Instr Met szkol podod wojsk inż i innych rodza wojsk w pokon.doc

(9796 KB) Pobierz
TREŚĆ

TREŚĆ

Str.

Wstęp         .     .      .     .      .      ..     .      ...     .      .      .     .      .      .      .                                                  5

Rozdział   1.   Ogólne   wskazówki   organizacyjno-metodyczne   .                                                         7

Ogólne  zasady                                                                                                                                               7

Organizacja  szkolenia                                                                                                                                 8

Wskazówki    metodyczne                                                                                                                    9

Ogólne zasady przestrzegania  środków ostrożności i przepisów bhp                                                         12

Przygotowanie   zajęć   i  prowadzących   zajęcia                                                                                       12

Przygotowanie   placów   ćwiczeń                                                                                                      13

Organizacja i przebieg zajęć                                                                                                                         13

 

Rozdział   2. Organizacja i metodyka prowadzenia zajęć                                                                             15

Temat   1.   Ogólne   wiadomości   o   systemach   zapór   inżynieryjnych

i   zasadach   stosowania   narzutowych   pól   minowych   przez  woj­ska  NATO                                   15

 

Temat 2. Systemy i środki zdalnego minowania wojsk NATO                                                               23.

Temat 3. Budowa i zasady działania min kasetowych wojsk NATO                                                40

Temat 4. Charakterystyka narzutowych pól minowych wojsk NATO                                                58

Temat   5.   Rozpoznanie   narzutowych   pól   minowych   wojsk   NATO                                                 71

Temat 6. Unieszkodliwianie pojedynczych min kasetowych ustawio­nych   narzutowe                     78

Temat  7.  Wykonywanie  przejść   w  narzutowych  polach  minowych

wojsk   NATO                                                                                                                                                  85

Temat   8.   Działanie   pododdziałów   podczas   pokonywania   narzuto­wych  pól   minowych      103

 

 

Rozdział   l OGÓLNE WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE

 

Ogólne zasady

Środki zdalnego minowania wojsk NATO stanowią nowe jakoś­ciowo zagrożenie minowe na przyszłym polu walki. Obok klasycz­nych zapór inżynieryjnych narzutowe pola minowe szeroko będą stosowane we wszystkich rodzajach działań bojowych, do minowania terenu przed nacierającymi pododdziałami przeciwnika, rejonów ze-środkowania wojsk i rubieży wykonywania zadań na całej głębo­kości ugrupowania taktycznego.

Istniejące zagrożenie masowego i zaskakującego zastosowania na przyszłym polu walki przez wojska NATO narzutowych pól mino­wych wymaga odpowiedniego przygotowania oddziałów i pododdzia­łów wszystkich rodzajów naszych wojsk i służb do pokonywania tego rodzaju zapór. Zakres i sposób szkolenia należy zróżnicować i dostosować do przeznaczenia bojowego pododdziałów rodzajów wojsk i służb oraz ich wyposażenia w sprzęt torujący.

Szkolenie w wykonywaniu przejść w narzutowych polach mino­wych należy łączyć z pokonywaniem klasycznych zapór inżynie­ryjnych, prowadząc je:

— w oddziałach inżynieryjnych — w ramach szkolenia specjal­nego i taktycznego;

— w oddziałach innych rodzajów wojsk — w ramach szkolenia inżynieryjno-saperskiego i taktycznego.

Szkoląc żołnierzy w pokonywaniu współczesnych zapór inżynie­ryjnych, należy ich uczyć prowadzenia obserwacji powietrznej w ce­lu ustalenia miejsca i czasu zastosowania środków zdalnego mino­wania oraz rozpoznawania zaminowanego narzutowe terenu i unie­szkodliwiania pojedynczych min kasetowych, a ponadto:

— w oddziałach inżynieryjnych — pododdziały saperów szkolić w torowaniu przejść we współczesnych zaporach inżynieryjnych i rozminowaniu obiektów we wszystkich rodzajach działań bojo­wych samodzielnie i we współdziałaniu z pododdziałami innych rodzajów wojsk. Pododdziały inżynieryjne innych specjalności (linio­we i techniczne) szkolić w samodzielnym rozpoznawaniu i wyko­nywaniu przejść w narzutowych polach minowych w miejscach wykonywania przez nie zadań inżynieryjnych;

— w oddziałach ogólnowojskowych — pododdziały (drużyny, za­łogi, działony) przygotowywać do działania w składzie grupy roz-poznawczo-torującej, szkolić w samodzielnym torowaniu przejść we współczesnych zaporach inżynieryjnych;

— w oddziałach rodzajów wojsk specjalnych i służb — wytypo­wane w pododdziałach drużyny (obsługi) szkolić w wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych w rejonach wykonywa­nia zadań bojowych.

W czasie szkolenia szczególną uwagę zwracać na: przestrzeganie dyscypliny, przepisów bezpieczeństwa, poczucie koleżeństwa i wza­jemnej pomocy oraz organizację prac minerskich.

Organizacja szkolenia

Problematykę pokonywania narzutowych pól minowych włączyć do programowego szkolenia wojsk jako dodatkowe zagadnienia do tematów i zajęć obejmujących: środki minowania państw obcych, rozpoznawanie oraz' pokonywanie klasycznych pól minowych i za­pór fortyfikacyjnych.

Szkolenie pododdziałów inżynieryjnych oraz pododdziałów innych, rodzajów wojsk i służb w pokonywaniu narzutowych pól minowych podzielić na trzy etapy:

— pierwszy etap — szkolenie podstawowe;

— drugi etap — szkolenie specjalistyczne;

trzeci etap — szkolenie doskonalące.

Szkolenie podstawowe prowadzić z żołnierzami rodzajów wojsk i służb w ramach programowych zajęć ze szkolenia inżynieryjno--saperskiego. Szkoląc żołnierzy, należy:

— zapoznać ze środkami zdalnego minowania wojsk NATO, ogól­ną budową i zasadami działania min kasetowych oraz sposobami prowadzenia rozpoznania przestrzeni powietrznej w celu ustalenia miejsca i czasu zastosowanego minowania narzutowego;

— nauczyć prowadzenia rozpoznania zaminowanego narzutowe terenu oraz unieszkodliwiania pojedynczych min kasetowych spo­sobem ręcznym i ręczno-wybuchowym.

Szkolenie specjalistyczne prowadzić z pododdziałami inżynieryj­nymi, załogami czołgów, wyposażonych w trały przeciwminowe, ła­dunki wydłużone i urządzenia spycharkowe USCz-55, oraz wytypo­wanymi drużynami (działonami, obsługami) oddziałów ogólno wojskowych i chemicznych do działania w składzie oddziałów torują­cych. Szkolenie to organizować zgodnie z ustaleniami „Instrukcji

o organizacji i działaniu oddziałów torujących (batalion, pułk, dywizja)" Inż. 404/77. W wyniku tego szkolenia drużyny należy nauczyć:

— prowadzenia rozpoznania i unieszkodliwiania min na kierun­kach wykonywania przejść, w tym również w narzutowych polach minowych, za pomocą posiadanego sprzętu torującego i materiałów wybuchowych oraz oznakowania urządzonych przejść;

— pełnienia służby porządkowo-ochronnej na urządzonych przej­ściach podczas przechodzenia przez nie pododdziałów^

Szkolenie doskonalące prowadzić z pododdziałami saperów oraz wytypowanymi pododdziałami rodzajów wojsk w ramach zajęć i ćwiczeń taktycznych z wojskami. Doskonalone w tym zakresie pododdziały powinny samodzielnie i w ścisłym współdziałaniu z pod­oddziałami inżynieryjnymi urządzać przejścia w zaporach inżynie­ryjnych, w tym również w narzutowych polach minowych.

Zastosowanie takiej organizacji szkolenia wojsk w pokonywaniu zapór inżynieryjnych zapewni przygotowanie oddziałów i podod­działów wszystkich rodzajów wojsk do pokonywania narzutowych pól minowych tak w styczności z nieprzyjacielem, jak i w głębi ugrupowania bojowego naszych wojsk.

Wskazówki metodyczne

Szkolenie pododdziałów inżynieryjnych oraz innych rodzajów wojsk w pokonywaniu zapór inżynieryjnych, w tym narzutowych pól minowych, prowadzić systemem zintegrowanym na odpowiednio przygotowanych placach ćwiczeń. Kierownikami zajęć z pododdzia­łami inżynieryjnymi powinni być dowódcy kompanii, a z podod­działami innych rodzajów wojsk i służb — szefowie saperów od­działów lub odpowiednio przygotowani oficerowie rodzajów wojsk.

Szkolenie na punktach nauczania, na których są przerabiane za­gadnienia związane z budową min kasetowych oraz rozpoznawaniem i pokonywaniem narzutowych pól minowych wojsk NATO, powin­ni prowadzić oficerowie (chorążowie, podoficerowie) wojsk inżynie­ryjnych. Zakres i sposób przerabiania określonych tematów i za­gadnień powinien być dostosowany do wymagań stawianych szko­lonym.

Temat 1. Ogólne wiadomości o systemach zapór inżynieryjnych i zasadach stosowania narzutowych pól minowych przez wojska NATO — przerabiać na kursach instruktorsko-metodycznych z kad­rą dowódczą oraz dowódcami pododdziałów przygotowywanych do działań w składzie oddziałów torujących. Zajęcie to prowadzić me­todą wykładu z wykorzystaniem schematów, plansz i foliogramów.

Temat 2. Systemy j środki zdalnego minowania wojsk NATO — przerabiać z wykorzystaniem plakatów i przezroczy obrazujących rodzaj sprzętu, zasięgi minowania oraz wielkości zakładanych za ich pomocą narzutowych pól minowych. Zagadnienia te szerzej i szczegółowiej przerabiać na kursach instruktorsko-metodycznych z kadrą dowódczą wszystkich rodzajów wojsk oraz na zajęciach programowych z pododdziałami rozpoznania. Natomiast na zaję­ciach z pododdziałami innych rodzajów wojsk ogólnie omówić wszy­stkie systemy i środki zdalnego minowania, a szczegółowo te, które mogą być użyte do minowania narzutowego rejonów wykonywania zadań bojowych przez te pododdziały, wynikających z ich przezna­czenia.

Temat 3. Budowa i zasady działania min kasetowych wojsk NATO — przerobić na odpowiednio urządzonych punktach naucza­nia z wykorzystaniem makiet min kasetowych oraz schematów przedstawiających ich działanie. Zagadnienia te należy szczegółowo przerobić z kadrą — kierownikami zajęć i instruktorami, szkolący­mi pododdziały. Natomiast szkolonych żołnierzy należy zapoznać z ogólną budową min i zasadami ich unieszkodliwiania.

Temat 4. Charakterystyka narzutowych pól minowych wojsk NATO — przerobić poglądowo w terenie. Na istniejącym /placu ćwiczeń przygotować „pozorowane" narzutowe pola minowe po­szczególnych rodzajów i typów, obok których umieścić schematy przedstawiające rozmieszczenie min. Zagadnienie to szerzej i szcze­gółowiej przerobić na kursach instruktorsko-metodycznych i zaję­ciach instruktażowo-pokazowych z kadrą dowódczą. Przerabiając to zagadnienie, należy podkreślić rozległość narzutowych pól mino­wych, szybkość ich zakładania, zróżnicowaną gęstość min oraz nie­równomierne ich rozmieszczenie w polu minowym.

Temat 5. Rozpoznanie narzutowych pól minowych wojsk NATO — przerobić w terenie, na placu ćwiczeń w miejscach słabo i gęsto porośniętych roślinnością, zakładając tam odcinki narzutowych pól minowych z makiet min kasetowych poszczególnych typów. Zajęcie podzielić na dwie części. W pierwszej części omówić ogólne zasady prowadzenia rozpoznania, w tym zwłaszcza przez obserwację prze­strzeni powietrznej oraz ze środków powietrznych — śmigłowców i samolotów. W drugiej części najpierw omówić, a następnie prak­tycznie przerobić ze szkolonymi rozpoznanie zaminowanego narzutowo terenu przez patrol rozpoznawczy.

Temat 6. Unieszkodliwianie pojedynczych min kasetowych usta­wionych narzutowe — z kadrą dowódczą przerobić metodą instruktażowo-pokazową, a z pododdziałami — praktycznie. W szkoleniu tym stosować makiety min kasetowych państw obcych oraz ćwi­czebne środki minerskie. W wyniku tych zajęć szkolona kadra po­winna umieć zorganizować i przeprowadzić szkolenie w tym za­kresie, a szkoleni żołnierze nabyć umiejętności niszczenia pojedyn­czych min kasetowych o działaniu kontaktowym i niekontaktowym.

Temat 7. Wykonywanie przejść w narzutowych polach minowych wojsk NATO — przerobić w terenie na odpowiednio przygotowa­nych odcinkach narzutowych pól minowych. W tym celu ustawić odcinki pól minowych państw obcych z makiet min kasetowych różnych typów. Place do zajęć celowo jest urządzić w różnych wa­runkach terenowych — w terenie słabo porośniętym oraz pokrytym wysoką roślinnością. W tych warunkach uczyć drużyny (załogi, obsługi) wykonywania przejść posiadanym sprzętem torującym oraz sposobem ręcznym i ręczno-wybuchowym, stosując ćwiczebne środ­ki minerskie.

Każde zajęcie praktyczne z pododdziałami rozpoczynać pokazem z omówieniem zasad prawidłowego wykonywania czynności zwią­zanych z rozpoznawaniem i unieszkodliwianiem pojedynczych min kasetowych oraz wykonywaniem przejść. W czasie demonstrowa­nia poszczególnych czynności należy szczegółowo omówić organiza­cję prac, obowiązki osób funkcyjnych oraz zasady przestrzegania środków ostrożności i obowiązujących przepisów bezpieczeństwa.

Podczas praktycznego szkolenia żołnierzy dowódca drużyny (in­struktor) powinien obserwować wykonywane przez nich czynności, na przykład rozpoznawanie zaminowanego terenu, unieszkodliwia­nie min itp., wykrywać błędy i stosować środki zmierzające do ich usunięcia. W szkoleniu indywidualnym należy stwarzać takie wa­runki, aby każdy żołnierz samodzielnie przerabiał wszystkie czynności.

Szkoląc drużynę, należy zwrócić uwagę na zgrywanie żołnierzy w wykonywaniu prac zespołowych oraz współdziałanie między za­stępami. Dowódca drużyny (instruktor) ustala kolejność i tempo wykonywania poszczególnych czynności.

Temat 8. Działanie pododdziałów podczas pokonywania narzuto­wych pól minowych — planować i realizować podczas zajęć i ćwi­czeń taktycznych i taktyczno-specjalnych z pododdziałami ogólno-wojskowymi i rodzajów wojsk w ścisłym powiązaniu z wykonywa­nymi zadaniami bojowymi, a zwłaszcza: w czasie wyprowadzania pododdziałów z zaminowanych rejonów ześrodkowania, podczas marszu, natarcia, forsowania i przeprawy wojsk przez przeszkody wodne oraz w obronie.

W czasie zajęć i ćwiczeń taktycznych należy doskonalić umiejęt­ności nabyte przez poszczególnych żołnierzy oraz drużyny (załogi, obsługi) w zakresie rozpoznawania i wykonywania przejść w na­rzutowych polach minowych. Zadania te pododdziały rodzajów wojsk powinny wykonywać własnymi siłami i środkami. Podod­działy czołgów powinny stosować czołgi wyposażone w trały przeciwminowe, urządzenia spycharkowe oraz ćwiczebne zestawy WŁWD/C, a pododdziały innych rodzajów wojsk — kotwiczki mi­nerskie i ładunki materiału wybuchowego. Zadania związane z rozpoznawaniem i torowaniem przejść w na­rzutowych polach minowych należy planować i realizować zarówno w bezpośredniej styczności, jak i bez styczności z nieprzyjacielem. Pododdziały innych rodzajów wojsk szkolić w pokonywaniu tych zapór w rejonach wykonywania przez nie zadań oraz w czasie marszu.

Ogólne  zasady  przestrzegania  środków  ostrożności i przepisów bhp

Podczas praktycznego szkolenia w unieszkodliwianiu pojedyn­czych min kasetowych oraz wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych sposobem ręczno-wybuchowym i wybuchowym należy stosować ćwiczebne materiały wybuchowe i środki zapala­jące. Bojowe materiały wybuchowe mogą być stosowane do poka­zania efektów działania ładunków MW podczas niszczenia min ka­setowych na zajęciach prowadzonych przez osoby mające odpo­wiednie przeszkolenie i uprawnienia.

Na wszystkich zajęciach związanych z pokonywaniem narzuto­wych pól minowych, zarówno z użyciem ćwiczebnych; jak i bojo­wych materiałów wybuchowych, należy bezwzględnie przestrzegać obowiązujących przepisów bezpieczeństwa. Przepisy, ustalające za­sady i sposoby użycia środków minerskich, 34 określone w instruk­cjach: „Prace minerskie i niszczenia" Inż. 356/72 oraz „Budowa i pokonywanie zapór inżynieryjnych" Inż. 367/73.

Przygotowanie zajęć i prowadzących zajęcia

Szkolenie w pokonywaniu narzutowych pól minowych należy przygotowywać i prowadzić systemem zintegrowanym. Zagadnie­nia szkoleniowe dotyczące pokonywania narzutowych pól mino­wych należy przerabiać na oddzielnych punktach nauczania.

Zajęcia z pododdziałami inżynieryjnymi organizuje dowódca da­nego pododdziału lub jego przełożony, a z pododdziałami innych rodzajów wojsk — szef saperów oddziału. Uzyskanie dobrych wy­ników szkoleniowych przez pododdziały w pokonywaniu narzuto­wych pól minowych w dużym stopniu zależy od przygotowania kad­ry instruktorskiej. W tym celu dla instruktorów oraz dowódców pododdziałów (kompanii, plutonów i drużyn) należy organizować zajęcia instruktorsko-metodyczne i instruktażowo-pokazowe. Tak jedna, jak i druga forma tego przygotowania powinna obejmować wszystkie zagadnienia szkoleniowe związane z pokonywaniem na­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin