kodeks_isps.pdf

(737 KB) Pobierz
MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA MORSKA
MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA MORSKA
KONFERENCJA UMAWIAJĄCYCH SIĘ
RZĄDÓW - STRON MIĘDZYNARODOWEJ
KONWENCJI O BEZPIECZEŃSTWIE ŻYCIA
NA MORZU, 1974
Punkty 7 i 8 porządku
SOLAS/CONF.5/34
17 grudnia 2002
Oryginał: Angielski
UZGODNIENIE I PRZYJĘCIE MIĘDZYNARODOWEGO KODEKSU OCHRONY
STATKU I OBIEKTU PORTOWEGO (ISPS)
UZGODNIENIE I PRZYJĘCIE REZOLUCJI I ZALECEŃ
ORAZ ZWIĄZANYCH Z NIMI SPRAW
Rezolucja Nr 2 Konferencji i związane z nią poprawki do Konwencji SOLAS z 1974 roku, oraz Rezolucje
Konferencji Nr 3-11
przyjęte przez Konferencję
W aneksach załączone zostały teksty Rezolucji Nr 2 Konferencji oraz Międzynarodowego
kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (ISPS), a także związanych z tym rezolucji
Konferencji, wskazanych w załącznikach 2 i 3 do Aktu Końcowego Konferencji.
*****
1
ANEKS NR 1
REZOLUCJA NR 2 KONFERENCJI
(przyjęta dnia 12 grudnia 2002 roku)
PRZYJĘCIE MIĘDZYNARODOWEGO KODEKSU OCHRONY STATKU
I OBIEKTU PORTOWEGO
KONFERENCJA,
PRZYJĄWSZY poprawki do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na
morzu, 1974 wraz z późniejszymi poprawkami (w dalszym ciągu zwanej Konwencją),
dotyczące specjalnych środków podniesienia poziomu bezpieczeństwa i ochrony statków na
morzu,
BIORĄC POD UWAGĘ, że nowy rozdział XI-2 Konwencji czyni odniesienia do
Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (ISPS) i wymaga od
statków, armatorów i obiektów portowych zgodności z odpowiednimi wymaganiami Części A
Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (ISPS),
BĘDĄC ZDANIA, że realizacja wspomnianego rozdziału przez Umawiające się Rządy w
znaczącym stopniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i ochrony na morzu oraz
ochrony osób na statku i na lądzie,
ROZWAŻYWSZY projekt Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego
(ISPS), przygotowany przez Komitet Bezpieczeństwa na Morzu Międzynarodowej
Organizacji Morskiej (w dalszym ciągu zwanej Organizacją) na swych sesjach
siedemdziesiątej piątej i siedemdziesiątej szóstej do uzgodnienia i przyjęcia przez
Konferencję,
1. PRZYJMUJE Międzynarodowy kodeks ochrony statku i obiektu portowego (ISPS)
(dalej zwany Kodeksem), którego treść podana jest w Aneksie do niniejszej Rezolucji;
2. ZWRACA uwagę Umawiających się Rządów na fakt, że Kodeks wejdzie w życie z
dniem 1 lipca 2004 roku z chwilą nabrania mocy przez nowy rozdział XI-2 Konwencji,
3. ZWRACA się do Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu o dokonywanie przeglądów i
poprawek, jeśli będą stosowne;
4. ZWRACA się do Sekretarza Generalnego Organizacji o przekazanie potwierdzonych
kopii niniejszej Rezolucji i tekstu Kodeksu, zawartego w Aneksie, do wszystkich
Umawiających się Rządów Konwencji;
5. PONADTO ZWRACA się do Sekretarza Generalnego o przekazanie kopii niniejszej
Rezolucji i aneksów do niej do wszystkich członków Organizacji, którzy nie są
Umawiającymi się Rządami - Stronami Konwencji.
2
ANEKS
MIĘDZYNARODOWY KODEKS OCHRONY STATKU I OBIEKTU PORTOWEGO
PREAMBUŁA
1 Konferencja Dyplomatyczna w sprawie Ochrony Żeglugi, która odbyła się w
Londynie w grudniu 2002 roku, przyjęła nowe postanowienia Międzynarodowej konwencji o
bezpieczeństwie życia na morzu z 1974 oraz niniejszy Kodeks dla wzmocnienia ochrony na
morzu. Te nowe wymagania tworzą międzynarodowe ramy, w ramach których statki i obiekty
portowe mogą współpracować w celu wykrycia i powstrzymania czynów, które zagrażają
bezpieczeństwu w sektorze transportu morskiego.
2 Jako pokłosie tragicznych wydarzeń z dnia 11 września 2001roku dwudziesta druga
sesja Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (Organizacja) jednogłośnie
uzgodniła w listopadzie 2001 roku stworzenie nowych środków związanych z ochroną
statków i obiektów portowych, które powinny być przyjęte przez Konferencję Umawiających
się Rządów Stron Międzynarodowej Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974
(znaną jako Konferencja Dyplomatyczna na temat Ochrony Żeglugi) w grudniu 2002 roku.
Przygotowania do Konferencji Dyplomatycznej powierzone zostały Komitetowi
Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) Organizacji na podstawie wniosków złożonych przez
państwa członkowskie, organizacje międzyrządowe i organizacje pozarządowe, posiadające w
Organizacji status konsultacyjny.
3 MSC na swej pierwszej sesji nadzwyczajnej mającej miejsce także w listopadzie 2002
roku, w celu przyspieszenia opracowania i przyjęcia odpowiednich środków ochronnych,
ustanowił Międzysesyjną Grupę Roboczą MSC do spraw ochrony żeglugi. Pierwsze spotkanie
Międzysesyjnej Grupy Roboczej MSC do spraw ochrony żeglugi miało miejsce w lutym 2002
roku, a jego wyniki zostały przekazane i rozważone na siedemdziesiątej piątej sesji MSC w
marcu 2002 roku, kiedy to ustanowiono Grupę Roboczą ad hoc dla dalszego opracowania
złożonych propozycji. Siedemdziesiąta piąta sesja MSC rozważyła sprawozdanie tej Grupy
Roboczej i zaleciła dalsze prowadzenie prac przez kolejną Międzysesyjną Grupę Roboczą
MSC, której spotkanie odbyło się we wrześniu 2002 roku. Siedemdziesiąta szósta sesja MSC
rozważyła wyniki mającej miejsce we wrześniu 2002 roku sesji Międzysesyjnej Grupy
Roboczej MSC oraz dalszych prac podjętych przez Grupę Roboczą MSC w związku z
siedemdziesiątą szóstą sesją Komitetu w grudniu 2002 roku, bezpośrednio przed Konferencją
Dyplomatyczną i uzgodniła ostateczną wersję proponowanych tekstów do rozważenia przez
Konferencję Dyplomatyczną.
4 Konferencja Dyplomatyczna (od 9 do 13 grudnia 2002 roku) przyjęła także poprawki
do istniejących postanowień Międzynarodowej Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu
z 1974 roku (SOLAS 74), przyspieszające realizację wymagań co do instalacji
Automatycznego Zapisu Identyfikacji oraz przyjęła nowe prawidła w Rozdziale XI-1
Konwencji SOLAS 74, obejmującą znakowanie numeru identyfikacyjnego statku oraz
posiadania na statku zapisu historii statku. Konferencja Dyplomatyczna przyjęła także szereg
Rezolucji Konferencji, w tym dotyczących realizacji i nowelizacji niniejszego Kodeksu,
3
Pełna nazwa niniejszego Kodeksu brzmi: Międzynarodowy kodeks dla ochrony statku i obiektu portowego.
Skrócona nazwa, której używa się w prawidle XI-2/1 Konwencji SOLAS 74 z późniejszymi poprawkami, brzmi:
Międzynarodowy kodeks ochrony statku i obiektu portowego (ISPS) lub, skrótowo, Kodeks ISPS.
współpracę techniczną oraz prace wspólne Międzynarodowej Organizacji Pracy i
Międzynarodowej Organizacji Ceł. Uznano, że po zakończeniu pracy tych dwóch Organizacji
może zaistnieć konieczność dokonania przeglądu i poprawek w stosunku do niektórych
nowych postanowień dotyczących ochrony na morzu.
5 Postanowienia Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS 74 i niniejszego Kodeksu mają
zastosowanie do statków i obiektów portowych. Rozszerzenie SOLAS 74 na obiekt portowy
zostało uzgodnione na podstawie faktu, iż SOLAS 74 była najszybszym środkiem do
zapewnienia, aby niezbędne środki ochrony pilnie nabrały mocy i weszły w życie. Jednak
uzgodniono także, że postanowienia odnoszące się do obiektu portowego będą odnosiły się
jedynie do relacji statek/port. Szersze zagadnienie ochrony obszarów obiektów portowych
będzie przedmiotem dalszych wspólnych prac Międzynarodowej Organizacji Morskiej i
Międzynarodowej Organizacji Pracy. Uzgodniono także, że postanowienia nie powinny
obejmować rzeczywistej reakcji na ataki, ani jakichkolwiek działań likwidujących skutki
takiego ataku.
6 Podczas przygotowywania postanowień uwzględniono konieczność zapewnienia
zgodności z postanowieniami Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie
szkolenia marynarzy, certyfikacji i pełnienia wacht z 1978 roku z późniejszymi poprawkami,
Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM) oraz zharmonizowanym
systemem badań i certyfikacji.
7 Postanowienia stanowią znaczącą zmianę w podejściu międzynarodowej gospodarki
morskiej do zagadnienia ochrony w sektorze transportu morskiego. Uznaje się, że mogą one
nałożyć na niektóre Umawiające się Rządy znaczny, dodatkowy ciężar. W pełni uznaje się
także znaczenie współpracy technicznej dla wspomożenia Umawiających się Rządów w
realizacji postanowień.
8 Realizacja postanowień wymagać będzie ciągłego wysiłku w zakresie współpracy
pomiędzy wszystkimi stronami zajmującymi się lub wykorzystującymi statki lub obiekty
portowe, w tym załogami statku, personelem obiektu portowego, pasażerami, podmiotami
zajmującymi się ładunkami, zarządami portu i statku oraz odpowiednimi władzami
krajowymi i lokalnymi, odpowiedzialnymi za ochrony. Obecne procedury i praktyki muszą
zostać poddane przeglądowi i zmienione, jeśli nie zapewniają one odpowiedniego poziomu
ochrony. W celu zapewnienia większej ochrony na morzu sektory żeglugi i porty oraz władze
krajowe i lokalne będą musiały podjąć dodatkowe obowiązki.
9 Wytyczne podane w części B niniejszego Kodeksu powinny być uwzględniane
podczas realizacji postanowień w zakresie ochrony , określonych w rozdziale XI-2 Konwencji
SOLAS 74 oraz w części A niniejszego Kodeksu. Uznaje się jednak, że zakres zastosowania
wytycznych może się zmieniać w zależności od charakteru obiektu portowego, statku, jego
zatrudnienia lub ładunku.
10 Żaden element niniejszego Kodeksu nie będzie interpretowany lub stosowany w
sposób niezgodny z odpowiednim poszanowaniem podstawowych praw i swobód
określonych w przepisach międzynarodowych, szczególnie zaś tych, które odnoszą się do
pracowników morskich i uchodźców, w tym Deklarację Międzynarodowej Organizacji Pracy
w sprawie fundamentalnych zasad i praw w pracy, a także norm międzynarodowych
dotyczących pracowników sektorów: morskiego i portowego.
4
11 Biorąc pod uwagę, że Konwencja o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego
z 1965 roku z późniejszymi poprawkami stanowi, iż władze publiczne zezwolą członkom
obcych załóg na schodzenie na ląd w czasie pobytu statku, na którym przybyli, w porcie, pod
warunkiem, że dokonane zostały formalności związane z przybyciem statku, a władze
publiczne nie mają powodu odmówić zezwolenia zejścia na ląd ze względów sanitarnych,
bezpieczeństwa i porządku publicznego, Umawiające się Rządy, podczas zatwierdzania
planów ochrony statków i obiektu portowego będą odpowiednio dostrzegały fakt, iż załoga
statku żyje i pracuje na statku i potrzebuje odpoczynku na lądzie oraz dostępu do lądowych
urządzeń dla marynarzy, w tym opieki medycznej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin