TREŚĆ
Str.
Wstęp . . . . . .. . ... . . . . . . . 5
Rozdział 1. Ogólne wskazówki organizacyjno-metodyczne . 7
Ogólne zasady 7
Organizacja szkolenia 8
Wskazówki metodyczne 9
Ogólne zasady przestrzegania środków ostrożności i przepisów bhp 12
Przygotowanie zajęć i prowadzących zajęcia 12
Przygotowanie placów ćwiczeń 13
Organizacja i przebieg zajęć 13
Rozdział 2. Organizacja i metodyka prowadzenia zajęć 15
Temat 1. Ogólne wiadomości o systemach zapór inżynieryjnych
i zasadach stosowania narzutowych pól minowych przez wojska NATO 15
Temat 2. Systemy i środki zdalnego minowania wojsk NATO 23.
Temat 3. Budowa i zasady działania min kasetowych wojsk NATO 40
Temat 4. Charakterystyka narzutowych pól minowych wojsk NATO 58
Temat 5. Rozpoznanie narzutowych pól minowych wojsk NATO 71
Temat 6. Unieszkodliwianie pojedynczych min kasetowych ustawionych narzutowe 78
Temat 7. Wykonywanie przejść w narzutowych polach minowych
wojsk NATO 85
Temat 8. Działanie pododdziałów podczas pokonywania narzutowych pól minowych 103
Rozdział l OGÓLNE WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
Ogólne zasady
Środki zdalnego minowania wojsk NATO stanowią nowe jakościowo zagrożenie minowe na przyszłym polu walki. Obok klasycznych zapór inżynieryjnych narzutowe pola minowe szeroko będą stosowane we wszystkich rodzajach działań bojowych, do minowania terenu przed nacierającymi pododdziałami przeciwnika, rejonów ze-środkowania wojsk i rubieży wykonywania zadań na całej głębokości ugrupowania taktycznego.
Istniejące zagrożenie masowego i zaskakującego zastosowania na przyszłym polu walki przez wojska NATO narzutowych pól minowych wymaga odpowiedniego przygotowania oddziałów i pododdziałów wszystkich rodzajów naszych wojsk i służb do pokonywania tego rodzaju zapór. Zakres i sposób szkolenia należy zróżnicować i dostosować do przeznaczenia bojowego pododdziałów rodzajów wojsk i służb oraz ich wyposażenia w sprzęt torujący.
Szkolenie w wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych należy łączyć z pokonywaniem klasycznych zapór inżynieryjnych, prowadząc je:
— w oddziałach inżynieryjnych — w ramach szkolenia specjalnego i taktycznego;
— w oddziałach innych rodzajów wojsk — w ramach szkolenia inżynieryjno-saperskiego i taktycznego.
Szkoląc żołnierzy w pokonywaniu współczesnych zapór inżynieryjnych, należy ich uczyć prowadzenia obserwacji powietrznej w celu ustalenia miejsca i czasu zastosowania środków zdalnego minowania oraz rozpoznawania zaminowanego narzutowe terenu i unieszkodliwiania pojedynczych min kasetowych, a ponadto:
— w oddziałach inżynieryjnych — pododdziały saperów szkolić w torowaniu przejść we współczesnych zaporach inżynieryjnych i rozminowaniu obiektów we wszystkich rodzajach działań bojowych samodzielnie i we współdziałaniu z pododdziałami innych rodzajów wojsk. Pododdziały inżynieryjne innych specjalności (liniowe i techniczne) szkolić w samodzielnym rozpoznawaniu i wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych w miejscach wykonywania przez nie zadań inżynieryjnych;
— w oddziałach ogólnowojskowych — pododdziały (drużyny, załogi, działony) przygotowywać do działania w składzie grupy roz-poznawczo-torującej, szkolić w samodzielnym torowaniu przejść we współczesnych zaporach inżynieryjnych;
— w oddziałach rodzajów wojsk specjalnych i służb — wytypowane w pododdziałach drużyny (obsługi) szkolić w wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych w rejonach wykonywania zadań bojowych.
W czasie szkolenia szczególną uwagę zwracać na: przestrzeganie dyscypliny, przepisów bezpieczeństwa, poczucie koleżeństwa i wzajemnej pomocy oraz organizację prac minerskich.
Organizacja szkolenia
Problematykę pokonywania narzutowych pól minowych włączyć do programowego szkolenia wojsk jako dodatkowe zagadnienia do tematów i zajęć obejmujących: środki minowania państw obcych, rozpoznawanie oraz' pokonywanie klasycznych pól minowych i zapór fortyfikacyjnych.
Szkolenie pododdziałów inżynieryjnych oraz pododdziałów innych, rodzajów wojsk i służb w pokonywaniu narzutowych pól minowych podzielić na trzy etapy:
— pierwszy etap — szkolenie podstawowe;
— drugi etap — szkolenie specjalistyczne;
— trzeci etap — szkolenie doskonalące.
Szkolenie podstawowe prowadzić z żołnierzami rodzajów wojsk i służb w ramach programowych zajęć ze szkolenia inżynieryjno--saperskiego. Szkoląc żołnierzy, należy:
— zapoznać ze środkami zdalnego minowania wojsk NATO, ogólną budową i zasadami działania min kasetowych oraz sposobami prowadzenia rozpoznania przestrzeni powietrznej w celu ustalenia miejsca i czasu zastosowanego minowania narzutowego;
— nauczyć prowadzenia rozpoznania zaminowanego narzutowe terenu oraz unieszkodliwiania pojedynczych min kasetowych sposobem ręcznym i ręczno-wybuchowym.
Szkolenie specjalistyczne prowadzić z pododdziałami inżynieryjnymi, załogami czołgów, wyposażonych w trały przeciwminowe, ładunki wydłużone i urządzenia spycharkowe USCz-55, oraz wytypowanymi drużynami (działonami, obsługami) oddziałów ogólno wojskowych i chemicznych do działania w składzie oddziałów torujących. Szkolenie to organizować zgodnie z ustaleniami „Instrukcji
o organizacji i działaniu oddziałów torujących (batalion, pułk, dywizja)" Inż. 404/77. W wyniku tego szkolenia drużyny należy nauczyć:
— prowadzenia rozpoznania i unieszkodliwiania min na kierunkach wykonywania przejść, w tym również w narzutowych polach minowych, za pomocą posiadanego sprzętu torującego i materiałów wybuchowych oraz oznakowania urządzonych przejść;
— pełnienia służby porządkowo-ochronnej na urządzonych przejściach podczas przechodzenia przez nie pododdziałów^
Szkolenie doskonalące prowadzić z pododdziałami saperów oraz wytypowanymi pododdziałami rodzajów wojsk w ramach zajęć i ćwiczeń taktycznych z wojskami. Doskonalone w tym zakresie pododdziały powinny samodzielnie i w ścisłym współdziałaniu z pododdziałami inżynieryjnymi urządzać przejścia w zaporach inżynieryjnych, w tym również w narzutowych polach minowych.
Zastosowanie takiej organizacji szkolenia wojsk w pokonywaniu zapór inżynieryjnych zapewni przygotowanie oddziałów i pododdziałów wszystkich rodzajów wojsk do pokonywania narzutowych pól minowych tak w styczności z nieprzyjacielem, jak i w głębi ugrupowania bojowego naszych wojsk.
Wskazówki metodyczne
Szkolenie pododdziałów inżynieryjnych oraz innych rodzajów wojsk w pokonywaniu zapór inżynieryjnych, w tym narzutowych pól minowych, prowadzić systemem zintegrowanym na odpowiednio przygotowanych placach ćwiczeń. Kierownikami zajęć z pododdziałami inżynieryjnymi powinni być dowódcy kompanii, a z pododdziałami innych rodzajów wojsk i służb — szefowie saperów oddziałów lub odpowiednio przygotowani oficerowie rodzajów wojsk.
Szkolenie na punktach nauczania, na których są przerabiane zagadnienia związane z budową min kasetowych oraz rozpoznawaniem i pokonywaniem narzutowych pól minowych wojsk NATO, powinni prowadzić oficerowie (chorążowie, podoficerowie) wojsk inżynieryjnych. Zakres i sposób przerabiania określonych tematów i zagadnień powinien być dostosowany do wymagań stawianych szkolonym.
Temat 1. Ogólne wiadomości o systemach zapór inżynieryjnych i zasadach stosowania narzutowych pól minowych przez wojska NATO — przerabiać na kursach instruktorsko-metodycznych z kadrą dowódczą oraz dowódcami pododdziałów przygotowywanych do działań w składzie oddziałów torujących. Zajęcie to prowadzić metodą wykładu z wykorzystaniem schematów, plansz i foliogramów.
Temat 2. Systemy j środki zdalnego minowania wojsk NATO — przerabiać z wykorzystaniem plakatów i przezroczy obrazujących rodzaj sprzętu, zasięgi minowania oraz wielkości zakładanych za ich pomocą narzutowych pól minowych. Zagadnienia te szerzej i szczegółowiej przerabiać na kursach instruktorsko-metodycznych z kadrą dowódczą wszystkich rodzajów wojsk oraz na zajęciach programowych z pododdziałami rozpoznania. Natomiast na zajęciach z pododdziałami innych rodzajów wojsk ogólnie omówić wszystkie systemy i środki zdalnego minowania, a szczegółowo te, które mogą być użyte do minowania narzutowego rejonów wykonywania zadań bojowych przez te pododdziały, wynikających z ich przeznaczenia.
Temat 3. Budowa i zasady działania min kasetowych wojsk NATO — przerobić na odpowiednio urządzonych punktach nauczania z wykorzystaniem makiet min kasetowych oraz schematów przedstawiających ich działanie. Zagadnienia te należy szczegółowo przerobić z kadrą — kierownikami zajęć i instruktorami, szkolącymi pododdziały. Natomiast szkolonych żołnierzy należy zapoznać z ogólną budową min i zasadami ich unieszkodliwiania.
Temat 4. Charakterystyka narzutowych pól minowych wojsk NATO — przerobić poglądowo w terenie. Na istniejącym /placu ćwiczeń przygotować „pozorowane" narzutowe pola minowe poszczególnych rodzajów i typów, obok których umieścić schematy przedstawiające rozmieszczenie min. Zagadnienie to szerzej i szczegółowiej przerobić na kursach instruktorsko-metodycznych i zajęciach instruktażowo-pokazowych z kadrą dowódczą. Przerabiając to zagadnienie, należy podkreślić rozległość narzutowych pól minowych, szybkość ich zakładania, zróżnicowaną gęstość min oraz nierównomierne ich rozmieszczenie w polu minowym.
Temat 5. Rozpoznanie narzutowych pól minowych wojsk NATO — przerobić w terenie, na placu ćwiczeń w miejscach słabo i gęsto porośniętych roślinnością, zakładając tam odcinki narzutowych pól minowych z makiet min kasetowych poszczególnych typów. Zajęcie podzielić na dwie części. W pierwszej części omówić ogólne zasady prowadzenia rozpoznania, w tym zwłaszcza przez obserwację przestrzeni powietrznej oraz ze środków powietrznych — śmigłowców i samolotów. W drugiej części najpierw omówić, a następnie praktycznie przerobić ze szkolonymi rozpoznanie zaminowanego narzutowo terenu przez patrol rozpoznawczy.
Temat 6. Unieszkodliwianie pojedynczych min kasetowych ustawionych narzutowe — z kadrą dowódczą przerobić metodą instruktażowo-pokazową, a z pododdziałami — praktycznie. W szkoleniu tym stosować makiety min kasetowych państw obcych oraz ćwiczebne środki minerskie. W wyniku tych zajęć szkolona kadra powinna umieć zorganizować i przeprowadzić szkolenie w tym zakresie, a szkoleni żołnierze nabyć umiejętności niszczenia pojedynczych min kasetowych o działaniu kontaktowym i niekontaktowym.
Temat 7. Wykonywanie przejść w narzutowych polach minowych wojsk NATO — przerobić w terenie na odpowiednio przygotowanych odcinkach narzutowych pól minowych. W tym celu ustawić odcinki pól minowych państw obcych z makiet min kasetowych różnych typów. Place do zajęć celowo jest urządzić w różnych warunkach terenowych — w terenie słabo porośniętym oraz pokrytym wysoką roślinnością. W tych warunkach uczyć drużyny (załogi, obsługi) wykonywania przejść posiadanym sprzętem torującym oraz sposobem ręcznym i ręczno-wybuchowym, stosując ćwiczebne środki minerskie.
Każde zajęcie praktyczne z pododdziałami rozpoczynać pokazem z omówieniem zasad prawidłowego wykonywania czynności związanych z rozpoznawaniem i unieszkodliwianiem pojedynczych min kasetowych oraz wykonywaniem przejść. W czasie demonstrowania poszczególnych czynności należy szczegółowo omówić organizację prac, obowiązki osób funkcyjnych oraz zasady przestrzegania środków ostrożności i obowiązujących przepisów bezpieczeństwa.
Podczas praktycznego szkolenia żołnierzy dowódca drużyny (instruktor) powinien obserwować wykonywane przez nich czynności, na przykład rozpoznawanie zaminowanego terenu, unieszkodliwianie min itp., wykrywać błędy i stosować środki zmierzające do ich usunięcia. W szkoleniu indywidualnym należy stwarzać takie warunki, aby każdy żołnierz samodzielnie przerabiał wszystkie czynności.
Szkoląc drużynę, należy zwrócić uwagę na zgrywanie żołnierzy w wykonywaniu prac zespołowych oraz współdziałanie między zastępami. Dowódca drużyny (instruktor) ustala kolejność i tempo wykonywania poszczególnych czynności.
Temat 8. Działanie pododdziałów podczas pokonywania narzutowych pól minowych — planować i realizować podczas zajęć i ćwiczeń taktycznych i taktyczno-specjalnych z pododdziałami ogólno-wojskowymi i rodzajów wojsk w ścisłym powiązaniu z wykonywanymi zadaniami bojowymi, a zwłaszcza: w czasie wyprowadzania pododdziałów z zaminowanych rejonów ześrodkowania, podczas marszu, natarcia, forsowania i przeprawy wojsk przez przeszkody wodne oraz w obronie.
W czasie zajęć i ćwiczeń taktycznych należy doskonalić umiejętności nabyte przez poszczególnych żołnierzy oraz drużyny (załogi, obsługi) w zakresie rozpoznawania i wykonywania przejść w narzutowych polach minowych. Zadania te pododdziały rodzajów wojsk powinny wykonywać własnymi siłami i środkami. Pododdziały czołgów powinny stosować czołgi wyposażone w trały przeciwminowe, urządzenia spycharkowe oraz ćwiczebne zestawy WŁWD/C, a pododdziały innych rodzajów wojsk — kotwiczki minerskie i ładunki materiału wybuchowego. Zadania związane z rozpoznawaniem i torowaniem przejść w narzutowych polach minowych należy planować i realizować zarówno w bezpośredniej styczności, jak i bez styczności z nieprzyjacielem. Pododdziały innych rodzajów wojsk szkolić w pokonywaniu tych zapór w rejonach wykonywania przez nie zadań oraz w czasie marszu.
Ogólne zasady przestrzegania środków ostrożności i przepisów bhp
Podczas praktycznego szkolenia w unieszkodliwianiu pojedynczych min kasetowych oraz wykonywaniu przejść w narzutowych polach minowych sposobem ręczno-wybuchowym i wybuchowym należy stosować ćwiczebne materiały wybuchowe i środki zapalające. Bojowe materiały wybuchowe mogą być stosowane do pokazania efektów działania ładunków MW podczas niszczenia min kasetowych na zajęciach prowadzonych przez osoby mające odpowiednie przeszkolenie i uprawnienia.
Na wszystkich zajęciach związanych z pokonywaniem narzutowych pól minowych, zarówno z użyciem ćwiczebnych; jak i bojowych materiałów wybuchowych, należy bezwzględnie przestrzegać obowiązujących przepisów bezpieczeństwa. Przepisy, ustalające zasady i sposoby użycia środków minerskich, 34 określone w instrukcjach: „Prace minerskie i niszczenia" Inż. 356/72 oraz „Budowa i pokonywanie zapór inżynieryjnych" Inż. 367/73.
Przygotowanie zajęć i prowadzących zajęcia
Szkolenie w pokonywaniu narzutowych pól minowych należy przygotowywać i prowadzić systemem zintegrowanym. Zagadnienia szkoleniowe dotyczące pokonywania narzutowych pól minowych należy przerabiać na oddzielnych punktach nauczania.
Zajęcia z pododdziałami inżynieryjnymi organizuje dowódca danego pododdziału lub jego przełożony, a z pododdziałami innych rodzajów wojsk — szef saperów oddziału. Uzyskanie dobrych wyników szkoleniowych przez pododdziały w pokonywaniu narzutowych pól minowych w dużym stopniu zależy od przygotowania kadry instruktorskiej. W tym celu dla instruktorów oraz dowódców pododdziałów (kompanii, plutonów i drużyn) należy organizować zajęcia instruktorsko-metodyczne i instruktażowo-pokazowe. Tak jedna, jak i druga forma tego przygotowania powinna obejmować wszystkie zagadnienia szkoleniowe związane z pokonywaniem na...
polhawk