Sycylia.doc

(50 KB) Pobierz

BIZANCJUM

NA SYCYLII

 

 

Związki Sycylii z greckim Wschodem zawsze były bardzo silne.

 

·        Poł. VI w. – pd. Italia weszła w skład egzarchatu raweńskiego

·        IX w. – Bizancjum utraciło Sycylię na rzecz Arabów

·        Kon XI w. – Sycylia zdobyta przez Normanów

 

1130 – koronacja normańskiego księcia Rogera II na króla Obojga Sycylii

 

Normańskie wyprawy przeciw Bizancjum → napływ greckich artystów i rzemieślników.

1185-Normanowie złupili Saloniki, ale były też okresy pokoju i władcy Sycylii zwracali się do Konstantynopola o pomoc w dekoracji kościołów i pałaców.

 

Panujący ród de Hauteville swym mecenatem chciał dorównać greckim basileusom:

·         Roger II – ufundował katedrę w Cefalu (1131) i kaplicę pałacową w Palermo (1132).

·         Wilhelm I (syn Rogera)

·         Wilhelm II (wnuk Rogera) – założył kościół i klasztor benedyktynów w Monreale

 

Cefalu, Capella Palatina, Monreale – starano się zastosować do bazyliki łacińskiego typu program bizantyński pomyślany dla kościołów na planie centralnym z kopułą. Trzeba było zrezygnować z części programu. Przenoszenie wizerunku Chrystusa Pantokratora z kopuły do konchy apsydy, znacznie większa rola cykli narracyjnych.

 

Cefalu

·         nawy podłużne pozostawiono bez dekoracji, mozaiki są w chórze, przęsłach skrzyżowania i ramion transeptu.

·         Koncha apsydy – postać Pantokratora

·         Półkolista ściana apsydy – Madonna między czterema archaniołami, poniżej, po obu stronach okna postacie Apostołów i Ewangelistów

·         Boczne ściany prezbiterium – postacie proroków i świętych

·         Krzyżowo-żebrowe sklepienie prezbiterium – 4 cherubiny i 4 serafiny.

·         Ukończone przed 1170

·         W pewnej mierze utrzymany symboliczny porządek cyklu bizantyńskiego

·         Fotki: Cattedrale di Cefalù - Wikimedia Commons

 

 

Capella Palatina

·         Kaplica znajduje się na parterze Palazzo Reale w Palermo

·         Niewielki kościół o trójnawowym korpusie z kopułą na skrzyżowaniu i trójapsydialną częścią wschodnią

·         Na antycznych marmurowych kolumnach wspierają się zaostrzone łuki arkad wzorowanych na arabskich

·         Najwcześniejszy przykład bizantyńskich mozaik na Sycylii

·         Twórcami mozaik głównie artyści bizantyńscy

·         Nad skrzyżowaniem kopuła – postać Pantokratora otoczona przez aniołów i proroków

·         Koncha apsydy – Chrystus na Majestacie

·         Sklepienie i górne partie ścian obu naw w pobliżu kopuły – tematy chrystologiczne z cyklu wielkich świąt kościelnych.

·         W zachodniej części korpusu – epizody biblijne

·         Fotki: Cappella Palatina (Palermo) - Wikimedia Commons

 

Capella Palatina, Monreale – na murach naw –Stary Testament (jednak program typowo łaciński - od Księgi Rodzaju do Księgi Wyjścia)

 

Monreale

·         Wnętrze podzielone na 3 nawy, kolumny z korynckimi głowicami

·         Mozaikami pokryte niemal całe wnętrze (6500m2)

·         Mozaiki wykonane w latach 1179-1182 przez artystów z Konstantynopola

·         Koncha apsydy – postać Pantokratora, poniżej tronująca Theotokos, archaniołowie Gabriel i Michał oraz apostołowie Piotr i Paweł

·         Korpus kościoła – cykle narracyjne

·         Mozaiki w nawie środkowej – w 2 rzędach sceny ze Starego Testamentu - Księgi Rodzaju (w górnym rzędzie od stworzenia świata do wygnania z raju, w dolnym sceny z życia patriarchów Noego, Abrahama, Izaaka i Jakuba), w okolicy chóru – sceny z życia Jezusa,

·         Mozaiki w nawie środkowej i na ścianie zachodniej w dwóch rzędach ukazują sceny z Księgi Rodzaju: w górnym rzędzie sceny od Stworzenia świata, aż do wygnania z Raju. W dolnych rzędach przedstawione są sceny z życia patriarchów Noego, Abrahama, Izaaka i Jakuba. Na mozaikach w okolicy chóru i przy nawach pokazane są sceny z życia Jezusa: od Zwiastowania do Wniebowstąpienia i zesłanie Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy. Na bocznych ścianach naw przedstawione są cuda dokonywane przez Jezusa. hmm… obawiam się, że przerasta mnie odczytanie programu tych mozaik a tu może być coś pomieszane więc przesyłam szczegółową mapkę.

·         Mozaiki w kaplicy północnej ukazują sceny opisujące apostołów: historię z życia świętego Pawła (po stronie południowej bocznej kaplicy) i sceny z życia świętego Piotra

·         Do katedry przylegają kwadratowe krużganki – figuralne kapitele, niektóre filary są gładkie, inne rzeźbione a inne pokrywają mozaiki układające się w różnorodne motywy geometryczne.

·         Fotki: Category:Byzantine mosaics in Monreale - Wikimedia Commons

 

Martorana

·         Fundacja Jerzego z Antiochii, admirała króla Rogera II

·         W przeciwieństwie do Cefalu, Monreale, posiada autentycznie bizantyńską architekturę – kościół na planie krzyża wpisanego, o skrzyżowaniu naw zwieńczonym kopułą spoczywającą na 4 trompach i 4 łukach wspartych na 4 smukłych kolumnach. 3 apsydy wydłużają czworobok ku wschodowi.

·         Kopuła – Chrystus na majestacie otoczony 4 aniołami na czaszy i 4 ewangelistami w narożach podstawy.

·         8 proroków pomiędzy oknami bębna

·         8 apostołów na sklepieniach północnego i południowego ramienia poprzecznego

·         4 tematy chrystologiczne (Zwiastowanie, Narodzenie, Ofiarowanie i Zaśnięcie Marii) na pozostałych sklepieniach

·         Mozaiki przypisuje się mistrzom bizantyńskim

 

STYL

 

Można zaobserwować 2 fale bezpośrednich wpływów bizantyńskich:

1.     Pierwsza :

-poł XIIw., bliska współczesnym iluminacjom stolicy.

-Ciała ulegają zmiękczeniu i zatarciu pod szatami o linearnych fałdach, kończyne szczupły i giętkie, w wyobrażeniach świętych dominuje typ ascetyczny.

-Gama kolorystyczna – pełne finezji półtony, niebieskawe szarości, błękity, biele przełamane zielenią i ochrą

-Nieco kruchy wygląd postaci

-Chór katedry w Cefalu, niektóre partie Capella Palatina i Martorany

2.     Druga :

–późniejsza o 1 generację

-bardziej dramatyczny wyraz, postacie ścieśnione w zwartych grupach o zespołowym ruchu

–katedra w Monreale

Obie dają wierne świadectwo stylu Konstantynopola

 

Sceny biblijne z Capella Palatina i mozaiki transeptu w Cefalu – dzieła artystów zachodnich wykształconych przez bizantyńskich.

 

Mozaiki o tematyce świeckiej – Wilhelm I i II kazali ozdobić swój pałac w Palermo (Stanza Normanna) i mały zamek Zisa

-już nie tak bezpośredni związek z Bizancjum

-sceny polowań i zwierzęta

 

 

BIBLIO\

Stern, Sztuka świata, A. Chastel „Sztuka włoska” i oczywiście wikipedia;)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin