1:1 Pawe�, s�uga Jezusa Chrys� tusa, z powo�ania aposto� oddzielony do (g�oszenia) Ewangelii Bo�ej, 1:2 zapowiedzianej przedtem przez Jego prorok�w w Pismach �wi�tych. 1:3 Jest to Ewangelia o Jego Synu � kt�ry co do cia�a pochodzi� z rodu Dawida, 1:4 wed�ug za� Ducha �wi�to�ci okaza� si�, dzi�ki zmartwychwstaniu, Synem Bo�ym w mocy o Jezusie Chrystusie, Panu naszym. 1:5 Przez Niego otrzymali�my �ask� i pos�annictwo apostolskie, aby zdoby� wszystkich pogan dla pos�uchu w wierze ku chwale Jego Imienia. 1:6 W�r�d nich jeste�cie tak�e i wy, powo�ani Jezusa Chrystusa. 1:7 Wszystkim, kt�rzy s� w Rzymie, umi�owanym przez Boga, powo�anym, �wi�tym � �aska wam i pok�j od Boga, Ojca naszego, i od Pana Jezusa Chrystusa. 1:8 Na wst�pie sk�adam dzi�ki Bogu mojemu przez Jezusa Chrystusa za was wszystkich za to, �e wiara wasza jest og�aszana po ca�ym �wiecie. 1:9 �wiadkiem bowiem jest mi B�g, kt�remu s�u�� w duchu moim, w Ewangelii Jego Syna, �e wspominam was bez przerwy w moich modlitwach, 1:10 b�agaj�c o to, by za wol� Bo�� by�a mi wreszcie dana sposobno�� przybycia do was. 1:11 Pragn� bowiem bardzo zobaczy� was, abym m�g� wam udzieli� nieco �aski duchowej ku umocnieniu was, 1:12 to jest, aby�my si� wzajemnie podnie�li na duchu poprzez wsp�ln� wiar�, wasz� i moj�. 1:13 Nie chc� za�, aby�cie nie wiedzieli, bracia, �e ju� wiele razy postanawia�em sobie przyby� do was, ale �e dotychczas stawa�o mi co� na przeszkodzie, abym nie zebra� jakich� owoc�w r�wnie� w�r�d was, tak jak w�r�d pozosta�ych pogan. 1:14 Jestem przecie� d�u�nikiem Grek�w i nie�Grek�w, uczonych i prostaczk�w. 1:15 Tak wi�c, gdy chodzi o mnie, got�w jestem tak�e i wam w Rzymie g�osi� Dobr� Nowin�. 1:16 Nie wstydz� si� bowiem Ewangelii, gdy� jest ona moc� Bo�� sprowadzaj�c� zbawienie na ka�dego, kto wierzy, najpierw na �yda, a potem na Greka. 1:17 Ukazuje si� bowiem w niej sprawiedliwo�� Bo�a z wiary w wiar�, tak jak to jest napisane: a sprawiedliwy dzi�ki wierze, �y� b�dzie 1:18 Objawia si� gniew Bo�y z nieba na wszelk� bezbo�no�� i nieprawo�� ludzi, kt�rzy swoj� przewrotno�ci� d�awi� prawd�. 1:19 To bowiem, co mo�na wiedzie� o Bogu, zosta�o im objawione. Sam B�g przecie� im to objawi�. 1:20 Poprzez to bowiem, co zosta�o stworzone, gdy �wiat zacz�� istnie�, poznaje si� to, co w Nim niewidzialne, ��cznie z Jego odwieczn� moc� i B�stwem. Tak wi�c nie maj� ju� �adnej wym�wki. 1:21 Cho� bowiem poznali Boga, to jednak nie oddali Mu chwa�y jako Bogu i nie z�o�yli Mu dzi�kczynienia, lecz w swych pomys�ach utracili wszelkie rozeznanie, a ich nierozumne serce znalaz�o si� w ciemno�ciach. 1:22 I tak podaj�c si� za m�drych, stali si� g�upimi. 1:23 Majestat nieprzemijaj�cego Boga zamienili na obraz przedstawiaj�cy zniszczalnego cz�owieka, ptaki, zwierz�ta czworono�ne i p�azy. 1:24 Dlatego te� wyda� ich B�g poprzez ��dze ich serc na �up nieczysto�ci, aby sami zha�bili w�asne cia�a, 1:25 ci, co prawd� Bo�� zamienili na k�amstwo i czcili stworzenie oraz s�u�yli jemu, a nie Stw�rcy, kt�ry jest b�ogos�awiony na wieki. Amen. 1:26 Dlatego to odda� ich B�g we w�adanie bezwstydnym chuciom. Kobiety ich bowiem zamieni�y stosunki naturalne na obcowanie przeciwne naturze. 1:27 Podobnie te� i m�czy�ni, zaniechawszy naturalnego wsp�ycia z kobietami, zap�on�li wzajemnym do siebie po��daniem: m�czy�ni uprawiali bezwstyd z m�czyznami i tak sami na sobie otrzymywali s�uszn� zap�at� za swoje zboczenia. 1:28 Tak wi�c poniewa� nie doszli do wniosku, �e trzeba pozna� Boga, wyda� ich B�g na pastw� przewrotnych my�li, aby czynili to, czego nie powinno si� czyni�. 1:29 Byli wi�c pe�ni wszelkiej nieprawo�ci, z�o�ci, chciwo�ci, niegodziwo�ci, zazdro�ci, zab�jstw, k��tni, podst�pu, z�o�liwo�ci. Stali si� potwarcami, 1:30 oszczercami, znienawidzili Boga, popadli w zuchwa�o��, pych�, che�pliwo��. Wymy�lali r�ne zbrodnie, byli niepos�uszni rodzicom, 1:31 jako ludzie nierozumni, chwiejni, bez serca, bez lito�ci. 1:32 Oni to, cho� znaj�c wyroki Bo�e wiedzieli, �e ci, co takie rzeczy czyni�, godni s� �mierci, nie tylko sami si� tych czyn�w dopuszczaj�, ale jeszcze chwal� innych, kt�rzy tak post�puj�. 2:1 Dlatego te�, cz�owiecze, kimkolwiek jeste�, nie masz nic na swoje usprawiedliwienie, gdy wydajesz s�dy o innych. W czym bowiem os�dzasz drugiego, tym samym na siebie wydajesz wyrok. Sam przecie� czynisz to, co pot�piasz u innych. 2:2 A wiemy, �e s�uszny s�d Bo�y spotka tych, kt�rzy tak post�puj�. 2:3 Czy s�dzisz mo�e, cz�owiecze, ty, kt�ry pot�piasz tak post�puj�cych, a sam to samo czynisz, �e unikniesz pot�pienia Bo�ego? 2:4 A mo�e odrzucasz z pogard� bogactwa dobroci, cierpliwo�ci i wielkoduszno�ci Jego? Czy nie wiesz, �e dobro� Boga doprowadza ci� w�a�nie do nawr�cenia? 2:5 Tak wi�c wskutek twojej zatwardzia�o�ci i nieskruszonego serca gotujesz sobie gniew na dzie� gniewu i objawienia sprawiedliwego s�du Boga, 2:6 kt�ry odda ka�demu wed�ug jego uczynk�w; 2:7 tym, kt�rzy przez wytrwa�o�� w czynieniu dobra szukaj� chwa�y, czci i nie�miertelno�ci � �ycie wieczne, 2:8 tym za�, kt�rzy s� oporni i nie poddaj� si� prawdzie, lecz ulegaj� nieprawo�ci � nieprzejednane zagniewanie. 2:9 Ucisk i utrapienie spotka ka�dego cz�owieka, kt�ry dopuszcza si� z�a � �yda naprz�d, a potem i Greka; 2:10 chwa�a za� i cze��, i pok�j b�d� udzia�em ka�dego dobrze czyni�cego, �yda naprz�d, a potem i Greka. 2:11 U Boga nie ma bowiem wzgl�du na osoby. 2:12 Wszyscy ci, kt�rzy bez Prawa grzeszyli, bez Prawa r�wnie� zgin�, ci za�, kt�rzy pod Prawem grzeszyli, przez Prawo b�d� s�dzeni. 2:13 Nie ci bowiem s� sprawiedliwi u Boga, kt�rzy przys�uchuj� si� Prawu, lecz ci, kt�rzy je wype�niaj�, ci b�d� usprawiedliwieni. 2:14 Kiedy bowiem poganie, kt�rzy nie maj� Prawa, id�c za natur� czyni� w�a�nie to, co nakazuje Prawo, to ludzie ci, nie posiadaj�c Prawa, sami dla siebie s� Prawem. 2:15 Daj� dow�d, �e tre�� Prawa jest wypisana w ich sercach, przy czym sumienie ich jest niczym �wiadek, kt�ry w my�lach oskar�a ich lub bierze w obron�, 2:16 co te� ujawni si� w �w dzie�, kiedy to B�g pocznie s�dzi� przez Jezusa Chrystusa ukryte czyny ludzkie wed�ug mojej Ewangelii. 2:17 Tymczasem ty, kt�ry si� nazywasz �ydem, polegasz ca�kowicie na Prawie, chlubisz si� Bogiem, 2:18 znasz Jego wol� i pouczony Prawem wiesz, co lepsze, 2:19 jeste� przekonany, �e potrafisz by� przewodnikiem �lepych, �wiat�em dla tych, kt�rzy pozostaj� w ciemno�ci, 2:20 wychowawc� nie maj�cych pe�nego rozeznania, nauczycielem nieukszta�conych, bo Prawo uwa�asz za wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy... 2:21 Ot� ty, kt�ry pouczasz innych, czemu siebie samego nie uczysz? Ty, kt�ry g�osisz, �e nie wolno kra��, dlaczego sam dopuszczasz si� kradzie�y? 2:22 Ty, kt�ry m�wisz, �e nie wolno cudzolo�y�, dlaczego sam cudzo�o�ysz? Ty, kt�ry m�wisz, �e czujesz odraz� do bo�k�w poga�skich, czemu sam dopuszczasz si� �wi�tokradztwa? 2:23 Ty, kt�ry chlubisz si� Prawem, przez sprzeniewierzanie si� Prawu zniewa�asz Boga. 2:24 Jest bowiem napisane: To z waszej winy poganie blu�ni� imieniu Bo�emu. 2:25 Obrzezanie przynosi, co prawda, po�ytek, ale tylko wtedy, gdy zachowujesz Prawo. Je�eli za� sprzeniewierzasz si� Prawu, to mimo obrzezania jeste� jak nie obrzezany. 2:26 Je�eli za� nie obrzezany zachowuje przepisy Prawa, to to, �e jest nie obrzezany, czy� nie b�dzie mu poczytane za samo obrzezanie? 2:27 I tak ten, co jest nie obrzezany, lecz zachowuje Prawo, b�dzie s�dzi� ciebie, kt�ry mimo �e znasz liter� Prawa i jeste� obrzezany, �amiesz jednak Prawo. 2:28 Nie jest bowiem �ydem ten, kto jest nim na zewn�trz, ani nie jest obrzezany ten, kto jest obrzezany na zewn�trz w swym ciele. 2:29 Prawdziwym �ydem jest ten, kto jest nim wewn�trz, prawdziwym za� obrzezaniem jest to, kt�re si� dokonuje w sercu, obrzezanie duchowe, a nie wed�ug litery. I taki to otrzymuje pochwa�� nie od ludzi, ale od Boga. 3:1 W czym�e wi�c przejawia si� wy�szo�� �yda? Albo jaki� jest po�ytek z obrzezania? 3:2 Ot� wy�szo�� owa jest bardzo wielka, i to pod ka�dym wzgl�dem. Przede wszystkim [na tym polega], �e im w�a�nie [obrzezanym] zosta�o powierzone s�owo Bo�e. 3:3 C� z tego, �e niekt�rzy z nich nie uwierzyli? Czy� ich niewierno�� b�dzie w stanie zniweczy� wierno�� Boga? 3:4 Nigdy! B�g przecie� jest prawdom�wny, a ka�dy cz�owiek � k�amc�, zgodnie z tym, co napisane: Aby� si� okaza� sprawiedliwym w s�owach Twoich i aby� zwyci�y�, kiedy b�dziesz s�dzony. 3:5 Lecz je�li przez nasz� nieprawo�� ukazuje si� sprawiedliwo�� Bo�a, to c� na to powiemy? Czy� B�g nie jest � bardzo po ludzku to m�wi� � niesprawiedliwy, kiedy okazuje sw�j gniew? 3:6 Ale� nigdy! W przeciwnym razie jak�e m�g�by B�g s�dzi� �wiat? 3:7 Wobec tego, je�li prawdom�wno�� Boga wskutek mojego k�amstwa tym bardziej si� uwydatnia ku Jego chwale, to dlaczego ja mam jeszcze by� s�dzony jak zwykly grzesznik? 3:8 Czy mo�e jest tak, jak nam niekt�rzy zarzucaj�, jakoby�my mieli m�wi�: �Czy�my z�o, aby z tego wynik�o dobro"? Takich [oszczerc�w] spotka sprawiedliwe pot�pienie! 3:9 C� tedy? Czy ich przewy�szamy? �adn� miar�! Dopiero co wykazali�my, �e zar�wno �ydzi, jak i Grecy � wszyscy pozostaj� pod grzechem, 3:10 tak jak to zosta�o napisane: Nie ma sprawiedliwego, nawet jednego; 3:11 nikt nie jest przy zdrowych zmys�ach, nie ma takiego, kt�ry by szuka� Boga. 3:12 Wszyscy zeszli z drogi prostej, wszyscy stali si� nieu�yteczni. Nie ma nawet jednego, kt�ry by czyni� dobro. 3:13 Ich gard�o podobne jest do otwartego grobu, j�zyk ich s�u�y zdradzie, a na ich wargach znajduje si� jad �mijowy. 3:14 Ich usta pe�ne s� goryczy i przekle�stw. 3:15 Ich nogi gotowe zawsze do rozlewu krwi 3:16 zaglada i n�dza na ich drogach, 3:17 a drogi pokoju nie znaj� wcale 3:18 i nie ma boja�ni Bo�ej przed ich oczyma. 3:19 Wiadomo za�, �e cokolwiek m�wi Prawo, m�wi do tych, kt�rzy s� pod Prawem. Tak wi�c ka�de usta musz� zamilkn�� i ca�y �wiat musi si� poczu� winnym wobec Boga, 3:20 gdy� nikt w oczach Jego nie b�dzie usprawiedliwiony wskute...
marianopiekary