Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich
PAŹDZIERNIK
Tematyka:
I „Bezpieczeństwo na drodze”
II „Jesień wokół przedszkola”
Obszary edukacyjne:
I Obszar edukacji komunikacyjnej
· Poznawanie podstawowych zasad poruszania się i zachowania pieszego na drodze.
· Poznawanie sygnalizatora świetlnego- rozpoznawanie barwy czerwonej i zielonej (3latki) oraz żółtej (4latki), jak również ich znaczenia dla pieszych.
· Wyodrębnianie dźwięków występujących na drodze.
· Obserwowanie i rozpoznawanie wybranych pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych (4latki).
II Obszar edukacji przyrodniczej
· Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią: zmiany w wyglądzie liści, zmiany pogody i temperatury,
· Poznawanie darów jesieni- różnicowanie i nazywanie
· Zbieranie „skarbów” do kącika przyrody:
a) Owocow i nasion przeznaczonych na pokarm dla ptaków,
b)
III. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia
· Rozwijanie zasobu słownika poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk.
· Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych kukiełkami, obrazkami.
· Układanie obrazków według kolejności wydarzeń- opowiadanie, co wydarzyło się najpierw, co potem.
IV. Obszar edukacji matematycznej
· Zdobywanie doświadczeń sprzyjających spostrzeganiu cech przedmiotów wykazujących małe różnice i nazywanie wielkości.
· Dostrzeganie w czasie zabaw manipulacyjnych wyraźnie przeciwstawnych różnic między przedmiotami i stosowanie określeń: duży- mały.
V Obszar edukacji zdrowotnej
· Poznawanie podstawowych zasad poruszania się po drogach.
· Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.
VI Obszar edukacji kulturowo- estetycznej
· Tworzenie prac plastycznych na dowolne i zaproponowane tematy.
· Próby nazywania swoich wytworów.
· Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.
VII Obszar edukacji muzycznej
· Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków otoczenia
· Odróżnianie głośności dźwięków o różnym natężeniu.
· Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.
· Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.
· Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem lub akompaniamentem.
Zestaw zabaw ruchowych nr 3, 4 w/g K. Wlaźnik
Zabawy ruchowe:
· Z elementem podskoku „Kasztanki”
· Z elementem czworakowania „Tunel”.
· Z elementem biegu „Deszcz”.
· Zabawa orientacyjno- porządkowa „Rozrzucone szyszki”
Zabawy dydaktyczne:
· „Pokaż taki sam listek”- dobieranie liści w oparciu o podobieństwa,
· „Lalka na spacerze”- wiązanie opisu słownego z wyglądem owoców i warzyw, prawidłowe ich rozpoznawanie.
Zabawy ortofoniczne:
· „Półka z zabawkami”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na głoskach: „u, a” oraz na zgłoskach „hau, miau”.
· „Wiatr i liście” na zgłosce „szu-szu, fu-fu”.
Zabawy oddechowe- „Dmuchamy na wiatraczki”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na wiatraczek, rozwijanie pojemności płuc.
TEMATY KOMPLEKS-OWE
DATA
TEMATY
CEL PODSTAWOWY
CELE OPERACYJN
B
E
Z
P
I
C
Ń
S
T
W
O
N
A
D
R
1.10.2007r
poniedziałek
„Obserwuję pojazdy”- wycieczka na skrzyżowanie ulic.
· Obserwacja ruchu ulicznego,
· Wzbogacanie słownika o nowe wyrazy związane z ruchem drogowym,
· Zapoznanie dzieci z zasadami prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
· Zwrócenie uwagi na pasy, znaki drogowe oznaczające przejście dla pieszych, poruszające się pojazdy,
· Zwrócenie uwagi na przechodzenie przez jezdnię tylko w obecności osoby dorosłej,
· Prawidłowe przejście przez jezdnię, wspólnie z dziećmi.
· 3latki- wyróżnianie pojazdów małych i dużych,
· 4latki- porównywanie pojazdy; pojęcia: większy- duży, mały- mniejszy
· Obserwuje ruch uliczny,
· Zna nowe wyrazy związane z ruchem drogowym,
· Wie, jak prawidłowo zachować się na jezdni,
· Przechodzi przez jezdnię w sposób prawidłowy,
· Wie, że nie wolno przechodzić przez jezdnię samemu,
· Prawidłowo przechodzi przez jezdnię,
· 3latek- wyróżnia pojazdy małe i duże,
· 4latek- porównuje pojazdy; stosuje pojęcia: większy- duży, mały- mniejszy.
2.10.2007r
wtorek
„Przejście dla pieszych”- wydzieranka
· Zwracanie uwagi na rolę pasów na jezdni,
· 4latki- wydzieranie białego papieru i wypełnianie pasów,
· 3latki- naklejanie na karton gotowych pasów białego papieru,
· Rozwijanie sprawności manualnych rąk,
· Umiejętne nakładanie kleju.
· Zna rolę pasów na jezdni,
· 4latek- wydziera pasy z czarnego papieru i wypełnia powierzchnię,
· 3latek- nakleja na kartkę gotowe pasy czarnego papieru,
· Ćwiczy sprawność manualną rąk,
· Umiejętnie nakłada klej.
3.10.2007r
środa
agnisia2410