GAZETA PRAWNA z 13 września 11 (nr 177).pdf
(
2089 KB
)
Pobierz
701749763 UNPDF
Kiedy pracownik może domagać się przywrócenia do pracy
|
B15
Wtorek
13 września 2011 | nr 177 (3063)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Pomoc dla dzieci
| B9
W jaki sposób można przedłużyć prawo
do renty rodzinnej po zmarłym rodzicu
Procedury podatkowe
| B14
Do czego i kiedy podatnikom przyda
się numer identyfikacji podatkowej
Jutro
Jak ustanowić
rozdzielność majątkową
między małżonkami
DZIŚ W GP
PRACA
n
Uczelnie chcą likwidacji prac
magisterskich, resort nauki
się nie zgadza
| B6
n
Zbiorcze świadectwo wydaje
się po upływie 24 miesięcy
| B7
n
Senat: Renciści socjalni będą
mogli więcej dorobić
| B7
n
Senat: Mniej biurokracji
w prowadzeniu firm
| B8
n
Firmy zagraniczne wpłacą
składki w Polsce
| B8
Adwokaci i radcowie
PODATKI
n
Sonda „DGP”: W 2011 roku
sprowadziliśmy mniej aut, więc
wpływy z akcyzy są niższe
| B2
n
Wydatków na bilet lotniczy
nie można odliczyć w PIT
| B3
n
Oszust podatkowy odpowie
przed sądem
| B3
n
Firmy chętnie wybierają
outsourcing księgowy
| B4
n
Spadkobierca zapłaci podatek
po 10 latach
| B4
n
Zaliczka to nie przychód
ryczałtowca
| B4
n
Lepiej nie wystawiać faktury
zaliczkowej
| B5
n
Utratę ksiąg można
potwierdzić protokołem
| B5
n
Dług podatkowy najlepiej
wpłacić w ciągu 7 dni
| B5
nie chcą być sędziami
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
Tylko 66 radców prawnych i 41 adwokatów starało
się w 2010 roku o stanowisko sędziego – informuje Krajowa Rada Sądownictwa
PRAWO
n
Gminy nadużywają monopolu
na usługi komunalne
| B10
n
Firmy oferujące timeshare
odpowiedzą karnie
| B11
n
Stare długi mogą wrócić jak
bumerang
| B12
n
Od niezapłaconych odsetek
można też pobierać odsetki
| B13
Małgorzata Kryszkiewicz
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
Najwięcej chętnych rekru-
towało się spośród referenda-
rzy sądowych (872 zgłoszenia)
i asystentów sędziego (701
zgłoszeń). Dane pochodzą
z informacji o działalności
Krajowej Rady Sądownictwa
w 2010 roku. Dokument zo-
stanie przedstawiony senato-
rom na rozpoczynającym się
dzisiaj dwudniowym posie-
dzeniu.
W zeszłym roku o sędziow-
ską togę starały się łącznie
2203 osoby. Jedynie 3 proc.
zgłoszeń pochodziło od rad-
ców prawnych. Wymierza-
nie sprawiedliwości cieszy
się jeszcze mniejszym zain-
teresowaniem w środowisku
adwokackim. Wśród zgło-
szeń na stanowisko sędzie-
go tylko 2 proc. stanowiły
aplikacje adwokatów.
Co ciekawe, Krajowa Rada
Sądownictwa odrzuciła więk-
szość kandydatów z tych
dwóch korporacji. Jedynie
10 radców i 10 adwokatów
zostało przedstawionych
prezydentowi z wnioskiem
o powołanie na stanowiska
sędziowskie.
– Problem polega na tym,
że adwokaci czy radcowie,
którzy mają odpowiednie
kwalifikacje, nie chcą być
sędziami rejonowymi czy
okręgowymi. Niemal za-
wsze zgłaszają się do konkur-
su na sędziego wojewódz-
kiego sądu administracyjne-
go lub do Sądu Najwyższego
– wyjaśnia Waldemar Żu-
rek, członek KRS.
Dodaje, że zdaniem rady
zgłoszeń adwokatów i rad-
ców jest stanowczo za mało.
W środowisku mówi się też,
że adwokaci i radcowie chcą
zostać sędziami dopiero pod
koniec swojej kariery zawo-
dowej. Zgodnie bowiem
z prawem o ustroju sądów po-
wszechnych sędzia nie prze-
chodzi na emeryturę, tylko
w stan spoczynku. Jego pła-
ca wynosi wówczas 75 proc.
ostatniego wynagrodzenia.
– Może to być atrakcyjne
dla przedstawicieli wolnych
zawodów, którzy prowadzą
praktyki w mniejszych mia-
stach – przyznaje Marek
Chmaj, radca prawny z Kan-
celarii Chmaj i Wspólnicy.
Wyjaśnia, że radcowie nie
chcą przechodzić do zawodu
sędziego przede wszystkim
dlatego, że warunki pracy
i płacy w tym zawodzie nie
są dla nich zadowalające.
Zdaniem KRS obecny sys-
tem naboru sędziów należy
zmienić, a decyzja o usunię-
ciu z porządku prawnego
asesora sądowego była błę-
dem. Rada zwraca uwagę na
to, że Trybunał Konstytucyj-
ny w swoim wyroku doty-
czącym asesorów stwierdził
jedynie, że tryb ich mianowa-
nia i zależność od władzy
wykonawczej naruszają usta-
wę zasadniczą. Wyrok TK nie
powodował zatem konieczno-
ści wyeliminowania aseso-
rów z polskich sądów. Zda-
niem KRS wystarczyło zmie-
nić zakres czynności wy-
konywanych przez asesorów
w taki sposób, aby nie naru-
szało to konstytucji.
n
PODATKI Resort finansów o procedurze podatkowej
Wszczęcie postępowania
wydłuża czas kontroli
Pracownicy urzędów kontro-
li skarbowej zamiast kontro-
li prowadzą postępowania
kontrolne. Pozwala im to wy-
dłużyć czas, w którym spraw-
dzają podatnika.
Ministerstwo Finansów
uważa, że takie działania są
zgodne z prawem. Resort
w odpowiedzi na pytanie
„DGP” podkreśla, że przepi-
sy ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej
określają tylko czas trwania
kontroli u przedsiębiorcy.
Nie mają one zastosowania
do postępowania kontrol-
nego, jeśli w jego trakcie nie
zostanie wszczęta kontrola
podatkowa.
Ze stanowiskiem resortu
finansów nie zgadzają się
eksperci. Agnieszka Tała-
siewicz, partner w Ernst &
Young, uważa, że taka ar-
gumentacja jest uzasadnio-
na jedynie wtedy, gdy kon-
trolujący nie przebywają
w siedzibie podatnika.
– Każdą obecność urzędni-
ków w firmie trzeba trakto-
wać jako kontrolę podatko-
wą. Nawet jeśli prowadzona
jest pod szyldem postępo-
wania kontrolnego – mówi
nasza rozmówczyni.
Dodaje, że takie działania
urzędników są pogwałce-
niem ochrony przyznanej
przedsiębiorcom przez
ustawę o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej. Gwa-
rantuje ona, że codzienna
działalność nie będzie para-
liżowana przez przedłuża-
jące się kontrole.
Tomasz Siennicki, dorad-
ca podatkowy, partner
w KNDP, zwraca uwagę, że
przepisy nie wprowadzają
wyraźnej różnicy między
czynnościami wykonywa-
nymi w ramach postępowa-
nia kontrolnego i w ramach
kontroli podatkowej. Wska-
zują jedynie, że kontrola
może być prowadzona
w trakcie postępowania.
– Nadużyciem jest twier-
dzenie, że kontrola nie jest
prowadzona, jeśli badanie
dokumentacji podatkowej
podatnika odbywa się
w urzędzie, a nie w siedzi-
bie podatnika – stwierdza
Tomasz Siennicki.
Ekspert wyjaśnia, że o kon-
troli można mówić, gdy or-
gan przystępuje do badania
ksiąg podatkowych lub ra-
chunkowych oraz doku-
mentów źródłowych (faktur,
umów itd.). Zdecydowanie
wykracza to poza zbieranie
dowodów podczas postępo-
wania kontrolnego.
– Wykonywanie tych czyn-
ności bez rozpoczęcia kontro-
li podatkowej narusza prze-
pisy ustawy o kontroli skar-
bowej i ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej
– podkreśla Tomasz Sien-
nicki.
WYNAGRODZENIA Podwyżka przyszłorocznego najniższego wynagrodzenia za pracę
Płaca minimalna wzrośnie o 114 zł
ewa.matyszewska@infor.pl
PROJEKT
Rząd zajmie się dziś rozpo-
rządzeniem w sprawie wyso-
kości minimalnego wynagro-
dzenia za pracę w 2012 roku.
Ma ono wynieść 1500 zł.
Do 15 września Rada Mini-
strów ma ostatecznie zdecy-
dować o tym, ile wyniesie
najniższa płaca w przyszłym
roku. Jolanta Fedak, minister
pracy i polityki społecznej, za-
proponowała, aby było to
1500 zł. Wszystko wskazuje
na to, że na taką właśnie
kwotę zgodzi się rząd. Pew-
ne jest, że przyszłoroczne
minimalne wynagrodzenie
nie będzie niższe niż 1500 zł,
bo podwyżkę o 114 zł (z 1386
zł) rząd przedstawił Komisji
Trójstronnej (KT). A zgodnie
z art. 2 ust. 5 ustawy z 10
października 2002 r. o mini-
malnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz.U. nr 200, poz.
1679 z późn. zm.) ostatecz-
na wysokość płacy nie mo-
że być niższa od przedsta-
wionej KT.
– Podwyżka płacy mini-
malnej oznacza, że w przy-
szłym roku wzrośnie też wy-
sokość innych świadczeń,
które są z nią powiązane. To
m.in. dodatek za pracę w no-
cy oraz minimalna pensja za
czas przestoju – tłumaczy
Agnieszka Waszczyk, praw-
nik z Kancelarii Wilczak
i Wspólnicy.
Zdaniem pracodawców
najwyższa od lat podwyżka
płacy minimalnej może
przyczynić się do ogranicze-
nia zatrudnienia i prób ob-
chodzenia przepisów (na
przykład zatrudniania na
czarno). Związki zawodowe
uważają natomiast, że rząd
powinien dążyć do tego, aby
najniższa płaca osiągnęła
wysokość połowy przecięt-
nej pensji. Dlatego NSZZ
„Solidarność” złożył obywa-
telski projekt zmiany ustawy
o minimalnym wynagrodze-
niu za pracę. Przewiduje on,
że jeśli roczny wzrost PKB
przekroczyłby 3 lub 4 proc.,
szybciej rosłaby też najniż-
sza płaca. Powinna ona
w jak najkrótszym czasie
wynosić połowę średniej
krajowej. Jeśli wzrost gospo-
darczy byłby niższy lub
miałby wartość ujemną, pro-
jekt zakłada, że minimalne
wynagrodzenie byłoby usta-
lane według dotychczas
przyjętych zasad.
– Pierwsze jego czytanie
odbędzie się w najbliższy
czwartek. Ma duże szanse
na uchwalenie, bo pozytyw-
nie wyrażają się o nim ugru-
powania parlamentarne,
w tym także ze strony rządo-
wej – mówi Henryk Nako-
nieczny, członek Prezydium
Komisji Krajowej NSZZ „So-
lidarność”.
lukasz.guza@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
15 WRZEŚNIA
termin zapłaty składek na ubezpieczenia spo-
łeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundusze pozaubezpie-
czeniowe (Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych)
US
n
15 WRZEŚNIA
termin wpłaty
podatku od nieruchomości
i podatku leśnego oraz po-
datku rolnego
n
15 WRZEŚNIA
termin złożenia papierowej informacji podsu-
mowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych do-
stawach lub nabyciach towarów albo o wewnątrzwspól-
notowym świadczeniu usług
ZUS
B
2
PODATKI
GP
| 13 września 2011 |
nr 177 (3063)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Budżet ma mniej
Ciepłownicy chcą zwolnień z podatku
Zwolnienie od podatku
akcyzowego gazu dostar-
czanego do instalacji skoja-
rzonego wytwarzania ener-
gii elektrycznej i ciepła
przy jednoczesnym utrzy-
maniu zwolnienia dla pod-
miotów energochłonnych
– postuluje Izba Gospodar-
cza Ciepłownictwo Polskie.
Zdaniem przedsiębior-
ców tego typu zmiany
w ustawie o podatku akcy-
zowym są konieczne, gdyż
gaz ziemny, metan poko-
palniany oraz biogaz staną
się niedługo podstawo-
wym paliwem do produk-
cji ciepła i energii elek-
trycznej w kogeneracji, czy-
li wytwarzaniu tych dwóch
produktów w jednym pro-
cesie technologicznym.
Organizacje, zgłaszając
swoje postulaty Minister-
stwu Finansów, powołują
się na art. 15 ust. 1c dyrek-
tywy 2003/96/WE, który da-
je państwom członkow-
skim prawo do przyznania
całkowitego lub częściowe-
go zwolnienia lub obniżki
w zakresie poziomu opo-
datkowania m.in. wobec
produktów energetycz-
nych i energii elektrycznej
wykorzystywanych do
łącznego wytwarzania cie-
pła i mocy.
akcyzy z aut
n
W 2011 r. podatnicy sprowadzają mniej samochodów do Polski
n
Z tego powodu wpływy z podatku akcyzowego spadły o ok. 30 mln zł
n
W części urzędów nawet 50 proc. deklaracji akcyzowych ma zaniżone ceny aut
UW
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Od kilku do kilkunastu pro-
cent spadła liczba aut osobo-
wych sprowadzanych z za-
granicy. Porównanie dotyczy
miesięcy styczeń – sierpień
2011 r. do tego samego okre-
su 2010 r. Spadek notowany
jest zarówno w przypadku
przywozu aut z UE, jak i tych
pochodzących z krajów poza-
unijnych. W konsekwencji
do budżetu państwa wpływa
mniej akcyzy od importowa-
nych i sprowadzanych w ra-
mach wewnątrzwspólnoto-
wego naby-cia pojazdów. To
wnioski z sondy „DGP” prze-
prowadzonej w izbach cel-
nych.
Statystyka z urzędów
Żadna z 16 izb celnych nie
podała nam informacji o wzro-
ście liczby samochodów spro-
wadzanych z zagranicy w tym
roku. Przykładowo na obsza-
rze działania Izby Celnej
w Rzepinie podatnicy sprowa-
dzili do 21 sierpnia 2011 r. 18
655 samochodów osobowych
(w tym samym czasie 2010 r.
było to 19 841 aut). W Izbie Cel-
nej w Warszawie sprowadzo-
nych z UE samochodów do 18
sierpnia 2011 r. było 795 061 (do
15 sierpnia 2010 r. – 987 812).
W Olsztynie w 2011 r. podat-
nicy sprowadzili 6846 pojaz-
dów (w 2010 r. – 7292).
Urzędnicy wskazywali na
dwie przyczyny takiej sytu-
acji. Po pierwsze, gorsza kon-
dycja finansowa Polaków. Po
drugie, wysokie kursy walut
obcych.
Wiek samochodów
– W przypadku sprowadza-
nych aut z innych krajów UE
przeważają samochody 5 – 10-
letnie – podkreśla Beata Do-
wnar-Zapolska z Izby Celnej
w Rzepinie.
Według danych Cezarego
Kosmana z Izby Celnej w Po-
znaniu do Wielkopolski naj-
częściej ściągane są nowe sa-
mochody (w 2011 r. – 40 257
sztuk). Wynika to z tego, że
Poznań jest siedzibą general-
nego importera jednej z za-
granicznej marek aut. W przy-
padku samochodów używa-
nych najbardziej popularny
rocznik to 2000.
Również Marcin Czajka
z Izby Celnej w Białej Podla-
skiej potwierdza, że pojazdy
sprowadzane spoza UE są
zdecydowanie młodsze.
Weryfikacja wartości
Przywożąc do Polski samo-
chód, trzeba zgłosić ten fakt
w urzędzie celnym. Koniecz-
na jest bowiem zapłata po-
datku akcyzowego od takie-
go zakupu. Celnicy każdą de-
klarację z wykazanym za-
kupem auta (AKC-U) weryfi-
Urząd skarbowy organizuje szkolenie
Urząd Skarbowy w Koń-
skich w partnerstwie ze
Stowarzyszeniem „Lokal-
na Grupa Działania –
u źródeł” realizuje do 31
grudnia 2011 r. projekt:
świadomy obywatel i sil-
ne organizacje pozarządo-
we. W ramach projektu za-
praszają 30 osób z gmin
powiatu koneckiego oraz
gminy Bliżyn na szkole-
nia o tematyce prawnej
i podatkowej z zakresu
organizacji pozarządo-
wych. Informacje na temat
uczestnictwa w projekcie
można uzyskać na stronie
internetowej www.uzro-
del.pl lub tel. 784 631
197 oraz 784 631 198.
EM
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Skarbowcy szkolą osoby bezrobotne
Urząd Skarbowy w Skar-
żysku-Kamiennej przepro-
wadzi 14 i 15 września
o godz. 13.00 w siedzibie
powiatowego urzędu pracy
szkolenie dla osób bezrobot-
nych zamierzających rozpo-
cząć działalność gospodar-
czą. Celem spotkań jest prze-
kazanie osobom zamie-
rzającym rozpocząć działal-
ność gospodarczą dotowaną
przez powiatowy urząd pra-
cy wiedzy na temat zasad
opodatkowania podatkiem
dochodowym i VAT.
Podczas spotkań pracow-
nicy Urzędu Skarbowego
omówią przepisy podatko-
we, zasady zgłoszenia
działalności gospodarczej
na wniosku CEIDG-1, moż-
liwości wyboru form opo-
datkowania, rodzaje pro-
wadzonej dokumentacji
podatkowej i zasady rozli-
czania się urzędem skar-
bowym oraz zgłoszenia re-
jestracyjnego w zakresie
VAT.
EM
WIĘCEJ
www.izba-skarbowa.
kielce.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
PO chce likwidacji formularzy PIT
kują, zwłaszcza pod kątem
ceny samochodu.
Wartość każdego auta jest po-
równywana z analogicznymi
pojazdami w Polsce. Jeśli
znacznie odbiega, to sprowa-
dzający musi się liczyć z ko-
niecznością dopłaty akcyzy.
– Przy samochodach spoza
UE wartość auta porównuje-
my z jego wartością w kraju
eksportu. Jeśli znacznie od-
biega od tamtejszej, wówczas
wartość ustalana jest na pod-
stawie wartości takiego
samego auta w Polsce – wyja-
śnia Monika Woźniak-
-Lewandowska.
Aleksandra Pokora z Izby
Celnej we Wrocławiu wyja-
śnia, że głównym narzędziem
wykorzystywanym do ustale-
nia średniej wartości rynkowej
pojazdu jest elektroniczna
wersja katalogu notowań po-
jazdów używanych na rynku
polskim zawierająca bazy da-
nych umożliwiających wyce-
nę pojazdu na dzień powsta-
nia obowiązku podatkowego.
Jako materiał poglądowy słu-
żą także dane zamieszczane na
stronach aukcji interneto-
wych.
Przy ustalaniu średniej war-
tości rynkowej pojazdu waż-
nym elementem jest stan
techniczny samochodu.
– Procentowy ubytek warto-
ści pojazdu z uszkodzeń i bra-
ków zawiera opinia sporządza-
na przez rzeczoznawcę. Wynik
analizy w postaci wydruku
komputerowego jest każdora-
zowo dołączany do materiału
dowodowego pozostającego
do wglądu podatnika – opisu-
je stosowaną procedurę Alek-
sandra Pokora.
Mariusz Sitniczuk z Izby
Celnej w Białymstoku doda-
je, że w przypadku stwierdze-
nia zaniżenia wartości samo-
chodów organ podatkowy
wzywa właściciela do zmia-
ny wysokości podstawy opo-
datkowania lub wskazania
przyczyn uzasadniających
podanie jej wysokości w kwo-
cie znacznie odbiegającej od
średniej wartości rynkowej.
– W większości tych przy-
padków podatnicy korzysta-
ją z uprawnienia do zmiany
podstawy opodatkowania,
korygując złożoną deklarację
– zastrzega Aldona Węgrzy-
nowicz z Izby Celnej w Kato-
wicach.
Argumenty podatników
Liczba deklaracji z błędną
wartością samochodu jest róż-
na. W niektórych urzędach
sięga nawet 50 proc. wszyst-
kich składanych deklaracji.
Jest tak np. w izbie celnej
w Przemyślu. W izbach cel-
nych w Szczecinie, Wrocławiu
i Białej Podlaskiej jest to od-
setek po 20 proc., w izbach
w Rzepinie i Katowicach po
30 – 40 proc.
Podatnicy podają przeróż-
ne argumenty tłumacząc się
z błędów. Joanna Kępa z Izby
Celnej w Kielcach wymienia
takie pomysły podatników,
jak: „mamy kryzys gospodar-
czy w USA, dlatego ceny są
niskie”, „samochody były
uszkodzone”, „wysokie kosz-
ty naprawy w USA powodu-
ją, że samochody są sprzeda-
wane na eksport za tak niskie
ceny”, „zakup po okazyjnej
cenie, wyjątkowa okazja”.
Najczęstsze tłumaczenia to
okazyjny zakup od znajome-
go czy rodziny, ale też duże
zużycie zakupionego auta
czy słaby stan techniczny.
Takie uzasadnienie niskiej
ceny nie jest jednak przeko-
nujące dla celników, którzy
weryfikują wartość aut po-
dawaną do podstawy opo-
datkowania.
Platforma Obywatelska
poinformowała wczoraj, że
po likwidacji papierowych
formularzy PIT podatnicy
będą mogli się rozliczać za
pomocą elektronicznych
kont podatkowych. Każdy
podatnik otrzyma swoje in-
dywidualne konto, które
posłuży do rozliczeń z fis-
kusem. Urząd będzie
przedstawiał wypełniony
formularz, a podatnik bę-
dzie mógł go modyfiko-
wać.
Politycy PO wyjaśnili jed-
nak, że podatnicy będą da-
lej mogli korzystać z papie-
rowych druków PIT. Cała
operacja ma przynieść
oszczędności, ale nie wia-
domo jakie. System ma ru-
szyć w ciągu 2 lat, ale
wszyscy podatnicy będą
mogli z niego korzystać do-
piero od 2015 r.
ŁZ
Komisja uruchomiła e-learning
Komisja Europejska uru-
chomiła platformę e-learnin-
gową dotyczącą elektro-
nicznej procedury zwrotu
VAT przeznaczoną dla
przedsiębiorców i urzędni-
ków skarbowych. Bezpłat-
ny kurs, który podzielony
jest na cztery części, kończy
się testem. Aby go urucho-
mić, wystarczy wypełnić
specjalny formularz i pobrać
plik danych.
AR
WIĘCEJ
www.ec.europa.eu
Liechtenstein przyjęto do organizacji
Administracja skarbowa
Liechtensteinu została
przyjęta do Wewnątrzeu-
ropejskiej Organizacji Ad-
ministracji Podatkowych
(IOTA). Jest to założona
w 1997 roku organizacja
non profit, która organi-
zuje spotkania administra-
cji podatkowych w Euro-
pie i Rosji w celu wymia-
ny poglądów i doświad-
czeń.
n
EM
PISALIŚMY O TYM | nr 175/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Dodatkowe koszty importu wpływają na wysokość cła
WIĘCEJ
www.tax-news.com
SONDA „DGP”
GP
| 13 września 2011 |
nr 177 (3063)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
PIT
Ministerstwo Finansów wyjaśniło „DGP”
Faktyczne koszty dojazdu muszą
potwierdzać bilety okresowe
Oszust podatkowy
odpowie w sądzie
Pracownik, który lata samo-
lotem z miejsca zamieszka-
nia do miejsca pracy, nie od-
liczy wydatków na bilet w ze-
znaniu podatkowym.
Podatnik jest pilotem i do-
jeżdża do pracy środkami
transportu lotniczego. Korzy-
sta z biletów pracowniczych
(dużo tańszych od normal-
nych). Wydatki na dojazd
z miejsca zamieszkania do
miejsca pracy przekraczają
koszty wskazane w ustawie
o PIT. Każdorazowo przelot
z miejsca zamieszkania do
miejsca pracy i odwrotnie
jest udokumentowany bile-
tem lotniczym, na którym
jest podane nazwisko i imię
podatnika, trasa przelotu, da-
ta i godzina przelotu oraz
wartość opłaty. Czy podat-
nik może w rocznym PIT
uwzględnić koszty uzyska-
nia przychodów w wysoko-
ści faktycznie poniesionej na
dojazdy do pracy?
Niestety nie. Według Mini-
sterstwa Finansów, jeżeli
roczne pracownicze koszty
uzyskania przychodów są
niższe od wydatków na dojazd
do zakładu lub zakładów pra-
cy środkami transportu auto-
busowego, kolejowego, pro-
mowego lub komunikacji
miejskiej, w rocznym rozli-
czeniu podatku koszty te
mogą być przyjęte przez pra-
cownika lub przez płatnika
pracownika w wysokości wy-
datków faktycznie poniesio-
nych, udokumentowanych
wyłącznie imiennymi bileta-
mi okresowymi. Koszty ze
stosunku pracy podatnik mo-
że przyjąć w wysokości fak-
tycznie poniesionych tylko
wówczas, gdy spełnione są
miejskiej. Wymienione środ-
ki transportu stanowią kata-
log zamknięty.
Nie istnieje możliwość wy-
kazania w rozliczeniu rocz-
nym wydatków w wysoko-
ści faktycznie poniesionej na
dojazd do zakładu pracy
środkami transportu inny-
mi niż wymienione w prze-
pisie podatkowym.
Użyty przez ustawodawcę
zwrot „wyłącznie”, dotyczą-
cy sposobu dokumentowa-
nia wydatków, jest jedno-
znaczny i zobowiązuje do
udokumentowania wydat-
ków faktycznie poniesionych
imiennymi biletami okreso-
wymi. Czyli biletami, które
w swej treści określają osobę
uprawnioną do korzystania
z niego oraz uprawniają do ko-
rzystania z komunikacji
przez pewien okres czasu.
Gdyby ustawodawca do-
puszczał możliwość udoku-
mentowania wydatków jed-
norazowymi biletami imien-
nymi, to wynikałoby to
wprost z treści art. 22 ust. 11
ustawy o PIT. Zatem brak jest
możliwości zastąpienia
imiennego biletu okresowe-
go jakimkolwiek innym do-
kumentem, np. imiennym bi-
letem jednorazowym.
not. EM
PODSTAWA PRAWNA
Art. 22 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.).
ROZLICZENIA
Fiskus zażąda od nieuczciwego podatnika zwrotu
wyłudzonej kwoty wraz z odsetkami. I może na tym nie poprzestać
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
W wyniku oszustw podat-
kowych, głównie w VAT i ak-
cyzie, państwa Unii Europej-
skiej tracą rocznie ok. 200-250
mld zł wpływów. W Polsce
oszustwa akcyzowe i VAT
rocznie sięgają kilkudziesięciu
miliardów złotych strat. Tyl-
ko część wyłudzonych podat-
ków udaje się odzyskać.
Z drugiej strony są podatnicy,
którzy padli ofiarą oszustów.
Mogą oni jednak bronić się
przed negatywnymi skutka-
mi takiej sytuacji przed sądem
administracyjnym.
Przeciw oszustom
Według Doroty Stangreciak-
-Karpierz, prawnika w Auxi-
lium, oszustwa dotyczące
VAT zazwyczaj polegają na
fikcyjnym wystawianiu fak-
tur, które nie dokumentują
rzeczywistej sprzedaży. Fir-
my na podstawie takich fak-
tur odliczają VAT, przez co
narażają Skarb Państwa na
straty. Jak wynika z wyroku
WSA w Łodzi (sygn. akt
I SA/Łd 647/11) oszustwem
może być również sprzedaż
przez inne podstawione oso-
by. Sposobów jest wiele.
– Gdy sam przedsiębiorca
chce oszukać Skarb Państwa
nie płacąc podatku lub wy-
łudzając zwrot, można tylko
nawoływać do jego uczciwo-
ści i przestrzegania przepisów
prawa – stwierdza Mariusz
Marecki, doradca podatko-
wy, partner w kancelarii Pa-
czuski & Taudul. Zdarza się
jednak, że oszukują pracow-
nicy, a właściciel nic o tym
nie wie. W takiej sytuacji
– radzi ekspert – warto
uświadomić zatrudnionym
sankcje, jakie mogą wyniknąć
z ich nieuczciwej albo na-
wet niedbałej działalności.
– Jasne przesłanie, że np. za
akceptację sfałszowanych
faktur można trafić na kilka
lat do więzienia i dostać ruj-
nującą życie grzywnę, trafia
zwykle do wyobraźni – mó-
wi Mariusz Marecki.
Dodaje, że warto stworzyć
w firmie szczegółowe proce-
dury odpowiedzialności za
prowadzenie spraw gospo-
darczych i finansowych,
przewidujące także identyfi-
kację i szczególny nadzór
nad transakcjami nietypowy-
mi lub transakcjami o dużej
wartości.
Brak świadomości
W przypadku oszustw
w VAT sądy zwracają uwa-
gę, że przedsiębiorca, który
chce zachować prawo do
odliczenia VAT z pustej fak-
tury, musi udowodnić, że
dochował należytej staran-
ności. WSA w Gorzowie
Wielkopolskim (sygn. akt
I SA/Go 217/11) odmówił
podatnikowi prawa do odli-
czenia VAT z faktury, ponie-
waż uznał, że strona na pod-
stawie okoliczności towa-
rzyszących dostawom to-
waru powinna wiedzieć, że
uczestniczy w transakcji
Sądy zwra-
cają uwagę, że przedsię-
biorca, który chce zacho-
wać prawo do odliczenia
VAT z pustej faktury, musi
udowodnić, iż dochował
należytej staranności,
a więc nie był w stanie
przewidzieć, że uczestni-
czy w oszustwie
1668,72 zł
wynoszą roczne koszty
podatkowe dla dojeżdża-
jących do zakładu pracy
jednocześnie następujące
przesłanki:
n
wydatki dotyczą dojazdu
do zakładu pracy lub zakła-
dów pracy środkami trans-
portu wskazanymi w art.
22 ust. 11 ustawy o PIT,
n
zostały faktycznie ponie-
sione przez podatnika i są
wyższe od określonych
ustawowo kosztów zryczał-
towanych,
n
zostały udokumentowane
wyłącznie imiennymi bile-
tami okresowymi.
W faktycznie poniesionej
wysokości mogą być uwzględ-
nione wydatki poniesione
na dojazd do zakładu pracy
środkami transportu wymie-
nionymi w przepisach, tj.
środkami transportu auto-
busowego, kolejowego, pro-
mowego lub komunikacji
wykorzystanej do oszustwa.
Jak orzekł z kolei WSA
w Warszawie (sygn. akt VIII
SA/Wa 317/11), jeśli skarżą-
cy nie dołożył należytej sta-
ranności w celu uniknięcia
swego udziału w oszustwie
podatkowym, to nie może
odliczyć VAT.
Surowe kary
Mariusz Marecki wyjaśnia,
że odpowiedzialność za
oszustwa wiąże się z koniecz-
nością zapłaty podatku lub
zwrotu wyłudzonej kwoty
z odsetkami. Tuż za odpo-
wiedzialnością podatkową
idzie odpowiedzialność kar-
na skarbowa, skierowana do
konkretnych sprawców. Od-
powiedzialność za przestęp-
stwa skarbowe to kary do
5 lat więzienia i grzywny
w wysokości nawet ponad 13
mln złotych.
Możliwa jest także odpowie-
dzialność na podstawie prze-
pisów o odpowiedzialności
podmiotów zbiorowych oraz
kodeksu karnego.
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o rozliczeniu przedsiębiorców
Kredyt podatkowy bez zmian
Zwolnienie z opłacania zali-
czek ma być zachętą do roz-
woju przedsiębiorczości,
a nie instrumentem pozwa-
lającym zakładać działalność
po to, aby nie płacić podatku.
Przepisy, które ograniczają
nowym firmom prawo do ko-
rzystania z kredytu podatko-
wego, nie zostaną złagodzo-
ne, poinformowało MF
w odpowiedzi na interpela-
cję poselską (nr 23829/11).
W przeciwnym przypadku
kredyt podatkowy mógłby
przerodzić się w instytucję
udzielania nieodpłatnych
kredytów przez budżet pań-
stwa, co stoi w sprzeczności
z celem jego wprowadzenia
i zasadą powszechności opo-
datkowania.
Ministerstwo Finansów po-
informowało, że podatnicy
tracą prawo do kredytu po-
datkowego, jeśli w okresie
pięciu lat po roku, za który
skorzystali ze zwolnienia,
wystąpi jedna z okoliczności
wskazanych w przepisach.
Dotyczy to m.in. likwidacji
firmy, ogłoszenia upadłości
likwidacyjnej, posiadania
zaległości składkowych czy
też zmniejszenia w którym-
kolwiek z miesięcy w tych la-
tach przeciętnego miesięcz-
nego zatrudnienia na pod-
stawie umowy o pracę
o więcej niż 10 proc. w sto-
sunku do najwyższego prze-
ciętnego miesięcznego za-
trudnienia w roku poprze-
dzającym rok podatkowy.
Resort podkreślił, że szcze-
gólnie istotny jest właśnie wa-
runek utrzymywania zatrud-
nienia na względnie stałym
poziomie, gdyż jest on gwa-
rancją zatrudnienia dla osób
w nowo powstałych firmach.
Przedsiębiorcy, który utra-
cili prawo do zwolnienia
z opłacania zaliczek, są zo-
bowiązani do zapłaty odro-
czonych zobowiązań podat-
kowych wraz z odsetkami li-
czonymi jak od zaległości
podatkowych.
magdalena.majkowska@infor.pl
n
PISALIŚMY O TYM | nr 11/2010 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Grzywna to podstawowa kara za przestępstwa i wykroczenia skarbowe
PROMOCJA
UWAGA!
książka niezbędna
w każdej fi rmie
PISALIŚMY O TYM | nr 31/2010 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Kiedy i komu opłaca się korzystać z kredytu podatkowego
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o płatnościach w walucie obcej
Tylko zapłacone różnice kursowe
wpłyną na korektę ceny
Cenę zakupu sprzętu kupio-
nego za granicą można sko-
rygować tylko o zrealizowa-
ne różnice kursowe.
Spółka rozważała nabycie za
granicą sprzętu, który będzie
dla niej w przyszłości środ-
kiem trwałym. W związku
z tym, że pomiędzy naby-
ciem środka trwałego a je-
go oddaniem do używania
może nastąpić zmiana kur-
su walut obcych, spółka za-
dała pytanie, czy powinna
skorygować cenę nabycia
środka trwałego o różnice
ponad
300
jak uniknąć błędów w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
stron porad,
❙
jakie bonusy może otrzymać pracownik
❙
jak są one opodatkowane
❙
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
kursowe naliczone do
dnia przekazania go do
używania.
Według spółki przy usta-
laniu wartości początkowej
należy uwzględnić wszel-
kie różnice kursowe, które
zostaną naliczone (obliczo-
ne przez spółkę) na dzień
przekazania środka trwałe-
go do używania, mimo że
faktycznie nie zostaną one
zapłacone (zrealizowane).
Z tym nie zgodził się mi-
nister finansów. Organ
uznał, że naliczone różnice
kursowe nie stanowią war-
tości zrealizowanych, a za-
tem nie można ich
uwzględnić w rozliczeniu.
Pogląd ten zaakceptował
NSA. W ocenie sądu, jeżeli
spółka płaci zagranicznemu
kontrahentowi dopiero po
dniu przekazania środka
trwałego do używania, to
uniemożliwia to dokonanie
korekty ceny nabycia środ-
ka trwałego o różnice kurso-
we. Wyrok jest prawomocny.
SYGN. AKT
II FSK 496/10
przemyslaw.molik@infor.pl
❙
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli
fi skusa i ZUS
Zamówienia
:
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30,
e-mail: bok@infor.pl
www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
*
+ koszt wysyłki 7,50 zł
*
Ważne!
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej,
e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
B
4
PODATKI
GP
| 13 września 2011 |
nr 177 (3063)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Jak interpretować w umowach
podatkowych pojęcie miejsca
faktycznego zarządu
istotniejsze jest ustalenie miejsca fak-
tycznego zarządu spółki kapitałowej,
gdyż to właśnie ono może determino-
wać jurysdykcję, w której dana spół-
ka będzie uznana za rezydenta podat-
kowego, a tym samym będzie tam
podlegała nieograniczonemu obo-
wiązkowi podatkowemu. Wbrew po-
tocznemu mniemaniu, sam fakt zało-
żenia, czyli formalnej rejestracji, spół-
ki w obcej jurysdykcji może nie
wystarczyć dla uznania przez władze
skarbowe państwa, z którego pocho-
dzą wspólnicy takiej spółki, że jest
ona faktycznie rezydentem podatko-
wym tej obcej jurysdykcji.
Przepis art. 3 ust. 1 ustawy o CIT
wyraźnie stwierdza, że nieograni-
czonemu obowiązkowi podatko-
wemu, czyli obejmującemu
wszystkie dochody, bez względu
na miejsce ich osiągania, podle-
gają podatnicy, jeżeli mają siedzi-
bę lub zarząd na terytorium RP.
Termin ,,zarząd” należy rozumieć
jako miejsce wykonywania fak-
tycznego zarządu daną osobą
prawną.
W tym kontekście należy przy-
wołać treść art. 4 ust. 3 MK OECD,
który stanowi, że jeżeli osoba nie-
będąca osobą fizyczną ma siedzi-
bę w obu umawiających się pań-
stwach – stronach umowy, to uwa-
ża się, że ma ona siedzibę w tym
państwie, w którym znajduje się
miejsce jej faktycznego zarządu.
Z kolei oficjalny komentarz do MK
OECD wyjaśnia, że dla ustalenia sie-
dziby osoby prawnej „nie byłoby
właściwym rozwiązaniem przy-
znanie preferencji takiemu czysto
formalnemu kryterium jak miejsce
zarejestrowania. Dlatego ust. 3 bie-
rze pod uwagę miejsce, w którym
spółka jest faktycznie zarządzana”.
Komentarz stwierdza dalej, że
„miejsce faktycznego zarządu to
miejsce, w którym (...) podejmo-
wane są kluczowe decyzje w spra-
wach zarządzania i w sprawach
handlowych, niezbędne dla prowa-
dzenia działalności przedsiębior-
stwa”.
Dr Janusz Fiszer
Kancelaria Prawna White & Case,
Uniwersytet Warszawski
Jak rozumieć miejsce faktycznego za-
rządu w praktyce stosowania prawa
podatkowego, szczególnie w przypad-
ku międzynarodowych umów o uni-
kaniu podwójnego opodatkowania?
Pojęcie miejsca faktycznego zarządu
(ang. place of effective management)
pojawia się w tekście Modelowej Kon-
wencji OECD (dalej: MK OECD) w róż-
nych kontekstach. Wydaje się, że naj-
not.
EM
Firmy chętnie wybierają
PROCEDURY Uproszczone rozliczenia z fiskusem
Zaliczka nie stanowi
przychodu ryczałtowca
Podatnik ryczałtu od przycho-
dów ewidencjonowanych nie
musi ujmować otrzymanej za-
liczki w prowadzonej przez
siebie ewidencji przychodów.
Opodatkowaniu ryczałtem
od przychodów ewidencjono-
wanych podlegają przychody
z działalności gospodarczej,
w tym również przychody
osiągane w formie spółki cy-
wilnej lub spółki jawnej. Do-
rota Dąbrowska, doradca po-
datkowy w KNDP, podkreśla,
że przychodami z działalno-
ści gospodarczej podatnika są
kwoty należne, choćby nie zo-
stały faktycznie otrzymane,
po wyłączeniu wartości zwró-
conych towarów, udzielo-
nych bonifikat i skont. U po-
datników, których sprzedaż
opodatkowana jest podatkiem
od towarów i usług, za przy-
chód uważa się przychód po-
mniejszony o należny poda-
tek od towarów i usług.
– Do przychodów tych nie
zalicza się m.in. pobranych
wpłat lub zarachowanych
należności na poczet dostaw
towarów i usług, które zosta-
ną wykonane w następnych
okresach sprawozdawczych,
a także otrzymanych poży-
czek i kredytów oraz zwróco-
nych pożyczek, z wyjątkiem
skapitalizowanych odsetek
od tych pożyczek – wymie-
nia Dorota Dąbrowska.
Nasza rozmówczyni doda-
je, że pieniądze otrzymane
z tytułu zaliczki na poczet do-
stawy towarów lub świad-
czenia usług przez podatni-
ka ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych nie
stanowią jego przychodu
z działalności gospodarczej.
Wartość zaliczki nie będzie
podlegała opodatkowaniu
ryczałtem od przychodów
ewidencjonowanych.
ewa.matyszewska@infor.pl
KRYSTIAN BESTRY:
W ciągu następnych 2 – 3 lat w sektorze usług
outsourcingu dla biznesu będzie zatrudnionych 100 tysięcy osób
Według ABSL (Związek Li-
derów Sektora Usług Biz-
nesowych w Polsce), pol-
ska branża nowoczesnych
usług biznesowych (m.in.
księgowych) wzrośnie do
końca tego roku o ponad
10 proc., a w ciągu kolej-
nych 3 lat o ok. 40 proc.
Jakie dane skłaniają do
formułowania tak optymi-
stycznych prognoz?
ABSL jako jedyna organizacja
branżowa w kraju analizuje
i na bieżąco bada rynek
usług biznesowych. Nasze
prognozy opieramy zarówno
na danych, które zbieramy
od firm obecnych w kraju, jak
i rozmowach z biurami obsłu-
gi inwestora, władzami lokal-
nymi i centralnymi oraz
agencjami inwestycyjnymi.
Obserwujemy i analizujemy
również trendy na globalnym
rynku usług. Dodatkowo na
bieżąco wymieniamy się wie-
dzą w ramach ABSL. Na pod-
stawie rozmów z członkami
związku możemy określać
przewidywany wzrost branży.
Do końca tego roku zatrud-
nienie w polskim sektorze
może wzrosnąć do 80 tys.,
a w ciągu najbliższych 2 – 3
lat przekroczy 100 tys. osób.
usług biznesowych przekro-
czyło w tym roku 70 tys.
osób, czyli tyle, ile przewidy-
waliśmy. Polski sektor osią-
gnął już pewną dojrzałość.
Na rynku są doświadczeni
specjaliści, pełna infrastruk-
tura i najnowsze technologie,
które pozwalają prowadzić
bardzo zaawansowane pro-
cesy biznesowe dla klientów
na całym świecie. Sektor
usług outsourcingu dla biz-
nesu (BPO) został uznany za
strategiczny dla polskiej go-
spodarki. Inwestorzy uzyskali
korzystne warunki wsparcia
finansowego, powstały orga-
nizacje branżowe, które dzia-
łają na rzecz poprawy klima-
tu inwestycyjnego w Polsce.
Coraz więcej osób świado-
mie decyduje się na kariery
w nowoczesnych usługach
dla biznesu.
Oferta na globalnym rynku
jest coraz bardziej unikalna
i konkurencyjna wobec do-
tychczasowych liderów. To
wszystko sprawia, że roczne
prognozy wzrostu na pozio-
mie 10 – 15 proc. są bardzo
realne, zwłaszcza jeśli weź-
miemy pod uwagę okres zawi-
rowań rynkowych jako kolejny
impuls do rozwoju rynku.
PISALIŚMY O TYM | nr 168/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Przy małych wydatkach opłaca się ryczałt
ORZECZENIE WSA w Warszawie o przedawnieniu
Spadkobierca zapłaci
podatek po 10 latach
Krystian Bestry,
dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe
Termin przedawnienia zobowią-
zania od spadków zaczyna biec
od doręczenia decyzji naczel-
nika urzędu skarbowego okre-
ślającej wysokość podatku.
WSA w Warszawie stwier-
dził, że za sprawą innego mo-
mentu powstania obowiązku
podatkowego w podatku od
spadków (z chwilą śmierci
spadkodawcy) i innego mo-
mentu powstania zobowią-
zania podatkowego (z chwi-
lą doręczenia decyzji określa-
jącej wysokość podatku
spadkobiercy) możliwe jest
pociągnięcie do odpowie-
dzialności po wielu latach
spadkobierców. Odpowie-
dzialność spadkobiercy za za-
ległości podatkowe spadko-
dawcy może zostać ustalona
nawet po 10 latach od dnia
śmierci spadkodawcy.
W omawianej sprawie sąd re-
jonowy orzekł, że po zmarłej
w 2001 r. matce dziedziczy
syn. Jednak dopiero w 2004 r.
naczelnik urzędu skarbowe-
go wydał decyzję o wysoko-
ści zobowiązania podatkowe-
go w podatku od spadków.
W tym samym roku syn
zmarł, a o tym, kto jest spad-
kobiercą, sąd rejonowy orzekł
dopiero w 2010 roku. W efek-
cie na córce zmarłego ciąży-
ło zobowiązanie podatkowe.
WSA orzekł, że nie doszło do
przedawnienia zobowiązania
podatkowego, ponieważ ter-
min należy liczyć od 2006 r.
Od 2004 r. do 2006 r. termin
przedawnienia był zawieszo-
ny. Zgodnie bowiem z art. 99
Ordynacji podatkowej (t.j.
Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.) bieg terminów
określonych w tym przepisie
jest zawieszony od dnia
śmierci spadkodawcy do
dnia uprawomocnienia się
postanowienia sądu o stwier-
dzeniu nabycia spadku, nie
dłużej jednak niż do dnia,
w którym upłynęły 2 lata od
śmierci spadkodawcy.
W efekcie – orzekł WSA –
termin zobowiązania prze-
dawniał się dopiero w 2011 r.,
a więc organy podatkowe
zdążyły wydać decyzję
stwierdzającą odpowiedzial-
ność spadkobierczyni za za-
ległości podatkowe. Wyrok
jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
III SA/Wa 246/11
lukasz.zalewski@infor.pl
Jeśli jednak sytuacja choć-
by na rynkach finansowych
nie będzie sprzyjająca, to
o takim wzroście będą mo-
gli państwo jedynie poma-
rzyć…
Aby tak dynamiczny rozwój
sektora był możliwy, muszą
być spełnione pewne warun-
ki. Chodzi m.in. o prowadze-
nie konsekwentnej polityki
inwestycyjnej, przyjaznej
inwestorom zagranicznym,
kształcenie kadr poprzez
współpracę między bizne-
sem a uczelniami wyższymi
czy intensywną promocję
Polski jako miejsca pod in-
westycje offshoringowe
w Europie.
Paradoksalnie te zawiro-
wania mogą przyspieszyć
rozwój centrów usług księ-
gowych (stanowią 20 – 30
proc. rynku usług BPO).
Czy to oznacza, że kolejne
firmy zagraniczne będą po-
szukiwały tańszej obsługi
księgowej w Polsce?
Firmy, które już korzystają
z centrów BPO w Polsce,
będą renegocjować kon-
trakty, poszerzając zakres
działania lub przedłużając
umowy. Centra usług
wspólnych (m.in. usług
księgowych) mogą przej-
mować obsługę procesów
od dodatkowych oddziałów
swojej macierzystej korpo-
racji, np. świadcząc usługi
nie tylko dla Europy Środ-
kowo-Wschodniej, ale całe-
go naszego kontynentu
oraz Afryki i Bliskiego
Wschodu. Konsolidacja kil-
ku funkcji w jednym miej-
scu jest efektywniejszym
i tańszym rozwiązaniem.
W okresie spowolnienia go-
spodarczego światowe ryn-
ki myślą o centralizacji
pewnych procesów, opty-
malizują koszty. A to oznacza,
że myślą o outsourcingu.
Jak polskie centra BPO
(w tym księgowe) wypada-
ją na tle innych?
Polskie centra stały się dla
wielu międzynarodowych
korporacji strategicznymi
jednostkami w Europie.
Jeszcze kilka lat temu cen-
tra usług finansowo-księgo-
wych świadczyły proste
usługi typu back-office, czyli
tzw. usługi zaplecza, z któ-
rych funkcjonowania klient
często nie zdaje sobie spra-
wy. Wówczas konkurowali-
śmy z innymi lokalizacjami
w Europie przede wszystkim
niskimi kosztami. Jednak od
1,5 roku obserwujemy wy-
raźny trend przenoszenia do
Polski coraz bardziej złożo-
nych i zaawansowanych pro-
jektów. Dotyczy to większo-
ści centrów usług z kapita-
łem zagranicznym. Musimy
zdać sobie sprawę, że prze-
stajemy być atrakcyjni kosz-
towo. Naszym głównym atu-
tem jest dziś jakość usług,
a więc wykształceni i do-
świadczeni specjaliści.
ROZMAWIAŁ
ŁUKASZ ZALEWSKI
Co przyciąga zagraniczne
firmy do Polski poza chę-
cią obniżenia kosztów?
Największym atutem jest
szerokie zaplecze dobrze
wykształconych absolwen-
tów i doświadczonych spe-
cjalistów, znających języki
obce, a także dogodne poło-
żenie geograficzne i stabil-
ność polityczna, społeczna
i gospodarcza. Około 3 mie-
sięcy temu udało się rów-
nież odblokować system po-
mocy publicznej dla inwe-
storów z sektora
nowoczesnych usług bizne-
sowych. W ciągu ostatnich
2 lat zaszła również jako-
ściowa zmiana na poziomie
obsługi inwestora przez wła-
dze lokalne. Powstają wyspe-
cjalizowane, regionalne spół-
ki (funkcjonują one już we
Wrocławiu, Gdańsku, kolejna
planowana jest w Łodzi), któ-
re zajmują się kompleksową
opieką nad inwestorami za-
granicznymi na wszystkich
etapach inwestycji.
W 2008 r. formułowane by-
ły podobne prognozy. Mó-
wiło się o wzroście zatrud-
nienia w sektorze BPO
w Polsce z 40 tys. do 70
tys. w ciągu 2 – 3 lat. Czy
te przewidywania się
sprawdziły? Czy obecne
prognozy nie są na wyrost?
Prognozy jak najbardziej się
sprawdziły. Zatrudnienie
w sektorze nowoczesnych
PISALIŚMY O TYM | nr 99/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak ustalić podatek od spadków i darowizn
Akademia podatkowa cz. 1304
outsourcing księgowy
GP
| 13 września 2011 |
nr 177 (3063)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
5
PODATKI Rozliczenie transakcji unijnych
VAT trzeba rozliczyć
z faktury zaliczkowej
Obowiązek podatkowy do ce-
lów VAT przy wewnątrzwspól-
notowej dostawie towarów po-
wstaje z chwilą wystawienia
faktury.
W przepisach ustawy o VAT
określono różne momenty po-
wstania obowiązku podatko-
wego w zależności od wyko-
nanych czynności. Zgodnie
z ogólną zasadą obowiązek
podatkowy przy wewnątrz-
wspólnotowej dostawie towa-
rów powstaje 15. dnia miesią-
ca następującego po miesiącu,
w którym dokonano dostawy.
Co więcej, jeżeli przed doko-
naniem dostawy otrzymano
całość lub część ceny, obowią-
zek podatkowy powstaje
z chwilą wystawienia faktu-
ry potwierdzającej otrzyma-
nie płatności. Trzeba pamię-
tać, że przez wewnątrzwspól-
notową dostawę towarów
rozumie się wywóz towarów
z terytorium Polski w wyko-
naniu czynności opodatko-
wanych na terytorium inne-
go państwa UE.
Tomasz Wagner, ekspert
w Ernst & Young, wyjaśnia,
że przepisy ustawy o VAT
przewidują obowiązek wysta-
wienia faktury zaliczkowej.
Jednak podatnik, który otrzy-
ma zaliczkę za wewnątrz-
wspólnotową dostawę towa-
rów (WDT), może wystawić
fakturę potwierdzającą otrzy-
manie całości lub części ceny.
– W takim przypadku wy-
stawienie faktury nie jest ob-
ligatoryjne i stanowi wyłącz-
nie uprawnienie, a nie obo-
wiązek podatnika – podkre-
śla Tomasz Wagner.
Przy niewystawieniu faktu-
ry zaliczkowej nie powstanie
obowiązek podatkowy z tytu-
łu WDT. Natomiast w przy-
padku wystawienia faktur za-
liczkowych obowiązek po-
datkowy powstaje z chwilą
ich wystawienia.
– Zastosowanie 0-proc.
stawki w takim przypadku
uwarunkowane jest posiada-
niem stosownych dokumen-
tów potwierdzających doko-
nanie dostawy – ostrzega nasz
rozmówca.
Wystawienie faktury zalicz-
kowej, gdy towar ma być
przedmiotem dostawy w bli-
żej nieokreślonym terminie,
może spowodować koniecz-
ność ujęcia jej w rozlicze-
niach VAT przy zastosowa-
niu stawki właściwej dla do-
stawy krajowej.
– W konsekwencji korzyst-
ne jest dla podatnika zrezygno-
wanie z wystawienia faktury
zaliczkowej i wystawienie
właściwej faktury, np. dopie-
ro w momencie, kiedy towa-
ry gotowe są już do wysłania
– podpowiada Tomasz Wa-
gner.
Takie działanie wydaje się
być słuszne również ze wzglę-
du na podejście fiskusa do tej
koncepcji. Organy podatko-
we akceptują bowiem taką
metodę w interpretacjach in-
dywidualnych (np. interpre-
tacja z 11 stycznia 2011 r., nr
ITPP2/443-1058/10/EB).
ewa.matyszewska@infor.pl
PROCEDURY Konsekwencje złożenia korekty deklaracji podatkowej
Niedopłatę lepiej uregulować w ciągu 7 dni
Podatnik, który wpłaci nie-
dopłatę podatku wynikającą
z korekty deklaracji, skorzy-
sta z niższych odsetek i unik-
nie konsekwencji karnych
skarbowych.
Podatnicy, płatnicy i inka-
senci mogą skorygować
uprzednio złożoną deklara-
cję. Uprawnienie to daje
możliwość weryfikacji pra-
widłowości samoobliczania
podatku dokonywanego
przez podatnika.
– W przypadku gdy ze
sporządzonej korekty wy-
nika, że nie został uiszczo-
ny na podstawie deklaracji
pierwotnej podatek w na-
leżytej wysokości, powsta-
je konieczność zapłaty nie-
dopłaty – wyjaśnia Leszek
Dutkiewicz, konsultant
w BDO.
Ekspert dodaje, że przepi-
sy nie wprowadzają odręb-
nego terminu dla uiszczenia
dopłaty podatku po złożeniu
korekty deklaracji. Jest to
uzasadnione, ponieważ nie-
dopłata wykazana w korek-
cie istnieje już od momen-
tu upływu terminu płatno-
ści obowiązującego dla
deklaracji pierwotnej, któ-
ra została błędnie sporzą-
dzona.
– Składając korektę dekla-
racji, podatnik powinien
więc niezwłocznie uiścić
należny podatek wraz z od-
setkami za zwłokę – podpo-
wiada Leszek Dutkiewicz.
Jednocześnie zastrzega, że
niezapłacony podatek sta-
nowi już zaległość podat-
kową. Zatem termin płat-
ności tego zobowiązania już
minął. Jeżeli podatnik nie
wpłaci podatku jednocze-
śnie ze złożeniem korekty,
odsetki będą naliczane za
każdy kolejny dzień aż do
dnia zapłacenia długu.
– Aby zachęcić podatni-
ków do szybkiego regulo-
wania zaległości, w Ordyna-
cji podatkowej przewidzia-
no preferencję w postaci
obniżenia kwoty odsetek
dla podatników, którzy ure-
gulują zaległość podatkową
w terminie 7 dni od dnia
złożenia korekty – przypo-
mina nasz rozmówca
z BDO.
Zgodnie z art. 56 par. 1a
Ordynacji podatkowej (t.j.
Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.) osoba, która
w ciągu 7 dni od dnia złoże-
nia korekty wpłaci zaległość
podatkową, może zapłacić
obniżoną stawkę odsetek za
zwłokę w wysokości 75
proc. stawki podstawowej.
– Korekta jest praktycz-
nym dla podatników narzę-
dziem, również ze względu
na fakt, że pozwala uniknąć
wymierzenia kary za prze-
stępstwo skarbowe lub wy-
kroczenie skarbowe i tu też
należy zwrócić uwagę na
niezwłoczne uregulowanie
należności – podpowiada
Leszek Dutkiewicz.
Warunkami niepodlegania
karze w przypadku korzysta-
nia z tej instytucji jest: zło-
żenie prawnie skutecznej ko-
rekty deklaracji podatkowej;
dołączenie do deklaracji pi-
semnego uzasadnienia przy-
czyn korekty; uiszczenie
w całości, niezwłocznie lub
w terminie wyznaczonym
przez uprawniony organ,
uszczuplonej lub narażonej
na uszczuplenie należności
publicznoprawnej.
ewa.matyszewska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 167/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Zaległy podatek wpłaca się do nowego urzędu
PROCEDURY Kontrola organów podatkowych po dopuszczeniu towarów do obrotu
Importer odpowiada za wyliczony dług celny
Służba celna może skontrolo-
wać wartość celną wyliczoną
w zgłoszeniu celnym nawet
w okresie 5 lat od zakończenia
roku, w którym towary zosta-
ły dopuszczone do obrotu.
Osoba zgłaszająca towary
do odprawy granicznej z re-
guły musi zadeklarować
w zgłoszeniu towary i samo-
dzielnie wyliczyć należne
cło. Nawet, jeżeli obowiązki
w zakresie formalności cel-
nych zostają zlecone np.
agencji celnej, to importer,
jako osoba, na rzecz której
dokonywane jest zgłoszenie,
poniesie odpowiedzialność
za ewentualne błędy i nie-
prawidłowości w tym zakre-
sie. Rola organów celnych
jest ograniczona do kontroli
poprawności danych zawar-
tych w zgłoszeniu celnym.
Jeżeli wartość celna wskaza-
na w zgłoszeniu budzi wątpli-
wości, gdyż np. nie obejmuje
niektórych dodatkowych
kosztów, które powinny być
w niej ujęte (np. kosztów
transportu, określonych opłat
licencyjnych), organy celne
są zobowiązane do wydania
decyzji zobowiązującej dłuż-
nika do ewentualnej dopłaty
cła, podatków oraz zapłaty od-
setek.
– Niekiedy mogą również
wszcząć postępowanie kar-
ne skarbowe wobec pracow-
ników importera – podkreśla
Sylwester Witalis, doradca
podatkowy w PwC.
Nasz rozmówca radzi im-
porterom, którzy często zle-
cają osobom trzecim zała-
twienie formalności celnych,
by samodzielnie lub razem
ze swoim pełnomocnikiem
bądź doradcą podatkowym
analizowali wszystkie oko-
liczności transakcji.
Warto przy tym pamiętać,
iż organy celne mogą kon-
trować przedsiębiorców
w sprawie transakcji impor-
towych i eksportowych, tak-
że już po zakończeniu od-
prawy celnej. Taka kontrola
może mieć miejsce nawet
w okresie 5 lat po zakończe-
niu roku kalendarzowego,
w którym nastąpił import to-
warów.
PISALIŚMY O TYM | nr 101/2011
WIĘCEJ
www.podatki.gazetaprawna.pl
Fakturę można skorygować po wywozie towaru
paulina.bak@infor.pl
Celnicy wypracowali plan działania
przy naruszaniu własności intelektualnej
Jacek Kapica
| wiceminister finansów, szef Służby Celnej
RACHUNKOWOŚĆ Zabezpieczanie danych ewidencyjnych
Utratę ksiąg należy potwierdzić
Polityka rachunkowości danej
jednostki powinna określać spo-
sób ochrony i archiwizacji zbio-
rów i dokumentów księgowych.
Kradzież komputerów, na
których zapisane są dane ra-
chunkowe, utrata ksiąg lub
uszkodzenie serwerów, na
których przechowywane są ta-
kie informacje, to czarny sce-
nariusz, który może się zdarzyć
każdemu księgowemu. Zda-
niem Beaty Gerczak, kierow-
nik działu audytu w Auxilium
Audyt, w zapobieganiu takim
zdarzeniom pomoże systema-
tyczne archiwizowanie doku-
mentów księgowych oraz za-
pewnienie należytej ochrony
dokumentacji papierowej
i zbiorów danych komputero-
wych, co wynika z art. 4 ust.
3 pkt 1, art. 71 ustawy z 29
września 1994 r. o rachun-
kowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr
152, poz. 1223 z późn. zm.).
Procedury z tym związane po-
winny znaleźć odzwierciedle-
nie w polityce rachunkowości.
Jeżeli księgi prowadzone są
przy użyciu komputera,
ochrona zbiorów powinna
polegać np. na dwukrotnym
zamieszczeniu tych samych
danych w różnych miej-
scach pamięci; tworzeniu
kopii zapasowych; uwierzy-
telnieniu użytkowników.
– Należy pamiętać o szyfro-
waniu, katalogowaniu zbio-
rów; stosowaniu identyfika-
torów osób mających dostęp
do zbiorów; systematycznym
tworzeniu rezerwowych ko-
pii zbiorów danych zapisa-
nych na informatycznych no-
śnikach danych, stosowaniu
odpornych na zagrożenia no-
śników danych – podpowia-
da Beata Gerczak.
Przykrych niespodzianek
można uniknąć dostosowu-
jąc procedury do przepisów
art. 13 ust. 6 ustawy o rachun-
kowości, która nakazuje m.in.
wydrukowanie ksiąg rachun-
kowych nie później niż na ko-
niec roku obrotowego.
Co zrobić po utracie da-
nych księgowych? Dla ce-
lów dowodowych należy
sporządzić protokół po-
twierdzający ich zniszcze-
nie, a o utracie dokumenta-
cji księgowej podatnik po-
winien niezwłocznie powia-
domić organ podatkowy.
– Obowiązki te nie wynika-
ją wprawdzie z przepisów
podatkowych, jednak taka
procedura może być pomoc-
na w razie ewentualnej kon-
troli podatkowej lub skarbo-
wej – radzi Beata Gerczak.
Jeżeli utrata ksiąg i innych
dokumentów wiąże się z po-
pełnieniem przestępstwa, na-
leży zawiadomić policję. Da-
ne rachunkowe trzeba odtwo-
rzyć. W tym celu można
posłużyć się programem księ-
gowym lub utworzonymi
wcześniej kopiami zapaso-
wymi. Można się zwrócić do
kontrahentów o wystawienie
duplikatów faktur. Należy po-
prosić banki o przesłanie ko-
pii wyciągów bankowych.
Pozostałe dowody księgowe
odtwarza się na podstawie
np. ewidencji sprzedaży lub
środków trwałych.
anna.rymaszewska@infor.pl
W piątek zakończyła się
w Krakowie konferencja
Urzędu Patentowego RP we
współpracy ze Światową
Organizacją Własności Inte-
lektualnej, Europejskim
Urzędem Patentowym oraz
Ministerstwem Finansów
w ramach polskiej prezy-
dencji pod honorowym pa-
tronatem przewodniczące-
go Parlamentu Europejskie-
go Jerzego Buzka na temat
„Własność przemysłowa
w innowacyjnej gospodarce
– priorytety na najbliższe
lata”. W ramach konferencji
odbyło się międzynarodowe
sympozjum warsztatowe
Służby Celnej. Co ustalono
w tym zakresie?
Eksperci celni z państw człon-
kowskich UE oraz partnerstwa
wschodniego wypracowali
w grupach roboczych doku-
ment zawierający najlepsze
praktyki i rekomendacje wyni-
kające z doświadczeń w reali-
zacji Unijnego Planu Działań
Służb Celnych na lata 2009 –
2012 w celu zwalczania naru-
szeń praw własności intelek-
tualnej w takich obszarach,
jak: współpraca międzynaro-
dowa, współpraca z podmio-
tami gospodarczymi, zwalcza-
nie naruszeń praw własności
intelektualnej w internecie, ko-
munikacja i podnoszenie świa-
domości społecznej oraz wy-
niki operacyjne.
rządzania ryzykiem przez
zbieranie informacji dotyczą-
cych nielegalnych operacji in-
ternetowych. Przy komunika-
cji kluczowe będą akcje edu-
kacyjne. Będziemy również
współpracować i prowadzić
szkolenia z innymi instytucja-
mi zajmującymi się egzekwo-
waniem praw własności inte-
lektualnej. To tylko niektóre ze
szczegółów z opracowanego
dokumentu zalecającego
Najlepsze rozwiązania.
Jakie są najważniejsze
zalecenia zawarte w tym
dokumencie?
W każdym z wymienionych
obszarów opracowano kilka
metod działania. Przykłado-
wo w ramach współpracy
międzynarodowej mamy pro-
mować dalszą współpracę
z krajami trzecimi. Przy
współpracy z podmiotami
gospodarczymi rekomendu-
jemy m.in. wymianę pomię-
dzy państwami UE informacji
dotyczących przesyłek ku-
rierskich. Jeśli chodzi o ob-
szar internetu będziemy dą-
żyć np. do sprawniejszego za-
Jakie efekty mają przy-
nieść te rozwiązania?
Wypracowane rekomenda-
cje mają posłużyć lepszej
implementacji planu działań
we wszystkich państwach
członkowskich UE, promo-
wać standardy UE w krajach
partnerstwa wschodniego
oraz stanowić wskazówkę
dla KE dotyczącą kwestii do
uwzględnienia przy konstru-
owaniu planu działań na na-
stępne lata.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
PROMOCJA
Tydzień „Zakładamy fi rmę z DGP”
Jutro
Czwartek
Piątek
Książka z poradami
Jak skorzystać na samozatrudnieniu
Jak
dostać pieniądze
z urzędu pracy
na zatrudnienie pracownika
Jak
zawiesić działalność
gospodarczą
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
GAZETA PRAWNA z 13 września 11 (nr 177).pdf
(2089 KB)
NOWE PRAWO z 13 września 11 (nr 177).pdf
(1148 KB)
TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 13 września 11 (nr 177).pdf
(1009 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin