38.Co oznacza nazwa „ suprematyzm”? Kto był twórcą tego kierunku, opisz jedno ze znanych dzieł suprematystów z punktu widzenia jego formalnej budowy.
SUPREMATYZM-jest to kierunek w sztuce abstrakcyjnej, zainicjowany przez Kazimierza Malewicza (manifest suprematystów został opublikowany w 1915) ok. 1913 roku. Wysunął on pogląd o supremacji czystego odczucia w sztukach plastycznych, całkowicie niezależnego od otoczenia. Aby to uzyskać należało wyeliminować tradycyjne środki wyrazu oraz wszelkie objawy przedmiotowości. Ilustracją tego były bezprzedmiotowe układy podstawowych geometrycznych form, początkowo o charakterze statycznym („Czarny kwadrat na białym tle”- 1915), później sugerujący ruch- dzięki diagonalnym osiom. W 1924- 1926 Malewicz zastosował koncepcje suprematyzmu w pracach trójwymiarowych (architekony, planity). Sumę przemyśleń dotyczących suprematyzmu Malewicz zawarł w pracy pt. „Die Gegendstandlose Welt” (1928). Suprematyzm oddziałał znacząco na rozwój abstrakcji geometrycznej, a także na kierunek konstruktywizmu w architekturze.
TWÓRCA SUPREMATYZMU- Kazimierz Malewicz (1878-1935) rosyjski malarz polskiego pochodzenia, teoretyk sztuki, twórca suprematyzmu. Studiował w Kijowie i Moskwie. Początkowo malował w duchu postimpresjonistycznym, później zainteresował się sztuka fowistów, P. Cezanne’a i F.Legera; od 1912r. ukazywał motywy wiejskie łączące kubistyczne rozbicie form z powielaniem obrazów- typowym dla futuryzmu ( „Ostrzyciel noży”). Malwicz dążył do uwolnienia sztuki od warstwy iluzjonistyczno- przedstawieniowej. Od 1913 pracował nad zasadami tego nowego kierunku- suprenatyzmu, który sprowadził sztukę abstrakcyjną do najprostszych form geometrycznych. Namalował w 1913 „Czarny kwadrat na białym tle”- stał się on pierwszym dziełem suprematyzmu, a później punktem kulminacyjnym- „Biały kwadrat na białym tle”(1918), w którym biały kwadrat różni się od białego tła jedynie faktura. W tym czasie właściwie porzucił malarstwo i zajął się nauczaniem, pisaniem i tworzeniem trójwymiarowych, abstrakcyjnych kompozycji , zwłaszcza planitami lub architektonami, które przyczyniły się do rozwoju konstruktywizmu. W 1919 zaczął uczyć w wolnych pracowniach w Witeburgu, gdzie z jego inicjatywy powstała grupa Unowis, do której należał m.in. E. Lissitky, N.Sujetin, I Czasznik. W 1922 przeniósł się do Piotrogrodu- gdzie mieszkał do końca życia. W 1927 tworząc wystawę swoich prac, odwiedził Warszawę i Berlin oraz Bauhaus. W późnych latach 20 powrócił do malarstwa przedstawieniowego, nie uzyskał jednak uznania w dobie socrealizmu- umarł w zapomnieniu. W dziejach sztuki abstrakcyjnej Malewicz jest artystą o zasadniczym znaczeniu. Jako prekursor, teoretyk i artysta wywarł wpływ nie tylko na awangardę rosyjska, ale także na rozwój sztuki abstrakcyjnej w Europie Środkowej. Stał na czele ruchu, który po I wojnie światowej promieniował z Rosji na Zachód i łącząc się z tendencjami holenderskiej grupy De Stijl zamienił architekturą, meblartwo, typografię i sztuki użytkowe w znacznej części Europy.
iskierka_1986