Jan Piotr Norblin.pdf

(824 KB) Pobierz
Jean-Pierre (Jan Piotr) Norblin de la Gourdaine
si ħ
Malarz,
grafik,
rysownik
epoki
rokoka.
Urodził
15
lipca
1745
roku
w Misy-Faut-Yonne w Szampanii, zmarł 23 lutego 1830 roku w Pary Ň u.
Pochodził z rodziny mieszcza ı skiej, a jego ojciec był wła Ļ cicielem posiadło Ļ ci
ziemskiej La Gourdaine. Nic wi ħ cej o pochodzeniu Norblina nie wiadomo. We wczesnej
młodo Ļ ci przebywał ju Ň w Pary Ň u. Z 1760 roku pochodz Ģ wykonane w stolicy Francji
pierwsze rysunki przyszłego malarza. W Pary Ň u Norblin zetkn Ģ ł si ħ ze sztuk Ģ nie Ň yj Ģ cego ju Ň
wówczas, ale ci Ģ gle popularnego, Antoine'a Watteau, symbolu belle époque . Od francuskiego
mistrza, którego dzieła miały niebawem znacznie straci ę na aktualno Ļ ci - za spraw Ģ krytyków
doby o Ļ wiecenia - przej Ģ ł model malarstwa rokokowego z jego schematem kompozycji i
kolorystyk Ģ . Drugim nauczycielem Norblina został Francesco Casanova (1727-1805),
Wenecjanin i brat słynnego awanturnika Giacomo. Casanova tworzył przede wszystkim sceny
batalistyczne, rodzajowe oraz pejza Ň e. Pod jego kierunkiem nauczył si ħ Norblin kreowa ę
sceny bitew z wieloma skomplikowanymi układami postaci. I w jego warsztacie namalował
"Utarczk ħ konnicy" z 1769 roku, opatrzon Ģ stosownym podpisem odwołuj Ģ cym si ħ do
włoskiego artysty.
Nauka u Casanovy nie trwała długo - ju Ň w tym samym 1769 roku francuski adept
malarstwa był notowany w Académie Royale de Peinture et de Sculpture - Królewskiej
Akademii Malarstwa i Rze Ņ by w Pary Ň u, a nast ħ pnie w Ecole Royale - Królewskiej Szkole,
do której nale Ň eli wył Ģ cznie protegowani króla, uzupełniaj Ģ cy swoj Ģ wiedz ħ nabyt Ģ w
bardziej dost ħ pnej uczelni. Przynale Ň no Ļę Norblina do drugiej z tych szkół Ļ wiadczy ę mo Ň e o
jego dobrze zapowiadaj Ģ cym si ħ talencie i docenieniu przez paryskich wykładowców sztuk.
Jean-Pierre
uczył
si ħ
w
Ecole
Royale
przez
dwa
lata,
do
1771
roku.
W latach 1771-74 odbył szereg podró Ň y artystycznych, które zadecydowały o jego
przyszłej karierze. Trafił m.in. do Londynu, o Ļ rodka malarstwa o rosn Ģ cym znaczeniu, gdzie
mógł zapozna ę si ħ z twórczo Ļ ci Ģ Thomasa Gainsborough, autora słynnego płótna "Niebieski
chłopiec" (1770). Norblin zapoznał si ħ w Anglii tak Ň e ze sztuk Ģ Williama Hogartha, zetkn Ģ ł
si ħ wreszcie z b ħ d Ģ cym w podró Ň y mał Ň e ı stwem ks. Adamem i Izabel Ģ Czartoryskimi.
Spotkanie to zaowocowało przej Ļ ciem malarza na słu Ň b ħ polskich ksi ĢŇĢ t, którzy w
podró Ň ach pozostawali a Ň do 1774 roku. Informacje o pobycie wraz z nimi Norblina
1
potwierdzaj Ģ stosowne rysunki wykonane przeze ı do Albumu Winnickiego, opatrzone datami
i nazwami miejscowo Ļ ci, w jakich stacjonowali: Spaa, Londres, Pary Ň .
W 1774 roku Jean-Pierre Norblin przyjechał wraz z Czartoryskimi do ich rezydencji w
Polsce, obejmuj Ģ c stanowisko malarza nadwornego oraz nauczyciela sztuki dzieci ksi ĢŇħ cych.
Dwa lata pó Ņ niej po Ļ lubił Polk ħ - Mari ħ Tokarsk Ģ , z któr Ģ miał kilkoro dzieci. W drugiej
połowie lat 70. XVIII wieku przebywał przewa Ň nie w pałacu Bł ħ kitnym w Warszawie lub w
nowo wybudowanej rezydencji w Pow Ģ zkach. Okres ten zaowocował zmian Ģ tematyki
obrazów malarza, który ch ħ tnie ilustrował polskie typy postaci, cz ħ sto nadaj Ģ c im nieco
komiczny charakter (zapewne pod wpływem Hogartha), np. w rysunkach "Opasły szlachcic" i
"Chudy szlachcic". Obrazował równie Ň sceny rodzajowe z ukazaniem polskiej specyfiki
("Zebranie chłopskie w karczmie", " ņ ydowscy muzykanci"), a tak Ň e rysunki z polskiej
historii, wykonane zapewne dla samego ks. Adama Czartoryskiego, znanego ze swoich
zainteresowa ı historycznych. W pierwszych latach obecno Ļ ci artysty w Polsce powstał
równie Ň szereg rysowanych i malowanych portretów, inspirowanych, jak s Ģ dz Ģ badacze,
sztuk Ģ Rembrandta van Rijn.
Norblin pozostawał na słu Ň bie u Czartoryskich praktycznie przez cały czas swojej
ponad trzydziestoletniej obecno Ļ ci w Polsce. W latach 1783-85 i 1789-90 cz ħ sto przebywał w
Arkadii koło Nieborowa, parku stworzonym przez Helen ħ z Prze Ņ dzieckich Radziwiłłow Ģ ,
prywatnie przyjaciółk ħ Izabeli Czartoryskiej. W okresie tym wykonał kilka rysunków
przedstawiaj Ģ cych znajduj Ģ ce si ħ w parku budowle, m.in. akwedukt, Ļ wi Ģ tyni ħ Diany, Pomnik
Czasu i grot ħ . Stworzył równie Ň plafon przedstawiaj Ģ cy Jutrzenk ħ umieszczony na stropie
Ļ wi Ģ tyni Diany.
Z lat 80. XVIII stulecia pochodzi wi ħ kszo Ļę rokokowych w duchu obrazów Norblina,
ukazuj Ģ cych zabawy magnaterii w parku na Pow Ģ zkach. Nale ŇĢ do nich płótna
przedstawiaj Ģ ce zabawy na lodzie, sceny towarzyskie pod pomnikiem lub nad jeziorem,
Ļ niadania, hu Ļ tawki, k Ģ piel kobiet w parku, czyli cały zestaw sposobów sp ħ dzania wolnego
czasu wymy Ļ lony przez ks. Izabel ħ Czartorysk Ģ . Obrazy z tego cyklu (np. "K Ģ piel w parku",
1785) silnie nawi Ģ zuj Ģ do twórczo Ļ ci Watteau, Fragonarda czy Patera, nie tylko ze wzgl ħ du
na podj ħ ty temat, ale tak Ň e z uwagi na kompozycj ħ i jasn Ģ rokokow Ģ kolorystyk ħ .
Nasilenie si ħ inicjatyw i walk w obronie ojczyzny od pocz Ģ tku lat 90. XVIII wieku
zmieniło na pewien czas tematyk ħ obrazów artysty, który tymczasowo przeniósł si ħ do
Warszawy. W jego twórczo Ļ ci pojawiły si ħ sceny rodzajowe dokumentuj Ģ ce Ň ycie miasta:
targi (np. "Targ na Pradze", ok. 1791), reklamy cyrku, incydenty. Z tego okresu pochodzi
2
kolejna seria rysunków przedstawiaj Ģ cych typy postaci ludzkich, głównie mieszczek,
wie Ļ niaków, sprzedawców rozmaitych towarów, dzieci i Ň ebraków.
Odr ħ bnie nale Ň y tu wymieni ę galeri ħ postaci reprezentuj Ģ cych polsk Ģ szlacht ħ na
sejmikach: karykaturalnie przedstawionych pijaków, krzykaczy i chudopachołków.
Zachowało si ħ równie Ň kilka rysunków ilustruj Ģ cych obrady sejmików w Bronicach, czy
wreszcie uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791. Pozostaj Ģ c na słu Ň bie u Czartoryskich miał
Norblin okazj ħ zetkn Ģę si ħ z wybitnymi osobisto Ļ ciami polskiego o Ļ wiecenia, m.in. Hugo
Kołł Ģ tajem, Julianem Ursynem Niemcewiczem, marszałkiem Sejmu Wielkiego Stanisławem
Małachowskim, czy Ignacym Potockim - brali oni bowiem udział wraz z ks. Adamem
Czartoryskim w tajnych pracach nad projektami Konstytucji. Zainteresowanie artysty
sprawami wagi pa ı stwowej znalazło kontynuacj ħ w pó Ņ niejszych rysunkach, z 1794 roku,
przedstawiaj Ģ cych sceny z Insurekcji Ko Ļ ciuszkowskiej: walki powsta ı cze, wojsko polskie,
bitw ħ pod Maciejowicami, Ň ołnierzy. Z tego roku pochodzi równie Ň jeden z najbardziej
znanych jego obrazów: "Wieszanie zdrajców na Rynku Starego Miasta 9 maja 1794 roku".
W 1794 roku Pow Ģ zki zostały doszcz ħ tnie zniszczone, rok pó Ņ niej Polska straciła
niepodległo Ļę , a Warszawa przestała by ę ju Ň tak Ň yw Ģ stolic Ģ kulturalno-artystyczn Ģ . Norblin
przeprowadził si ħ do rezydencji Czartoryskich w Puławach, gdzie po jej odbudowie i
stworzeniu nowego wspaniałego ogrodu na wzór angielski przez Izabel ħ Czartorysk Ģ , znów
mógł
powróci ę
do
zarzuconych
tematów.
Rysunki
pejza Ň y
puławskich
s Ģ
jednak
nacechowane wi ħ kszym przekazem tre Ļ ciowym, ni Ň wcze Ļ niejsze, obrazuj Ģ ce Arkadi ħ lub
Pow Ģ zki i b ħ d Ģ ce jedynie wyrazem tendencji do "malowniczo Ļ ci". Dotycz Ģ tak Ň e spraw
Polski (np. rysunek "Dzieci ħ Ļ pi Ģ ce pod pomnikiem Przeszło Ļ ci") - po upadku pa ı stwa
Puławy były bowiem o Ļ rodkiem my Ļ li patriotycznej.
Norblin opu Ļ cił Polsk ħ ostatecznie w 1804 roku, cho ę wydaje si ħ , i Ň wcze Ļ niej
równie Ň wyje Ň d Ň ał na krótko do Francji. Z pocz Ģ tku osiadł wraz z Ň on Ģ , pasierbic Ģ Ann Ģ i
synem Sebastianem w miasteczku Provins. W 1807 roku był ju Ň notowany w Pary Ň u. O
wyje Ņ dzie do Francji zadecydowały zapewne wzgl ħ dy ekonomiczne, a tak Ň e bezpiecze ı stwo,
którego poziom znacznie podniósł si ħ w tym kraju po przej Ļ ciu rewolucji. W Pary Ň u Norblin
nie znalazł jednak wła Ļ ciwego docenienia i grupy zleceniodawców, a sztuka malarska w tym
mie Ļ cie znajdowała si ħ w innym momencie rozwoju, ni Ň w dalekiej Polsce, gdzie wychowany
jeszcze na Watteau artysta był jednym z najlepszych - tu został jednym z wielu tworz Ģ cych w
starej manierze. Dobitnie Ļ wiadcz Ģ o tym dwie serie rysunków tematycznie zwi Ģ zanych z
Polsk Ģ . Pierwsz Ģ z nich - seri ħ sejmikow Ģ , obejmuj Ģ c Ģ pi ħę dzieł, wykonał Norblin w 1808
roku. Drug Ģ natomiast tworzył od 1804 do 1817 roku i zawiera ona a Ň 81 plansz o wspólnym
3
tytule "Zbiór ubiorów polskich". W ostatnich latach twórczo Ļ ci francusko-polskiego malarza
powstawały tak Ň e autoportrety, z których najbardziej znany jest ten wykonany w 1812 roku.
Jean-Pierre Norblin zmarł 23 lutego 1830 roku w przeddzie ı wielkich wydarze ı
historycznych we Francji i w Polsce. Pozostawił po sobie nast ħ pców w dziedzinie sztuki:
Sebastiena, malarza w Pary Ň u oraz Aleksandra Jana Konstantego, br Ģ zownika w Warszawie,
zało Ň yciela warsztatu rzemie Ļ lniczego i polskiej gał ħ zi rodziny Norblinów, która w XIX i w
1. połowie XX wieku zarz Ģ dzała bardzo znanym zakładem wyrobów metalowych. Wreszcie,
nast ħ pcami Norblina zostali jego uczniowie malarscy: Aleksander Orłowski (1777-1832),
Michał Pło ı ski (1778-1812) oraz Jan Rustem (1762-1835).
Jean-Pierre Norblin, "K Ģ piel w parku", 1785 - detal., fot. Muzeum Narodowe w Warszawie
4
792612429.001.png
Wieszanie zdrajców, 1794, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Warszawa
Targ na Pradze. 1791. Obraz olejny na płótnie. W zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.
5
792612429.002.png 792612429.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin