Literatura współczesna - wykłady.docx

(15 KB) Pobierz

Literatura współczesna – wykłady

15.10.2012

Literatura w czasie drugiej wojny światowej

- rozproszenie lit. pol. Generalnego Gubernatorstwa

-jesień 1939 r. – 1. ośrodek życia literackiego poza Polską: Francja

·         uchodźcy uciekali przez Rumunię i większość z nich tam pozostała

·         Istniały tam instytucje, znane z czasów Wielkiej Emigracji, których rodowód sięga XIX w., była to m.in. Biblioteka Polska; umożliwiały one przyjmowanie polskich literatów

·         w listopadzie1939 r. został uruchomiony Uniwersytet Polski za granicą; wykłady z literatury prowadził z nim Jan Lechoń

·         do Francji docierają: obóz sanacyjny (starsi pisarze, mający konflikty z elitami politycznymi), Skamandryci, Baliński, Tuwim, Lechoń

·         czasopismo „Wiadomości polskie i literackie” od marca 1940 r., redaktorem jest Grydzewski; są umieszczane w nim teksty Skamandrytów; jest to kontynuacja „Wiadomości Literackich”; prowadzili go Piłsudczycy i Skamander (pisarze po 40-stce); centroprawica; brakuje tych, którzy debiutowali w latach 30’; tradycyjna estetyka, konserwatyści

·         gdyby we Francji byli wielcy-młodzi, to inaczej wyglądałaby tam literatura; „cofnięcie zegara”; literatura, która robi kilka kroków do tyłu

·         przeniesienie pisma do Londynu lipcu; nie zmieni to jednak jego profilu

 

- od lipca środowisko przenosi się do Londynu

 

·         środowisko londyńskie było coraz bardziej konserwatywne; spory w tym środowisku

·         z tego środowiska wyłoni się kilku demokratów i liberałów: Antoni Słonimski; założy on ugrupowanie Nowa Polska, gdzie będą dominowały liberalne tendencje, będą tam Maria Kuncewiczowa, Ksawery Prószyński

·         tradycyjna poezja będzie najbardziej nośnym modelem i na taki model czekał odbiorca; realizuje ona proste strategie poetyckie; model poezji tyrtejskiej bazujący na somatycznych wzorach: krzepienie serc, poezja pobudki, odnowienie poezji towarzyszącej walce; Kazimierz Wierzyński, Antoni Słonimski „Alarm dla miasta Warszawy” – pobudka do ratowania tożsamości

·         nie ma nowych rozwiązań poetyckich

·         wiersz-modlitwa suplikacji czasów wojny; „Święty Boże” Wierzyński, Bóg – przywódca ojczyzny, opieka boska nad rodzinami, bardzo stare modele wierszy modlitw; wiersze patriotyczno-religijne; nie jest to czysta liryka religijna; to nie wyznania wiary, ale prośby kierowane do Boga

·         nostalgie poetyckie, tęsknota za ojczyzną (nawiązania do Epilogu w Panu Tadeuszu); idealizacja kraju, wspominki, elegie, „3 poematy o Warszawie” Stanisław Baliński, „Popiół i wiatr” Antoni Słonimski; obaj byli z podobnego środowiska literackiego, „Kwiaty polskie” Julian Tuwim, poemat dygresyjny oparty na romantycznym poemacie dygresyjnym, satyryczny obraz dwudziestolecia, nie była to idylla, w tym czasie było wiele prześladowań pisarzy pochodzenia żydowskiego, rozdziela to co było sympatyczne od tego co było paskudne

·         Stefan Borsukiewicz, żołnierz sił zbrojnych; poeta, wiersz „Kontrasty”, poezja awangardowa

 

Rosja

 

·         Lwów: Julian Przyboś, Aleksander Wat, Adam Ważyk, Władysław Broniewski, Tadeusz Boy-Żeleński, Jastruń; mogli tworzyć pod kontrolą sowietów

·         czasopismo „Czerwony sztandar”; początek całkowitej kontroli, 1940 r., pierwsze aresztowania; wśród zaaresztowanych pisarzy polskich byli: Beata Starobielska, Czapski – zginął w Katyniu, Wat, Broniewski (znalazł się na czarnej liście NKWD za „Bagnet na broń”, w którym zakwestionował to, że proletariat jest ważniejszy od ojczyzny”; wszyscy niewygodni zostali zesłani na Syberię

·         Wanda Wasilewska

 

Proza 1939-45

 

·         odejście od fikcji

·         polska proza, której siłą była powieść, odchodzi od fikcji literackiej

·         rozwijanie się reportażu (20-lecie, Przedmieście, Wańkowicz)

·         dopiero lata wojny cechują się zwrotem ku prozie nie fikcjonalnej; jest to zwrot wyraźny i nieodwracalny

·          

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin