pojazdy wraz z wyposażeniem:
1. podlegające rejestracji w Rzeczpospolitej Polskiej stosownie do przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym,
2. inne pojazdy napędzane umieszczonym na nich silnikiem, zasilanym z własnego źródła energii,
3. trolejbusy,
4. tramwaje.
Przez wyposażenie pojazdu rozumiemy sprzęt i urządzenia służące do utrzymania i używania pojazdu zgodnie z jego przeznaczeniem, a także bezpieczeństwu jazdy oraz zabezpieczeniu pojazdu przed kradzieżą, z wyłączeniem sprzętu grającego," odtwarzającego, audiowizualnego, łączności radiotelefonicznej wraz z głośnikami i antenami oraz taksometrów - zwanego wyposażeniem dodatkowym.
szkody polegające na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie pojazdu bądź jego wyposażenia wskutek:
1. zderzenia pojazdów,
2. nagłego działania siły mechanicznej w chwili zetknięcia pojazdu z osobami, zwierzętami lub przedmiotami - pochodzącymi z zewnątrz pojazdu,
3. powodzi, zatopienia, piorunu, pożaru, wybuchu, opadu atmosferycznego ( z wyjątkiem opadu skażonego substancjami chemicznymi), huraganu, osuwania lub zapadania ziemi,
4. nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
5. uszkodzenia przez osoby trzecie,
6. kradzieży pojazdu, jego części lub wyposażenia albo zaboru pojazdu w celu krótkotrwałego użycia pod warunkiem zabezpieczenia kradzieżą ( zaborem ) w sposób przewidziany w
konstrukcji pojazdu - chyba, że pojazd jest pozostawiony w pomieszczeniu zamkniętym - oraz pod warunkiem zabezpieczenia pojazdu z należytą starannością poza pojazdem kluczyków i dokumentów pojazdu.
zakres pełny - pkt. 1 - 6,
zakres ograniczony ( kradzież pojazdu ) - pkt. 3,4 i 6,
• powodzi, zatopienia, piorunu, pożaru, wybuchu, opadu atmosferycznego ( z wyjątkiem opadu skażonego substancjami chemicznymi), huraganu, osuwania lub zapadania ziemi,
• nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
• kradzieży pojazdu, jego części lub wyposażenia albo zaboru pojazdu w celu krótkotrwałego użycia pod warunkiem zabezpieczenia przed kradzieżą ( zaborem ) w sposób przewidziany w
zakres ograniczony ( mini casco ) - pkt. 1 z możliwością rozszerzenia zakresu ubezpieczenia o zdarzenia określone w pkt. 2 i 5,
• zderzenia pojazdów,
• nagłego działania siły mechanicznej w chwili zetknięcia pojazdu z osobami, zwierzętami lub przedmiotami - pochodzącymi z zewnątrz pojazdu,
• uszkodzenia przez osoby trzecie,
zakres terytorialny
ubezpieczeniem objęte są szkody powstałe na terytorium RP oraz innych państw Europy oraz Algierii, Iranu, Iraku, Maroka, Izraela i Tunezji z tym, że na terytorium państw europejskich byłego ZSSR ubezpieczeniem nie objęte są szkody powstałe w skutek zdarzeń:
• uszkodzenia przez osoby trzecie, I
• kradzieży pojazdu, jego części lub wyposażenia albo zaboru pojazdu w celu krótkotrwałego użycia pod warunkiem zabezpieczenia przed kradzieżą ( zaborem ) w sposób przewidziany w konstrukcji pojazdu - chyba, że pojazd jest pozostawiony w pomieszczeniu zamkniętym – oraz pod warunkiem zabezpieczenia pojazdu z należytą starannością poza pojazdem kluczyków i dokumentów pojazdu
bez względu na zakres zawartej umowy. Zakres terytorialny ubezpieczenia pojazdów z zagraniczną rejestracją ograniczony jest do terytorium RP.
r*-.j/
Ubezpieczeniem nie są objęte szkody:
1. których wartość nie przekracza 1 % sumy ubezpieczenia określonej w dokumencie ubezpieczenia i nie mniej niż 200 PLN, a w ubezpieczeniu motorowerów lub wyposażenia dodatkowego pojazdu nie mniej niż 100 PLN,
2. spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa przez właściciela albo osobę, z którą pozostaje on we wspólnym gospodarstwie domowym lub za którą ponosi on
odpowiedzialność i inną osobę upoważnioną do kierowania tym pojazdem,
3. powstałe podczas kierowania pojazdem przez właściciela lub upoważnionego kierowcę wstanie nietrzeźwości lub wskazującym na spożycie alkoholu, pod wpływem narkotyków lubinnych środków odurzających albo bez ważnego dokumentu uprawniającego do kierowaniapojazdem oraz wówczas, gdy kierowca oddalił się z miejsca wypadku bez uzasadnionej
przyczyny,
4. powstałe podczas kierowania pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem nie posiadającymważnego badania technicznego przewidzianego w dowodzie rejestracyjnym - jeżeli wodniesieniu do tego pojazdu obowiązuje wymóg rejestracji i dokonywania okresowych badańtechnicznych.
5. spowodowane działaniami wojennymi, a także powstałe w czasie używania pojazdu w związku z obowiązkowymi świadczeniami na rzecz wojska lub innych podmiotów, a także szkody zaistniałe w pojazdach czynnie uczestniczących w akcjach protestacyjnych, blokadach dróg itp.,
6. powstałe podczas używania pojazdu przez właściciela lub upoważnionego kierowcę jako narzędzie przestępstwa,
7. powstałe wskutek normalnej eksploatacji pojazdu,
8. w pojeździe stanowiącym własność osoby innej niż wymieniona jako właściciel w dokumencie ubezpieczenia,
9. w pojeździe będącym własnością osoby, która pojazd ten wprowadziła nielegalnie w polski obszar celny.
Odpowiedzialność PZU SA kończy się;
1. z upływem końcowego terminu określonego w dokumencie ubezpieczenia,
2. z chwilą wypłaty odszkodowania za szkodę polegającą na całkowitym zniszczeniu lub utracie pojazdu bądź jego wyposażenia , a także z chwilą wyczerpania sumy ubezpieczenia wskutek wypłaty odszkodowania (odszkodowań),
3. w razie nie opłacenia raty składki - z upływem terminu płatności określonego w dokumencie ubezpieczenia,
4. z upływem 3 dni roboczych od daty zbycia pojazdu,
5. z dniem rozwiązania ( odstąpienia od ) umowy ubezpieczenia .
Suma ubezpieczenia , stanowiąca górną granicę odpowiedzialności ulega w czasie trwania ubezpieczenia pomniejszeniu o wypłaty odszkodowań i świadczeń.
W razie uszkodzenia pojazdu odszkodowanie nie może przekroczyć ekonomicznie uzasadnionych kosztów naprawy oraz sumy ubezpieczenia. Za ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy uznaje się koszty, których wysokość nie przekracza 80 % wartości pojazdu w dniu ustalenia odszkodowania. Jeżeli wysokość kosztów naprawy przekracza 80% wartości pojazdu, odszkodowanie nie może być wyższe od wartości pojazdu pomniejszonej o wartość pozostałości oraz od sumy ubezpieczenia, pozostałościami są nieuszkodzone elementy lub zespoły pojazdu. Wartość pozostałości ustala się zależnie od stopnia zużycia eksploatacyjnego.
Podstawowe zasady obliczania składki ubezpieczeniowej w ubezpieczeniu auto casco
Taryfa składek podstawowych ( w procentach sumy ubezpieczenia ) dla samochodów osobowych, ciężar owo - osobowych, mikrobusów, motocykli i rowerów - dla krakowskiej strefy regionalnej.
pełny zakres ubezpieczenia - 7,7 %
ograniczony zakres ubezpieczenia - minicasco - 3,7 %
ograniczony zakres ubezpieczenia - minicasco z dodatkowymi ryzykami - 6,2 %
ograniczony zakres ubezpieczenia - kradzież pojazdu i inne ryzyka - 5,6 %
W umowie ubezpieczenia, zawieranej bez stosowania potrąceń z tytułu amortyzacji części składka ubezpieczeniowa ulega zwiększeniu w zależności od okresu eksploatacji pojazdu:
dla pojazdów powyżej 3 lat do5 lat o 20 %dla pojazdów powyżej 5 lat do 8 lat o 30 %dla pojazdów powyżej 8 lat do 10 lat o 45 %dla pojazdów powyżej 10 lato 60 %
W umowie ubezpieczenia zawieranej bez stosowania potrąceń z tytułu udziału własnego w szkodach kradzieżowych składka ulega zwiększeniu o 10 %.
Z tytułu zagrożenia ryzykiem kradzieży składka może ulec podwyższeniu:
o 20 % - w strefie zwiększonego ryzyka ( przy udziale szkód kradzieżowych powyżej 15 % do 30%)
o 30 % - w strefie zaostrzonego ryzyka (przy udziale szkód kradzieżowych powyżej 30 % ).
Przy zawieraniu umów ubezpieczenia na sumę niższą od wartości pojazdu, składkę ustala się przy zastosowaniu następującej progresji:
% wartości pojazdu
wskaźnik stopy składki podstawowej
II
80
1,05
70
1,10
60
1,15
50
1,20
Składka może być opłacona w ratach, z tym że pierwsza rata nie może być niższa niż 40 % składki rocznej, a termin opłaty ostatniej raty nie może wykroczyć poza ósmy miesiąc trwania ubezpieczenia.
Składka za ryzyka dodatkowe:
dodatkowy zakres ubezpieczenia
dodatkowa składka w % składki podstawowej
Uczestnictwo w wyścigach i rajdach
250 %
lestan