45_RZ.TXT

(56 KB) Pobierz
1:1	 Pawe�, s�uga Jezusa Chrys� tusa, z powo�ania aposto� oddzielony do (g�oszenia) Ewangelii Bo�ej,
1:2	 zapowiedzianej przedtem przez Jego prorok�w w Pismach �wi�tych.
1:3	 Jest to Ewangelia o Jego Synu � kt�ry co do cia�a pochodzi� z rodu Dawida,
1:4	 wed�ug za� Ducha �wi�to�ci okaza� si�, dzi�ki zmartwychwstaniu, Synem Bo�ym w mocy o Jezusie Chrystusie, Panu naszym.
1:5	 Przez Niego otrzymali�my �ask� i pos�annictwo apostolskie, aby zdoby� wszystkich pogan dla pos�uchu w wierze ku chwale Jego Imienia.
1:6	 W�r�d nich jeste�cie tak�e i wy, powo�ani Jezusa Chrystusa.
1:7	 Wszystkim, kt�rzy s� w Rzymie, umi�owanym przez Boga, powo�anym, �wi�tym � �aska wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i od Pana Jezusa Chrystusa.
1:8	 Na wst�pie sk�adam dzi�ki Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich za to, �e wiara wasza jest og�aszana po ca�ym �wiecie.
1:9	 �wiadkiem bowiem jest mi B�g, kt�remu s�u�� w duchu moim, w Ewangelii Jego Syna, �e wspominam was bez przerwy w moich modlitwach,
1:10	 b�agaj�c o to, by za wol� Bo�� by�a mi wreszcie dana sposobno�� przybycia do was.
1:11	 Pragn� bowiem bardzo zobaczy� was, abym m�g� wam udzieli� nieco �aski duchowej ku umocnieniu was,
1:12	 to jest, aby�my si� wzajemnie podnie�li na duchu poprzez wsp�ln� wiar�, wasz� i moj�.
1:13	 Nie chc� za�, aby�cie nie wiedzieli, bracia, �e ju� wiele razy postanawia�em sobie przyby� do was, ale �e dotychczas stawa�o mi co� na przeszkodzie, abym nie zebra� jakich� owoc�w r�wnie� w�r�d was, tak jak w�r�d pozosta�ych pogan.
1:14	 Jestem przecie� d�u�nikiem Grek�w i nie�Grek�w, uczonych i prostaczk�w.
1:15	 Tak wi�c, gdy chodzi o mnie, got�w jestem tak�e i wam w Rzymie g�osi� Dobr� Nowin�.
1:16	 Nie wstydz� si� bowiem Ewangelii, gdy� jest ona moc� Bo�� sprowadzaj�c� zbawienie na ka�dego, kto wierzy, najpierw na �yda, a potem na Greka.
1:17	 Ukazuje si� bowiem w niej sprawiedliwo�� Bo�a z wiary w wiar�, tak jak to jest napisane: a sprawiedliwy dzi�ki wierze, �y� b�dzie
1:18	 Objawia si� gniew Bo�y z nieba na wszelk� bezbo�no�� i nieprawo�� ludzi, kt�rzy swoj� przewrotno�ci� d�awi� prawd�.
1:19	 To bowiem, co mo�na wiedzie� o Bogu, zosta�o im objawione. Sam B�g przecie� im to objawi�.
1:20	 Poprzez to bowiem, co zosta�o stworzone, gdy �wiat zacz�� istnie�, poznaje si� to, co w Nim niewidzialne, ��cznie z Jego odwieczn� moc� i B�stwem. Tak wi�c nie maj� ju� �adnej wym�wki.
1:21	 Cho� bowiem poznali Boga, to jednak nie oddali Mu chwa�y jako Bogu i nie z�o�yli Mu dzi�kczynienia, lecz w swych pomys�ach utracili wszelkie rozeznanie, a ich nierozumne serce znalaz�o si� w ciemno�ciach.
1:22	 I tak podaj�c si� za m�drych, stali si� g�upimi.
1:23	 Majestat nieprzemijaj�cego Boga zamienili na obraz przedstawiaj�cy zniszczalnego cz�owieka, ptaki, zwierz�ta czworono�ne i p�azy.
1:24	 Dlatego te� wyda� ich B�g poprzez ��dze ich serc na �up nieczysto�ci, aby sami zha�bili w�asne cia�a,
1:25	 ci, co prawd� Bo�� zamienili na k�amstwo i czcili stworzenie oraz s�u�yli jemu, a nie Stw�rcy, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen.
1:26	 Dlatego to odda� ich B�g we w�adanie bezwstydnym chuciom. Kobiety ich bowiem zamieni�y stosunki naturalne na obcowanie przeciwne naturze.
1:27	 Podobnie te� i m�czy�ni, zaniechawszy naturalnego wsp�ycia z kobietami, zap�on�li wzajemnym do siebie po��daniem: m�czy�ni uprawiali bezwstyd z m�czyznami i tak sami na sobie otrzymywali s�uszn� zap�at� za swoje zboczenia.
1:28	 Tak wi�c poniewa� nie doszli do wniosku, �e trzeba pozna� Boga, wyda� ich B�g na pastw� przewrotnych my�li, aby czynili to, czego nie powinno si� czyni�.
1:29	 Byli wi�c pe�ni wszelkiej nieprawo�ci, z�o�ci, chciwo�ci, niegodziwo�ci, zazdro�ci, zab�jstw, k��tni, podst�pu, z�o�liwo�ci. Stali si� potwarcami,
1:30	 oszczercami, znienawidzili Boga, popadli w zuchwa�o��, pych�, che�pliwo��. Wymy�lali r�ne zbrodnie, byli niepos�uszni rodzicom,
1:31	 jako ludzie nierozumni, chwiejni, bez serca, bez lito�ci.
1:32	 Oni to, cho� znaj�c wyroki Bo�e wiedzieli, �e ci, co takie rzeczy czyni�, godni s� �mierci, nie tylko sami si� tych czyn�w dopuszczaj�, ale jeszcze chwal� innych, kt�rzy tak post�puj�.

2:1	 Dlatego te�, cz�owiecze, kimkolwiek jeste�, nie masz nic na swoje usprawiedliwienie, gdy wydajesz s�dy o innych. W czym bowiem os�dzasz drugiego, tym samym na siebie wydajesz wyrok. Sam przecie� czynisz to, co pot�piasz u innych.
2:2	 A wiemy, �e s�uszny s�d Bo�y spotka tych, kt�rzy tak post�puj�.
2:3	 Czy s�dzisz mo�e, cz�owiecze, ty, kt�ry pot�piasz tak post�puj�cych, a sam to samo czynisz, �e unikniesz pot�pienia Bo�ego?
2:4	 A mo�e odrzucasz z pogard� bogactwa dobroci, cierpliwo�ci i wielkoduszno�ci Jego? Czy nie wiesz, �e dobro� Boga doprowadza ci� w�a�nie do nawr�cenia?
2:5	 Tak wi�c wskutek twojej zatwardzia�o�ci i nieskruszonego serca gotujesz sobie gniew na dzie� gniewu i objawienia sprawiedliwego s�du Boga,
2:6	 kt�ry odda ka�demu wed�ug jego uczynk�w;
2:7	 tym, kt�rzy przez wytrwa�o�� w czynieniu dobra szukaj� chwa�y, czci i nie�miertelno�ci � �ycie wieczne,
2:8	 tym za�, kt�rzy s� oporni i nie poddaj� si� prawdzie, lecz ulegaj� nieprawo�ci � nieprzejednane zagniewanie.
2:9	 Ucisk i utrapienie spotka ka�dego cz�owieka, kt�ry dopuszcza si� z�a � �yda naprz�d, a potem i Greka;
2:10	 chwa�a za� i cze��, i pok�j b�d� udzia�em ka�dego dobrze czyni�cego, �yda naprz�d, a potem i Greka.
2:11	 U Boga nie ma bowiem wzgl�du na osoby.
2:12	 Wszyscy ci, kt�rzy bez Prawa grzeszyli, bez Prawa r�wnie� zgin�, ci za�, kt�rzy pod Prawem grzeszyli, przez Prawo b�d� s�dzeni.
2:13	 Nie ci bowiem s� sprawiedliwi u Boga, kt�rzy przys�uchuj� si� Prawu, lecz ci, kt�rzy je wype�niaj�, ci b�d� usprawiedliwieni.
2:14	 Kiedy bowiem poganie, kt�rzy nie maj� Prawa, id�c za natur� czyni� w�a�nie to, co nakazuje Prawo, to ludzie ci, nie posiadaj�c Prawa, sami dla siebie s� Prawem.
2:15	 Daj� dow�d, �e tre�� Prawa jest wypisana w ich sercach, przy czym sumienie ich jest niczym �wiadek, kt�ry w my�lach oskar�a ich lub bierze w obron�,
2:16	 co te� ujawni si� w �w dzie�, kiedy to B�g pocznie s�dzi� przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie wed�ug mojej Ewangelii.
2:17	 Tymczasem ty, kt�ry si� nazywasz �ydem, polegasz ca�kowicie na Prawie, chlubisz si� Bogiem,
2:18	 znasz Jego wol� i pouczony Prawem wiesz, co lepsze,
2:19	 jeste� przekonany, �e potrafisz by� przewodnikiem �lepych, �wiat�em dla tych, kt�rzy pozostaj� w ciemno�ci,
2:20	 wychowawc� nie maj�cych pe�nego rozeznania, nauczycielem nieukszta�conych, bo Prawo uwa�asz za wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy...
2:21	 Ot� ty, kt�ry pouczasz innych, czemu siebie samego nie uczysz? Ty, kt�ry g�osisz, �e nie wolno kra��, dlaczego sam dopuszczasz si� kradzie�y?
2:22	 Ty, kt�ry m�wisz, �e nie wolno cudzolo�y�, dlaczego sam cudzo�o�ysz? Ty, kt�ry m�wisz, �e czujesz odraz� do bo�k�w poga�skich, czemu sam dopuszczasz si� �wi�tokradztwa?
2:23	 Ty, kt�ry chlubisz si� Prawem, przez sprzeniewierzanie si� Prawu zniewa�asz Boga.
2:24	 Jest bowiem napisane: To z waszej winy poganie blu�ni� imieniu Bo�emu.
2:25	 Obrzezanie przynosi, co prawda, po�ytek, ale tylko wtedy, gdy zachowujesz Prawo. Je�eli za� sprzeniewierzasz si� Prawu, to mimo obrzezania jeste� jak nie obrzezany.
2:26	 Je�eli za� nie obrzezany zachowuje przepisy Prawa, to to, �e jest nie obrzezany, czy� nie b�dzie mu poczytane za samo obrzezanie?
2:27	 I tak ten, co jest nie obrzezany, lecz zachowuje Prawo, b�dzie s�dzi� ciebie, kt�ry mimo �e znasz liter� Prawa i jeste� obrzezany, �amiesz jednak Prawo.
2:28	 Nie jest bowiem �ydem ten, kto jest nim na zewn�trz, ani nie jest obrzezany ten, kto jest obrzezany na zewn�trz w swym ciele.
2:29	 Prawdziwym �ydem jest ten, kto jest nim wewn�trz, prawdziwym za� obrzezaniem jest to, kt�re si� dokonuje w sercu, obrzezanie duchowe, a nie wed�ug litery. I taki to otrzymuje pochwa�� nie od ludzi, ale od Boga.

3:1	 W czym�e wi�c przejawia si� wy�szo�� �yda? Albo jaki� jest po�ytek z obrzezania?
3:2	 Ot� wy�szo�� owa jest bardzo wielka, i to pod ka�dym wzgl�dem. Przede wszystkim [na tym polega], �e im w�a�nie [obrzezanym] zosta�o powierzone s�owo Bo�e.
3:3	 C� z tego, �e niekt�rzy z nich nie uwierzyli? Czy� ich niewierno�� b�dzie w stanie zniweczy� wierno�� Boga?
3:4	 Nigdy! B�g przecie� jest prawdom�wny, a ka�dy cz�owiek � k�amc�, zgodnie z tym, co napisane: Aby� si� okaza� sprawiedliwym w s�owach Twoich i aby� zwyci�y�, kiedy b�dziesz s�dzony. 
3:5	 Lecz je�li przez nasz� nieprawo�� ukazuje si� sprawiedliwo�� Bo�a, to c� na to powiemy? Czy� B�g nie jest � bardzo po ludzku to m�wi� � niesprawiedliwy, kiedy okazuje sw�j gniew?
3:6	 Ale� nigdy! W przeciwnym razie jak�e m�g�by B�g s�dzi� �wiat?
3:7	 Wobec tego, je�li prawdom�wno�� Boga wskutek mojego k�amstwa tym bardziej si� uwydatnia ku Jego chwale, to dlaczego ja mam jeszcze by� s�dzony jak zwykly grzesznik?
3:8	 Czy mo�e jest tak, jak nam niekt�rzy zarzucaj�, jakoby�my mieli m�wi�: �Czy�my z�o, aby z tego wynik�o dobro"? Takich [oszczerc�w] spotka sprawiedliwe pot�pienie!
3:9	 C� tedy? Czy ich przewy�szamy? �adn� miar�! Dopiero co wykazali�my, �e zar�wno �ydzi, jak i Grecy � wszyscy pozostaj� pod grzechem,
3:10	 tak jak to zosta�o napisane: Nie ma sprawiedliwego, nawet jednego;
3:11	 nikt nie jest przy zdrowych zmys�ach, nie ma takiego, kt�ry by szuka� Boga.
3:12	 Wszyscy zeszli z drogi prostej, wszyscy stali si� nieu�yteczni. Nie ma nawet jednego, kt�ry by czyni� dobro.
3:13	 Ich gard�o podobne jest do otwartego grobu, j�zyk ich s�u�y zdradzie, a na ich wargach znajduje si� jad �mijowy.
3:14	 Ich usta pe�ne s� goryczy i przekle�stw.
3:15	 Ich nogi gotowe zawsze do rozlewu krwi
3:16	 zaglada i n�dza na ich drogach,
3:17	 a drogi pokoju nie znaj� wcale
3:18	 i nie ma boja�ni Bo�ej przed ich oczyma.
3:19	 Wiadomo za�, �e cokolwiek m�wi Prawo, m�wi do tych, kt�rzy s� pod Prawem. Tak wi�c ka�de usta musz� zamilkn�� i ca�y �wiat musi si� poczu� winnym wobec Boga,
3:20	 gdy� nikt w oczach Jego nie b�dzie usprawiedliwiony wskute...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin