LABORATORIUM SILNIKÓW SPALINOWYCH
Ćwiczenie Nr 1
Temat:Badanie wtryskiwaczy.
Nazwisko
I Imię: Drózd Michał
Wydział
Mechaniczny
Grupa Z-35
Data wykonania ćwiczenia:13.10.2000r
Ocena:
Prowadzący ćwiczenie: dr inż.Lisowski
Podpis:
1.Cel ćwiczenia.
Celem naszego ćwiczenia było zapoznanie się z budową , zasadą działania i badaniem wtryskiwaczy.
2.Budowa wtryskiwaczy.
Zwykle we wtryskiwaczu wyróżnić można trzy charakterystyczne grupy części składowych , określane jako :
- rozpylacz , zwykle w postaci indywidualnie dopasowanego złożenia iglicy i gniazda rozpylacza , którego właściwości decydują o przeznaczeniu i zakresie zastosowania wtryskiwacza .
- mechanizm powrotny iglicy , sprężynowy , powodujący samoczynne zamykanie się rozpylacza i utrzymujący wymagane ciśnienie wtryskiwania .
- obudowa rozbieralna , zaopatrzona w króciec do przyłączania przewodu wysokociśnieniowego i ewentualnie króciec przewodu nadmiarowego oraz elementy mocujące wtryskiwacz w jego gniezdzie osadczym .
3.Podział rozpylaczy.
a) rozpylacz zamknięty –(inaczej r. Iglicowy) ,cechuje zastosowanie ruchomego elementu określanego jako tzw.iglica rozpylacza , która na okresy czasu dzielące kolejne procesy wtryskiwania szczelnie odcina połączenie między dyszą wylotową rozpylacza i wnętrzem wtryskiwacza , dzięki oddziaływaniu sprężyny mechanizmu powrotnego iglicy . Uniemożliwia to zarówno wydostawanie się z dyszy wylotowej rozpylacza paliwa ulegającego niedostatecznemu rozpraszaniu , jak i przenikanie poprzez dyszę wylotową spalin oraz powietrza do wnętrza wtryskiwacza .
b) rozpylacz otwarty-(inaczej dysza wtryskowa) , jest to praktycznie tylko zwężka dławiąca o szczególnych właściwościach , której przelot ciągle łączy wnętrze wtryskiwacza i przestrzeń spalania w cylindrze .
c) rozpylacz otworkowy –może być otwarty lub zamknięty .Dzieli się na :
- r. jednootworkowy
- r. wielootworkowy
- r. symetryczny
- r. promieniowy
- r. niesymetryczny (asymetryczny)
- r. płytkowy
- r. kryzowy
d) rozpylacz czopikowy – jest to rozpylacz zamknięty , którego iglica otwiera i odcina połączenie między wnętrzem wtryskiwacza i dyszą wylotową , lecz zmienia jej czynny przelot .Dzieli się na :
- zwykły
- dławiący
- pintaux
4.Działanie wtryskiwacza .
Polega ono na otwieraniu się jego rozpylacza wyłącznie wskutek odpowiedniego podwyższenia się ciśnienia tłoczonego do niego paliwa i zamykaniu się rozpylacza w następstwie obniżenia się ciśnienia tłoczenia paliwa .Podczas pracy silnika wtryskiwacz cyklicznie rozprasza w przestrzeni spalania cylindra dawki paliwa ciekłego , w rytmie ich doprowadzania za posrednictwwem przewodu wysokociśnieniowego przez sekcję tłoczącą pompy wtryskowej .
Rozpoczęcie tłoczenia paliwa z komory pompowania sekcji tłoczącej do przewodu wysokociśnieniowego powoduje bardzo gwałtowne podwyższanie się ciśnieniaw całym układzie wtryskowym , ponieważ dzięki napięciu wstępnemu sprężyna mech . powrotnego iglicy dociska ją do gniazda rozpylacza , co uniemożliwia wytryskiwanie z niego paliwa .
Dopiero kiedy zwiększający się (proporcjonalnie do podwyższania ciśnienia) napór paliwa na nurnik iglicy przezwycięży opór sprężyny powrotnej , ustępując pod naporem paliwa iglica odrywa się od swej przylgniuszczelniającej w gniezdzie rozpylacza i gwałtownie oddala się od niej . Wówczas bowiem nagle powiększa się powierzchnia nurnika , na którą działa napór paliwa , wskutek czego iglica rozpylacza wykonuje tzw.skok otwarcia , z jednoczesnym zwiększaniem napięcia sprężyny powrotnej .
Przez powstały wtedy pierścieniowy przelot między przylgniami paliwo pod wysokim ciśnieniem przenika do dyszy wylotowej rozpylacza i wytryskuje z niej do przestrzeni spalania w cylindrze .Rozpylanie paliwa trwa tak długo , jak długo wynikający z wysokiego ciśnienia tłoczenia napór paliwa na nurnik iglicy uniemożliwia sprężynie powrotnej zamknięcie rozpylacza .
Ciśnienie wtryskiwania – (c . wtrysku) jest to najniższe ciśnienie tloczenia paliwa do wtryskiwacza , wystarczające do wymuszenia : otwarcia się jego rozpylacza .wysokość tego ciśnienia wynika z konstrukcji rozpylacza i charakterystyki sprężyny powrotnej jego iglicy .
Regulowanie ciśnienia wtryskiwania polega na zmienianiu wstępnego napięcia sprężyny mechanizmu powrotnego iglicy rozpylacza , przy użyciu śruby lub nakrętki regulacyjnej czy też przez wymianę podkładek regulacyjnych .
5.Badanie wtryskiwaczy.
a) badanie swobodnego spadku –badanie to polegalo na ustawieniu gniazda rozpylacza pod odpowiednim kątem (45 stopni) , i swobodnym puszczeniu iglicy . Jeżeli iglica opada ruchem jednostajnym oznacza to , że dany wtryskiwacz nadaje się do dalszej eksploatacji .
b) badanie ciśnienia wtrysku – polegało na badaniu ciśnienia , przy którym następował wtrysk paliwa . W naszym przypadku wynosiło ono 20 Mpa .
c) badanie szczelności - polegało na utrzymaniu cisnienia 19 MPa przez czas ok.3sek .
d) badanie czasu spadku ciśnienia – polegało na porównaniu czasu spadku ciśnienia we wtryskiwaczu z 15 do 12 MPa z czasem podanym przez producenta .U nas wynosił on ok. 8 sekund zaliczając wtryskiwacz do sprawnych .
Jasiek58