1. W akcie twórczym wg. Koestlera NIE występuje pierwiastek:a) estetycznyb) humorystycznyc) poznawczyd) Wszystkie powyższe pierwiastki występują w akcie twórczym*
2. 2. Które z powyższych stwierdzeń jest prawdziwe w odniesieniu do rolieksperta – uczestnika grupy twórczego myśleniaa) oczekuje się od niego braku zahamowań w zakresie tworzenia pomysłówb) musi być wrażliwy na przejawy cudzej twórczościc) musi mieć dobry kontakt z liderem*d) jego rolą jest krytykowanie wytworów grupy
3. 3. Cechy wglądu to:a) nagłość i subiektywnośćb) oczywistość i zmianac) nagłość i zmiana*d) obiektywność i nieciągłość4. Które z twierdzeń jest nieprawdziwe:a) Sawanci nie przetwarzają muzyki na poziomie ekspresjib) Wszyscy Sawanci mają słuch doskonałyc) Sawanci pochodzą zwykle z rodzin o tradycjach muzycznych*d) Wszystkie powyższe twierdzenia są prawdziwe5. Zasada reprezentatywności charakteryzuje:a) Intuicję twórcząb) Intuicję chłopskąc) Intuicję afektywnąd) Intuicję statystyczną*6. Która z poniższych cech społeczeństwa sprzyja twórczościa) dobrobyt*b) demokracjac) jednolitość kulturowad) Wszystkie powyższe cechy społeczeństwa sprzyjają twórczości7. Najgorsze wyniki w szkole uzyskują dzieci:a) twórcze i nieinteligentne*b) nietwórcze i nieinteligentnec) nietwórcze i inteligentned) twórcze i inteligentne8. Wg. Koncepcji Sternberga osoby twórcze powinny posługiwać się stylem:a) hierarchicznymb) monarchicznym*c) oligarchicznymd) demokratycznym
4.
5. 1) twórczości przyziemnej wg Barsalou i Prinz’a NIE charakteryzuje:a. produktywnośćb. tworzenie reprezentacji świata w postaci sądówc. wpływanie na zmiany w życiu społeczności ***d. lepsze przystosowywanie się jednostki do otoczenia2) Które z poniższych NIE należy do 3 kryteriów oceny myślenia dywergencyjnego?a. Abstrakcyjność ***b. Giętkośćc. Oryginalnośćd. Płynność3) Rodzaje płynności wg Guilforda to:a. Obrazowa, ideacyjna, skojarzeniowab. Słowna, ideacyjna, skojarzeniowa ***c. Słowna, obrazowa, skojarzeniowad. Obrazowa, ideacyjna, słowna4) W ujęciu triadowym do grupy kryteriów dotyczących cech wytworunależą: trafność, oryginalność, niezwykłość, konieczność oraz:a. Wartość estetyczna ***b. Wartość moralnac. Wartość pragmatycznad. Wartość ideologiczna5) „Stroma hierarchia skojarzeń” oznacza, że:a. Niektóre skojarzenia są wysoko nagradzane w społeczeństwie a inne nieb. Niektóre skojarzenia są dużo ważniejsze od innychc. Przewaga skojarzenia dominującego jest niewielkad. Niewielka liczba skojarzeń ma przewagę nad innymi reakcjami ***6) „Twórcza interakcja” to ciągłe wzajemne oddziaływanie:a. Pomysłu i informacji zwrotnejb. Celu i struktur próbnych ***c. Pomysłu i celud. Struktur próbnych i informacji zwrotnych7) Jakiego przeszukiwania magazynu pamięci wymaga wg Weisberga twórczerozwiązywanie problemów?a. Globalnego ***b. Selektywnegoc. Lokalnegod. Związanego ściśle z problemem
6. 1. Uczeń twórczy w opiniach polskich nauczycieli, to uczeń 1. myślący niezależnie 2. uporządkowany w myśleniu 3. otwarty na nowość* 4. pomysłowy 2. „Robiła babcia na drutach i spadła” to przykład: 1. dowcipu 2. kontrastu 3. przypadkowego powierzchniowego podobieństwa 4. bisocjacji* 3. Jednostki o wysokim poziomie HC: 1. Częściej śnią i marzą* 2. Częściej śnią i odczuwają niedobór wzmocnień pozytywnych 3. Częściej odczuwają niedobór wzmocnień pozytywnych i lepiejpamiętają swoje sny 4. Rzadziej marzą, ale lepiej pamiętają swoje sny 4. Koncepcja inkrementalna twórczości mówi, że: 1. Uprzednie doświadczenia są nie istotne 2. Istotne są pytania i wskazówki naprowadzające* 3. Wiedza wzrasta gwałtownie 4. Twórczość to coś egzotycznego 5. W badaniach Finke okazało się, że wynalazki są najbardziejkreatywne, gdy: 1. Gdy dany jest konkretny podtyp kategorii wynalazku 2. Gdy losowo przydzielona funkcja* 3. Gdy losowo przydzielony cel 4. Gdy dany jest konkretny budulec 6. Celem twórczości NIE jest: A. odnajdywanie problemów B. doprowadzenie do nowości C. unikanie modyfikacji* D. wykorzystanie napływających informacji 7. Poszukiwanie informacji potwierdzających własne hipotezy iignorowanie innych, to: 1. Afekt ojcowski* 2. Afekt matczyny 3. Afekt pozytywny 4. Afekt sztywny Przygotowała Agnieszka Deszczka Agnieszka Król 1. Który czynnik nie jest wymieniany jako wiążący twórczość ztraumatycznymi doświadczeniami? 1. zwiększona wrażliwość 2. ucieczka w twórczość 3. twórcze przeniesienie* 4. twórcze przywrócenie równowagii 2. Teoria generatywności Epsteina jest wersją koncepcji wtwórczości w podejściu 1. poznawczym 2. behawioralnym* 3. dysocjacyjnym 4. gestallt 3. Sallowey przypisuje jedynakom i os.urodzonym jako pierwsze dzieci 1. autorstwo teorii naukowych konserwatywnych* 2. autorstwo teorii naukowych rewolucyjnych 3. autorstowo teorii naukowych o małym poziomie twórczości 4. autorstwo teorii pseudonaukowych 4. Zjawisko polejające na tym, że człowiek potrafi docenić iwłaścwie ocenia dzieło twórcze, to: 1. paradoks perkinsa* 2. dysonans mortindale 3. hipoteza nadmiernego uzasadnienia 4. myślnie krytyczne 5. Zależność między twórczością a wiedzą jest: 1. wprost proporcjonalna – im większy poziom wiedzy,tym większy poziom twórczości 2. odwrotnie proporcjonalna – im mniejszy poziomwiedzy, tym większy pozim twórczości 3. krzywoliniowa* 4. brak zależności 6. W jakim wieku wg. Torrancea następuje kryzys polegający naobniżeniu poziomu twórczeg myślenia? ...
malagota