MARKETING_-_wykłady_z_3_i_4_semestru (KIEŻEL).doc

(1879 KB) Pobierz
MARKETING – wykłady prof

MARKETING semestr 3 – wykłady  prof. E. Kieżel

 

 

Wykład 1

 

Istota i elementy marketingu

 

Marketing [od ang. Market – rynek] – jest określoną koncepcją działalności przedsiębiorstwa, jest filozofią prowadzenia biznesu.

Już starożytni prowadzili wymianę. Aż do początku XX w. rzadko spotyka się wzmianki o marketingu. Koncepcja ta powstała w latach 50-tych XX w.

 

Przesłanki narodzin koncepcji:

-          otoczenie podmiotów stawało się coraz bardziej dynamiczne i burzliwe

-          następowały ciągłe zmiany produktów

-          zmieniający się układ konkurentów

-          nieprzewidywalność działalności władz państwowych

-          zasadnicze innowacje techniczne

-          zmiany w systemach wartości

-          zmiany w zachowaniu się dużych grup ludności

 

Za twórcę koncepcji marketingu uznawany jest Amerykanin Philip Kotler.

 

Marketing [wg Kotlera] – jest działalnością ludzka zmierzającą do zaspokojenia pragnień i życzeń nabywców, poprzez procesy wymiany

 

Marketing [w ujęciu wąskim] – wiązano go z działalnością przedsiębiorstw, organizacji gospodarczych

 

Marketing [ w ujęciu szerokim] – obejmuje swym zasięgiem także instytucje nie komercyjne, nie nastawione na zysk [szkolnictwo, resort zdrowia, kultura]

 

Marketing [wg Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingowego] – jest procesem społecznym i zarządczym dzięki któremu konkretne osoby i grupy osób otrzymują to co pragną osiągnąć, przez tworzenie, oferowanie i wymianę oferowanych produktów.

 

Marketing – jest procesem planowania i urzeczywistniania koncepcji produktu, cen, dystrybucji i promocji prowadzącym do wymiany realizującej cele jednostek i organizacji

 

Marketing – jest to proces społeczno – gospodarczy mający na celu poznanie aktualnej sytuacji i przyszłej struktury popytu na dobra i usługi oraz zaspokajanie tego popytu poprzez kreowanie podaży, przekazywanie informacji nabywcom, dostarczanie dóbr w odpowiednim miejscu i czasie.

 

4 wcześniejsze orientacje w działalności przedsiębiorstw wg H.Mefert`a:

a)        orientacja produkcyjna - wiąże się z ogólnym przyspieszeniem rozwoju gospodarczego w II połowie XIX w. W wyniku odkryć i wynalazków w dziedzinie technologii i organizacji produkcji. Umożliwiły one zwiększenie efektywności gospodarowania przez organizowanie produkcji masowej [obniżanie kosztów jednostkowych i cen] a także z rozwojem środków komunikacji i transportu [poszerzenie rynków zbytu]. Rynek pod względem zróżnicowania asortymentu był stosunkowo ubogi i zaspokajał jedynie podstawowe potrzeby konsumentów i to często w stopniu niedostatecznym. Dominował rynek sprzedawcy. Producent zwracał uwagę na organizacyjne i techniczne problemy wytwarzania, zbyt był natomiast sprawą drugorzędną. Ilościowy wzrost sprzedaży odbijał się na pogorszeniu jakości produktów.

b)       orientacja sprzedażowa [dystrybucyjna] - wzrastający stopień nasycenia rynku i zaostrzenie konkurencji.  Tworzenie substytutów dotychczasowych produktów. Rośnie znaczenie reklamy i innych środków aktywizacji sprzedaży. Zaczęto się zastanawiać jak sprzedać wyprodukowane towary, rozwinął się system masowej dystrybucji [sklepy typu cash and carry].

c)        orientacja marketingowa  - orientacja ta wiąże się z wchodzeniem krajów wysokorozwiniętych w fazę zwaną „społeczeństwem obfitości”. Rynek staje się rynkiem konsumenta. Dzięki powojennemu boomowi gospodarczemu szybko wzrasta produkcja i dochody konsumentów. Obok przystosowania ofert do popytu pojawia się problem aktywnego kształtowania potrzeb w taki sposób aby odpowiadała ona interesom poszczególnych sektorów gospodarczych. W wyniku rozwoju transportu i łączności powstają rynki ponadnarodowe i globalne. Szybki rozwój nauki i techniki sprzyja procesom innowacyjnym [skraca się przeciętny cykl życia produktu]. Zaczyna się kreowanie nowych potrzeb  i rynków [w wyniku tego powstaje między innymi przemysł komputerowy]

d)       orientacja marketingu strategicznego - przedsiębiorstwa zaczęły dostrzegać konieczność opracowywania długofalowych koncepcji przystosowywania się do zmian zachodzących w otoczeniu bliższym i dalszym. Spowodowane to zostało zaburzeniami gospodarczymi w latach 70 – tych [I kryzys naftowy, raport o stanie zasobów naturalnych].

 

Wykład 2

 

Ważne cechy nowoczesnej organizacji marketingowej:

-          centralna pozycja konsumenta

-          dynamiczne spojrzenie na procesy rynku

-          badanie i przewidywanie popytu

-          segmentacja rynku jako podstawa działalności marketingowej

-          podporządkowanie celów strategii działania i kompozycji instrumentów marketingowych popytowi konkretnego segmentu konsumentów

-          rozszerzenie koncepcji marketingu poprzez marketing pełnej jakości

-          rozszerzenie koncepcji marketingu poprzez ideę marketingu społecznego

 

Cztery elementy marketingu:

-          produkt

-          cena

-          dystrybucja

-          promocja

 

Marketing mix – kompozycja elementów marketingu

 

Produkt – każdy obiekt rynkowej wymiany, albo wszystko co można sprzedać na rynku

 

Cena – wartość towaru wyrażona w pieniądzu. Jest ważnym elementem marketingu bo realizuje jego cele.

 

Dystrybucja – to wszystkie czynności, które maja na celu przekazanie towaru od producenta do konsumenta

Kanały dystrybucji: bezpośredni, pośredni

 

Promocja – wszelkie sposoby komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, Dotarcie z informacją o produkcie. Promuje zarówno firmę jak i jej ofertę.

 

Badania marketingowe – pozwalają określić rynek docelowy, umożliwiają wybór. Są ważne z punktu widzenia strategii marketingowej.

 

Zasady marketingu:

-          przedsiębiorstwo uznaje w swojej działalności kluczową pozycję konsumenta

-          nie ma nowoczesnego marketingu bez badań rynkowych

-          podstawę działań marketingowych tworzy system informacji marketingowej [SIM]

-          w działalności przedsiębiorstwa wkomponowany jest proces innowacji, który przesądza o ekspansji i zysku

-          firmy marketingowo zorientowane obowiązuje rozpatrywanie rynku we wzajemnym powiązaniu

-          przedsiębiorstwo oddziałuje na rynek poprzez kompozycję instrumentów marketingowych

-          działalność marketingowa przedsiębiorstwa musi być planowana

 

Funkcje marketingu:

I.   funkcje informacyjne – związane z gromadzeniem, przekazywaniem i wykorzystywaniem informacji

II. funkcje klasyczne

III.    funkcje związane z gromadzeniem

IV.   funkcje społeczne - związane z oddziaływaniem przedsiębiorstwa i kreowaniem nowych potrzeb

V. funkcje naukowe – polegające na tworzeniu na bazie praktyki teorii marketingu

 

System Informacji Marketingowej [SIM] – jest integralnym składnikiem procesu zarządzania marketingowego. Celowo określony zbiór elementów i sprzężeń miedzy nimi, które wspólnie określają właściwości całości. Składa się on zatem z wzajemnie powiązanych elementów systemu, a także elementów otoczenia systemu, a także istotnych sprzężeń miedzy elementami systemu oraz sprzężeń systemu z otoczeniem.

 

SIM – to zespół ludzi, sprzętu, procedur, reguł stworzonych po to by zbierać informacje, przetwarzać je i wykorzystywać w procesie podejmowania decyzji przez przedsiębiorstwo.

 

Cele SIM:

-          eliminuje błędne decyzje

-          zimniejsza straty informacyjne

-          redukuje koszty odroczonych decyzji

-          zwiększa szybkość analizy problemów

-          dostarcza wiedzy o otoczeniu

 

 

 

 

Budowa SIM:

a)             podsystem gromadzenia informacji

-          informacje operatywne [bieżące]

-          informacje z wywiadu marketingowego

-          informacje z badań marketingowych

b)            podsystem wspierania decyzji:

-          zbiór danych nieprzetworzonych, nieuporządkowanych

-          podsystem analityczny marketingu [metody, programy, techniki]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 3

 

Rodzaje informacji marketingowych:

a)             ze względu na kryterium celu jakiemu służą informacje:

-          informacje operatywne – są przetwarzane i przechowywane wewnątrz przedsiębiorstwa. Zastosowuje się je w procesie decyzyjnym bieżącym. Dotyczy operacji rynkowych przedsiębiorstwa. Dostarczają wiedzy o bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa.

-          Informacje specjalne [problemowe] – informacje te pochodzą z badań marketingowych. Stosowane są w sytuacji problemowej. Aby wyjaśnić przyczyny sytuacji uruchamia się badania marketingowe. Informacje te nie są gromadzone w sposób ciągły.

 

b)            ze względu na miejsce wytwarzania i dostępności informacji:

-          informacje wewnętrzne – informacje o strukturze sprzedaży, kosztach, zatrudnieniu. Gromadzone są na bieżąco.

-          Informacje zewnętrzne – powstają i są dostępne na zewnątrz danej organizacji. Informacje te mogą pochodzić z GUS lub Urzędu Miejskiego...

-          Informacje wspólne – powstają z połączenia informacji zewnętrznych i wewnętrznych

 

c)             ze względu na źródła pochodzenia informacji:

-          informacje od sprzedawców – dowiadywanie się jak postrzegani są inni sprzedawcy

-          informacje od nabywców – dowiadywanie się kim są nabywcy, jakie mają potrzeby

 

d)            ze względu na okres, którego dotyczą informacje:

-          informacje o wydarzeniach przeszłych – są ona ogół dostępne w publikacjach statystycznych

-          informacje o  wydarzeniach przyszłych – dostępne poprzez badania marketingowe, prognozy

 

Badania marketingowe – istota, cele, etapy

 

Badania marketingowe – jest to zespół czynności zmierzających do jak najlepszego poznania zjawisk i procesów rynkowych. Są one pewnym procesem.

 

 

Etapy badań marketingowych:

1.        określenie problemu i celów badań – to przedsiębiorstwo określa problem i cele badania  [np. ankieta, obserwacja]

2.        projektowanie i przeprowadzanie badań

3.        analiza informacji i prezentacja wyników badań

 

 

 

 

Podstawowe pytania marketingowe:

 

RYNEK:

-          jaka jest wielkość rynku ?

-          jaką strukturę ma rynek

-          jakie są trendy na rynku

-          jaki jest udział firmy w rynku ?

-          jakie są najbardziej obiecujące rynki ?

 

KLIENT:

-          kto kupuje nasz produkty ?

-    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin