2007.10_Kivio_[Open Office].pdf
(
792 KB
)
Pobierz
332795753 UNPDF
praktyka
Kivio
Kivio
Przedstawiam program Kivio, część pakietu KOfice, który służy do tworzenia diagramów. Program jest
dołączony do pakietu darmowego oprogramowania biurowego, więc nie będziesz miał problemu z jego
znalezieniem. Potrai on stworzyć twój diagram dzięki setkom różnego rodzaju obiektów, które możesz
wstawiać oraz wzbogacać o kolory, a także treść w postaci tekstu.
niej środowiska graicznego, którym jest KDE.
Można go zainstalować od razu z całą resztą
elementów tego środowiska. Jeżeli na twoim
komputerze brakuje tego programu albo chcesz mieć ak-
tualną najnowszą wersję, to możesz wejść na stronę
http://
www.kde.org
i pobrać go z dostępnych projektów. Będę
używał tego oprogramowania w komputerze z zainsta-
lowaną wersją Mandriva Linux.
Z menu wybierz element
Wykonaj polecenie
, a w nowo-
otwartym oknie w polu
Polecenie
wpisz
kivio
, następ-
nie kliknij na przycisk
Uruchom
i zobaczysz program,
który będzie się uruchamiał.
Tworzenie, otwieranie i zapisywanie pliku
Przejdźmy do sprawy najważniejszej w edytorze, prze-
znaczonym do tworzenia diagramów i schematów, czy-
li do utworzenia nowego pliku. Z kreatora, który uru-
chomił się na samym początku, aby utworzyć nowy plik
– z okna
Podstawowy
wybierz
Pusty dokument
. Gdy już to
zrobisz kliknij na przycisk
Użyj tego szablonu
. Od teraz pra-
cujesz na zupełnie nowym pliku, w którym żadne zmiany
nie zostały jeszcze poczynione.
Możesz także utworzyć nowy plik, dzięki menu
Plik
,
a następnie należy wybrać polecenie
Nowy
. W tym mo-
mencie pojawi się ten sam kreator, którego już użyłeś przy
tworzeniu nowego pliku, więc nie będę opisywał kolej-
nych kroków.
Bardzo ważnym elementem jest zapisanie pliku na
dysku lokalnym komputera, ponieważ gdy nastąpi
awaria pozostaniesz z „niczym”, czyli cała praca ulegnie
Uruchomienie programu
Program, tak jak większość oprogramowania Linuxa, moż-
na uruchomić albo z menu systemowego, albo za pomocą
specjalnej komendy wpisywanej w linii poleceń.
W celu uruchomienia programu kliknij w przycisk
systemowy jeden raz, a następnie z menu wybierz
Biuro
,
z tego menu element
Kivio
. Wówczas program zostanie
uruchomiony.
Jeżeli nie możesz znaleźć programu w swoim menu
systemowym, a jesteś przekonany, że jest na twoim
komputerze, kliknij w menu z programami (domyślnie
znajduje się po lewej dolnej stronie twojego ekranu).
42
październik 2007
Łukasz Sosna
P
rogram jest częścią systemu Linux, a dokład-
praktyka
Kivio
Rysunek 1.
Kreator programu Kivio
Pozostało już tylko otwieranie pliku,
aby móc zacząć swoją pracę z edytorem
i poruszać się w nim bez problemu. W tym
celu kliknij na menu
Plik
, a następnie wy-
bierz opcję
Otwórz
; pojawi się okno podob-
ne do tego jakie widziałeś podczas zapisu
pliku na dysk swojego komputera. W pasku
u góry możesz wybrać folder, w którym
chcesz szukać pliku z szablonem. Po lewej
stronie okna znajduje się także pasek, służą-
cy do przejścia do najczęściej używanych
katalogów, więc kliknij w jeden z elemen
tów, aby się tam przenieść. W celu łatwiej-
szego wybierania plików z listy
Filtr
wy-
bierz opcję
Dokument Kivio
,
Dokument XML
,
a wówczas w oknie pokażą się tylko te
pliki, które edytor jest w stanie odczytać.
Z głównego obszaru okna kliknij jeden raz
na twój plik, a następnie w przycisk
OK
.
W tym momencie plik został otwarty.
Teraz należy przedstawić jeszcze jed-
ną bardzo ważną sprawę, a jest to wyeks-
portowanie pliku do formatu, którego bę-
dą mogły używać inne programy. Jeżeli
będziesz chciał wstawić swój diagram na
przykład do edytora OpenOfice Writer
musi zostać zapisany w formacie, jaki „ro-
zumie” ten edytor. Najlepszymi formata-
mi do zapisu pliku są
JPG
(
JPEG
) oraz
PNG
,
czyli formaty graiki rastrowej. Kliknij na
menu
Plik
, a z niego wybierz polecenie
Export
, w tym momencie zobaczysz okno
takie samo jak przy zapisie pliku, tylko
z niego należy wybrać inny format. W gór-
nym polu wybierz katalog, gdzie chcesz
zapisać swój plik, możesz także skorzystać
z ikon znajdujących się po prawej stronie
okna, które przeniosą do najczęściej używa-
nych katalogów. W polu Lokalizacja wpisz
nazwę pliku, a z pola Filtr wybierz odpo-
wiednie rozszerzenie pliku, gdzie w przy-
padku eksportu pliku na zewnątrz będzie
to
Obrazek PNG
. Zaznacz także pole
Auto-
matycznie
wybierz rozszerzenie nazwy pli-
ku (
.png
), następnie kliknij na przycisk
Zapisz
. W tym momencie twój plik zos-
tał wyeksportowany w odpowiednim for-
macie.
zniszczeniu. Powinieneś zapisywać utwo-
rzony plik co jakiś czas, aby temu zapobiec.
W celu zapisania pliku kliknij na menu
Plik
,
a z niego wybierz opcję
Zapisz
. Otworzy się
okno, w którego w górnym polu wybierz
katalog gdzie chcesz zapisać swój plik. Mo-
żesz także skorzystać z ikon znajdujących
się po prawej stronie okna, które przenio-
są do najczęściej używanych katalogów.
W polu
Lokalizacja
wpisz nazwę pliku. Z pola
Filtr
wybierz odpowiednie rozszerzenie pli-
ku, w tym przypadku będzie to
Dokument
Kivio
. Zaznacz również pole
Automatycz-
nie wybierz rozszerzenie nazwy pliku
(
.lw
),
aby umożliwić odczyt pliku aplikacjom nie
rozpoznającym rodzaju dokumentu po je-
go nagłówku i dopiero wówczas będziesz
mógł zawsze otworzyć dokument. Na koń-
cu kliknij na przycisk
Zapisz
. W tym mo-
mencie twój plik został zapisany.
Rysunek 2.
Okno zapisu pliku na dysk
Rysunek 3.
Otwieranie pliku
Rysunek 4.
Eksport pliku do innego formatu
www.lpmagazine.org
43
praktyka
Kivio
Rysunek 7.
Menu służące do formatowania szablo-
nu i łącza
Rysunek 5.
Wygląd edytora Kivio
Następnym elementem będzie narysowa-
nie łącza od prostokąta do koła, które utwo-
rzyłeś przed chwilą. Kliknij w menu
Narzędzia
i wybierz opcję
Prosta linia łącząca
, następnie
przejedź kursorem na fragment kartki papieru
i przyciśnij oraz przytrzymaj lewy przycisk
myszy, przeciągnij kursor po przekątnej, a na-
stępnie puść lewy klawisz myszy. W tym mo-
mencie masz narysowaną prostą linię. Przejedź
nad zakończenie linii (którejkolwiek) i w mo-
mencie, gdy kursor zmieni się na cztery strzałki,
przyciśnij i przytrzymaj lewy klawisz myszy.
Potem najedź na bok prostokąta, który nary-
sowałeś poprzednio. Jak za pewne zauważyłeś,
na bokach zrobiły się znaki krzyżyków. Jeżeli
najedziesz kursorem na którykolwiek z nich,
wówczas koniec linii zmieni kolor na czerwony.
W tym momencie puść przycisk. Teraz masz
już połączony jeden kształt do linii.
Następnie zrób dokładnie to samo z dru-
gim końcem linii. Najedź na jej końcówkę,
a kiedy zmieni się kursor w kształt czterech
strzałek, kliknij i przytrzymaj lewy klawisz
muszy. Następnie najedź nim na znak koła.
W tym momencie w obrysie kształtu pojawią
się krzyżyki co oznacza, że możesz najechać
na którykolwiek z nich. Teraz koniec linii ma
czerwony kolor. Puść przycisk myszy. W tym
momencie masz już połączone dwa kształty.
Trzeba także sformatować strzałkę tak,
aby miała grot wskazujący, na któryś z elemen-
tów, jakie narysowałeś. Kliknij więc prawym
klawiszem myszy na strzałce i z menu kon-
tekstowego wybierz opcję
Strzałki
, w otwar-
tym oknie, które jest podzielone na dwie czę-
Wstawianie elementów
do edytora
Edytor składa się z trzech części, którymi są:
podgląd elementów, kartka papieru, na kto-
rej rysujesz oraz palety, gdzie możesz edyto-
wać swoje wstawione kształty.
Pierwszym elementem, który narysujesz
będzie prostokąt, więc kliknij na menu
Na-
rzędzia
, a z niego wybierz
Dodaj zestaw sza-
blonów
. Z podmenu, które się rozwinie wy-
bierz
Zestawy przepływów
, a w tym menu klik-
nij na
Znaki diagramu przepływów
. Wówczas
po lewej stronie edytora pojawi się okno wła-
śnie z tymi znakami. Wśród znaków wybierz
element, nazywający się
Źródło
lub
Ujście
i kliknij na niego jeden raz, następie przejedź
nad kartkę papieru i przyciśnij i przytrzy-
maj lewy klawisz myszy, przejedź po prze-
kątnej, następnie puść klawisz myszy. W tym
momencie masz narysowany kształt.
W celu zmodyikowania właściwości klik-
nij na elemencie prawym przyciskiem my-
szy, a z menu kontekstowego wybierz ele-
ment nazywający się
Szablony i łącza.
Wtedy
pojawi się nowe okno, gdzie możesz w po-
lu
Szerokość linii
zmodyikować grubość linii
kształtu. Pole
Kolor linii
służy do wybrania
koloru. Z pola
Styl linii
wybierz jaki chcesz
mieć styl linii, użytych do narysowania
kształtu. Pole
Styl końca
linii
pozwala na wy-
branie stylu zakończenia linii. W polu
Kolor
wypełnienia
kliknij i wybierz kolor, w jakim
chcesz, aby został narysowany kształt. Z pola
Styl wypełnienia
wybierz, jakim stylem chcesz
wypełnić kształt, czy ma to być pełny kolor,
czy też jakieś odmiany w kształcie punktów
lub kresek. Na zakończenie kliknij przy-
cisk
OK
. W tym momencie kształt zostanie
sformatowany, zgodnie z wybranymi przez
ciebie ustawieniami.
Następnie narysujemy koło, które będzie
połączone ze znakiem prostokąta, jaki naryso-
waliśmy poprzednio. Z menu
Narzędzia
wybierz
Dodaj
zestaw szablonów
, a z podmenu, które się
rozwinie wybierz
Zestawy przepływów
, a z ko-
lejnego menu
Podstawowe znaki przepływów
.
W lewej części okna pojawią się kształty, z któ-
rych wybierz
Odnośnik na stronie
, następnie
przejedź kursorem w dowolne miejsce kartki
papieru, lecz nie w to samo co poprzednim ra-
zem, tak aby móc narysować nowy kształt
i kliknij, a następnie przytrzymaj lewy klawisz
myszy, przejedź po przekątnej i puść lewy
klawisz myszy. W tym momencie kształt koła
został narysowany.
Po tym wszystkim należy skonigurować
właściwości elementu, który narysowałeś.
W tym celu naprowadź kursor na element
i kliknij na nim prawym klawiszem. Z menu
kontekstowego wybierz pozycję
Szablony i łą-
cza
, natomiast w polu
Szerokość linii
możesz
zdeiniować, jakiej grubości będą linie użyte
do narysowania kształtu. Pole
Kolor linii
służy
do zdeiniowania koloru, a z pola
Styl linii
wy-
bierz rodzaj linii, który chcesz zastosować do
twojego kształtu. W polu
Styl końca linii
wy-
bierz jak chciałbyś, aby zostały zakończone li-
nie. Z pola
Kolor wypełnienia
wybierz kolor, ja-
kim chcesz wypełnić narysowany przez ciebie
obiekt. Pozostało jeszcze pole
Styl wypełnienia
,
w którym możesz zdecydować o jego stylu,
czy chcesz, aby znajdował się tam sam kolor,
czy też w polu ma być kolor w różnych waria-
cjach. Na zakończenie kliknij na przycisk
OK
.
W tym momencie nadane przez ciebie forma-
towanie zostało zastosowane.
Rysunek 6.
Właściwości narysowanego kształtu
44
październik 2007
praktyka
Kivio
Przenoszenie elementów w osi Z, czyli
w tak zwanej graice trójwymiarowej, na
pierwszy, dalszy lub ostatni plan. Zapewne
nie raz czytałeś o edytorach graiki trójwy-
miarowej. Również w edytorze Kivio można
przenosić elementy w ten sposób.
Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić, bę-
dzie zaznaczenie elementu, czyli kliknięcie
na niego jeden raz lewym przyciskiem my-
szy. Wówczas na jego rogach i bokach poja-
wią się zielone kwadraty. Oznacza to, iż teraz
będziesz operował na tym elemencie. Kliknij
na menu
Format
, a z niego wybierz element
Przenieś na spód
– aby przenieść element głę-
biej, czyli dalej od ciebie lub na opcji
Przenieś
na wierz
– aby przenieść element wyżej, czy-
li bliżej ciebie.
Rysunek 10.
Przenoszenie elementów
wstawianiu tekstu. Po zakończeniu edycji klik-
nij na przycisk
OK
, a w tym momencie tekst zo-
stanie zaktualizowany.
Powiększanie i pomniejszanie
diagramu
Podczas edycji różnych elementów będziesz
także potrzebował narzędzia do powiększania
lub pomniejszenia fragmentu „kartki”, na któ-
rej pracujesz. Pomocne będą opcje z menu
Wi-
dok
, a więc kliknij na to menu i wybierz
Powięk-
szenie
. W kolejnym menu masz możliwość wy-
brania skali, w jakiej chcesz widzieć swój dia-
gram. Możesz także kliknąć na menu
Widok
,
a następnie wybrać element
Narzędzia powięk-
szenia
, w którym są dostępne różne opcje:
Po-
większ
– służy do powiększenia elementu,
Po-
mniejsz
– używane do pomniejszenia elementu,
Dopasuj szerokość
– obraz zostanie powiększo-
ny, ale do maksymalnej szerokości okna,
Do-
pasuj wysokość
– obraz zostanie powiększony,
ale dostosowany do maksymalnej wysokości
okna,
Dopasuj stronę
– obraz zostanie powięk-
szony, ale dopasowany do obecnej szerokości i
wysokości okna,
Powiększ wybrany obiekt
– opcja
stanie się aktywna, gdy w edytorze mamy za-
znaczony jakiś obiekt; na koniec opcja
Powiększ
wszystkie obiekty
– spowoduje powiększenie
wszystkich dostępnych obiektów w oknie.
Rysunek 8.
Wybieranie grotu dla strzałki
Dodawanie tekstu
Na koniec chciałbym jeszcze przedstawić
jak dodać tekst do twojego diagramu, dzięki
czemu uczynisz go bardziej czytelnym. Cóż
to za diagram, z którego nie wiadomo co jest
jakim elementem? W celu dodania tekstu
kliknij na element menu
Narzędzia
, z którego
wybierz
Narzędzie tekstowe
. Kursor zmienił się
na mały znak plusa i dużą literę A. Kliknij
myszką jeden raz w dowolnym fragmencie
diagramu. Otworzy się okno, w którym mo-
żesz wybrać kolejno: rodzinę czcionek uży-
tych do napisania tekstu, rozmiar czcionki,
pogrubienie, kursywę, podkreślenie, wyrów-
nanie poziome, wyrównanie pionowe i ko-
lor. Po skonigurowaniu opcji kliknij w naj-
większym polu tekstowym przeznaczonym
do wpisywania tekstu i wprowadź jakiś wy-
raz. Następnie kliknij na przycisk
OK
.
W tym momencie w oknie z diagramem poja-
wi się tekst, zgodnie z twoim formatowaniem
na „kartce” papieru.
Jeżeli będziesz chciał przenieść tekst w po-
ziomie lub pionie, zrób to dokładnie w taki
sam sposób jak przy przenoszeniu innych ele-
mentów. W celu edycji tekstu najedź na niego
kursorem, a następnie kliknij lewym klawi-
szem, potem kliknij prawym klawiszem my-
szy na pole z tekstem, a z menu kontekstowe-
go wybierz opcję
Edytuj tekst
. Pojawi się okno
identyczne jak to, które już widziałeś przy
ści:
Strzałka na początku
i
Strzałka na końcu
mo-
żesz sformatować strzałkę. Najpierw zajmij się
pozycjami pod napisem Strzałka na począt-
ku. W polu
Rodzaj
wybierz, jaki chcesz mieć
wygląd grotu, pole
Szerokość
oraz pole
Wyso-
kość
decydują o jego rozmiarach. Teraz przej-
dźmy do elementów pod napisem
Strzałka
na
końcu. W pozycji
Rodzaj
możesz wybrać ro-
dzaj grotu, jaki ma mieć strzałka na swoim
końcu. Pola
Szerokość
i
Wysokość
decydują o roz-
miarach grotu. Po zakończeniu konigurowa-
nia kliknij na przycisk
OK
. W tym momencie
strzałka została zaktualizowana.
Przesuwanie i przenoszenie
elementów
Każdy z narysowanych poprzednio elemen-
tów możesz przesunąć na odpowiednie miej-
sce, w którym będzie pasował ten element.
W tym celu należy najechać kursorem myszy
na dany kształt i kliknąć oraz przytrzymać le-
wy przycisk. Następnie przejedź nim w miej-
sce, w którym chcesz, aby znalazł się dany
element, puść lewy przycisk myszy. W tym
momencie element został przeniesiony zgod-
nie z twoimi wytycznymi.
Podsumowanie
W artykule przestawiłem program Kivio część
pakietu Kofice, który służy do tworzenia dia-
gramów. Pokazałem także, jak narysować pod-
stawowe kształty i połączyć je za pomocą linii
oraz jak wpisać tekst do diagramu. Mam na-
dzieję, że wzbudziłem zainteresowanie na tyle,
abyś teraz sam spróbował zrobić bardziej za-
awansowany rysunek, wykorzystując ogrom-
ne możliwości, które daje ten program.
O autorze
Łukasz Sosna
od 4 lat zajmuje się infor-
matyką, dzięki czemu napisał kilkanaście
książek oraz kilka artykułów, między in-
nymi: phpMyAdmin – proste zarządzanie
bazą MySQL, Sekrety pozycjonowania
w Google oraz bestseller wydawnictwa
Helion jakim jest książka
Linux
.
Komendy
i polecenia
.
Kontakt z autorem:
lukasz.bluedragon@
gmail.com
Rysunek 11.
Wstawianie tekstu do edytora
www.lpmagazine.org
45
Plik z chomika:
SOLARIX33
Inne pliki z tego folderu:
2009.06_Macro w służbie autora_[Open Office].pdf
(557 KB)
2006.11_Kivio – edytor wykresów i schematów_[Open Office].pdf
(332 KB)
2007.10_Kivio_[Open Office].pdf
(792 KB)
2007.08_OpenOffice–narzędzie do konwersji_[Open Office].pdf
(681 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Aktualnosci
Audio
Bazy Danych
Bezpieczenstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin