Scenariusz zajęć adaptacyjnych 30 sierpień.doc

(46 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć adaptacyjnych

Scenariusz zajęć adaptacyjnych

Grupa Odkrywcy

Temat zajęć: jestem spostrzegawczy

Data: 31.08.2012

Prowadząca zajęcia: mgr Honorata Antkowiak

Cel ogólny:

·         integracja grupy

 

Cele szczegółowe:

·         rozwijanie inwencji twórczej, pomysłowości

·         rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

·         układanie rytmów z figur geometrycznych

·         rozwijanie małej motoryki

·         współdziałanie w grupie

·         kształtowanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej

 

Środki dydaktyczne:

·         piosenka

·         ilustracje

·         pipety, farby, woda, arkusz A4

·         skrzynia ze skarbami

·         kubeczki

·         tor przeszkód

 

Formy pracy:

·         zbiorowa

·         grupowa

Metody pracy:

·         werbalna: śpiew, rymowanki

·         oglądowa: pokaz ilustracji

·         oparta na działalności praktycznej

·         kinezjologia edukacyjna

 

Realizacja podstawy programowej:

·         obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu

·         przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych)

·         utrzymuje porządek w swoim otoczeniu

·         zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

·         mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

·         uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

·         grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

·         uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach

·         śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru

·         liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego

·         rozróżnia stronę lewą i prawą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.      Czy jesteś z nami?”- zabawa integracyjna

Dziecko mówi swoje imię a pozostałe dzieci odpowiadają wspólnym śpiewem.

         Czy Bartek  jest dziś z nami                            -śpiewają  wszystkie dzieci

                     Tak jestem dzisiaj z wami .                            - śpiewa dziecko

                     Witamy go brawami !                                          - wszyscy klaszczą  w ręce

 

2.      Kinezjologia edukacyjna:

·         rysowanie oburącz,

·         rysowanie leniwej ósemki w powietrzu i na podłodze

3.      „Znajdź obrazek” zabawa dydaktyczna

Nauczyciel rozkłada ilustracje, dzieci wybierają ze zbioru te, o których mówi nauczyciel np. coś do zjedzenia.

 

4.      Maszerują dzieci drogą”- zabawa ruchowa

Dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki „Maszerują dzieci drogą” M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy; Ciało i przestrzeń”

 

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                                                        j.w.

A nad drogą  słonko świeci                            /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!

I uśmiecha się do dzieci                            

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            / klaszczą w ręce

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                                / klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                                        / j.w

Naprzód zuchy , naprzód śmiało               / pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy                            / klaszczą rytmicznie w ręce

Będzie przygód tu niemało                            

Raz, dwa, raz, dwa, trzy                            / klaszczą rytmicznie w ręce

 

 

 

 

 

 

5.      „Skrzynia skarbów”- ćwiczenia pamięci oraz spostrzegawczości

Nauczyciel pokazuje dzieciom skrzynie ze skarbami. Wyjmuje kolejno skarby rozkładając je na dywanikach. Dzieci nazywając je przyglądają im się uważnie. Następnie skarby wyjęte ze skrzyni zostają zasłonięte a dzieci starają się wymienić jak najwięcej przedmiotów jakie były w skrzyni.

 

6.      „Masażyki grupowe”- Zabawa ruchowo- relaksacyjna

dzieci siedząc w kręgu odwracają się do siebie plecami, nauczyciel opowiada historyjkę natomiast dzieci odwzorowują ją na plecach kolegi przed sobą.

7.      „Marsz z kubeczkiem”- zabawa ruchowa

Dzieci maszerują z kubeczkiem z wodą po obwodzie koła omijając wszelkie przeszkody oraz slalom, tak by nie wylać wody.

8.      „Motyl”- działalność plastyczna

Ozdabianie za pomocą farb i pipet szablonu motyla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

mgr Honorata Antkowiak

Zgłoś jeśli naruszono regulamin