HISTORIA SZTUKI NOWOCZESNEJ mini.doc

(168 KB) Pobierz
HISTORIA SZTUKI NOWOCZESNEJ ( POWSZECHNA)

Neoklasycyzm we Francji

 

W XVII w nastąpił powrót do nurtu klasycznego, bodźcem do tego były wykopaliska ( odkrycie Pompei w 1748 i Herkulanum w 1711 ).

 

- informacje rozchodzą się dosyć wolno

- w 1740 Benedykt XIV zostaje papieżem i rozpoczynają się prace wykopaliskowe i konserwatorskie na terenie Koloseum ( oraz wykopaliska i renowacje Rzymu, poszerzano kolekcje muzealne)

- Rzym kulturalne centrum klasycyzmu

- sztuka stała się ( zwłaszcza po rewolucji francuskiej) sprawą w znacznie większym stopniu publiczną

- Luwr stał się jednym z pierwszych publicznych muzeów

- zmienia się rola artystów- sami poszukiwali tematów i przedstawiali je zgodnie z własnymi odczuciami

- w połowie lat 40 XVIII w przybył do Rzymu Giovanni Babtista Piranesi (grafk i architekt).

Giovanni Babtista Piranesi

- autor cyklu „ Starożytności Rzymu”

- często fantazjował; budynki u niego są bardziej monumentalne

- prace produkowane w dużych nakładach nakładach dlatego nieomal cała Europa przyjęła wyimaginowane obrazy za prawdziwe

- kolejny cykl to „ więzienia wyobraźni” z 1750 r. ( ukazuje tu świat zainspirowany rzymskimi … w zasadzie maja mało wspólnego z rzeczywistością; prace bardzo ciekawe i inspirujące niektórzy uważają je jako pierwszy przejaw romantyzmu)

Joachim Winckelmann

- niemiecki badacz

- 1755 praca pt; „ o naśladownictwie rzymskich rzeźb i malowideł

- wielbił sztukę grecką (choć nigdy nie poznał jej z autopsji)

- stworzył teorię estetyczna w której wielbił sztukę grecka za szlachetna prostotę i spokojną jedność

- 3 fundamentalne tezy tej teorii to:

* wyższość spokoju nad ruchem

*wyższość prostoty nad skomplikowaniem

*wyższość formy nad kolorem

Wg Winckelmanna głównym celem sztuki było tworzenie ideału piękna polegającego na wyborze…

- po raz pierwszy przedstawił dzieje sztuki starożytnej

- 1764 r. powstaje praca „ Historia sztuki starożytnej”- powiązywał artystów z rozwojem sztuki i kultury z krajem w którym tworzyli

- podzielił sztukę antyczna na 4 okresy:

*archaiczny

*wzniosły ( Perykles i Fidiasz)

*piękny (Praksyteles)

*naśladowniczy i schyłkowy ( okres hellenistyczny i rzymski)

- rysunek stanowił postawę nauczania

 

Królewska Akademia Malarstwa- 1648 r. Francja

-Prix de rome- 4-letnie stypendium ; wyjazd do Rzymu w celach edukacyjnych

Jacques Louis David  (1748-1825)

- nadworny malarz Napoleona I

- uczeń J.-M. Viena

- za 4 podejściem otrzymał Prix de Roma dzięki obrazowi z 1774 r.  pt; *„Anioch i Salonike”  dzięki tej nagrodzie wyjechał do Włoch 1774-1780, skupiał się tam na studiowaniu dzieł wczesnego manieryzmu, później poświęcił się studiom rzeźb i płaskorzeźb

* Obraz konny Stanisława kostki ( muzeum w Warszawie) 1780

* Żebrzący Walezjusz 1781

-temat odnosi się do twórcy wojsk bizantyńskich , które cesarz Justynian skazał na wygnanie

-temat często przedstawiany przez innych artystów

-wielka dbałość o szczegóły

-zwraca uwagę stonowana kolorystyka

* Przysięga Horacjuszy 1784-1785- Luwr

-wspaniały przykład nowego ujęcia sztuki

-ukazuje indywidualne podejście artysty do aktualnych wydarzeń

-współcześni orzekli że jest to najwspanialszy obraz stulecia

-powstał podczas drugiego pobytu Davida we Włoszech

-widoczna dojrzałość twórcza

-inspirowany historią starożytna

-przedstawienie momentu przysięgi, kiedy 3 Horacjusze postanawiają oddać  życie za swój kraj

-kompozycja wzmocniona czystością barw

-łuki nawiązują do architektury doryckiej

-wpływy starożytne i teorie akademickie ( wpływy Pardona ? który mówi ze ruchy postaci musza być skontrastowane)

-rysunek zatriumfował nad kolorem

-operuje wąską gamą barw

-dba o plastykę figur

*Śmierć Sokratesa 1787

-cała scena odbywa się w bardzo krótkiej przestrzeni

-oświetlenie pada z góry (wpływy Caravaggia)

-dbałość o szczegóły

- punkt kulminacyjny- postać Sokratesa

-cała ta scena ma wymiar uniwersalny

-odnośnik do Ostatniej Wieczerzy, Sokrates porównany do Chrystusa

*Brutus/ Liktorzy przynoszący Brutusowi ciało jego syna 1789

-podobieństwo do przysięgi Horacjuszy ( cześć męska z lewej- spokój męstwo, po prawej kobiety- uczuciowość)

*Przysięga w Sali do gry w piłkę 1790

-obraz niedokończony

-w kompozycji widać zmysł architektoniczny

*Śmierć Marata 1793

-wyraz hołdy złożonego przyjacielowi zamordowanego

-swoista stylizacja odwołująca się do sztuk antycznych

-scena pełna spokoju, pozbawiona okrucieństwa

-idealizm sceny

-kompozycja- arcydzieło lapidarności

-porównywany do sceny zdjęcia z krzyża

*Widok na ogród Luksemburski 1794

-widok z celi więzienia do którego David został wtrącony za swoje poglądy

*Autoportret 1794

*Porwanie Sabinek 1800

-centrum kompozycji tworzy kobieta sabińska

-inspiracje sztuką antyczną

-ma wymowę patriotyczną (odnosi się do czasów współczesnych- świadczy o tym paryska bastylia w tle)

-kompozycja izokefaloniczna ?

*Bonaparte przekraczający przełęcz św. Bernarda 1801

-powrót gloryfikacji cesarza

-mało cech wspólnych z rzeczywistością

*Koronacja Napoleona 1805-1807

-praca ma ok. 9m długości

-wielka dbałość o szczegóły, lecz wkradły się tu pewne nieścisłości np. matka, która jest przedstawiona na obrazie w rzeczywistości nie brała udziału w uroczystościach

*Leonidas pod Termopilami 1814

-metafora klęski Napoleona

W 1816 r. David udaje się na emigracje do Brukseli gdzie tworzy prace o tematyce mitologicznej:

*Kupidyn i Psyche 1817

*Mars rozbierany przez Wenus i Gracje

*portret Pani Recamier 1800

-najbardziej znana modelka Davida

Kontynuatorami malarstwa Davida była cała grupa jego uczniów (Ingres, Girodet- Tirson, Gerardii, Gros)

Jean- Auguste- Dominique Ingres (1780-1867)

-znakomity rysownik

-nadworny malarz Napoleona

-najsłynniejszy uczeń Davida

-jego ideą było piękno (wierność klasycznej formie)

-trzymał się silnie wzorców natury

-podstawę jego malarstwa stanowiła dokładna obserwacja i rysunek z natury

-najsilniejszy nacisk kładł na zarys wszystkich form

-w 1806-1824 otrzymuje nagrodę prix de Rome i wyjeżdża do Włoch

-studiował malarstwo średniowieczne

*Portret Madam Riviere 1806

-widać tu silne wpływy twórczości Davida

*Portret Napoleona

-Napoleon jako ikona współczesnej władzy

-ogromna ilość detali oddanych z ogromną precyzją

*Edyp i sfinks 1808

-odnosi się do mitu o Edypie

*Kąpiąca się Valpincon 1808/ Luwr

-jeden z bardziej znanych obrazów

*Rafael i Formerina 1813

*Roger uwalniający Angelkce 1819

-różnorodne potraktowanie postaci

W 1824 Ingres wraca do Paryża i otwiera własną pracownie

W 1841 r. znowu wyjeżdża do Włoch

*Antiop i Stratonike 1840

-stylizacja łoża przypomina antyczną świątynię

*Źródło 1856

*Łaźń turecka 1866

-fascynacja sztuką wschodu

W dorobku Ingresa powstało bardzo wiele portretów :

*Portret Pani

Girodet- Trioson  (1767- 1824)

*Potop 1806

-inspiracje freskami Michała Anioła

*Pogrzeb Atali 1808

-inspiracje utworem literackim pt; „Miłość dwojga dzikich”

Antoine Jean Gros (1771-1835)

-jego specjalnością są wielkie kompozycje batalistyczne

-obrazy przedstawiają epopeję napoleońską

-zajmuje się także portretem

*Bitwa pod Abukirem  1808

*Napoleon w bitwie pod Iławą 1808

-wypracował sobie schemat obrazu batalistycznego (1 plan- polegli żołnierze, 2 plan- wódz, 3 plan- dogasająca bitwa)

Francois Gerardi

*Psyche i Amor

*Portret Józefiny

-inspiracje Correggiem i Leonado da Vinci

Malarstwo Angielskie

Anglia wkroczyła na scenę malarstwa pod koniec XVIII w.

-Karol I Stuart zaprosił Rubensa (do robienia dekoracji)

-na wyspach mieszkało wielu koneserów, których było stać na kupowanie wielu obrazów

-w 1768 r. w Londynie powstaje Akademia Sztuki

-malarstwo było nastawione na obrazowanie życia rodzinnego, tematy alegoryczne i mitologiczne były rzadkością, ze względu na religię panującą ( anglikanizm) tematy sakralne praktycznie nie istniały

-zamiłowanie do malarstwa włoskiego

-tematy malarskie są odbiciem angielskiego społeczeństwa (życie wiejskie, zawody, polowania)

-dużą rolę odgrywa także portret ( wpływy van Dycka; podkreślenie statusu portretowanego)

Thomas Gaeysborow (Gainsborough) (1724-1788)

-czołowy artysta malarstwa angielskiego

-pejzażysta z zamiłowania, portrecista z konieczności

*Thomas Gaeysborow 1724-1746

-ukazuje artystę z żoną; para ujęta w teatralnych pozach, umieszczona na tle krajobrazu, na dalszym planie świątynia

*Robert Andrew z żoną 1749

-postacie umieszczone od dębem symbolizującym wieczność, a kłosy- płodność

*Las w Gejsborn? 1748

-praca powstała w atelier

*Córki malarza goniące motyle 1757-1758

-duża naturalność, obraz nieskończony

Portrety:

*Hrabia Mery Horm 1765

-idealizacja

*Doktor Ralf Schonbery 1770

-wizerunek lekarza pozbawiony atrybutów

-krajobraz w tle w stylistyce romantycznej

*The blue boy 1770

*Pani Graham 1777

-podkreśla reprezentacyjność modela

-postać umieszczona na tle antycznej kolumny

*U wodopoju

-przypomina sceny arkadyjskie

*Suczka z Pomorza ze szczenięciem

-prezent dla Carla Abela (jego nauczyciela muzyki)

*Dziewczynka z prosięciem 1782

-ukazuje wyidealizowane biedne dziecko

-obraz wywołał sporą sensacje

-obraz szybko zakupiony przez malarza rywala jako świetne dzieło

*Leśny pejzaż z jeziorem i krowami 1783

-krajobraz idealizowany

*Panienki Slopper 1784

-bardzo zdecydowany, naturalny sposób malowania

*Poranny spacer 1785

-podwójny portret

-postacie przedstawione w sposób indywidualny

-postacie zintegrowane pod względem kolorystycznym

*Sara Sidons 1783-1785

-aktorka dramatyczna, ukazana bez atrybutów świadczących o jej profesji

-doskonały sposób malowania różnych rodzajów tkanin

Josua Reynolds (1723-1792)

-rywal Gaeysborow

-jako 16-latek rozpoczął naukę, jako 20-latek był samodzielnym artystą utrzymującym się z portretów

-uwielbiał malarstwo Rembrandta

*Miss Nelly O’Brien 1763

-Harmonia kolorów- nawiązuje do Rembrandta, Rubensa i mistrzów weneckich

*Wizerunek Thomasa Lislena 1764

*Pani Avincton 1771

-aktorka ujęta w sposób naturalny

*Córki sir Williama Montgomery przebierające… 1764

*Mis Creve ??1774-1775

*Autoportret 1780

-mocno nawiązuje do Rembrandta, autor stylizuje się na Rembrandta

*Półkownik Tarleton 1782

*Amor rozwiązujący szarfę Wenus

*Chłopiec w czarnym kapeluszu 1783

*Wiek niewinności 1788

-obraz w innej konwencji, bezpośredni

William Hogart (1697-1764)

-wykorzystywał umiejętności zdobyte u londyńskich złotników

-rozpoczął studia malarskie w 1728 r.(zajął się szczególnie portretami)

-największe zadowolenie przyniósł mu cykl o wydźwięku moralizatorskim

-nienawidził stylu włoskiego

-świetny portrecista

Cykle moralizatorskie( styl wywodzi się z tradycji średniowiecznego moralitetu, sceny bardzo naturalne), ukazujące kary z popełnione błędy:

*kariera kurtyzany (6 scen)

*Kariera marnotrawcy

-sceny teatralne

-składa się z kilku obrazów

-historia opowiada o młodzieńcu z dużym spadkiem

*Modne małżeństwo

-wyśmiewa związki zawarte w imię interesu

*Wybory

Portrety:

*Dzieci doktora Grahama 1742

-postacie posiadają cechy indywidualne

 

*Sprzedawczyni krewetek 1740

-bardzo prekursorski sposób malowania (później wysoko ceniony przez impresjonistów)

-śmiałe pociągnięcia pędzla

Joseph Wright (1734-1797)

-zajmował się portretem, a także malował sceny związane z rozwojem nauki i techniki

*Eksperyment z ptakiem w pompie próżniowej

-obrazy tego typu znalazły odbiorców wśród zwolenników rewolucji przemysłowej

Benjamin West (1738-1820)

-wykształcił się w Ameryce

-w 1760 przyjechał do Europy

-w 1763 chciał wyjechać do Stanów, zatrzymał się na chwilę w Londynie i tam został już do końca życia

-uprawiał portrety, często całopostaciowe na tle pejzażu

-malował także wydarzenia historyczne Anglii

*Śmierć generałaWolfa 1770

*Śmierć na białym koniu 1796

Romantyzm Angielski

Johan Henrich Fussli

-studiował z Zurychu

-w 1764 r. zmalazł się w Londynie, po czym na kilka lat wyjeżdża do Włoch- interesuje się tam stylem klasycznym

Po powrocie do Londynu sławę przynosi mu obraz

* Nocna mara 1781

*Koszmar 1802

-obraz wielbiony przez surrealistów (Fussler uważany za ich ojca)

*Lady Makbet 1784

-wpływy Parmigianina

*Tytania i spodek 1793

-surrealizm sceny (zmiany proporcji, ciała łączone ze zwierzętami)

William Balke (1757-1827)

-jest pod ogromnym wpływem Johana Fusslego

-fascynuje się sztuka średniowiecza oraz symboliką

- w 1779 r. zostaje przyjęty do Królewskiej Akademii, przebywa tam bardzo krótko

-w jego sztuce dużą role odgrywały utwory literackie

-w 1784 r. otwiera własny sklep z rycinami

*Bóg stwarzający wszechświat 1779

-pierwsza ilustracja całostronicowa bez tekstu

*Hekate 1795

- bogini, która uosabia siły niszczycielskie, księga którą trzyma symbolizuje czarną magię

*Narodzenie Pańskie

-tempera na płótnie

-jest to jedyny obraz o tematyce Biblijnej

*Wizja Ezechiela

  -Ezechiel przedstawiony na samym dole, większość obrazu zajmuje jego …

*Upadek człowieka 1807

-motyw wypędzenia Adama i Ewy z Edenu

-stylistyka- inspiracja średniowiecznymi rzeźbami

*Szatan wzywa do powstania swe zastępy

-z cyklu ilustracje do Raju- do utworu Miltona?

*Szatan podglądający pieszczoty Adama i Ewy

-z cyklu ilustracje do Raju- do utworu Miltona?

*Weilka nierządnica

*Chrystus odrzucający zaproszenie na ucztę

*strona tytuowa z Jeruzalem

*Duch pchły

*Przekupny rycerz

-ilustracja do Boskiej Komedii Dantego

Francisco de Goya (1746-1828)

-hiszpański malarz i grafik

-wybitny kolorysta

-robi karierę jako oficjalny malarz hiszpański dworu królewskiego

-w swoich pracach ostro krytykuje niesprawiedliwość społeczną i piętnuje ludzkie słabości

-1770- powrót do Włoch

-1771- powrót do Hiszpanii

-1774- przenosi się do Madrytu (współpracuje z manufaktura gobelinów królewskich)-tworzy 2 serie- …? i pikniki, tańce

-parasolka- projekt gobelinu (inspiracje sztuką rokoka)- ukazuje tryb życia madryckiej arystokracji, żywe kolory- wpływy Velasqueza

-1780- staje się członkiem Akademii Sztuk Pięknych

-1784-zostaje malarzem królewskim

*Wiosna 1786-1787

*Św. Franciszek Borgia i konający zatwardziały grzesznik 1788

-wykonany na zamówienia księcia Osunta

-1789- staje się nadwornym malarzem Karola IV

-1795-obejmuje funkcje dyrektora malarstwa na Królewskiej Akademii San Fernando w Mediolanie

*Maja Naga 1800

-pozowała Andaluzyjka- kochanka księcia Godeja

-w tym czasie akty były zakazane przez inkwizycje- dlatego obraz Maja ubrana przykrywał maje nagą

*maja ubrana 1801-1803

*Portret Hrabiny Chinchon 1800

-żona księcia Gardeja?

*Rodzina Karola IV 1800

-podobieństwo do obrazu Velasqueza „Panny dworskie”

- przedstawienie bardzo karykaturalne

*Izabela Cobos de Parcel 1805-1806

-chęć oddania osobowości modelki

*Kolos/ Olbrzym 1808-1810

-alegoria przedstawienia Napoleona i jego najazdu na Hiszpanie

*Staruchy/ Czas

-aluzje nad przemijaniem

-postacie przedstawione w sposób karykaturalny

*Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808, 1814

-związane z okresem napoleońskim

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin