Trendy 2 - 2011.pdf

(2466 KB) Pobierz
Microsoft Word - numer_2_2011_pdf_16.doc
Trendy
nr 2/2011
Internetowe Czasopismo Edukacyjne
662064534.014.png
¤ Internetowe Czasopismo Edukacyjne ¤
nr 2 /2011
Spis treści:
2. Gabor Halasz
edukacji finansowanych przez UE . ............................................................................. 14
3. Wywiad z Janem Herczyńskim
O polityce oświatowej na poziomie lokalnym . .......................................................... 25
4. Alicja Kapcia, Ryszard Sikora
Od diagnozy do rozwiązań . ......................................................................................... 31
5. Joanna Kołodziejczyk
Ewaluacja zewnętrzna w szkole – dialog dla rozwoju . .............................................. 37
6. Iwona Sobka
– założenia i praktyka . ................................................................................................ 44
7. Małgorzata Jackowska
w gimnazjum ............................................................................................................... 51
8. Katarzyna Gęba
Centra rozwoju edukacji – ku czemu zmierzamy .. ..................................................... 58
1
662064534.015.png 662064534.016.png 662064534.017.png 662064534.001.png
¤ Internetowe Czasopismo Edukacyjne ¤
nr 2 /2011
Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) – gdzie szukać informacji?
Spis treści:
1. Informacja ważnym elementem wprowadzania zmian w oświacie
2. Projekty EFS jako obszar działalności Ośrodka Rozwoju Edukacji
3. Strona internetowa ORE
4. Newsletter ORE
5. Strony internetowe projektów
1. Informacja ważnym elementem wprowadzania zmian w oświacie
Źródło: D. Elsner: Kierowanie zmianą w szkole. Warszawa 2005 s.32
2
662064534.002.png 662064534.003.png 662064534.004.png 662064534.005.png
¤ Internetowe Czasopismo Edukacyjne ¤
nr 2 /2011
Tematem wiodącym tego numeru „Trendów” są projekty EFS, realizowane w Ośrodku
Rozwoju Edukacji, które wspierają nauczycieli we wdrażaniu reformy oświatowej i służą
poprawie jakości edukacji w Polsce. Są zatem formą wprowadzania zmian oświatowych
w naszym kraju. Danuta Elsner, w wydanej kilka lat wcześniej książce pt. „Kierowanie zmianą
w szkole” 1 omówiła poszczególne elementy – począwszy od sformułowania potrzeb, aż do
etapu ewaluacji – całego procesu wprowadzania zmiany. Jednym z nich autorka uczyniła
„przekazywanie informacji o zmianach”, które uważa za ważne zadanie i mówi
„Interesariusze zmiany powinni być od samego początku informowani o przedmiocie zmiany
i procesie jej wdrażania za pośrednictwem istniejących sposobów komunikowania się lub
specjalnie w tym celu ustanowionych sposobów komunikowania”.
Także i w tym przypadku obecnie wdrażanych zmian oświatowych, organizatorzy zmiany
zadbali, zgodnie ze wskazówkami cytowanej już Danuty Elsner, o dostarczanie wiedzy
merytorycznej i organizacyjnej na temat jej zakresu. W podejmowanych działaniach
uwzględniają także bezpośrednie spotkania z adresatami zmian, formy doskonalenia
umożliwiające efektywne wdrażanie proponowanych zmian, a równocześnie prezentują
bogaty serwis informacyjny, zawierający różnorodne materiały.
2. Projekty EFS w działalności Ośrodka Rozwoju Edukacji
Zanim przybliżymy Czytelnikom, gdzie mogą znaleźć informacje, warto krótko przedstawić
realizowane aktualnie w Ośrodku Rozwoju Edukacji projekty EFS:
  Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny
jakości pracy szkoły etap III (czas realizacji: 01.03.2011 – 1.12.2015).
Projekt systemowy realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Erą
Ewaluacji. Jego celem jest podniesienie jakości systemu oświaty poprzez wdrożenie
zmodernizowanego systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły.
stanowiącego wsparcie w rozwoju szkół i placówek oraz dostarczanie informacji o systemie
oświaty, ułatwiających prowadzenie polityki edukacyjnej w Polsce.
1 Elsner D.: Kierowanie zmianą w szkole: nowy sposób myślenia i działania. Warszawa: CODN,
2005
3
662064534.006.png 662064534.007.png 662064534.008.png 662064534.009.png
¤ Internetowe Czasopismo Edukacyjne ¤
nr 2 /2011
  System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym
wspomaganiu szkół (czas realizacji projektu: 01.04.2010 – 1.12.2015).
Celem projektu jest poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli, spójnego z rozwojem
szkół i placówek oświatowych. Zmiany wprowadzone do systemu doskonalenia przyniosą
korzyści przede wszystkim szkołom i placówkom oświatowym, którym zostanie udzielone
wsparcie we wszystkich obszarach działania. Proces doskonalenia zostanie „wprowadzony”
do szkoły i będzie prowadzony zgodnie z jej aktualnymi potrzebami. Projekt służyć też będzie
nauczycielom, którzy otrzymają pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nowy system
doskonalenia będzie towarzyszył nauczycielom we wdrożeniu w praktyce zawodowej zmian
wprowadzanych w oświacie.
  Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (czas realizacji:
01.03.2010 – 1.12.2012).
Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia poprzez wdrożenie nowej podstawy
programowej i związanych z nią zmian w organizacji nauczania. Adresatami działań
zaplanowanych w projekcie są dyrektorzy szkół, nauczyciele, pracownicy nadzoru
pedagogicznego, rzeczoznawcy podręczników szkolnych i przedstawiciele organów
prowadzących.
  Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnymi lokalnym (czas
realizacji: 01.02.2010 – 31.12.2012).
Projekt realizowany w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim. Adresatami są
samorządowcy uczestniczący w realizacji zadań oświatowych jednostek samorządu
terytorialnego (JST), jego celem jest wzmocnienie strategicznej roli JST w obszarze
zarządzania i finansowania oświaty, a w szczególności: opracowanie nowych modeli
i narzędzi planowania, zarządzania, monitorowania i finansowania szkół i placówek
oświatowych, wzmocnienie kompetencji pracowników JST przez system szkoleń i spotkań
informacyjno-konsultacyjnych, dostarczenie fachowych publikacji.
  Narodowy System Edukacji Wirtualnej Scholaris (czas realizacji: 01.04.2009 –
31.12.2013)
Celem projektu: jest dostarczenie i wdrożenie narzędzia służącego wspieraniu systemu
edukacji w realizacji jego zadań w powiązaniu z potrzebami gospodarki, rozwoju kraju.
Narzędzie (platforma internetowa) będzie stworzone na bazie dotychczasowego portalu
Scholaris.
4
662064534.010.png 662064534.011.png 662064534.012.png 662064534.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin