pytania tworczosc.doc

(45 KB) Pobierz
1

1.       W akcie twórczym wg. Koestlera NIE występuje pierwiastek:
a) estetyczny
b) humorystyczny
c) poznawczy
d) Wszystkie powyższe pierwiastki występują w akcie twórczym*
 

2.       2. Które z powyższych stwierdzeń jest prawdziwe w odniesieniu do roli
eksperta – uczestnika grupy twórczego myślenia
a) oczekuje się od niego braku zahamowań w zakresie tworzenia pomysłów
b) musi być wrażliwy na przejawy cudzej twórczości
c) musi mieć dobry kontakt z liderem*
d) jego rolą jest krytykowanie wytworów grupy
 

3.       3. Cechy wglądu to:
a) nagłość i subiektywność
b) oczywistość i zmiana
c) nagłość i zmiana*
d) obiektywność i nieciągłość

4. Które z twierdzeń jest nieprawdziwe:
a) Sawanci nie przetwarzają muzyki na poziomie ekspresji
b) Wszyscy Sawanci mają słuch doskonały
c) Sawanci pochodzą zwykle z rodzin o tradycjach muzycznych*
d) Wszystkie powyższe twierdzenia są prawdziwe

5. Zasada reprezentatywności charakteryzuje:
a) Intuicję twórczą
b) Intuicję chłopską
c) Intuicję afektywną
d) Intuicję statystyczną*

6. Która z poniższych cech społeczeństwa sprzyja twórczości
a) dobrobyt*
b) demokracja
c) jednolitość kulturowa
d) Wszystkie powyższe cechy społeczeństwa sprzyjają twórczości

7. Najgorsze wyniki w szkole uzyskują dzieci:
a) twórcze i nieinteligentne*
b) nietwórcze i nieinteligentne
c) nietwórcze i inteligentne
d) twórcze i inteligentne

8. Wg. Koncepcji Sternberga osoby twórcze powinny posługiwać się stylem:
a) hierarchicznym
b) monarchicznym*
c) oligarchicznym
d) demokratycznym

4.        

5.       1) twórczości przyziemnej wg Barsalou i Prinz’a NIE charakteryzuje:
a. produktywność
b. tworzenie reprezentacji świata w postaci sądów
c. wpływanie na zmiany w życiu społeczności ***
d. lepsze przystosowywanie się jednostki do otoczenia

2) Które z poniższych NIE należy do 3 kryteriów oceny myślenia dywergencyjnego?
a. Abstrakcyjność ***
b. Giętkość
c. Oryginalność
d. Płynność

3) Rodzaje płynności wg Guilforda to:
a. Obrazowa, ideacyjna, skojarzeniowa
b. Słowna, ideacyjna, skojarzeniowa ***
c. Słowna, obrazowa, skojarzeniowa
d. Obrazowa, ideacyjna, słowna

4) W ujęciu triadowym do grupy kryteriów dotyczących cech wytworu
należą: trafność, oryginalność, niezwykłość, konieczność oraz:
a. Wartość estetyczna ***
b. Wartość moralna
c. Wartość pragmatyczna
d. Wartość ideologiczna

5) „Stroma hierarchia skojarzeń” oznacza, że:
a. Niektóre skojarzenia są wysoko nagradzane w społeczeństwie a inne nie
b. Niektóre skojarzenia są dużo ważniejsze od innych
c.         Przewaga skojarzenia dominującego jest niewielka
d. Niewielka liczba skojarzeń ma przewagę nad innymi reakcjami ***

6) „Twórcza interakcja” to ciągłe wzajemne oddziaływanie:
a. Pomysłu i informacji zwrotnej
b. Celu i struktur próbnych ***
c. Pomysłu i celu
d. Struktur próbnych i informacji zwrotnych

7) Jakiego przeszukiwania magazynu pamięci wymaga wg Weisberga twórcze
rozwiązywanie problemów?
a. Globalnego ***
b. Selektywnego
c. Lokalnego
d. Związanego ściśle z problemem

6.       1. Uczeń twórczy w opiniach polskich nauczycieli, to uczeń

         1. myślący niezależnie
         2. uporządkowany w myśleniu
         3. otwarty na nowość*
         4. pomysłowy

   2. „Robiła babcia na drutach i spadła” to przykład:

         1. dowcipu
         2. kontrastu
         3. przypadkowego  powierzchniowego podobieństwa
         4. bisocjacji*




   3. Jednostki  o wysokim poziomie HC:

         1. Częściej śnią i marzą*
         2. Częściej śnią i odczuwają niedobór wzmocnień pozytywnych
         3. Częściej odczuwają niedobór wzmocnień pozytywnych i lepiej
pamiętają swoje sny
         4. Rzadziej marzą, ale lepiej pamiętają swoje sny




   4. Koncepcja inkrementalna twórczości mówi, że:

         1. Uprzednie doświadczenia są nie istotne
         2. Istotne są pytania i wskazówki naprowadzające*
         3. Wiedza wzrasta gwałtownie
         4. Twórczość to coś egzotycznego



   5. W badaniach Finke okazało się, że wynalazki są najbardziej
kreatywne, gdy:

         1. Gdy dany jest konkretny podtyp kategorii wynalazku
         2. Gdy losowo przydzielona funkcja*
         3. Gdy losowo przydzielony cel
         4. Gdy dany jest konkretny budulec



   6. Celem twórczości NIE jest:

      A.   odnajdywanie problemów

      B.  doprowadzenie do nowości

      C.  unikanie modyfikacji*

      D. wykorzystanie napływających informacji

   7. Poszukiwanie informacji potwierdzających własne hipotezy i
ignorowanie innych, to:

         1. Afekt ojcowski*
         2. Afekt matczyny
         3. Afekt pozytywny
         4. Afekt sztywny




            Przygotowała Agnieszka Deszczka

 Agnieszka Król

   1. Który czynnik nie jest wymieniany jako wiążący twórczość z
traumatycznymi doświadczeniami?
         1. zwiększona wrażliwość
         2. ucieczka w twórczość
         3. twórcze przeniesienie*
         4. twórcze przywrócenie równowagii



   2. Teoria generatywności Epsteina jest wersją koncepcji w
twórczości w podejściu
         1. poznawczym
         2. behawioralnym*
         3. dysocjacyjnym
         4. gestallt



   3. Sallowey przypisuje jedynakom i os.urodzonym jako pierwsze dzieci
         1. autorstwo teorii naukowych konserwatywnych*
         2. autorstwo teorii naukowych rewolucyjnych
         3. autorstowo teorii naukowych o małym poziomie twórczości
         4. autorstwo teorii pseudonaukowych



   4. Zjawisko polejające na tym, że człowiek potrafi docenić i
właścwie ocenia dzieło twórcze, to:
         1. paradoks perkinsa*
         2. dysonans mortindale
         3. hipoteza nadmiernego uzasadnienia
         4. myślnie krytyczne



   5. Zależność między twórczością a wiedzą jest:
         1. wprost proporcjonalna – im większy poziom wiedzy,
tym większy poziom twórczości
         2. odwrotnie proporcjonalna – im mniejszy poziom
wiedzy, tym większy pozim twórczości
         3. krzywoliniowa*
         4. brak zależności



   6. W jakim wieku wg. Torrancea następuje kryzys polegający na
obniżeniu poziomu twórczeg myślenia?
     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin