Od+katolicyzmu+do+Chrystusa.pdf

(1342 KB) Pobierz
Microsoft Word - JakoRzymskokatolikTraktat.doc
© 2008 Piotr Słomski
OD RZYMSKIEGO KATOLICYZMU
DO
ZAUFANIA JEDYNIE CHRYSTUSOWI
Piotr Słomski
Wydawnictwo Ewangeliczne
205226829.002.png 205226829.003.png
„Jako rzymskokatolik jestem chrze Ļ cijaninem „od zawsze”
i kiedy umr ħ , Bóg os Ģ dzi mnie na podstawie tego, co dobrego
zrobiłem w Ň yciu.” Wierzyłem w to od dziecka, a Ň do czasu gdy
kolega ze szkoły podwa Ň ył moje przekonania i skierował mnie ku
Biblii, abym sprawdził czego ona naprawd ħ naucza.
Polskie katolickie korzenie
Od chwili swoich narodzin byłem pod wpływem religii
rzymskokatolickiej. Urodziłem si ħ razem z moim bratem bli Ņ niakiem
29 czerwca 1970 roku w Halifax w Anglii. Data ta nie jest bez
znaczenia, poniewa Ň w kalendarzu rzymskokatolickim przypada
wówczas dzie ı Ļ wi ħ tych Piotra i Pawła. Dla mojej matki było wi ħ c
naturalne, aby nazwa ę mojego brata i mnie Pawłem i Piotrem – na
cze Ļę tych rzymskokatolickich Ļ wi ħ tych. Dla moich rodziców, jako
polskich katolików, obchodzenie dni Ļ wi ħ tych katolickich odgrywało
bardzo wa Ň n Ģ rol ħ . To wła Ļ nie Ň ycie Ļ wi ħ tych miało wpływ na moje
rozumienie tego, co znaczy by ę chrze Ļ cijaninem.
Moi rodzice opu Ļ cili swój rodzinny kraj, Polsk ħ , w 1960r., by
uda ę si ħ do Anglii w poszukiwaniu nowego, lepszego Ň ycia. Polska
pozostawała wci ĢŇ jeszcze w cieniu komunizmu, a Wielka Brytania
oferowała im mo Ň liwo Ļ ci i nadziej ħ . Rodzice osiedlili si ħ
w północnej Anglii w mie Ļ cie Halifax, gdzie razem z wieloma
innymi imigrantami ze wschodniej Europy mój ojciec znalazł prac ħ
w lokalnej fabryce. Moja matka jako wykwalifikowana poło Ň na
dostała ostatecznie prac ħ w szpitalu, w którym ja miałem si ħ Ņ niej
urodzi ę . Rodzice byli typowymi polskimi katolikami. Nie
zastanawiali si ħ specjalnie nad swoj Ģ wiar Ģ , lecz pod ĢŇ ali za ni Ģ jak
wierne zwierz ħ za swoim panem – posłusznie, ale bez zrozumienia.
Katolicyzm był zawsze nierozerwalnie zwi Ģ zany z histori Ģ polskiego
narodu. Mówi si ħ , Ň e by ę Polakiem znaczy by ę katolikiem.
Katolicyzm przenikał i wypełniał Ň ycie Polaków od pocz Ģ tku
istnienia pa ı stwa polskiego. Oczywi Ļ cie, nie wszyscy Polacy byli
zawsze katolikami, ale ogromna wi ħ kszo Ļę pozostawała wierna
Ko Ļ ciołowi rzymskiemu. To wła Ļ nie ten fakt na przestrzeni historii
Je Ļ li chciałby Ļ porozmawia ę o tym co przeczytałe Ļ lub
otrzyma ę wi ħ cej informacji napisz na adres:
Wydawnictwo Ewangeliczne
ul. Ostrobramska 28
60-122 Pozna ı
agape.poznan@op.pl
lub skontaktuj si ħ z:
2
205226829.004.png
Ň e Bóg okazał mi sw Ģ łask ħ i otworzył moje serce, bym mógł
zobaczy ę swoj Ģ niewystarczalno Ļę i doskonał Ģ wystarczalno Ļę
Chrystusa. Tak Ň e teraz On przemawia przez Ewangeli ħ – dobr Ģ
nowin ħ Ň e oto jest Zbawiciel. Czy uznasz swój grzech i swoj Ģ
niezdolno Ļę do tego, by zbawi ę si ħ samemu? Czy zwrócisz si ħ dzi Ļ
do Zbawiciela? Chrystus umarł na krzy Ň u, ale trzy dni pó Ņ niej
triumfalnie powstał z martwych i zasiadł na tronie w niebie. On
słyszy, gdy do Niego wołamy. Czy ukl ħ kniesz przed Nim i zawołasz
do Niego? On dokonał wszystkiego, co było potrzebne, aby zbawi ę
takiego grzesznika jak ty. Chc ħ nakłoni ę ci ħ , aby Ļ odwrócił si ħ od
czegokolwiek i kogokolwiek innego jako Ļ rodka dopomagaj Ģ cego
twojemu zbawieniu i aby Ļ zaufał tylko Chrystusowi. Biblia zawiera
wspaniał Ģ obietnic ħ : „Ka Ň dy bowiem, kto wzywa imienia Pa ı skiego,
zbawiony b ħ dzie.” (Rzym 10:13). To nie ksi ħ dza, nie papie Ň a, nie
Ļ wi ħ tych ani nawet Marii, ale tylko Pana Jezusa Chrystusa mamy
wzywa ę . Z całego serca prosz ħ ci ħ : „Przyjd Ņ do jedynego
prawdziwego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa.”
przyczynił si ħ do odmienno Ļ ci pomi ħ dzy Polsk Ģ a jej wschodnimi
s Ģ siadami. Jak to uj Ģ ł pewien pisarz mówi Ģ c o czasach, gdy moi
rodzice si ħ urodzili i dorastali w Polsce: „Ko Ļ ciół rzymskokatolicki
nie ma na całym Ļ wiecie wi ħ kszej liczby wiernych ni Ň mo Ň na ich
znale Ņę w Polsce. Nie ma tutaj wyszukanej nowoczesno Ļ ci, ale
prosta, silna wiara wyra Ň ana swobodnie w ka Ň dej dziedzinie
ludzkiego Ň ycia.”
Nie Ļ wiadomo Ļę i ciemno Ļę
Moje dzieci ı stwo było bardzo polskie i bardzo katolickie - ze swoim
j ħ zykiem, tradycjami kulinarnymi, obyczajami i religi Ģ . Mój brat i ja
zostali Ļ my przył Ģ czeni do Ko Ļ cioła rzymskokatolickiego przez
chrzest jako niemowl ħ ta. Jak to było w zwyczaju, wybrano nam
rodziców chrzestnych, którzy mieli za zadanie razem z naszymi
rodzicami zapewni ę nam wychowanie w wierze katolickiej. Rytuał
chrztu miał na celu zmy ę mój grzech (pierworodny). Jako niemowl ħ
byłem całkowicie nie Ļ wiadomy tego co si ħ wówczas odbywało, jak
i nie Ļ wiadomy tego co jest prawd Ģ ; potrzebowałem działania Bo Ň ej
łaski
w moim wn ħ trzu aby mnie duchowo obudzi ę – nie „działania”
r Ģ k ksi ħ dza polewaj Ģ cych mnie wod Ģ . Potrzebowałem Ļ wiadomie
odwróci ę si ħ od swojego grzechu do Zbawiciela. Potrzebowałem
osobistej wiary w Jezusa, a nie wiary jak Ģ mieli za mnie moi rodzice,
czy rodzice chrzestni. Apostoł Piotr powiedział, „ Upami ħ tajcie si ħ
i niechaj si ħ ka Ň dy z was da ochrzci ę w imi ħ Jezusa Chrystusa na
odpuszczenie grzechów waszych.” (Dz. Ap. 2:38). ĺ wiadome
upami ħ tanie i wiara w Jezusa musz Ģ si ħ pojawi ę najpierw.
Potrzebowałem działania Bo Ň ego Ducha w moim wn ħ trzu, by dał mi
Ļ wiadomo Ļę mojego grzechu przeciwko Bogu i wiar ħ w Zbawiciela –
Jezusa. Ja byłem wówczas jednak niemowl ħ ciem, niezdolnym by
wierzy ę i dalekim od Zbawiciela.
Ka Ň dej niedzieli moi rodzice zaprowadzali mojego brata,
starsz Ģ siostr ħ i mnie na polsk Ģ msz ħ . Niewiele z niej miało dla mnie
jakiekolwiek znaczenie. Siedziałem w ławce, patrzyłem i słuchałem
jak ksi Ģ dz odmawiał wszystkie formułki i odprawiał obrz ħ dy. Nie
Zako ı cz ħ dwoma wersetami biblijnymi, które s Ģ dla mnie
szczególnie cenne:
„Bóg za Ļ daje dowód swojej
miło Ļ ci ku nam przez to, Ň e
kiedy byli Ļ my jeszcze
grzesznikami, Chrystus za nas
umarł.” (Rzymian 5:8).
„Zwiastujemy Chrystusa, który
jest moc Ģ Bo ŇĢ i m Ģ dro Ļ ci Ģ
Bo ŇĢ .” (I Koryntian 1: 24b).
14
3
205226829.005.png
przypominam sobie, Ň eby zach ħ cał kiedy Ļ kogokolwiek do czytania
Biblii. Była ona dla mnie „zamkni ħ t Ģ ksi ħ g Ģ ”. Oto był ów wielki tom
ze wszystkimi swoimi stronami – o czym tu była mowa? Gdyby tylko
kto Ļ powiedział mi, co Biblia mówi sama o sobie: „O, jak słodkie jest
słowo twoje dla podniebienia mego, Słodsze ni Ň miód dla ust moich”
(Ps 119:103), i to: „Wykład słów twoich o Ļ wieca, Daje rozum
prostaczkom.” (Ps 119:130). Ale gdy przychodziło do zrozumienia –
wszystko było dla mnie zakryte; te sprawy mogli rozumie ę tylko
ksi ħŇ a, a nie my, „pro Ļ ci” ludzie.
pogrzebany wraz ze swoim starym Ň yciem naznaczonym grzechem
i z Nim zostałem wzbudzony z martwych do nowego Ň ycia. To
wła Ļ nie symbolizuje chrzest – Bo ŇĢ wewn ħ trzn Ģ prac ħ w grzeszniku.
To z powodu tego, co Bóg zrobił dla mnie w Chrystusie –
z wdzi ħ czno Ļ ci i miło Ļ ci staram si ħ teraz post ħ powa ę tak, aby si ħ
Jemu podoba ę , b ħ d Ģ c posłusznym Jego Słowu – Biblii. Teraz, b ħ d Ģ c
nowym stworzeniem w Chrystusie przez prac ħ Ducha ĺ wi ħ tego,
staram si ħ czyni ę dobrze – nie aby zasłu Ň y ę sobie na niebo, ale
dlatego Ň e niebo jest ju Ň moje z powodu Chrystusa i tego, co On dla
mnie dokonał.
Modlitwy za zmarłych
W tamtych wczesnych latach dorastania w Ko Ļ ciele katolickim
przyjmowałem to, co mi mówiono wierz Ģ c, Ň e moje modlitwy,
uczestniczenie w sakramentach ko Ļ cielnych takich jak spowied Ņ
i chodzenie na msz ħ oraz bycie dobr Ģ osob Ģ zaskarbi Ģ mi prawo
pój Ļ cia do nieba. Uczono mnie, Ň e jest takie miejsce jak czy Ļ ciec,
gdzie zostan ħ ukarany za wszystkie grzechy, za które nie odbyłem
pokuty – to b ħ dzie miejsce, gdzie b ħ d ħ musiał przez jaki Ļ czas
cierpie ę . Pami ħ tam z dzieci ı stwa, Ň e brat i ja przychodzili Ļ my rano
przytuli ę si ħ do babci w jej łó Ň ku, a ona uczyła nas si ħ modli ę . Jedn Ģ
z tych modlitw była modlitwa za zmarłych.
Ludzie w Ko Ļ ciele mieli zwyczaj dawa ę ksi ħ dzu pieni Ģ dze,
Ň eby odprawił msz ħ za ich bliskich w czy Ļę cu. Je Ļ li taka msza si ħ
odbyła, wtedy czas pobytu ich krewnych w czy Ļę cu si ħ skracał
i mogli oni wcze Ļ niej wej Ļę do nieba. Och, ilu Ň ludzi mogłoby
unikn Ģę tego bólu i rozczarowania, gdyby tylko wiedzieli, co Bóg
powiedział w Swoim Słowie. W Biblii nie ma ani słowa na temat
czy Ļę ca, za to jest wszystko o Zbawicielu, który poniósł wszelkie
cierpienie potrzebne do zmazania grzechu tych, którzy do Niego
nale ŇĢ . To tutaj wła Ļ nie znajdujemy wspaniałe, pocieszaj Ģ ce słowa:
„A ka Ň dy kapłan sprawuje codziennie swoj Ģ słu Ň b ħ i składa wiele
razy te same ofiary, które nie mog Ģ w ogóle zgładzi ę grzechów; Lecz
gdy On zło Ň ył raz na zawsze jedn Ģ ofiar ħ za grzechy, usiadł po
prawicy Bo Ň ej” (Hbr 10:11-12). Ani ksi Ģ dz, ani msza nie s Ģ w stanie
„Przyjd Ņ do Zbawiciela”
To s Ģ słowa, którymi pragn ħ zako ı czy ę . Namawiam ci ħ , drogi
czytelniku, aby Ļ „przyszedł do Zbawiciela.” Mo Ň liwe, Ň e jeste Ļ
katolikiem. Mo Ň e nie jeste Ļ katolikiem z nazwy, ale „w praktyce” –
polegasz na swoich dobrych uczynkach i swoich własnych
wysiłkach, aby mie ę pokój z Bogiem i wej Ļę do nieba. By ę mo Ň e
chocia Ň nie masz silnej wiary w Boga, na wszelki wypadek
asekurujesz si ħ przez poleganie na „dobrych uczynkach” jakie
zrobiłe Ļ w Ň yciu. Powiem ci dobitnie ale z miło Ļ ci Ģ : „Nie daj si ħ
zwie Ļę !” Biblia mówi wyra Ņ nie, Ň e nie tylko „wszyscy zgrzeszyli” ,
ale te Ň „brak im chwały Bo Ň ej.” (Rzym 3:23). Nie mo Ň emy zrobi ę
nic, aby zmniejszy ę ten dystans, jaki dzieli nas od Boga. Nic nie
pomo Ň e mówienie, „B ħ d ħ si ħ starał, a Bóg zatroszczy si ħ o reszt ħ .”
Biblia mówi nam z powag Ģ : „Ktokolwiek bowiem zachowa cały
zakon, a uchybi w jednym, stanie si ħ winnym wszystkiego.” (Jakub
2:10).
Tak długo Ň yłem w zwiedzeniu w Ko Ļ ciele
rzymskokatolickim. Nawet kiedy opu Ļ ciłem Ko Ļ ciół, to zwiedzenie
pozostawało w moim sercu i wierzyłem, Ň e mog ħ co Ļ zrobi ę , aby
zasłu Ň y ę sobie na zbawienie. Wszystko jednak co mo Ň emy „zrobi ę ”,
to „uwierzy ę ” w Tego, który uczynił wszystko, co było potrzebne do
zbawienia. Jezus sam powiedział: „To jest dzieło Bo Ň e: wierzy ę
w tego, którego On posłał.” (Jan 6:29). Jestem pełen wdzi ħ czno Ļ ci,
4
13
w sercu, dlaczego Jezus Chrystus musiał umrze ę na krzy Ň u.
Zobaczyłem, Ň e nie byłem wystarczaj Ģ co dobry ani wystarczaj Ģ co
silny, Ň eby zbawi ę siebie i pój Ļę do nieba. Trzeba było Jezusa,
doskonałego Syna Bo Ň ego, aby umarł na krzy Ň u – d Ņ wigaj Ģ c mój
grzech i win ħ . Tylko On mógł wzi Ģę pełn Ģ kar ħ za zło jakie
popełniłem i oczy Ļ ci ę mnie z wszystkich moich grzechów.
Przez lata próbowałem zasłu Ň y ę sobie na niebo. Chciałem,
aby Bóg zaakceptował mnie z powodu dobrych rzeczy jakie
zrobiłem. Lata w Ko Ļ ciele katolickim wpoiły we mnie, Ň e zbawiaj Ģ
dobre uczynki. Ponad wszystko, moja grzeszna ludzka pycha
przekonywała mnie, Ň e mog ħ co Ļ zrobi ę , Ň eby na niebo zasłu Ň y ę .
Teraz zrozumiałem, Ň e to my Ļ lenie było głupie; Biblia mówi nam
wyra Ņ nie, „ Nie ma ani jednego sprawiedliwego...nie masz kto by
czynił dobrze, nie masz ani jednego.” (Rzym 3:10,12). My wszyscy
jeste Ļ my bezsilni, by zbawi ę si ħ sami – potrzebujemy
wszechmocnego Zbawiciela. Ka Ň da inna religia czy Ļ wiatopogl Ģ d
mówi nam, Ň e w jaki Ļ sposób zale Ň y to od nas, czy to przez dobre
uczynki, przestrzeganie wszystkich przykaza ı , rytuałów
i sakramentów, wspóln Ģ prac ħ , gł ħ bokie przemy Ļ lenia czy
podejmowanie wła Ļ ciwych decyzji. Tego wła Ļ nie naucza Ko Ļ ciół
katolicki i nie ró Ň ni si ħ w tym niczym od wszystkich innych religii na
Ļ wiecie. Ale Biblia mówi nam, Ň e to nie ty albo ja, ale jedynie Bóg
w Chrystusie mo Ň e zbawi ę . „Albowiem łask Ģ zbawieni jeste Ļ cie przez
wiar ħ , i to nie z was: Bo Ň y to dar; Nie z uczynków, aby si ħ kto nie
chlubił.” (Ef 2:8-9). W tym momencie poznałem Chrystusa jako
mojego Zbawiciela. Zaufałem jedynie Chrystusowi, Ň e mnie zbawi.
uczyni ę nic dla zmarłej osoby, ale dla tych, którzy wierz Ģ , Chrystus
wycierpiał cał Ģ kar ħ jaka była konieczna: samo piekło – „na zawsze
jedn Ģ ofiar ħ za grzechy”. Ale ja wci ĢŇ jeszcze nie zdawałem sobie
sprawy z tego, kim Chrystus był i czego dokonał na krzy Ň u.
Powołany przez Boga?
W wieku około siedmiu lat, mój brat i ja poszli Ļ my do „pierwszej
komunii”. Miało to by ę bardzo wa Ň ne wydarzenie potwierdzaj Ģ ce to,
co nasza wiara miała dla nas znaczy ę . W tamtym czasie nie
rozumiałem doniosło Ļ ci tego wydarzenia, ale z pewno Ļ ci Ģ
odczuwałem jego powag ħ – obaj z bratem musieli Ļ my zało Ň y ę białe
garnitury, które były uszyte dla nas specjalnie na t ħ okazj ħ , a potem
szli Ļ my na uroczyst Ģ msz ħ do ko Ļ cioła, gdzie ksi Ģ dz nas błogosławił
(na zdj ħ ciu stoj ħ z prawej strony; po Ļ rodku ojciec Gaik). Było
jeszcze co Ļ szczególnego w tym
wydarzeniu. Pami ħ tam, Ň e mieli Ļ my w
domu uroczysty obiad, na który przyszli
przyjaciele naszej rodziny. Honorowym
go Ļ ciem był nasz polski ksi Ģ dz, ojciec
Tadeusz Gaik. Był to spokojny człowiek,
który w czasie okupacji hitlerowskiej
podczas II Wojny ĺ wiatowej trafił do
obozów koncentracyjnych w Dachau
i O Ļ wi ħ cimiu. Znajomym ojca Gaika
z okresu przed emigracj Ģ z Polski był
Karol Wojtyła, który pó Ņ niej zasłyn Ģ ł jako
papie Ň Jan Paweł II. Dlatego szanowałem
ojca Gaika, a ka Ň dego ksi ħ dza, jak to mi
wpojono, uznawałem za osob ħ wa Ň niejsz Ģ
od innych. To wła Ļ nie rzecz, jak Ģ ojciec Gaik przyniósł tego dnia
ukształtowała moje my Ļ lenie na nast ħ pnych kilka lat. Gdy go Ļ cie si ħ
zebrali, wyci Ģ gn Ģ ł pudełko, w którym znajdowały si ħ poskładane
kartki papieru. Na ka Ň dej z nich było napisane kim si ħ zostanie w
przyszło Ļ ci. Na kartce, któr Ģ ja wylosowałem było napisane
Raduj Ģ c si ħ w Zbawicielu
Ciesz ħ si ħ , Ň e moje zbawienie jest w cało Ļ ci dziełem Chrystusa i nie
jest zale Ň ne ode mnie. Po tym jak zostałem zbawiony w Chrystusie,
w kwietniu 1992 r. zostałem ochrzczony, jako wyraz posłusze ı stwa
Chrystusowi oraz na znak identyfikacji z Chrystusem – z jego
Ļ mierci Ģ i zmartwychwstaniem oraz z tym, co On ju Ň uczynił dla
mnie i we mnie. On obmył mnie z moich win, z Nim zostałem
12
5
205226829.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin