NOWE PRAWO z 9 sierpnia 11 (nr 153).pdf

(566 KB) Pobierz
041_nowe prawo_01.qxd
przepisy
prenumerata
nr 153 (3039) 9 sierpnia 2011
Podmioty prowadzące działalność leczniczą | D3
Pracownicy szpitali zachowali prawo do skróconego czasu pracy. W ciągu
doby mogą pracować nie więcej niż 7 godzin i 35 minut
Łączenie spółek | D4
Biegły rewident nie musi badać
planu połączenia
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spis treści
Gmina decyduje o zniżce
n Nie będzie opłaty
za wpis do rejestru .................................. |D2
n Zwolnienie
dla instytucji kultury ................................ |D2
n Poszkodowani
weterani z ulgami .................................... |D2
n Żołnierz
może odzyskać nadpłatę ........................ |D2
n Akcjonariusz
nie płaci zaliczki ...................................... |D2
n Firma może sprawdzić
trzeźwość pracownika ............................ |D3
n Inspekcja sprawdzi
uiszczenie e-myta .................................... |D4
n Dopłaty
tylko do tanich mieszkań ........................ |D4
przy przekształceniu
TYLKO DO 31 GRUDNIA 2012 R. można wystąpić o przekształcenie prawa użytkowania
we własność. Po przekształceniu nie trzeba będzie co roku uiszczać opłaty
Łukasz Sobiech
lukasz.sobiech@infor.pl
Przekształcenia prawa użyt-
kowania wieczystego w pra-
wo własności mogą się do-
magać osoby fizyczne, które
13 października 2005 r. były
użytkownikami wieczystymi
nieruchomości:
n zabudowanych na cele
mieszkaniowe,
n zabudowanych garażami,
n przeznaczonych pod zabu-
dowę garażami lub na cele
mieszkaniowe,
n rolnych.
Uprawnienie do przekształ-
cenia wspomnianego prawa
przysługuje też osobom fi-
zycznym i prawnym, które
w tej samej dacie były wła-
ścicielami lokali, a udział ich
w nieruchomości wspólnej
z tego tytułu obejmował pra-
wo użytkowania wieczyste-
go nieruchomości zabudo-
wanych na cele mieszkanio-
we lub garażami.
Przekształcenie na wniosek
Z wnioskiem o przekształce-
nie mogą wystąpić także na-
stępcy prawni wymienio-
nych podmiotów oraz wła-
ściciele lokali, którzy nabyli
udział w użytkowaniu wie-
czystym po dniu wejścia
w życie ustawy o przekształ-
ceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo wła-
sności nieruchomości.
Aby przekształcić prawo
użytkowania wieczystego
w prawo własności nierucho-
mości, użytkownik musi wy-
stąpić z pisemnym wnio-
skiem do starosty, wójta, bur-
mistrza, prezydenta miasta,
zarządu powiatu albo do za-
rządu województwa. Do sta-
rosty kieruje się wniosek
wówczas, gdy właścicielem
gruntu oddanego w użytkowa-
tułu przekształcenia praw do-
tychczasowy użytkownik wie-
czysty dokonuje, gdy decyzja
o przekształceniu staje się
ostateczna. Na jego wniosek
opłata może zostać rozłożona
na raty. Raty spłaca się nie kró-
cej niż przez 10 lat i nie dłu-
żej niż przez 20 lat. Wniosko-
dawca może wystąpić o rozło-
żenie rat na krótszy okres
spłaty niż 10 lat. Od nieuisz-
czonej części opłaty rozłożonej
na raty naliczane są procenty.
dotychczasowego właścicie-
la nieruchomości. Niezapła-
cona część zostaje zabezpie-
czona na nieruchomości hi-
poteką przymusową wpisaną
do księgi wieczystej.
Przysługują bonifikaty
Przy przekształceniu prawa
użytkownik może liczyć na
bonifikaty. Od 9 sierpnia
zmieniły się jednak zasady
ich przyznawania. O jej wy-
sokości nie decyduje tak jak
PROMOCJA
pozapłacowe
Od 9 sierpnia bonifikatę za przekształcenie
użytkowania wieczystego będzie ustalała
gmina, a nie jak do tej pory ustawa
ponad 300 stron
porad, jak uniknąć
błędów w rozliczeniach
z fi skusem i ZUS
nie wieczyste jest Skarb Pań-
stwa lub osoba prawna, któ-
ra działa w jego imieniu.
W przypadku nieruchomości
jednostek samorządu teryto-
rialnego pismo kieruje się do
jej organu wykonawczego.
Przekształcenie użytkowa-
nia wieczystego we własność
wiąże się z koniecznością
uiszczenia opłaty.
Można zapłacić w ratach
Opłatę nie tylko można roz-
łożyć na raty, ale można ubie-
gać się o specjalne bonifikaty.
Uiszczenia świadczenia z ty-
Wysokość oprocentowania ob-
liczana jest na podstawie sto-
py procentowej równej stopie
redyskonta weksli, która jest
stosowana przez Narodowy
Bank Polski. Inna stopa procen-
towa może być zastosowana
za zgodą wojewody (w stosun-
ku do nieruchomości stano-
wiących własność Skarbu
Państwa) lub właściwej rady al-
bo sejmiku (odnośnie do nie-
ruchomości stanowiących
własność jednostek samorzą-
du terytorialnego).
Opłatę z tytułu przekształ-
cenia należy wnieść na rzecz
dotychczas ustawa, ale
uchwała właściwej jednost-
ki samorządu terytorialnego.
Zmiana przepisów to skutek
wyroku Trybunału Konstytu-
cyjnego. W praktyce decyzja
trybunału spowoduje zwięk-
szone wpływy do kasy mia-
sta.
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 29 lipca
2005 r. o przekształceniu prawa użytko-
wania wieczystego w prawo własności nie-
ruchomości (Dz.U. nr 175, poz. 1459
z późn. zm.).
Wyrok Trybunał Konstytucyjnego
z 26 stycznia 2010 r., sygn. akt K 9/08
(Dz.U. nr 21, poz. 109).
cena 79zł *
promocyjna cena dla prenumeratorów DGP 69zł *
*
koszt wysyłki 7,50 zł
Zamówienia: 801 626 666, (22) 761 30 30
bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GMINY Rozszerzono zakres uprawnień
Straż miejska częściej ukarze mandatem karnym
Minister spraw wewnętrz-
nych i administracji zwięk-
szył uprawnienia straży
gminnej. Na nowej liście wy-
kroczeń, za które mogą karać
gminni funkcjonariusze,
znajduje się obecnie prawie
100 pozycji.
Od 1 sierpnia obowiązuje
nowelizacja rozporządze-
nia ministra spraw we-
wnętrznych i administracji
z 17 listopada 2003 r.
w sprawie wykroczeń, za
które strażnicy straży gmin-
nych są uprawnieni do na-
kładania grzywien w dro-
dze mandatu karnego
(Dz.U. nr 208, poz. 2026
z późn. zm.).
Większość z wprowadzo-
nych zmian dostosowuje
regulacje do nowego ko-
deksu wyborczego, którego
przepisy 1 sierpnia 2011 r.
zastąpiły dotychczasowe
ordynacje wyborcze. Tak
więc w nowym wykazie
wykroczeń, za które może
możliwiające przeprowa-
dzenie legalnego zgroma-
dzenia (art. 52 par. 1 ust. 1 –
4 k.w.).
Jednak nowe rozporządze-
nie nie ogranicza się tylko
czyć m.in. osoby niszczące
znaki na szlakach tury-
stycznych.
Mandat od gminnego
funkcjonariusza otrzyma
także:
n uczestnik nielegalnej ma-
nifestacji, jeżeli na we-
zwanie służb porządko-
wych nie będzie chciał
opuścić miejsca tego zgro-
madzenia,
n organizator nielegalnej
publicznej zbiórki dat-
ków lub osoba przepro-
wadzająca ją wbrew wy-
danemu zezwoleniu,
n osoba, która bezzasadnie
odmówi okazania funk-
cjonariuszowi gminnemu
dokumentu pozwalające-
go ustalić jej tożsamość
(art. 65 par. 2 k.w.).
W nowym katalogu wy-
kroczeń wymieniono rów-
nież wprowadzanie w błąd
instytucji użyteczności pu-
blicznej o fałszywym zagro-
żeniu (np. o podłożeniu
bomby).
Funkcjonariusze gminni
zostali też upoważnieni do
wymierzania mandatów
osobom nieprzestrzegają-
cym zakazów, które obo-
wiązują na wałach przeciw-
powodziowych i terenach
do nich przyległych (art. 80
k.w.).
Dzięki nowym przepisom
gminne formacje mają teraz
realny wpływ na szybkość
i skuteczność przeprowa-
dzania akcji ratunkowych.
Np. gdy właściciel zaparko-
wanego auta nie będzie
chciał go przeparkować, by
w ten sposób umożliwić
straży pożarnej dojazd do
pożaru, funkcjonariusze
obecnie mogą go ukarać za
utrudnianie prowadzenia
działań ratowniczych.
To tylko niektóre zacho-
wania obywatela będące
wykroczeniami, za które
straż gminna (miejska) mo-
że nałożyć mandat. Cały
wykaz wymienia ich pra-
wie 100.
W postępowaniu mandatowym można
nałożyć grzywnę w wysokości do 500 zł,
a w przypadku gdy czyn wyczerpuje znamiona wykro-
czeń określonych w dwóch lub więcej przepisach
– do 1 tys. zł
ukarać strażnik gminny
(miejski), znajduje się
m.in. zakłócenie porządku
i spokoju publicznego (art.
49 kodeksu wykroczeń, da-
lej k.w.).
Karalne przez straż będą
również zachowania unie-
do dostosowania przepisów
do kodeksu wyborczego.
Resort postanowił wpro-
wadzić na listę wykroczeń,
za które mogą karać straż-
nicy, m.in. zachowania
związane z wandalizmem –
z karą grzywny muszą się li-
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie
ministra spraw wewnętrznych i admini-
stracji z 28 lipca 2011 r. zmieniające roz-
porządzenie w sprawie wykroczeń,
za które strażnicy straży gminnych
są uprawnieni do nakładania grzywien
w drodze mandatu karnego (Dz.U.
nr 158, poz. 944).
NOWE PRAWO
Świadczenia
Ważne!
690099488.020.png 690099488.021.png 690099488.022.png 690099488.023.png 690099488.001.png
D 2
przepisy
PODATKI
DGP | 9 sierpnia 2011 | nr 153 (3039) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
KOSZTY Nasiennictwo
Nie będzie opłaty
za wpis do rejestru
PIT Zwolnienia dla osób biorących udział w działaniach wojennych
Poszkodowani weterani z ulgami
Byli żołnierze, którzy w trakcie działań wojennych poza granicami Polski zostali poszkodowani, będą mogli skorzystać
z wielu zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych
Podmioty prowadzące dzia-
łalność w zakresie nasiennic-
twa nie będą ponosić kosz-
tów opłaty skarbowej.
Nowa ustawa o nasiennic-
twie uchyla dotychczaso-
we obowiązki uiszczania
opłaty skarbowej dla przed-
siębiorców prowadzących
działalność związaną z na-
siennictwem.
Obecnie od dokonania
wpisu do rejestru działal-
ności regulowanej przez
podmiot wykonujący dzia-
łalność na podstawie prze-
pisów o nasiennictwie
w zakresie obrotu materia-
łem siewnym pobierana
jest opłata skarbowa w wy-
sokości 288 zł. Natomiast
od wydania świadectwa dla
mieszanki materiału siew-
nego za każde zaświadcze-
nie dotyczące określonej
partii towaru pobierana jest
opłata w wysokości 21 zł.
Po wejściu w życie nowych
przepisów przedsiębiorcy
nie będą już musieli wno-
sić obu opłat.
Niestety, ustawa nie uchy-
la obowiązku wnoszenia
opłaty skarbowej od wyda-
nia świadectwa fitosanitar-
nego dla roślin, produktów
roślinnych lub przedmio-
tów wyprowadzanych z te-
rytorium Polski do państw
trzecich. Przy tego typu
transakcjach przedsiębior-
cy ubiegający się o świadec-
two każdorazowo będą mu-
sieli uiszczać opłatę w wy-
sokości 20 zł. Wydatek
ten można jednak zaliczyć
do kosztów podatkowych.
Warto bowiem pamiętać, że
zgodnie z przepisami o po-
datku dochodowym kosz-
tem uzyskania przychodów
prowadzonej działalności są
te wydatki, które są ponoszo-
ne w celu osiągnięcia przy-
chodów i jednocześnie nie
są wyłączone z katalogu
kosztów podatkowych
(opłata skarbowa nie jest
wyłączona z kosztów). Usta-
wa wprowadziła też opłatę sa-
nkcyjną dla tych podmiotów,
które zajmują się obrotem
materiału siewnego bez zgło-
szenia tego wojewódzkiemu
inspektorowi ochrony roślin
i nasiennictwa. Do wynoszą-
cej 2270 zł opłaty sanakcyj-
nej ma zastosowanie Ordy-
nacja podatkowa.
Ustawa o nasiennictwie,
która czeka na podpis pre-
zydenta, wejdzie w życie
30 dni od ogłoszenia
w Dzienniku Ustaw.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 128 ustawy
z 1 lipca 2011 r. o nasiennictwie.
Ust. 36 pkt 7 w części I, ust. 10 pkt 2
w części II załącznika do ustawy z 16 listo-
pada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.
z 2006 r. nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
III dział ustawy z 29 sierpnia 1997 r. –
Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r.
nr 8, poz. 60 z późn. zm).
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Nowy katalog zwolnień do
ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych
wprowadza ustawa o wete-
ranach działań poza grani-
cami państwa. Przy czym
należy podkreślić, że nowe
przepisy przewidują prefe-
rencje podatkowe wyłącz-
nie dla osób, które odniosły
obrażenia i zostały zwolnio-
ne ze służby.
Ustawa zakłada, że po-
szkodowany weteran – były
żołnierz, któremu w czasie
pełnienia służby nie przy-
sługiwało umundurowa-
nie, ma prawo do jednora-
zowego bezpłatnego otrzy-
mania tego umundurowa-
nia. Wartość przekazanego
ubioru nie będzie jednak
uwzględniana w PIT. Usta-
wodawca zrezygnował też
z opodatkowania ekwipun-
ku oraz tzw. dodatku wete-
rana.
Poszkodowani weterani
nie będą musieli też wyka-
zywać w deklaracji podat-
kowej pomocy finansowej
na naukę na poziomie szko-
ły ponadgimnazjalnej, stu-
diów pierwszego lub drugie-
go stopnia, jednolitych stu-
diów magisterskich albo
studiów podyplomowych.
Przy czym pomoc przysłu-
guje na jedną z wybranych
przez zainteresowanego
form kształcenia do wyso-
kości 400 proc. najniższej
emerytury (w 2011 roku bę-
dzie to maksymalna kwota
4 x 728,18 zł, czyli 2912,72
zł) i obejmuje koszty zwią-
zane z czesnym, przejazda-
mi z miejsca zamieszkania
do szkoły lub uczelni i z po-
wrotem, zakwaterowania
w miejscowości, w której
poszkodowany weteran po-
biera naukę lub odbywa
studia.
Jednak nie każdy były żoł-
nierz, który brał udział
w operacjach poza grani-
cami kraju i został poszko-
dowany, skorzysta ze zwol-
nień podatkowych.
Ustawodawca bowiem za-
strzegł, że status weterana
i weterana poszkodowane-
go nie przysługuje osobom,
które prawomocnym wyro-
kiem zostały skazane za
przestępstwo popełnione
umyślnie lub przestępstwo
skarbowe
popełnione
umyślnie w związku z wy-
konywaniem zadań lub
obowiązków służbowych
podczas udziału w działa-
niach poza granicami pań-
stwa, ewentualnie popełni-
li przestępstwo przeciwko
Rzeczypospolitej Polskiej.
Na posiedzeniu Sejmu za-
planowanym na 18 – 19
sierpnia posłowie rozpatrzą
poprawki senatorów. Usta-
wa ma wejść w życie po
upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw.
PODSTAWA PRAWNA Art. 9 ust. 1, art. 21
w ust. 1 pkt 90 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.).
Art. 19 ust. 2, art. 26 – 28, art. 36 ustawy
z 30 czerwca z 2011 r. o weteranach
działań poza granicami państwa.
PIT Zwolnienia podmiotowe
Żołnierz może odzyskać nadpłatę
Żołnierze, którzy pełnili służbę wojskową za granicą, mogą wnioskować o nadpłatę podatku od wypłaconych im wynagrodzeń niezależnie
od tego, czy zostali skierowani do pełnienia tej służby rozkazem indywidualnym czy też rozkazem dla jednostki wojskowej
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
Podstawą do składania
wniosków są korzystne orze-
czenia sądów administracyj-
nych, które powołują się na
wyrok NSA w składzie sied-
miu sędziów z 17 stycznia
2011 r. (II FPS 5/10, prawo-
mocny).
Kolejne korzystne orzecze-
nie wydał 27 lipca 2011 r.
WSA w Poznaniu (I SA/Po
297/11, wyrok nieprawomoc-
ny). Sprawa dotyczyła żoł-
nierza, który złożył wniosek
o stwierdzenie nadpłaty
w PIT za lata 2004 – 2007, kie-
dy pełnił służbę w strukturach
NATO i otrzymywał za to wy-
nagrodzenie. Podatnik uznał,
że płatnik rozliczający zalicz-
ki na podatek dochodowy nie
zastosował zwolnienia prze-
widzianego w art. 21 ust. 1
pkt 83 ustawy o PIT. Jednak
urząd skarbowy, a potem izba
skarbowa odmówiły stwier-
dzenia nadpłaty podatku.
Organ podatkowy uzasad-
nił to tym, że żołnierz nie re-
alizował celów, o których mo-
wa w przepisie ustanawiają-
cym zwolnienie od podatku
dla tych należności. W oce-
nie organu podatkowego
służba żołnierza, mimo że do
jej pełnienia został wyzna-
czony rozkazem szefa Sztabu
Generalnego Wojska Polskie-
go, nie była związana z udzia-
łem w konflikcie zbrojnym
lub dla wzmocnienia sił pań-
stwa albo państw sojuszni-
czych, misji pokojowej, akcji
zapobiegania aktom terrory-
zmu lub ich skutkom, orga-
nizowania i kontroli ruchu
granicznego, organizowania
ochrony granicy państwowej
lub zapewnienia bezpieczeń-
stwa w komunikacji między-
narodowej. Organ odmówił
podatnikowi stwierdzenia
nadpłaty podatku na podsta-
wie informacji uzyskanych ze
Sztabu Generalnego Wojska
Polskiego.
Z pisma wystawionego
przez sztab nie wynikało, czy
pakt NATO wzmacnia siły
obronne Polski i państw so-
juszniczych oraz które z zadań
(celów) wymienionych w art.
21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT
są realizowane przez NATO
oraz w jakich konkretnie for-
mach. Oprócz tego organ uzy-
skał informację od głównego
księgowego Urzędu MON,
z której wynikało, że wyzna-
czenie żołnierza do służby
wojskowej poza granicami
państwa nie miało związku
przyczynowego z okoliczno-
ściami wymienionymi w art.
21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT.
Sąd rozpoznając skargę żoł-
nierza na decyzję organu,
uznał, że została ona wyda-
na na podstawie pism ze
Sztabu Generalnego WP
i MON, które są niejedno-
znaczne. Sąd orzekł, że wo-
bec braku pełnych i jedno-
znacznych informacji co do
charakteru służby podatni-
ka, jakie zgromadził organ,
decyzja dotycząca braku re-
alizacji przez żołnierza ce-
lów określonych w art. 21
ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT by-
ła przedwczesna, dlatego zo-
stała uchylona. WSA pod-
kreślił, że wszelkie niejasno-
ści czy też wątpliwości
dotyczące stanu faktyczne-
go nie mogą być rozstrzyga-
ne na niekorzyść podatnika.
PODSTAWA PRAWNA Art. 21 ust. 1 pkt 83
ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku docho-
dowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.).
WYWÓZ Opłata skarbowa
Zwolnienie dla
instytucji kultury
Podmioty prowadzące działal-
ność kulturalną nienastawio-
ne na zysk będą zwolnione
z opłaty skarbowej od wywo-
zu zabytków.
Obecnie opłacie skarbowej
podlega wydanie pozwolenia
na wywóz stały i czasowy
zabytku za granicę. W przy-
padku wywozu czasowego
opłata wynosi 44 zł, nato-
miast przy wydaniu pozwo-
lenia na wywóz stały trzeba
już zapłacić 25 proc. warto-
ści wywożonego zabytku.
Nowelizacja ustawy o or-
ganizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej oraz
niektórych innych ustaw
zwalnia z opłaty skarbowej
instytucje kultury, muzea
prowadzone przez instytu-
ty badawcze, instytuty na-
ukowe Polskiej Akademii
Nauk i publiczne szkoły
wyższe. Zwolnienie obej-
muje zarówno wywóz cza-
sowy i stały w ramach zamia-
ny lub darowizny zabytków
lub muzealiów. Opłata nie
będzie także pobierana od:
n wywozu zabytków utraco-
nych w wyniku prze-
stępstwa lub wywie-
zionych niezgodnie z pra-
wem z terytorium państwa
członkowskiego Unii Eu-
ropejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej oraz państw
członkowskich Euro-
pejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA),
n zwrotu zabytków utraco-
nych w wyniku przestęp-
stwa lub wywiezionych
niezgodnie z prawem z te-
rytorium państwa niebędą-
cego członkiem UE, Kon-
federacji Szwajcarskiej
oraz państw członkow-
skich Europejskiego Poro-
zumienia o Wolnym Han-
dlu (EFTA), jeżeli zwrot
tych zabytków wynika
z umów międzynarodo-
wych ratyfikowanych
przez Polskę.
Jednocześnie zgodnie
z nowelizacją opłata od po-
zwolenia za wywóz zabyt-
ku za granicę wynosić ma
100 zł, a nie jak dotychczas
25 proc. wartości zabytku.
Ustawą po rozpatrzeniu
poprawek Senatu (nie doty-
czą jednak zmian w opłacie
skarbowej) ponownie zaj-
mie się Sejm na posiedze-
niu 18 – 19 sierpnia.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Ust. 30 w części III
załącznika do ustawy z 16 listopada
2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.
z 2006 r. nr 225, poz.1635 z późn. zm.).
Art. 7 ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie
ustawy o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej oraz niektórych
innych ustaw.
PIT Udział w spółce komandytowo-akcyjnej
Akcjonariusz nie płaci zaliczki
Jeśli akcjonariusz spółki ko-
mandytowo-akcyjnej nie uzy-
ska ze spółki przychodu w cią-
gu roku podatkowego, to nie
ma obowiązku opłacania zali-
czek na podatek dochodowy.
Podatnicy zamierzający
utworzyć spółkę komandyto-
wo-akcyjną mogą mieć pro-
blemy z rozliczeniem podat-
kowym uzyskiwanych przy-
chodów. Organy podatkowe
twierdzą np., że wspólnik
będący akcjonariuszem ta-
kiej spółki powinien rozli-
czać otrzymywaną dywiden-
dę w ten sam sposób jak są
rozliczane przychody z kapi-
tałów pieniężnych. Fiskus
żąda także od akcjonariuszy
wpłacania w trakcie roku po-
datkowego miesięcznych za-
liczek na PIT, tak jak ma to
miejsce w sytuacji osób uzy-
skujących przychody z dzia-
łalności gospodarczej. Czyli
funkcjonariusz w ocenie or-
ganu powinien mieć takie
same obowiązki podatkowe
jak komplementariusz w tej
spółce. W ostatnim jednak
czasie sądy administracyj-
ne dostrzegają rozróżnienie
pozycji akcjonariusza od
komplementariusza (akcjo-
nariusz jest biernym wspól-
nikiem) oraz specyfikę dzia-
łania spółki komandytowo-
-akcyjnej i nie zgadzają się
z niekorzystnymi dla podat-
ników interpretacjami orga-
nów podatkowych. Przykła-
dowo WSA w Gdańsku
w wyroku z 27 lipca 2011 ro-
ku (I SA/Gd 573/11, niepra-
womocny) uchylił taką nie-
korzystną interpretację. Sąd
uznał, że dywidendę wypła-
caną przez s.k.a. należy od-
różnić od dywidendy wypła-
canej przez spółkę z o.o. czy
spółkę akcyjną, które są roz-
liczane tak jak przychody
z kapitałów pieniężnych.
WSA uznał, że dywidenda
akcjonariusza s.k.a. powinna
być rozliczana jako przychód
z działalności gospodarczej,
z tym jednak zastrzeżeniem,
że obowiązek wpłacania za-
liczki powstaje dopiero z mie-
siącem, w którym akcjona-
riusz nabędzie prawo do
otrzymania takiej dywiden-
dy. Natomiast jeżeli w ciągu
roku podatkowego podatnik
nie uzyskał przychodu, bo
komplementariusze nie pod-
jęli uchwały o podziale zy-
sku i jego wypłacie w posta-
ci dywidendy, to podatnik nie
ma obowiązku odprowadza-
nia comiesięcznych składek.
przemyslaw.molik@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Art. 9 ust. 2, art. 10
ust. 1 pkt 3, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 44
ust. 1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o po-
datku dochodowym od osób fizycznych
(t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307
z późn. zm.).
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
SAMORZĄDOWY
Roszczenia właściciela z tytułu zmiany planu zagospodarowania
Środa
10 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
PODATNIK
PODATNIK
PODATNIK
ZABYTKI
PODATNIK
690099488.002.png 690099488.003.png 690099488.004.png 690099488.005.png 690099488.006.png 690099488.007.png
DGP | 9 sierpnia 2011 | nr 153 (3039) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PRACA
przepisy
D 3
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY Badanie stanu psychofizycznego podwładnych
Firma może sprawdzić trzeźwość pracownika
Pracodawcy mogą się domagać od zatrudnionych przez siebie osób poddania się badaniom trzeźwości. Na żądanie firmy przeprowadzi je np. policja lub straż miejska. Do tej pory w praktyce
badania takie można było zlecić tylko za zgodą podwładnego. Wprowadzane regulacje nie określają jednak procedury ich przeprowadzania, co w praktyce może spowodować problemy
z realizacją nowego uprawnienia pracodawcy
Łukasz Guza
lukasz.guza@infor.pl
Na żądanie kierownika za-
kładu pracy, osoby przez
niego upoważnionej, a tak-
że podwładnego, badanie
stanu trzeźwości zatrud-
nionego przeprowadza
uprawniony organ powoła-
ny do ochrony porządku
publicznego (czyli przykła-
dowo policja).
Poddawanie pracowni-
ków (bez ich zgody) bada-
niom na zawartość alkoho-
lu jest możliwe dzięki no-
welizacji ustawy z 26
października 1982 r. o wy-
sobu dokonywania badań
na zawartość alkoholu
w organizmie. Te, niezmie-
niane od momentu wejścia
ich w życie, przepisy nie są
jednak dostosowane do
zmian w ustawie.
Policja czy pracodawca
Powołane wyżej rozporzą-
dzenie z 6 maja 1983 r.
określa jedynie sposób
przeprowadzania badań
trzeźwości albo na zlecenie
organów śledczych prowa-
dzących dochodzenie albo
w razie, gdy badania trzeź-
wości domagał się pracow-
nik. Nie reguluje ono nato-
n krwi,
n moczu.
O tym, która z wymienio-
nych metod byłaby zastoso-
wana, decydowałaby poli-
cja. W miarę możliwości
badanie wydychanego po-
wietrza (za pomocą alko-
matu) powinno być jednak
przeprowadzone przed in-
nymi badaniami. Z kolei
badanie krwi polega na
przeprowadzeniu analizy
krwi pobranej od osoby
poddanej takiemu testowi.
Czynności dokonuje pra-
cownik służby zdrowia.
Zabieg ten można przepro-
wadzić także poza placów-
kami medycznymi, pod wa-
runkiem że krew będzie po-
brana przez lekarza.
Z par. 5 ust. 6 rozporządze-
nia z 6 maja 1983 r. wyni-
ka, że w razie odmowy pod-
dania się wspomnianemu
zabiegowi należy przystą-
pić do tej czynności mimo
braku zgody tej osoby. Prze-
pis ten dotyczy jednak tyl-
ko osób podejrzanych o po-
pełnienie przestępstwa lub
wykroczenia w stanie po
spożyciu alkoholu.
Według niektórych praw-
ników stosowanie przymu-
su bezpośredniego wobec
osób, które pracodawca je-
dynie podejrzewa o spoży-
wanie alkoholu, byłoby
nadużyciem. Podaje to
w wątpliwość twierdzenie,
że w stosunku do takich
osób w ogóle można zasto-
sować procedurę poboru
krwi określoną w rozporzą-
dzeniu przy zlecaniu badań
przez organy śledcze. Z ko-
lei par. 3 ust. 1 wspomnia-
nego rozporządzenia stano-
wi, że badaniom trzeźwości
przeprowadzanym przez
organy ściągania mogą być
poddane jedynie osoby po-
dejrzane o popełnienie
przestępstwa lub wykro-
czenia w stanie po spoży-
ciu alkoholu.
Zgoda pracownika
Oprócz procedury bada-
nia trzeźwości na zlecenie
policji rozporządzenie
z 6 maja 1983 r. określa
jeszcze drugi sposób prze-
prowadzania takich te-
stów. Dotyczy on pracow-
ników niedopuszczonych
do pracy z powodu uzasad-
nionego podejrzenia, że
stawili się do pracy po
spożyciu alkoholu albo
spożywali alkohol w czasie
pracy.
Ta procedura w wielu
punktach jest zbieżna z tą
określoną na potrzeby ba-
dań osób podejrzanych
o popełnienie przestępstwa
lub wykroczenia. Również
w tym przypadku spraw-
dzanie trzeźwości polega
na przeanalizowaniu wy-
dychanego powietrza, po-
branej krwi lub moczu. Pra-
cownik może jednak –
w przeciwieństwie do po-
dejrzanego – domagać się,
Kto może być poddany badaniu trzeźwości
n osoba podejrzana o popeł-
nienie przestępstwa lub wy-
kroczenia w stanie po spo-
życiu alkoholu (na wniosek
organu ścigania)
n pracownik, który żąda
przeprowadzenia takich ba-
dań (czyli zgadza się na ba-
danie)
n zatrudniony, jeśli domaga
się tego jego pracodawca
(badanie przeprowadza
wówczas np. policja lub
straż miejska)
aby przy badaniu wydycha-
nego powietrza obecna by-
ła osoba trzecia.
W praktyce stosowanie
tej procedury do przypad-
ków, gdy badania żąda pra-
codawca, także wywołuje
wątpliwości. Z par. 3 ust.
2 wspomnianego rozporzą-
dzenia jasno wynika, że
badanie pracownika prze-
prowadza się na jego żąda-
nie. To on także decyduje,
na czym ma polegać test
na trzeźwości (badaniu
wydychanego powietrza,
krwi czy moczu). Skoro
jednak badanie zatrudnio-
nego może się odbyć tylko,
jeśli on się tego domaga, to
przeprowadzenie testów
nadal uzależnione byłoby
od zgody podwładnego.
Oznacza to, że w praktyce
nie można byłoby ich za-
stosować, w razie gdy ich
wykonania żąda praco-
dawca. A prawo takie przy-
znaje firmom znowelizo-
wany art. 17 par. ustawy
o wychowaniu w trzeźwo-
ści i przeciwdziałaniu al-
koholizmowi.
Na podstawie niedosto-
sowanego rozporządzenia
niemożliwe wydaje się za-
tem jednoznaczne ustale-
nie, w jaki sposób należy
sprawdzać trzeźwość pra-
cownika. To jednak przede
wszystkim problem policji.
Pracodawca nie musi bo-
wiem wskazywać, w jaki
sposób ma ona przeprowa-
dzić badania podwładnego.
Firma, której zależy na
skontrolowaniu pracowni-
ka, powinna zatem po pro-
stu wzywać np. policję lub
straż miejską i domagać się
przeprowadzania badania.
PODSTAWA PRAWNA Art. 5 pkt 3 ustawy
z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier
administracyjnych dla obywateli
i przedsiębiorców (Dz.U. nr 106, poz.
622).
Art. 17 par. 3 ustawy z 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473
z późn. zm.).
Par.1–9rozporządzenia ministra zdro-
wia i opieki społecznej z 6 maja 1983 r.
w sprawie warunków i sposobu dokony-
wania badań na zawartość alkoholu
w organizmie (Dz.U. nr 25, poz. 117).
Mimo problemów z określeniem procedury
badania trzeźwości pracowników firmy mogą
wzywać policję, jeśli chcą, by sprawdziła ona, czy pod-
władny spożywał alkohol
chowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoho-
lizmowi, która weszła w ży-
cie 1 lipca 2011 r. Przewi-
duje ona, że zabiegu pobra-
nia krwi ma dokonywać
fachowy pracownik służby
zdrowia. Ustawa nie okre-
śla jednak procedury bada-
nia pracowników na żąda-
nie pracodawcy. Wskazuje
jedynie, że w takich przy-
padkach będzie miało za-
stosowanie rozporządzenie
ministra zdrowia i opieki
społecznej z 6 maja 1983 r.
w sprawie warunków i spo-
miast zasad sprawdzania
pracownika na żądanie pra-
codawcy. Zdaniem części
prawników skoro ze zno-
welizowanej ustawy wyni-
ka, że w takim przypadku
testy przeprowadza policja
lub straż miejska, to wyda-
je się, że zastosowanie ma
procedura obowiązująca
przy zlecaniu badań przez
organy śledcze.
Gdyby przyjąć taki tryb
postępowania, sprawdza-
nie trzeźwości mogłoby po-
legać na badaniu:
n wydychanego powietrza,
OCHRONA ZDROWIA Zasady wynagradzania lekarza
Za pracę w porze nocnej przysługuje dodatek
Pracownicy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej wraz z wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej nadal podlegają szczególnym regulacjom dotyczącym ustalania ich
czasu pracy oraz wynagrodzeń. Osoby zatrudnione w szpitalach zachowały prawo do skróconego wymiaru czasu pracy. W ciągu doby mogą pracować nie więcej niż 7 godzin 35 minut
Beata Lisowska
beata.lisowska@infor.pl
Od 1 lipca wszystkie pu-
bliczne i niepubliczne szpi-
tale i przychodnie uzyskały
status podmiotu prowadzą-
cego działalność leczniczą.
Tego dnia weszła w życie
ustawa z 15 kwietnia 2011
r. o działalności leczniczej.
Ustawa określa szczególne
zasady wynagradzania pra-
cowników szpitali, które
zachowają status SPZOZ.
W zasadzie ustawa przeno-
si uregulowania zawarte
w dotychczas obowiązują-
cych przepisach. Wraz
z wejściem jej w życie utra-
ciły bowiem moc obowiązu-
jącą przepisy ustawy z 30
sierpnia 1991 r. o zakładach
opieki zdrowotnej (Dz.U.
z 2007 r. nr 14, poz. 89
z poźn. zm.), która do tej
pory regulowała te kwestie.
Gotowość do świadczeń
Czas pracy pracowników
SPZOZ nie może przekro-
czyć 7 godzin 35 minut na
dobę i przeciętnie 37 go-
dzin 55 minut na tydzień.
Personel medyczny, po wy-
rażeniu zgody na piśmie,
może pracować w wymia-
rze przekraczającym prze-
ciętnie 48 godzin na ty-
dzień w przyjętym okresie
rozliczeniowym. Nie może
on być dłuższy niż cztery
miesiące. Pracownicy me-
dyczni mogą też zostać zo-
bowiązani do pozostawa-
nia w gotowości do udzie-
lania świadczeń zdrowot-
nych. Za każdą godzinę po-
zostawania w takiej goto-
wości przysługuje im wyna-
grodzenie w wysokości 50
proc. stawki godzinowej
wynagrodzenia zasadnicze-
go. Stawkę tego wynagro-
dzenia oblicza się poprzez
podzielenie kwoty mie-
sięcznego wynagrodzenia
zasadniczego wynikającej
z osobistego zaszeregowania
pracownika przez liczbę
godzin przypadających do
przepracowania w danym
miesiącu.
Pracownikom wykonują-
cym zawód medyczny, za-
trudnionym w systemie
pracy zmianowej przysługu-
je również dodatek w wy-
sokości co najmniej 65
proc. stawki godzinowej
wynagrodzenia zasadnicze-
go, za każdą godzinę pracy
wykonywanej w porze noc-
nej. Natomiast za każdą go-
dzinę pracy wykonywanej
w porze dziennej w nie-
dziele i święta oraz dni wol-
ne od pracy pracownik
otrzyma dodatkowe wyna-
grodzenie w wysokości co
najmniej 45 proc. stawki
godzinowej wynagrodzenia
zasadniczego.
Nagroda jubileuszowa
Ustawa o działalności
leczniczej określa zasady
przyznawania długoletnim
pracownikom samodziel-
nego publicznego zakładu
opieki zdrowotnej nagród
jubileuszowych. Nagroda
taka przysługuje po 20 la-
tach pracy i wówczas
stanowi ona 75 proc.
miesięcznego wynagrodze-
nia pracownika. Wysokość
świadczenia rośnie wraz ze
wzrostem stażu pracy
(patrz ramka).
Ustawa przewiduje, że
ustalanie okresów upraw-
niających do nagrody,
a także szczegółowe zasa-
dy jej obliczania i wypłaca-
nia regulują przepisy o wy-
nagrodzeniu obowiązujące
u danego pracodawcy. Z re-
guły jednak do okresu pra-
cy uprawniającego do na-
grody jubileuszowej wlicza
się wszystkie poprzednie
zakończone okresy zatrud-
nienia oraz inne okresy, je-
żeli z mocy odrębnych
przepisów podlegają one
wliczeniu do okresu pracy.
Pracownik nabywa prawo
do tej nagrody w dniu upły-
wu okresu uprawniającego
go do niej. Jest on obowią-
zany udokumentować swo-
je prawo do nagrody jubi-
leuszowej, jeżeli w jego ak-
tach osobowych brak jest
odpowiedniej dokumenta-
cji. Wypłata świadczenia
powinna nastąpić nie-
zwłocznie po nabyciu
przez pracownika prawa
do niej.
Dodatki i odprawy
Pracownikowi SPZOZ
i jednostki budżetowej
przysługuje również doda-
tek za wysługę lat. Po pię-
ciu latach pracy wynosi on
5 proc. jego miesięcznego
wynagrodzenia zasadnicze-
go. Dodatek ten wzrasta
o 1 proc. za każdy dalszy rok
pracy aż do osiągnięcia 20
proc. miesięcznego wyna-
grodzenia zasadniczego.
Ustalenie okresów upraw-
niających do dodatku za
wysługę lat regulują przepi-
sy o wynagrodzeniu obo-
wiązujące u danego praco-
dawcy.
Pracownikowi SPZOZ
przechodzącemu na eme-
ryturę lub rentę z tytułu
niezdolności do pracy przy-
sługuje jednorazowa odpra-
wa. Wyniesie ona równo-
wartość miesięcznego wy-
nagrodzenia, jeżeli osoba
była zatrudniona krócej niż
15 lat. Jeżeli okres pracy był
dłuższy niż 15 lat, ale krót-
szy niż 20, osoba przecho-
dząca na emeryturę lub
rentę otrzyma dwukrotność
miesięcznej pensji. Równo-
wartość trzymiesięcznego
wynagrodzenia przysługu-
je natomiast pracowniko-
wi, który przepracował 20
lat pracy.
Zatrudniony, który otrzy-
mał jednorazową odprawę
emerytalną, nie może po-
nownie nabyć do niej pra-
wa. Szczegółowe zasady
przyznania tego świadcze-
nia określi pracodawca.
PODSTAWA PRAWNA Art. 62 – 65, art.
93 – 99 ustawy z 15 kwietnia 2011 r.
o działalności leczniczej (Dz.U. nr 112,
poz. 654).
Nagroda jubileuszowa
Pracownikowi SPZOZ przysługuje za wieloletnią pracę nagroda
w wysokości:
75 proc. miesięcznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy
100 proc. miesięcznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy
150 proc. miesięcznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy
200 proc. miesięcznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy
300 proc. miesięcznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy
prenumerata
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Tygodnik
KADROWY
Zmiany w przepisach dotyczących inspekcji pracy
Czwartek
11 sierpnia 2011 r.
NOWE PRAWO
PRACODAWCA
Ważne!
PRACOWNICY
690099488.008.png 690099488.009.png 690099488.010.png 690099488.011.png 690099488.012.png 690099488.013.png
D 4
przepisy
PRAWO
DGP | 9 sierpnia 2011 | nr 153 (3039) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
TRANSPORT Kontrole
Inspekcja sprawdzi
uiszczenie e-myta
ZADANIA BIEGŁEGO Zmiana formy działalności podmiotów
Będzie łatwiej przy połączeniu
Łączenie spółek nie będzie musiało być poprzedzone zbadaniem planu połączenia przez biegłego rewidenta. Jednak by skorzystać
z nowego udogodnienia, zgodę na to będą musieli wyrazić wszyscy wspólnicy
Wniesienie przez kierowcę
opłaty za przejazd drogą kra-
jową skontrolują funkcjona-
riusze Głównego Inspekto-
ratu Transportu Drogowego.
Od 1 lipca 2011 r. uru-
chomiony został system
poboru opłaty elektronicz-
nej za przejazd po drodze
krajowej (tzw. e-myto). Or-
ganem kontroli uiszczenia
tej opłaty jest Główny In-
spektor Transportu Drogo-
wego. Do działania w swo-
im imieniu będzie mógł
wyznaczyć wojewódzkie-
go inspektora transportu
drogowego.
Właściwe służby
Nowelizacja z 1 lipca
2011 r. ustawy o transpor-
cie drogowym oraz ustawy
o drogach publicznych (da-
lej nowelizacja) dostosowu-
je dotychczasowe upraw-
nienia inspekcji do nowych
zadań. Z tym wiąże się rów-
nież wyodrębnienie trzech
rodzajów służb inspekcji
transportu drogowego. Są
nimi: kontrola transportu
drogowego, nadzór nad ru-
chem drogowym oraz kon-
trola opłat drogowych.
Główny inspektor trans-
portu drogowego może po-
woływać inne niż wyżej
wymienione rodzaje służb,
określając ich organizację,
zakres działania oraz wła-
ściwość terytorialną.
Delegacje ustawowe
W dodanym do art. 69 ust.
3a ustawodawca upoważ-
nił ministra infrastruktury,
w porozumieniu z mini-
strem finansów do określe-
nia w drodze rozporządze-
nia:
n wysokości i warunków
przyznawania równo-
ważnika pieniężnego
w zamian za umunduro-
wanie;
n elementów umunduro-
wania stanowiących pod-
stawę do określenia wy-
sokości równoważnika;
n trybu przyznawania, przy-
padków odmowy przy-
znania oraz terminów
wypłacania równoważni-
ka;
n wysokości, warunków
przyznawania i terminów
wypłaty ryczałtu pienięż-
nego za czyszczenie che-
miczne umundurowania.
Nowe uprawnienia
Członkowie tej formacji
oprócz możliwości nakła-
dania i pobierania kar pie-
niężnych oraz grzywien
w drodze mandatów kar-
nych upoważnieni zostali
do prowadzenia czynności
wyjaśniających w sprawach
o wykroczenia. Mają rów-
nież prawo kierowania do
sądu wniosków o ukaranie
oraz udziału w rozprawach
przed sądami powszechny-
mi w charakterze oskarży-
ciela publicznego i wnosze-
nia odwołań od postano-
wień i orzeczeń tych sądów
w sprawach o wykroczenia
z zakresu działania Inspek-
cji Transportu Drogowego.
W zmienionym art. 80
ustawy o transporcie dro-
gowym znacznie poszerzo-
no zakres danych wpisywa-
nych do centralnej ewiden-
cji naruszeń stwierdzonych
w wyniku przeprowadza-
nych kontroli.
Zawierać ona będzie mię-
dzy innymi informacje
o kontroli oraz kontrolują-
cym (miejsce, datę i godzi-
nę rozpoczęcia kontroli,
imię, nazwisko, stanowisko
i przydział służbowy kon-
trolującego, stwierdzone
naruszenia i nałożone kary,
uwagi i zalecenia pokon-
trolne, numer protokołu
kontroli). Do ewidencji
wpisywane będą bardzo
dokładnie dane osoby pod-
legającej kontroli (np. fir-
mę przedsiębiorcy, numer
NIP i REGON, rodzaj oraz
zakres uprawnienia do wy-
konywania przewozów
oraz obywatelstwo oraz
adres kierowcy lub zarzą-
dzającego transportem).
Umieszczane w niej też bę-
dą informacje o pojeździe
(tj.: dane właściciela i użyt-
kownika pojazdu oraz ro-
dzaj pojazdu). Większość
przepisów nowelizacji we-
szła w życie 1 sierpnia. Po-
zostałe obowiązywać za-
czną od 1 września.
leszek.jaworski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 1 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o transporcie
drogowym oraz ustawy o drogach pu-
blicznych (Dz.U. nr 159, poz. 945).
Agnieszka Pokojska
agnieszka.pokojska@infor.pl
Nowelizacja kodeksu spó-
łek handlowych (k.s.h.) za-
kłada rozbudowanie treści
art. 503 1 . Dotyczy on zwol-
nienia z wymogu sporzą-
dzenia sprawozdania uza-
sadniającego połączenie,
jeżeli wszyscy posiada-
cze tytułów uczestnictwa
w spółce wyrażą na to zgo-
dę. Taki zabieg służy temu,
aby jasne było, że przykła-
dowo zgoda na rezygnację
z badania przez biegłego re-
widenta planu połączenia
nie musiała być równo-
znaczna ze zgodą na rezygna-
cję ze sporządzania stosow-
nego sprawozdania.
Nowelizacja zakłada rów-
nież dodanie do art. 500
par. 2 1 k.s.h. Nowy przepis
wprowadza zwolnienie
z obowiązku zgłoszenia pla-
nu połączenia do sądu reje-
strowego, pod warunkiem że
spółka nie później niż na
miesiąc przed datą rozpoczę-
cia zgromadzenia wspólni-
ków albo walnego zgroma-
dzenia, na którym ma być
podjęta uchwała o połączeniu,
na swojej stronie internetowej
bezpłatnie opublikuje plan
połączenia. Dokument ten
ma być dostępny opinii pu-
blicznej nieprzerwanie do
momentu podjęcia uchwały
o fuzji. Co więcej, jeżeli spół-
ka zdecyduje się w tym sa-
mym trybie zamieszczać na
swojej stronie internetowej
inne dokumenty – np. spra-
wozdania finansowe, któ-
rych przejrzenia mogą zażą-
dać wspólnicy, wówczas
zgodnie z art. 505 par. 3 1
k.s.h. spółka będzie zwol-
niona z obowiązku udostęp-
niania ich w swoim lokalu.
Analogiczna zmiana jak
w przypadku art. 500 k.s.h.
została wprowadzono w art.
535 par. 3 k.s.h., który doty-
czy podziału spółek. Wpro-
wadza ona zwolnienie z obo-
wiązku zgłoszenia planu po-
działu w sądzie rejestrowym,
jeżeli jest on opublikowany
na stronie internetowej. Jed-
nak w tym przypadku plan
musi znaleźć się w sieci co
najmniej sześć tygodni przed
rozpoczęciem zgromadzenia
i musi być w niej nieprze-
rwanie dostępny do końca
zgromadzenia uchwalające-
go podział spółki.
Natomiast zgodnie z nowo
wprowadzonym do k.s.h.
art. 550 1 podział spółki mo-
że się odbyć przez przejęcie
bez powzięcia uchwały
przez jej zgromadzenie, jeże-
li spółki przejmujące posia-
dają wszystkie udziały lub
akcje w tej spółce. W tym
przypadku ogłoszenie albo
udostępnienie planu po-
działu oraz innych doku-
mentów wymienionych
Można bę-
dzie odstąpić od ogłasza-
nia dokumentów, np. planu
podziału, jeżeli zostaną
udostępnione na stronie
internetowej
w art. 340 k.s.h. (np. sprawoz-
dań finansowych) musi na-
stąpić co najmniej na miesiąc
przed dniem złożenia wnio-
sku o wykreślenie spółki
dzielonej. Z kolei informacje,
które przekazuje zarząd
spółki dzielonej (art. 536 par.
4 k.s.h.) dotyczą wszelkich
istotnych zmian w zakresie
składników majątku, które
nastąpiły między dniem
sporządzenia planu podzia-
łu a dniem wpisu podziału
do rejestru. Ustawę przeka-
zano do Senatu.
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 28 lipca
2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek
handlowych.
PRAWO BANKOWE Zakup nieruchomości
Dopłaty tylko do tanich mieszkań
Spadnie liczba lokali, które będą mogły zostać objęte programem „Rodzina na swoim”, a tani kredyt będzie można uzyskać
tylko do 31 grudnia 2011 r. Po tym terminie państwo nie będzie już finansować zakupu lokali
Łukasz Sobiech
lukasz.sobiech@infor.pl
Wnioski o tani kredyt w ra-
mach programu „Rodzina na
swoim” można składać tylko
do końca tego roku. Doku-
menty złożone po tym czasie
nie będą uwzględniane przy
rządowych dopłatach do kre-
dytów mieszkaniowych – wy-
nika z nowelizacji ustawy o fi-
nansowym wsparciu rodzin
w nabywaniu własnego
mieszkania, którą właśnie
podpisał prezydent. Zgodnie
z nowymi przepisami zmienio-
ny zostanie także sposób wy-
liczania maksymalnej ceny
jednego metra kwadratowego
mieszkania, na które będzie
można dostać kredyt prefe-
rencyjny. Wszystko przez
zmniejszenie mnożników,
które służą do liczenia mak-
symalnych cen. Dla mieszkań
z rynku pierwotnego mnożnik
wyniesie 1,0 (jest 1,4), dla
mieszkań z rynku wtórnego
0,8 (było 1,4). W praktyce
oznacza to, że osoby, które bę-
dą kupować mieszkanie na
nowych zasadach, będą mu-
siały znaleźć tańsze lokale niż
dotychczas. Dodatkowo no-
we przepisy wyraźnie wska-
zują, że kredyt preferencyjny
może być udzielony wyłącz-
nie na zakup lub budowę lo-
kalu mieszkalnego lub domu
jednorodzinnego położonego
na terytorium kraju.
Nowelizacja rozszerza rów-
nież krąg osób, które mogą
uzyskać kredyt preferencyjny.
Mieszkanie z dopłatą kupią
małżeństwa, nawet jeżeli je-
den z małżonków skończył 35
lat. Ponadto z programu bę-
dą mogły skorzystać pary,
które nie wzięły ślubu, oraz
single. Rozszerzone zostaną
też grupy osób uprawnio-
nych do zawarcia umowy
o kredyt preferencyjny. Dzię-
ki temu umowa o kredyt pre-
ferencyjny będzie mogła być
zawarta również przez inne
osoby niż docelowy kredyto-
biorca. Mogą nimi być zstęp-
ni, wstępni, rodzeństwo, mał-
żonkowie rodzeństwa, oj-
czym, macocha lub teściowie
docelowego kredytobiorcy.
To jednak nie koniec. Nowe
przepisy z jednej strony zno-
szą limity wiekowe w odnie-
sieniu do osób samotnie wy-
chowujących dziecko, ale
z drugiej określają maksymal-
ną powierzchnię użytkową
lokalu mieszkalnego, na któ-
ry udzielony może być kredyt
preferencyjny osobie samot-
nej. Nie będzie ona mogła
przekroczyć 50 mkw.
Ponadto ustawa wskazuje
dwa dodatkowe przypadki,
w których zaprzestaje się sto-
sowania dopłat. Jest to uzyska-
nie w okresie stosowania do-
płat prawa do innego lokalu
mieszkalnego lub domu jed-
norodzinnego (z wyłącze-
niem ich nabycia w drodze
spadku) oraz dokonanie
zmiany sposobu użytkowa-
nia lokalu na cele inne niż za-
spokojenie własnych potrzeb
mieszkaniowych. Tak jak do-
tychczas przesłanką do za-
przestania wypłacania dopłat
przez państwo będzie posta-
wienie wierzytelności wyni-
kającej z umowy kredytu pre-
ferencyjnego w stan natych-
miastowej wymagalności.
Ustawa wejdzie w życie po
upływie 14 dni od dnia ogło-
szenia. Do wniosków o kre-
dyt preferencyjny złożonych
przed dniem wejścia w życie
ustawy będą stosowane prze-
pisy dotychczasowe.
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z 15 lipca
2011 r. o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania oraz niektórych innych ustaw.
PROMOCJA
NOWE PRAWO
OBYWATEL
SPÓŁKI
Ważne!
OBYWATEL
690099488.014.png 690099488.015.png 690099488.016.png 690099488.017.png 690099488.018.png 690099488.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin