2007.10_Kivio_[Open Office].pdf

(792 KB) Pobierz
332795753 UNPDF
praktyka
Kivio
Kivio
Przedstawiam program Kivio, część pakietu KOfice, który służy do tworzenia diagramów. Program jest
dołączony do pakietu darmowego oprogramowania biurowego, więc nie będziesz miał problemu z jego
znalezieniem. Potrai on stworzyć twój diagram dzięki setkom różnego rodzaju obiektów, które możesz
wstawiać oraz wzbogacać o kolory, a także treść w postaci tekstu.
niej środowiska graicznego, którym jest KDE.
Można go zainstalować od razu z całą resztą
elementów tego środowiska. Jeżeli na twoim
komputerze brakuje tego programu albo chcesz mieć ak-
tualną najnowszą wersję, to możesz wejść na stronę http://
www.kde.org i pobrać go z dostępnych projektów. Będę
używał tego oprogramowania w komputerze z zainsta-
lowaną wersją Mandriva Linux.
Z menu wybierz element Wykonaj polecenie , a w nowo-
otwartym oknie w polu Polecenie wpisz kivio , następ-
nie kliknij na przycisk Uruchom i zobaczysz program,
który będzie się uruchamiał.
Tworzenie, otwieranie i zapisywanie pliku
Przejdźmy do sprawy najważniejszej w edytorze, prze-
znaczonym do tworzenia diagramów i schematów, czy-
li do utworzenia nowego pliku. Z kreatora, który uru-
chomił się na samym początku, aby utworzyć nowy plik
– z okna Podstawowy wybierz Pusty dokument . Gdy już to
zrobisz kliknij na przycisk Użyj tego szablonu . Od teraz pra-
cujesz na zupełnie nowym pliku, w którym żadne zmiany
nie zostały jeszcze poczynione.
Możesz także utworzyć nowy plik, dzięki menu Plik ,
a następnie należy wybrać polecenie Nowy . W tym mo-
mencie pojawi się ten sam kreator, którego już użyłeś przy
tworzeniu nowego pliku, więc nie będę opisywał kolej-
nych kroków.
Bardzo ważnym elementem jest zapisanie pliku na
dysku lokalnym komputera, ponieważ gdy nastąpi
awaria pozostaniesz z „niczym”, czyli cała praca ulegnie
Uruchomienie programu
Program, tak jak większość oprogramowania Linuxa, moż-
na uruchomić albo z menu systemowego, albo za pomocą
specjalnej komendy wpisywanej w linii poleceń.
W celu uruchomienia programu kliknij w przycisk
systemowy jeden raz, a następnie z menu wybierz Biuro ,
z tego menu element Kivio . Wówczas program zostanie
uruchomiony.
Jeżeli nie możesz znaleźć programu w swoim menu
systemowym, a jesteś przekonany, że jest na twoim
komputerze, kliknij w menu z programami (domyślnie
znajduje się po lewej dolnej stronie twojego ekranu).
42
październik 2007
Łukasz Sosna
P rogram jest częścią systemu Linux, a dokład-
332795753.013.png 332795753.014.png
 
praktyka
Kivio
Rysunek 1. Kreator programu Kivio
Pozostało już tylko otwieranie pliku,
aby móc zacząć swoją pracę z edytorem
i poruszać się w nim bez problemu. W tym
celu kliknij na menu Plik , a następnie wy-
bierz opcję Otwórz ; pojawi się okno podob-
ne do tego jakie widziałeś podczas zapisu
pliku na dysk swojego komputera. W pasku
u góry możesz wybrać folder, w którym
chcesz szukać pliku z szablonem. Po lewej
stronie okna znajduje się także pasek, służą-
cy do przejścia do najczęściej używanych
katalogów, więc kliknij w jeden z elemen
tów, aby się tam przenieść. W celu łatwiej-
szego wybierania plików z listy Filtr wy-
bierz opcję Dokument Kivio , Dokument XML ,
a wówczas w oknie pokażą się tylko te
pliki, które edytor jest w stanie odczytać.
Z głównego obszaru okna kliknij jeden raz
na twój plik, a następnie w przycisk OK .
W tym momencie plik został otwarty.
Teraz należy przedstawić jeszcze jed-
ną bardzo ważną sprawę, a jest to wyeks-
portowanie pliku do formatu, którego bę-
dą mogły używać inne programy. Jeżeli
będziesz chciał wstawić swój diagram na
przykład do edytora OpenOfice Writer
musi zostać zapisany w formacie, jaki „ro-
zumie” ten edytor. Najlepszymi formata-
mi do zapisu pliku są JPG ( JPEG ) oraz PNG ,
czyli formaty graiki rastrowej. Kliknij na
menu Plik , a z niego wybierz polecenie
Export , w tym momencie zobaczysz okno
takie samo jak przy zapisie pliku, tylko
z niego należy wybrać inny format. W gór-
nym polu wybierz katalog, gdzie chcesz
zapisać swój plik, możesz także skorzystać
z ikon znajdujących się po prawej stronie
okna, które przeniosą do najczęściej używa-
nych katalogów. W polu Lokalizacja wpisz
nazwę pliku, a z pola Filtr wybierz odpo-
wiednie rozszerzenie pliku, gdzie w przy-
padku eksportu pliku na zewnątrz będzie
to Obrazek PNG . Zaznacz także pole Auto-
matycznie wybierz rozszerzenie nazwy pli-
ku ( .png ), następnie kliknij na przycisk
Zapisz . W tym momencie twój plik zos-
tał wyeksportowany w odpowiednim for-
macie.
zniszczeniu. Powinieneś zapisywać utwo-
rzony plik co jakiś czas, aby temu zapobiec.
W celu zapisania pliku kliknij na menu Plik ,
a z niego wybierz opcję Zapisz . Otworzy się
okno, w którego w górnym polu wybierz
katalog gdzie chcesz zapisać swój plik. Mo-
żesz także skorzystać z ikon znajdujących
się po prawej stronie okna, które przenio-
są do najczęściej używanych katalogów.
W polu Lokalizacja wpisz nazwę pliku. Z pola
Filtr wybierz odpowiednie rozszerzenie pli-
ku, w tym przypadku będzie to Dokument
Kivio . Zaznacz również pole Automatycz-
nie wybierz rozszerzenie nazwy pliku ( .lw ),
aby umożliwić odczyt pliku aplikacjom nie
rozpoznającym rodzaju dokumentu po je-
go nagłówku i dopiero wówczas będziesz
mógł zawsze otworzyć dokument. Na koń-
cu kliknij na przycisk Zapisz . W tym mo-
mencie twój plik został zapisany.
Rysunek 2. Okno zapisu pliku na dysk
Rysunek 3. Otwieranie pliku
Rysunek 4. Eksport pliku do innego formatu
www.lpmagazine.org
43
332795753.015.png 332795753.001.png 332795753.002.png
 
praktyka
Kivio
Rysunek 7. Menu służące do formatowania szablo-
nu i łącza
Rysunek 5. Wygląd edytora Kivio
Następnym elementem będzie narysowa-
nie łącza od prostokąta do koła, które utwo-
rzyłeś przed chwilą. Kliknij w menu Narzędzia
i wybierz opcję Prosta linia łącząca , następnie
przejedź kursorem na fragment kartki papieru
i przyciśnij oraz przytrzymaj lewy przycisk
myszy, przeciągnij kursor po przekątnej, a na-
stępnie puść lewy klawisz myszy. W tym mo-
mencie masz narysowaną prostą linię. Przejedź
nad zakończenie linii (którejkolwiek) i w mo-
mencie, gdy kursor zmieni się na cztery strzałki,
przyciśnij i przytrzymaj lewy klawisz myszy.
Potem najedź na bok prostokąta, który nary-
sowałeś poprzednio. Jak za pewne zauważyłeś,
na bokach zrobiły się znaki krzyżyków. Jeżeli
najedziesz kursorem na którykolwiek z nich,
wówczas koniec linii zmieni kolor na czerwony.
W tym momencie puść przycisk. Teraz masz
już połączony jeden kształt do linii.
Następnie zrób dokładnie to samo z dru-
gim końcem linii. Najedź na jej końcówkę,
a kiedy zmieni się kursor w kształt czterech
strzałek, kliknij i przytrzymaj lewy klawisz
muszy. Następnie najedź nim na znak koła.
W tym momencie w obrysie kształtu pojawią
się krzyżyki co oznacza, że możesz najechać
na którykolwiek z nich. Teraz koniec linii ma
czerwony kolor. Puść przycisk myszy. W tym
momencie masz już połączone dwa kształty.
Trzeba także sformatować strzałkę tak,
aby miała grot wskazujący, na któryś z elemen-
tów, jakie narysowałeś. Kliknij więc prawym
klawiszem myszy na strzałce i z menu kon-
tekstowego wybierz opcję Strzałki , w otwar-
tym oknie, które jest podzielone na dwie czę-
Wstawianie elementów
do edytora
Edytor składa się z trzech części, którymi są:
podgląd elementów, kartka papieru, na kto-
rej rysujesz oraz palety, gdzie możesz edyto-
wać swoje wstawione kształty.
Pierwszym elementem, który narysujesz
będzie prostokąt, więc kliknij na menu Na-
rzędzia , a z niego wybierz Dodaj zestaw sza-
blonów . Z podmenu, które się rozwinie wy-
bierz Zestawy przepływów , a w tym menu klik-
nij na Znaki diagramu przepływów . Wówczas
po lewej stronie edytora pojawi się okno wła-
śnie z tymi znakami. Wśród znaków wybierz
element, nazywający się Źródło lub Ujście
i kliknij na niego jeden raz, następie przejedź
nad kartkę papieru i przyciśnij i przytrzy-
maj lewy klawisz myszy, przejedź po prze-
kątnej, następnie puść klawisz myszy. W tym
momencie masz narysowany kształt.
W celu zmodyikowania właściwości klik-
nij na elemencie prawym przyciskiem my-
szy, a z menu kontekstowego wybierz ele-
ment nazywający się Szablony i łącza. Wtedy
pojawi się nowe okno, gdzie możesz w po-
lu Szerokość linii zmodyikować grubość linii
kształtu. Pole Kolor linii służy do wybrania
koloru. Z pola Styl linii wybierz jaki chcesz
mieć styl linii, użytych do narysowania
kształtu. Pole Styl końca linii pozwala na wy-
branie stylu zakończenia linii. W polu Kolor
wypełnienia kliknij i wybierz kolor, w jakim
chcesz, aby został narysowany kształt. Z pola
Styl wypełnienia wybierz, jakim stylem chcesz
wypełnić kształt, czy ma to być pełny kolor,
czy też jakieś odmiany w kształcie punktów
lub kresek. Na zakończenie kliknij przy-
cisk OK . W tym momencie kształt zostanie
sformatowany, zgodnie z wybranymi przez
ciebie ustawieniami.
Następnie narysujemy koło, które będzie
połączone ze znakiem prostokąta, jaki naryso-
waliśmy poprzednio. Z menu Narzędzia wybierz
Dodaj zestaw szablonów , a z podmenu, które się
rozwinie wybierz Zestawy przepływów , a z ko-
lejnego menu Podstawowe znaki przepływów .
W lewej części okna pojawią się kształty, z któ-
rych wybierz Odnośnik na stronie , następnie
przejedź kursorem w dowolne miejsce kartki
papieru, lecz nie w to samo co poprzednim ra-
zem, tak aby móc narysować nowy kształt
i kliknij, a następnie przytrzymaj lewy klawisz
myszy, przejedź po przekątnej i puść lewy
klawisz myszy. W tym momencie kształt koła
został narysowany.
Po tym wszystkim należy skonigurować
właściwości elementu, który narysowałeś.
W tym celu naprowadź kursor na element
i kliknij na nim prawym klawiszem. Z menu
kontekstowego wybierz pozycję Szablony i łą-
cza , natomiast w polu Szerokość linii możesz
zdeiniować, jakiej grubości będą linie użyte
do narysowania kształtu. Pole Kolor linii służy
do zdeiniowania koloru, a z pola Styl linii wy-
bierz rodzaj linii, który chcesz zastosować do
twojego kształtu. W polu Styl końca linii wy-
bierz jak chciałbyś, aby zostały zakończone li-
nie. Z pola Kolor wypełnienia wybierz kolor, ja-
kim chcesz wypełnić narysowany przez ciebie
obiekt. Pozostało jeszcze pole Styl wypełnienia ,
w którym możesz zdecydować o jego stylu,
czy chcesz, aby znajdował się tam sam kolor,
czy też w polu ma być kolor w różnych waria-
cjach. Na zakończenie kliknij na przycisk OK .
W tym momencie nadane przez ciebie forma-
towanie zostało zastosowane.
Rysunek 6. Właściwości narysowanego kształtu
44
październik 2007
332795753.003.png 332795753.004.png 332795753.005.png
 
praktyka
Kivio
Przenoszenie elementów w osi Z, czyli
w tak zwanej graice trójwymiarowej, na
pierwszy, dalszy lub ostatni plan. Zapewne
nie raz czytałeś o edytorach graiki trójwy-
miarowej. Również w edytorze Kivio można
przenosić elementy w ten sposób.
Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, bę-
dzie zaznaczenie elementu, czyli kliknięcie
na niego jeden raz lewym przyciskiem my-
szy. Wówczas na jego rogach i bokach poja-
wią się zielone kwadraty. Oznacza to, iż teraz
będziesz operował na tym elemencie. Kliknij
na menu Format , a z niego wybierz element
Przenieś na spód – aby przenieść element głę-
biej, czyli dalej od ciebie lub na opcji Przenieś
na wierz – aby przenieść element wyżej, czy-
li bliżej ciebie.
Rysunek 10. Przenoszenie elementów
wstawianiu tekstu. Po zakończeniu edycji klik-
nij na przycisk OK , a w tym momencie tekst zo-
stanie zaktualizowany.
Powiększanie i pomniejszanie
diagramu
Podczas edycji różnych elementów będziesz
także potrzebował narzędzia do powiększania
lub pomniejszenia fragmentu „kartki”, na któ-
rej pracujesz. Pomocne będą opcje z menu Wi-
dok , a więc kliknij na to menu i wybierz Powięk-
szenie . W kolejnym menu masz możliwość wy-
brania skali, w jakiej chcesz widzieć swój dia-
gram. Możesz także kliknąć na menu Widok ,
a następnie wybrać element Narzędzia powięk-
szenia , w którym są dostępne różne opcje: Po-
większ – służy do powiększenia elementu, Po-
mniejsz – używane do pomniejszenia elementu,
Dopasuj szerokość – obraz zostanie powiększo-
ny, ale do maksymalnej szerokości okna, Do-
pasuj wysokość – obraz zostanie powiększony,
ale dostosowany do maksymalnej wysokości
okna, Dopasuj stronę – obraz zostanie powięk-
szony, ale dopasowany do obecnej szerokości i
wysokości okna, Powiększ wybrany obiekt – opcja
stanie się aktywna, gdy w edytorze mamy za-
znaczony jakiś obiekt; na koniec opcja Powiększ
wszystkie obiekty – spowoduje powiększenie
wszystkich dostępnych obiektów w oknie.
Rysunek 8. Wybieranie grotu dla strzałki
Dodawanie tekstu
Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić
jak dodać tekst do twojego diagramu, dzięki
czemu uczynisz go bardziej czytelnym. Cóż
to za diagram, z którego nie wiadomo co jest
jakim elementem? W celu dodania tekstu
kliknij na element menu Narzędzia , z którego
wybierz Narzędzie tekstowe . Kursor zmienił się
na mały znak plusa i dużą literę A. Kliknij
myszką jeden raz w dowolnym fragmencie
diagramu. Otworzy się okno, w którym mo-
żesz wybrać kolejno: rodzinę czcionek uży-
tych do napisania tekstu, rozmiar czcionki,
pogrubienie, kursywę, podkreślenie, wyrów-
nanie poziome, wyrównanie pionowe i ko-
lor. Po skonigurowaniu opcji kliknij w naj-
większym polu tekstowym przeznaczonym
do wpisywania tekstu i wprowadź jakiś wy-
raz. Następnie kliknij na przycisk OK .
W tym momencie w oknie z diagramem poja-
wi się tekst, zgodnie z twoim formatowaniem
na „kartce” papieru.
Jeżeli będziesz chciał przenieść tekst w po-
ziomie lub pionie, zrób to dokładnie w taki
sam sposób jak przy przenoszeniu innych ele-
mentów. W celu edycji tekstu najedź na niego
kursorem, a następnie kliknij lewym klawi-
szem, potem kliknij prawym klawiszem my-
szy na pole z tekstem, a z menu kontekstowe-
go wybierz opcję Edytuj tekst . Pojawi się okno
identyczne jak to, które już widziałeś przy
ści: Strzałka na początku i Strzałka na końcu mo-
żesz sformatować strzałkę. Najpierw zajmij się
pozycjami pod napisem Strzałka na począt-
ku. W polu Rodzaj wybierz, jaki chcesz mieć
wygląd grotu, pole Szerokość oraz pole Wyso-
kość decydują o jego rozmiarach. Teraz przej-
dźmy do elementów pod napisem Strzałka na
końcu. W pozycji Rodzaj możesz wybrać ro-
dzaj grotu, jaki ma mieć strzałka na swoim
końcu. Pola Szerokość i Wysokość decydują o roz-
miarach grotu. Po zakończeniu konigurowa-
nia kliknij na przycisk OK . W tym momencie
strzałka została zaktualizowana.
Przesuwanie i przenoszenie
elementów
Każdy z narysowanych poprzednio elemen-
tów możesz przesunąć na odpowiednie miej-
sce, w którym będzie pasował ten element.
W tym celu należy najechać kursorem myszy
na dany kształt i kliknąć oraz przytrzymać le-
wy przycisk. Następnie przejedź nim w miej-
sce, w którym chcesz, aby znalazł się dany
element, puść lewy przycisk myszy. W tym
momencie element został przeniesiony zgod-
nie z twoimi wytycznymi.
Podsumowanie
W artykule przestawiłem program Kivio część
pakietu Kofice, który służy do tworzenia dia-
gramów. Pokazałem także, jak narysować pod-
stawowe kształty i połączyć je za pomocą linii
oraz jak wpisać tekst do diagramu. Mam na-
dzieję, że wzbudziłem zainteresowanie na tyle,
abyś teraz sam spróbował zrobić bardziej za-
awansowany rysunek, wykorzystując ogrom-
ne możliwości, które daje ten program.
O autorze
Łukasz Sosna od 4 lat zajmuje się infor-
matyką, dzięki czemu napisał kilkanaście
książek oraz kilka artykułów, między in-
nymi: phpMyAdmin – proste zarządzanie
bazą MySQL, Sekrety pozycjonowania
w Google oraz bestseller wydawnictwa
Helion jakim jest książka Linux . Komendy
i polecenia .
Kontakt z autorem: lukasz.bluedragon@
gmail.com
Rysunek 11. Wstawianie tekstu do edytora
www.lpmagazine.org
45
332795753.006.png 332795753.007.png 332795753.008.png 332795753.009.png 332795753.010.png 332795753.011.png 332795753.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin