych cza-
sami lepiej uczà si´ samce szczurów. Ze-
spó∏ Tracey J. Shors z Rutgers Universi-
ty odkry∏, ˝e krótka ekspozycja na seri´
jednosekundowych elektrowstrzàsów
poprawia∏a wykonywanie wyuczonych
zadaƒ i jednoczeÊnie zwi´ksza∏a g´stoÊç
po∏àczeƒ dendrytycznych z innymi neu-
ronami w mózgach samców, niekorzyst-
nie zaÊ wp∏ywa∏a na procesy pami´cio-
we i liczb´ po∏àczeƒ mi´dzy neuronami
samic. Odkrycia takie majà interesujàce
implikacje spo∏eczne. Im wi´cej wiemy
o odmiennoÊciach mechanizmów zapa-
mi´tywania informacji, tym lepiej mo-
˝emy kszta∏towaç i ró˝nicowaç warun-
ki uczenia si´ ch∏opców i dziewczynek.
Choç hipokamp samiczek szczurów
niekorzystnie reaguje na ostry stres, to
wydaje si´ bardziej odporny na przed∏u-
˝ajàce si´ dzia∏anie bodêca stresowego.
Zespó∏ Cheryl D. Conrad z Arizona State
University zamknà∏ szczury na szeÊç go-
dzin w drucianej klatce, co wywo∏uje
niepokój tych zwierzàt. Nast´pnie na-
ukowcy ocenili odpornoÊç neuronów hi-
pokampa na ÊmiercionoÊnà neuro-
toksyn´ (jest to standardowa metoda
mierzenia wp∏ywu stresu na komórki).
D∏ugotrwa∏e ograniczenie ruchu spra-
wi∏o, ˝e neurony hipokampa samców
sta∏y si´ bardziej wra˝liwe na toksyn´,
nie obserwowano natomiast ˝adnego
efektu u samic. Ta i podobne do niej ob-
serwacje wskazujà, ˝e samice sà znacz-
NATURALNE PREFERENCJE
Koczkodany zielonosiwe (
Cercopithecus aethiops
)
obserwowane przez Gerianne M. Alexander z Texas
A&M Univeristy oraz Meliss´ Hines z City Univer-
sity London wykazywa∏y podczas wybierania za-
bawek takie same preferencje jak ch∏opcy i dziew-
czynki. Samce (
górne zdj´cie
) sp´dza∏y wi´cej
czasu na zabawie ci´˝arówkami, podczas gdy sa-
mice (
dolne zdj´cie
) bardziej interesowa∏y si´ lal-
kami (
wykres
). Taki wzór zachowaƒ przemawia za
tym, ˝e równie˝ ludzkie wybory w dzieciƒstwie mo-
gà byç w du˝ej mierze wynikiem szczególnego
ukszta∏towania obwodów neuronalnych, a nie wy-
∏àcznie efektem wychowania.
-
-
-
-
-
-
-
-
„M¢SKIE”
ZABAWKI
„KOBIECE”
ZABAWKI
30
20
10
0
PI¸KA
SAMOCHÓD
POLICYJNY
LALKA CZERWONA
MISKA
Samce Samice
gryzoni, które w naturalnym Êrodowisku
˝yjà w du˝ych koloniach, ka˝da, nawet
chwilowa, izolacja musi byç wstrzàsem
emocjonalnym. Naukowcy zmierzyli na-
st´pnie g´stoÊç receptorów serotoniny
na neuronach ró˝nych obszarów móz-
gu. Serotonina to neuroprzekaênik
(czàsteczka sygna∏owa przenoszàca
informacj´ mi´dzy neuronami), który
ma kluczowe znaczenie dla zachowaƒ
emocjonalnych. (Fluoksetyna np., ina-
czej prozac, bioxetin lub deprexetin,
przed∏u˝a dzia∏anie serotoniny, blo-
kujàc jej wychwyt zwrotny ze szczeliny
synaptycznej).
Naukowcy umieÊcili m∏ode koszat-
niczki w takim miejscu, by s∏ysza∏y na-
wo∏ywania matki, i odkryli, ˝e ten bo-
dziec s∏uchowy powodowa∏ wzrost
g´stoÊci receptorów serotoniny na neu-
ronach cia∏a migda∏owatego m∏odych
samców, natomiast obni˝a∏ ich g´stoÊç
u samic. Choç trudno na tej podstawie
wyciàgaç wnioski dotyczàce ludzi, wyni-
ki te wskazujà, ˝e jeÊli coÊ podobnego
dzieje si´ w mózgu dzieci, to oddzielenie
od matki mo˝e w diametralnie odmien-
ny sposób wp∏ywaç na samopoczucie
noworodków ró˝nej p∏ci. Eksperymen-
ty podobne do opisanego sà niezb´dne
do wyjaÊnienia, dlaczego zaburzenia l´-
kowe sà o wiele cz´stsze u dziewczynek
ni˝ u ch∏opców.
Kolejnym rejonem mózgu, nieco ina-
czej zbudowanym u kobiety i m´˝czy-
zny, a tak˝e reagujàcym na stres w za-
le˝ny od p∏ci sposób, jest hipokamp
– struktura bioràca udzia∏ w przechowy-
waniu wspomnieƒ oraz zapami´tywa-
niu punktów orientacyjnych w terenie.
Techniki obrazowania konsekwentnie
pokazujà, ˝e hipokamp jest wi´kszy u
kobiet. Ta anatomiczna ró˝nica zdaje si´
dobrze korelowaç z tym, w jaki sposób
m´˝czyêni i kobiety odnajdujà drog´. Z
wielu badaƒ wynika, ˝e panowie ch´t-
niej pos∏ugujà si´ okreÊlaniem odleg∏oÊci
i kierunków (tzw. nawigacja zliczenio-
wa), podczas gdy panie skupiajà si´ na
rozpoznawaniu charakterystycznych
obiektów (punktów topograficznych). In-
teresujàce, ˝e podobne ró˝nice zaobser-
wowano tak˝e u szczurów. Samce poru-
szajà si´ w labiryncie, wykorzystujàc
informacj´ o kierunku i po∏o˝eniu, pod-
czas gdy samice w tych samych koryta-
rzach odnajdujà drog´ dzi´ki punktom
orientacyjnym. (Naukowcom pozosta∏o
jeszcze do udowodnienia, ˝e samce
szczurów niech´tnie pytajà o drog´).
28
ÂWIAT NAUKI
CZERWIEC 2005
Plik z chomika:
gandziaa92
Inne pliki z tego folderu:
Narkolepsja III 2000.pdf
(318 KB)
Brzmienie barw, smak kształtów VI 2003.pdf
(185 KB)
Dwie płcie, dwa mózgi VI 2005.pdf
(383 KB)
Znaczenie snów 2003 Tajemniczy umysł.pdf
(1069 KB)
Neurobiologia samobójstwa III 2003.pdf
(176 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biochemia
Biologia molekularna
Chemia fizyczna
Chemia nieorgan
Chemia organiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin