Integracja społeczna osób upośledzonych umysłowych - A. Girczyński, S. Przybylski.txt

(358 KB) Pobierz
Andrzej Giry�ski, Stefan Przybylski
Integracja spo�eczna
os�b upo�ledzonych umys�owo
w �wietle ujawnianych do nich
nastawie� spo�ecznych
Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1993
Badania finansowane przez Resortowy Program Bada� Podstawowych 111.32
Kierownik:  prof. dr hab. Jan Pa�czyk
Wydanie pracy finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Opiniowali:  doc. dr Marianna Marek-Ruka
prof.dr hab. Zofia S�kowska
Redaktor: Julita Kobos
� Copyright by
Wydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1993
Sk�ad tekstu: Przedsi�biorstwo Handlu i Us�ug �Dalatel", Warszawa, Al. Niepodleg�o�ci 221.
Druk: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Nak�ad 200 egz.         ^^   J
111.32
SPIS TRE�CI
i221.

WST�P
Rozdzia� I.   PROBLEMY KSZTA�CENIA INTEGRACYJNEGO
Rola os�b upo�ledzonych umys�owo w integracji spo�ecznej...............
Pe�nosprawni r�wie�nicy uczni�w upo�ledzonych umys�owo a kszta�cenie inte-
gracyjne ...............................""rrr."": .".".-.""*]..
Nauczyciele a integracja uczni�w niepe�nosprawnych   ..................
Rodzice a kszta�cenie integracyjne................................
Spo�ecze�stwo a integracja spo�eczna..............................
Rozdzia� II. METODOLOGIA BADA�
Problemy i pytania badawcze
Techniki badawcze
Teren bada�
Osoby badane
Rozdzia� III. ANALIZA I INTERPRETACJA WYNIK�W BADA�
Do�wiadczenia nauczycieli szk� masowych z pracy z dzie�mi upo�ledzonymi
umys�owo..............................................
Stan kontakt�w zachodz�cych mi�dzy dzie�mi pe�nosprawnymi a ich r�wie�-
nikami o obni�onym poziomie intelektualnym w ocenie nauczycieli szk�
masowych   .............................................
Kszta�cenie dzieci upo�ledzonych umys�owo w opinii nauczycieli szk� maso-
wych  .................................................
Stan deklarowanej przez nauczycieli wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej   .
Dostrzeganie przez nauczycieli pracuj�cych z dzie�mi upo�ledzonymi umys�o-
wo mo�liwo�ci wsp�lnego nauczania dzieci o r�nym poziomie intelektu-
alnym   .................,..............................
Dostrzeganie przez nauczycieli pracuj�cych z upo�ledzonymi umys�owo po-
trzeby istnienia kontakt�w mi�dzy dzie�mi o zr�nicowanym poziomie inte-
lektualnym .............................................
Integracja spo�eczna dzieci upo�ledzonych umys�owo w ocenie nauczycieli
szk� specjalnych, preferowane formy kszta�cenia..................
Dostrzeganie przez m�odzie� pe�nosprawn� zr�nicowania mo�liwo�ci intelek-
tualnych os�b stanowi�cych �rodowisko spo�eczne   .................
Stan wiedzy m�odzie�y pe�nosprawnej o osobach upo�ledzonych umys�owo
i jej kontakty z r�wie�nikami upo�ledzonymi umys�owo   .............
Gotowo�� uczni�w pe�nosprawnych do w��czenia si� w proces integracji szko-
lnej i pozaszkolnej z r�wie�nikami o obni�onym poziomie intelektualnym .
 8
 10
 12
 13
 16
 18
 20
 22

 33
36
38
38

 61
Ocena dotychczasowych kontakt�w z r�wie�nikami pe�nosprawnymi dokonana
przez uczni�w najstarszych klas szk� specjalnych   ..................   65
Dostrzeganie przez uczni�w ucz�szczaj�cych do plac�wek szkolnictwa specjal-
nego potrzeby i mo�liwo�ci wsp�lnej nauki z r�wie�nikami pe�nosprawnymi    67
Stopie� zadowolenia dziecka z upo�ledzeniem umys�owym i jego rodzic�w
z okre�lonej plac�wki kszta�cenia specjalnego......................   71
Pogl�dy rodzic�w posiadaj�cych dziecko pe�nosprawne i rodzic�w posiadaj�-
cych dziecko niepe�nosprawne na temat potrzeby i miejsca kszta�cenia dzie-
ci z upo�ledzeniem umys�owym   ...............................   75
Stan kontakt�w spo�ecznych dzieci o r�nych mo�liwo�ciach intelektualnych
w ocenie rodzic�w, korzy�ci i niebezpiecze�stwa z tym zwi�zane   .........    80
Typowe formy sp�dzania wolnego czasu przez m�odzie� ucz�szczaj�c� do pla-
c�wek szkolnictwa specjalnego w opinii i ocenie rodzic�w   ............   85
Stan znajomo�ci i dotychczasowe kontakty �rodowiska lokalnego z osobami
upo�ledzonymi umys�owo....................................    87
Dostrzeganie przez badanych potrzeby istnienia kontakt�w os�b o r�nym po-
ziomie intelektualnym   ......................................   90
Opinie �rodowiska lokalnego na temat potrzeby i miejsca kszta�cenia dzieci
z upo�ledzeniem umys�owym.................................   94
Sytuacja rodzin wychowuj�cych dziecko upo�ledzone umys�owo w ocenie ba-
danych .................................................   97
Dystans spo�eczny ujawniany przez �rodowisko w stosunku do upo�ledzonych
umys�owo w zestawieniu z innymi kategoriami os�b niepe�nosprawnych . .    100
S�dy badanych grup spo�ecznych o osobach niepe�nosprawnych..........    109
/^Nastawienia badanych grup spo�ecznych do os�b upo�ledzonych umys�owo
wynikaj�ce z zastosowania testu zda� niedoko�czonych..............    111
Podsumowanie, uwagi i wnioski ko�cowe   .........................    114
ZA��CZNIKI:
1.   Ankieta dla nauczycieli szk� masowych   ........................    120
2.  Ankieta dla nauczycieli klas/szk� specjalnych dla dzieci upo�ledzonych
umys�owo w stopniu lekkim.................................    123
3.  Ankieta dla nauczycieli klas/szk� specjalnych dla dzieci upo�ledzonych
umys�owo w stopniu umiarkowanym i znacznym   ..................    126
4.  Ankieta dla rodzic�w dzieci pe�nosprawnych   .....................    129
5.  Ankieta dla rodzic�w dzieci z plac�wek szkolnictwa specjalnego.......    131
6.  Ankieta dla uczni�w klas najstarszych szk� masowych..............    134
7.  Kwestionariusz wywiadu do badania stosunku uczni�w szk� specjalnych
do r�wie�nik�w ucz�cych si� w szkole masowej...................    137
8.  Kwestionariusz wywiadu do badania �rodowiska lokalnego (s�siedzi bli�si)     139
9.  Kwestionariusz wywiadu do badania �rodowiska lokalnego (s�siedzi dalsi)      141
BIBLIOGRAFIA...........................................    143
WST�P
Na przestrzeni lat stosunek spo�ecze�stwa do os�b niepe�nosprawnych ulega�
zmianom. Pocz�tkowo ewoluowa� od eliminowania tych os�b (zabijania) do
izolowania ich od szerszych kr�g�w spo�ecze�stwa. By� to okres, kt�ry mo�na
nazwa� okresem segregacji, a histori� opieki, wychowania i nauczania � histori�
segregacji. Okres przeciwstawny do wspomnianego nazywamy okresem integracji
os�b niepe�nosprawnych ze spo�ecze�stwem. Ma on tak�e swoj� historyczn�
perspektyw�. Historia integracji wi��e si� przede wszystkim z rozwojem jej teorii,
kt�ra r�wnie� znalaz�a zastosowanie w praktycznej realizacji w �yciu spo�ecznym.
Pocz�tek historii integracji jest trudny do ustalenia. Niemniej jednak, nie wdaj�c si�
w historyczne rozwa�ania, mo�na powiedzie�, �e idea ta zacz�a nabiera� rozg�osu
w latach sze��dziesi�tych naszego stulecia. W latach tych w wielu krajach zmienia�
si� przede wszystkim stosunek do os�b niepe�nosprawnych i kreowano nowe
zasady, kt�re spowodowa�y wkr�tce zmiany instytucjonalne. 'Lata sze��dziesi�te to
budowanie w wielu krajach podwalin do innego sposobu widzenia osoby niepe�no-
sprawnej. ��czy�o si� to przede wszystkim z tworzeniem nowej terminologii i nada-
waniem starym poj�ciom nowych znacze�. Powstanie tej terminologii pozwoli�o
tworzy� nowe prawa, kt�re torowa�y drog� do innej rzeczywisto�ci, do nowych
rozwi�za� instytucjonalnych. Wszystko to, co dzia�o si� wok� spraw dotycz�cych
integracji, mia�o sw�j spo�eczny rezonans.
Przyjmowanie nowego sposobu my�lenia, a w konsekwencji i dzia�ania, na-
st�powa�o w r�nych krajach z wi�kszymi lub mniejszymi oporami. Najwcze�niej
i najszerzej idea ta, ten spos�b traktowania niepe�nosprawnych zyska�y spo�eczny
akces w Stanach Zjednoczonych i niekt�rych krajach skandynawskich (g��wnie
w Szwecji), w p�niejszym czasie w Wielkiej Brytanii i we W�oszech.
W Polsce zainteresowano si� ni� w latach siedemdziesi�tych. Ukaza�o si� wtedy N
wiele publikacji, w kt�rych pr�bowano przedstawi� jej istot�, zalety i wady
(A. Hulek, 1969, 1977; O. Lipkowski, 1976). W tym czasie �rodowisko zajmuj�ce
si� problemami terapii i praktyki pedagogiki specjalnej podzieli�o si� na dwa obozy,
przy czym nie by�o to wynikiem konfliktu mi�dzy zwolennikami a przeciwnikami
tej idei, gdy� granica podzia�u by�a umiejscowiona mi�dzy zwolennikami integracji
ca�kowitej (totalnej) a zwolennikami integracji cz�ciowej!     4^   .<//
Polaryzacja stanowisk w �rodowisku maj�cym wp�yw na kszta�towanie polityki
kszta�cenia sprawi�a, i� przyj�te w konsekwencji rozwi�zania maj� charakter
po�redni i s� swego rodzaju p�rodkami. Z jednej strony stwarzaj� one mo�liwo��
integracji ca�kowitej, z drugiej za� � akceptuj� i podtrzymuj� takie formy
kszta�cenia, kt�re niewiele maj� wsp�lnego z ide� integracji. Istnieje zatem potrzeba
bli�szego poznania i oceny funkcjonuj�cego w Polsce systemu kszta�cenia.
W przeprowadzonych badaniach poddano analizie pewien wycinek realizowanej
idei integracji w naszej polskiej rzeczywisto�ci. Jest nim funkcjonuj�cy w kraju sys-
tem kszta�cenia dzieci, kt�re w przyj�tej u nas nomenklaturze okre�lane s� jako
upo�ledzone umys�owo. Analiza ta jest szczeg�lnie istotna, gdy� dotyczy najlicz-
niejszej populacji (spo�r�d innych wyr�nionych u nas kategorii niepe�nosprawno�ci)
i bardzo zr�nicowanej wewn�trznie (od niewielkiego upo�ledzenia a� do bardzo
g��bokiego). Wycinkowo�� przeprowadzonych bada� polega na tym, �e uwzgl�dnio-
no w nich jedynie cz�� owej populacji, a mianowicie dzieci i m�odzie� w wieku
szkolnym. Pomini�to jak�e istotne w ca�o�ciowym rozpatrywaniu tego zjawiska
problemy dzieci (a zw�aszcza ich rodzin) w wieku przedszkolnym, jak te� problemy
os�b doros�ych (praca, wypoczynek itp.). Wynika�o to jedynie z ograniczonych
mo�liwo�ci organizacyjnych, technicznych czy materialnych.
Postawienie swego rodzaju diagnozy, po kilkunastu latach podejmowania
r�norakich pr�b s�u��cych integracji, mo�e ukaza�, w jakim st...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin