O integrację społeczną młodocianych i dorosłych upośledzonych umysłowo - Ignacy Wald.txt

(286 KB) Pobierz
O INTEGRACJ� SPO�ECZN�
M�ODOCIANYCH I DOROS�YCH
UPO�LEDZONYCH
UMYS�OWO
Materia�y z sympozjum
pod redakcj� IGNACEGO WALDA
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1978

Zygmunt Piotrowski
Redaktor  W�adys�aw  Sto�owski
Redaktor techniczny El�bieta  Mlicyneska
Korektor Barbara Majewska
� Copyright by                                       �
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1978                                     T >?U�Jv.ilJ>W,

Warszawa  1978                                               .   .
Wydawnictwa  Szkolne  l  Pedagogiczne
Wydanie pierwsze.   Nak�ad 2000 + 257 egz.
Arkuszy: drukarskich  10;  wydawniczych 8,63     V    -
Oddano do sk�adania dnia 07. 01.1978 r.     ; <�   �
Podpisano   do   druku   dnia  26  VI   1978  r.   i,-
Druk   uko�czono  w  grudniu  1978  r.
Papier drukow_y satynowany kl. V, 65 g,  61X06 om
zam�wienie  nr  4W3/STO/K.   Cena  z� 40,�  5^105    �
WSiP  Zak�ad  Graficzny w �odzi
Ignacy Wdld
S�OWO WPROWADZAJ�CE           *
Punktem wyj�cia do przygotowania niniejszej ksi��ki by�y
przeredagowane materia�y Sympozjum Polskiego Zespo�u do Ba-
da� Naukowych nad Upo�ledzeniem Umys�owym, przeprowadzo-
nego 24 listopada 1975 r. w Warszawie.
Zesp� do Bada� Naukowych nad Upo�ledzeniem Umys�owym
powsta� w r. 1969 przy Towarzystwie Walki z Kalectwem, a na-
st�pnie, w r. 1972 przeszed� do Towarzystwa Przyjaci� Dzieci.
Zesp� stawia� sobie jako zadanie: skupienie przedstawicieli r�-
nych dyscyplin w celu krzewienia wsp�czesnych pogl�d�w na
temat upo�ledzenia umys�owego, inspiracji bada� w tej dziedzinie
oraz stworzenia forum, na kt�rym przedstawiciele r�nych spe-
cjalno�ci mogliby wymienia� swoje do�wiadczenia. Zesp� ma
w swoim dorobku zorganizowanie w r. 19?o w Warszawie
II Kongresu Mi�dzynarodowego Stowarzyszenia do Bada� Nau-
kowych nad Upo�ledzeniem Umys�owym, przygotowanie mate-
ria��w dotycz�cych upo�ledzenia Umys�owego na i Krajowy
Kongres Rehabilitacji w r. 1971, zorganizowanie sesji popularno-
naukowej, konkursu na prace badawcze po�wi�cone problema-
tyce upo�ledzenia umys�owego, wsp�prac� z szeregiem o�rodk�w
badawczych i r�ne opracowania programowe i legislacyjne.
Zesp� jest czynnym cz�onkiem Stowarzyszenia Mi�dzynarodo-
wego do Bada� Naukowych nad Upo�ledzeniem Umys�owym,
a jego przedstawiciele uczestniczyli, poza wspomnianym ju�
Kongresem warszawskim, w Kongresie w Hadze w r 1973
i w Waszyngtonie w r. 1976.
Wyb�r tematu Sympozjum w r. 1975 podyktowany by� istot-
nymi wzgl�dami naukowymi i spo�ecznymi.
Tradycyjnie s�owa �upo�ledzony umys�owo" kojarzy�y si�
z poj�ciem dziecka upo�ledzonego, dlatego te�, kiedy by�a mowa
o upo�ledzeniu umys�owym, zazwyczaj zaw�a�o si� kr�g rozwa-
�a� do dzieci. Podej�cie to by�o szeroko rozpowszechnione nie
tylko w�r�d os�b nie przygotowanych fachowo. Pami�tam, �e
kiedy w roku 1965 prowadzono w Instytucie Psychoneurologicz-
nym badania nad postawami lekarzy i psycholog�w w stosunku
do upo�ledzonych umys�owo, zwr�cili�my si� z ankiet� do du�ej
grupy lekarzy r�nych specjalno�ci i psycholog�w. Jedno z pyta�
ankiety brzmia�o: jaki lekarz specjalista powinien zajmowa� si�
upo�ledzonymi umys�owo? Ogromna wi�kszo�� lekarzy i psycho-
log�w odpowiedzia�a, �e powinien to by� psychiatra dzieci�cy.
To niedostrzeganie faktu, �e dzieci upo�ledzone umys�owo dora-
staj�, odbija�o si� nie tylko na niezauwa�aniu upo�ledzonych
umys�owo doros�ych. Wyra�a�o si� ono r�wnie� w traktowaniu
umys�owo upo�ledzonych, bez wzgl�du na wiek, jako wyro�ni�-
tych dzieci, tak jakby poziom inteligencji mia� by� jedynym
Wska�nikiem decyduj�cym o mo�liwo�ciach i potrzebach cz�owie-
ka. A tymczasem upo�ledzeni umys�owo dorastaj�, zmieniaj� si�
ich potrzeby i sytuacja, i rzecz� niezb�dna jest rozwa�enie spe-
cyficznych potrzeb tej grupy os�b. Temu w�a�nie celowi Zesp�
do Bada� Naukowych nad Upo�ledzeniem Umys�owym postano-
wi� po�wi�ci� specjalne spotkanie.
By�o to pierwsze polskie sympozjum na ten temat, cho� po-
szczeg�lne prace po�wi�cone tej problematyce publikowali ju�
uprzednio przedstawiciele r�nych dyscyplin. Spotkanie nasze
zgromadzi�o pracownik�w r�nych dziedzin, poniewa� jest to
problematyka, w kt�rej zbiegaj� si� zainteresowania medycyny,
psychologii, pedagogiki, nauk spo�ecznych, prawnych itd. By�o
ono zar�wno okazj� do przedstawienia stanowisk poszczeg�lnych
dyscyplin, jak i do mi�dzydyscyplinarnej dyskusji.
Wiadomo z bada� epidemiologicznych, �e zmiana wymaga�
spo�ecznych w r�nych okresach �ycia ludzkiego wp�ywa na
wska�niki rozpowszechnienia upo�ledzenia umys�owego w popu-
lacji. O ile w wieku szkolnym liczb� dzieci upo�ledzonych umy-
s�owo szacuje si� na 2�3%, to w populacji doros�ej odsetek os�b
funkcjonuj�cych jako upo�ledzone jest znacznie mniejszy. Wi��e
si� to przede wszystkim z tym, �e wielu lekko upo�ledzonych
funkcjonuje w spo�ecze�stwie na poziomie zadowalaj�cym, przy-
stosowuje si� do niego i nie jest traktowana jako upo�ledzeni
umys�owo. Niemniej przeto pozostaje znaczna grupa os�b zar�w-
no g��biej upo�ledzonych, jak i cz�� lekko upo�ledzonych, kt�-
rzy nie potrafi� sprosta� zadaniom doros�ego �ycia i wymagaj�,
w ma�ym zreszt� stopniu, opieki lub pomocy.
Tradycyjnie r�wnie� uwa�a�o si�, �e sprawa upo�ledzonych,
zw�aszcza g��biej upo�ledzonych, to sprawa zak�ad�w dla g��biej
upo�ledzonych. Nic my�niejszego. Prowadzone przez nas ostatnio
badania nad losow� pr�b� g��biej upo�ledzonych umys�owo, kt�-
rych wiek obecnie waha si� od 15 dof 25 roku �ycia, wskazuj�, �e
tylko 17�/o tej m�odzie�y przebywa w zak�adach dla upo�ledzo-
nych umys�owo. Ogromna wi�kszo�� upo�ledzonych, w tym i g��-
biej upo�ledzonych, przebywa w spo�ecze�stwie. Zastanowienie
si� zatem nad potrzebami upo�ledzonych, ich mo�liwo�ciami, po-
trzebami w zakresie s�u�b i plac�wek zwi�zanych ze spo�ecze�-
stwem jest spraw� ogromnej wagi.
Ksi��ka niniejsza stanowi pr�b� prezentacji podstawowych
problem�w w tym zakresie. Tak wi�c zosta�y przedstawione za-
gadnienia polityki spo�ecznej wobec upo�ledzonych umys�owo
na tle og�u zagadnie� polityki spo�ecznej i polityki spo�ecznej
w stosunku do wszystkich kategorii upo�ledzonych. Zagadnieniu
temu po�wi�cony jest rozdzia� przygotowany przez M. Soko��w-'
sk�.
Istotn� spraw� jest zagadnienie aspekt�w prawnych, doty-
cz�cych upo�ledzonych umys�owo. Jest to tym istotniejsze, �e
w przygotowanym obecnie i z�o�onym do Ministerstwa Zdrowia
i Opieki Spo�ecznej projekcie ustawy o ochronie zdrowia psychi-
cznego, problematyka upo�ledzonych umys�owo zar�wno od stro-
ny przestrzegania ich praw, jak i stworzenia podstawy prawnej
dla rozwoju odpowiednich s�u�b i plac�wek zaj�a sporo miejsca.
Spraw� t� omawia R. Garlicki.
Zagadnienie o ogromnym znaczeniu spo�ecznym, przede wszy-
stkim ze wzgl�du na liczebno�� tej grupy upo�ledzonych, a mia-
nowicie lekkie upo�ledzenie umys�owe i -jego uwarunkowania
spo�eczne przedstawione zosta�o w pracy A. FiTkowskiej-Ma�kie-
wie� i A. Ostrowskiej, na podstawie bada� prowadzonych obecnie
przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN.
Trzy nast�pne prace dotycz� podstawowych dla przystosowa-
nia spo�ecznego upo�ledzonych zagadnie� nauczania, przygotowa-
nia zawodowego i organizacji pracy. S� to artyku�y H. Borzysz-
kowej, B. G�reckiego i J. Malinowskiego.
Istotne zadania, szczeg�lnie w zakresie pomocy g��biej upo�le-
dzonym, stoj� przed pomoc� spo�eczn�. Zagadnienia te zar�wno
od strony zak�ad�w, jak i pomocy p�otwartej i otwartej, przed-
stawione s� w pracy O. Horoszewicza.
Szczeg�ln�, jedn� z najtrudniejszych spraw w tej dziedzinie
jest sprawa upo�ledzonych umys�owo na wsi. Jest to sprawa
trudniejsza ze wzgl�du na ograniczon� dost�pno�� na wsi roz-
maitych s�u�b. Problematyce tej po�wi�cone jest opracowanie
E. Andrzejewskiej, Z. Cz�api�skiej, J. Radwa�skiej, J. Radwa�-
skiego i J. Serejskiego.
Do spraw najbardziej chyba przemilczanych nale�� u nas
sprawy �ycia seksualnego upo�ledzonych umys�owo. Sprawy te,
kt�re na �wiecie budz� du�e zainteresowanie i sta�y si� przedmio-
tem rosn�cej literatury 1, w Polsce, praktycznie rzecz bior�c, nie
by�y dot�d dyskutowane. Dlatego te� prosili�my A. Jaczewskiego
o wprowadzenie do dyskusji na ten temat, w nadziei, �e b�dzie
ona kontynuowana przy dalszych okazjach.
Praca J. Dziedzica po�wi�cona jest problematyce wychowania
fizycznego i sportu w procesie rehabilitacji os�b upo�ledzonych
umys�owo.
Publikacja nasza zawiera r�wnie� raporty z bada� lub spra-
wozdania dotycz�ce wybranych istotnych zagadnie� zwi�zanych
z problematyk� przystosowania w spo�ecze�stwie os�b upo�ledzo-
nych umys�owo 2.
Prezentowana ksi��ka nie ro�ci sobie pretensji do wyczerpu-
j�cego przedstawienia sprawy, ani te� do podania pe�nego recep-
tariusza w�a�ciwego post�powania. Zale�a�o nam przede wszyst-
kim na wskazaniu nowoczesnych kierunk�w bada� i post�powa -
1  Por. np. F. F. De la Gruz, G. D. La Veck (red.): Human Sexuality
and the Mentally Retarded, Penguin Books, Baltimore 1974, pp. XII -)- 352.
2 W publikacji niniejszej zamieszczono wybrane doniesienia.
ni� praktycznego. Trudno�ci w sformu�owaniu konkretnych pro-
gram�w w tej dziedzinie wi��� si� z dwoma przyczynami:
1.  W nowoczesnych koncepcjach naukowych k�adzie si� nacisk
na potrzeb�  integracji  upo�ledzonych  umys�owo  ze  spo�ecze�-
stwem i na zasad� normalizacji w organizowaniu s�u�b i plac�-
wek.  W�r�d badaczy i praktyk�w toczy si� wci�� sp�r o kszta�t
i granice normalizacji w konkretnych warunkach spo�ecznych.
Sp�r ten nie jest do ko�ca rozstrzygni�ty, dlatego te� nie spos�b
proponowa� konkretnych rozwi�za� organizacyjnych. Utopi� by-
�oby   zreszt�  oczekiwanie,   �e  mo�liwe   jest   stworzenie  takiego
optymalnego modelu, kt�ry pasowa�by**do wszystkich r�norod-
nych i zmieniaj�cych si� przecie� warunk�w spo�ecznych.
2.   Nasze  do�wiadczenia krajowe zbierane  s� w warunkach
okre�lonej sytuacji zastanej. Jest to sytuacja, w kt�rej np. o�wia-
ta specjalna jest roz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin