PANFIL - Zarządzanie w sporcie.pdf

(2328 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
862020284.018.png 862020284.019.png 862020284.020.png 862020284.021.png 862020284.001.png 862020284.002.png 862020284.003.png
862020284.004.png 862020284.005.png 862020284.006.png 862020284.007.png 862020284.008.png
Spis treści
1. Wstęp
4
2. Konspekty zajęć
5
3. Materiały do zajęć
18
3.1. Produkt instytucji sportowej
18
3.1.1. Tezy wykładu
18
3.1.2. Formularz seminaryjny – strukturalizacja produktu sportowego
34
3.2. Zarządzanie produktem klubu sportowego (współautor Paweł Barylski)
37
3.2.1. Tezy wykładu
37
3.2.2. Formularze seminaryjne – projekt zarządzania klubem sportowym
51
3.3. Zarządzanie kadrami i coaching (współautor Tomasz Seweryniak)
62
3.3.1. Tezy wykładu
61
3.3.2. Formularze seminaryjne – arkusze oceny stylów kierowania
96
3.4. Zarządzanie projektami w sporcie (współautor Jakub Kalinowski)
107
3.4.1. Tezy wykładu
107
3.4.2. Analiza przypadków – fundusze Unii Europejskiej
110
3.5. Determinanty umiędzynarodowiania kadr w instytucjach sportowych
(współautor Łukasz Panfil)
134
3.5.1. Tezy wykładu
134
3.5.2.
Analiza przypadków – struktury sportowe
w wybranych krajach europejskich
139
3
1. Wstęp
Zarządzaniem w poszczególnych dyscyplinach sportu obecnie zajmują się głównie osoby,
które nie posiadają odpowiednich kompetencji formalnych, często też merytorycznych,
umożliwiających efektywną realizację tego procesu. Wynika to z faktu, iż na rynku usług
edukacyjnych nie proponuje się programów kształcenia czy też dokształcania, które
uwzględniałyby wiedzę i umiejętności specyficzne dla tych dyscyplin sportu. Dlatego
opracowany program szkolenia menedżerów konkretnych dyscyplin sportu jest oryginalnym
produktem edukacyjnym uwzględniającym specyficzne moduły managementu w tych
dyscyplinach sportu, w tym głównie organizacji, zarządzania i coachingu. Program został
uzupełniony aspektami marketingowymi i prawnymi regulującymi działalność sportową.
Moduł dotyczący organizacji i zarządzania został opracowany na bazie współczesnych
poglądów, które stanowiły swoisty paradygmat programu. Na tej bazie opisany został
specyficzny produkt wytwarzany i dystrybuowany przez instytucję sportową, a obejmujący
sportowców, zespoły, które oni tworzą, widowisko sportowe i znak firmowy organizacji
sportowej – tj. klubu lub związku sportowego. Instytucje sportowe zostały przedstawione jako
organizacje sieciowe posiadające zdolność organizacyjnego uczenia się. Natomiast zarządzanie
poszczególnymi dyscyplinami sportu w przedstawionym programie rozumiane jest jako
efektywny
proces
elastycznego
pozyskiwania,
alokacji
i
odstępowania
zasobów
w organizacjach sportowych.
W module tym szczególne znaczenie mają procesy zarządzania kadrami i projektami.
Charakteryzując zarządzanie kadrami uwzględniono jego strategiczny charakter, podkreślając
szczególną rolę coachingu sportowego. Przedstawiony program obejmuje także propozycje
dotyczące wykorzystania zarządzania projektami do zwiększania efektywności działania
instytucji sportowych w różnych dyscyplinach sportu. Za nowoczesne należy uznać także
systemowe podejście do zarządzania w tych dyscyplinach sportu i osadzenie ich w kontekście
międzynarodowym, uwzględniającym stymulatory i regulatory globalizowania sportu.
W programie szeroko wykorzystano analizę konkretnych, indywidualnych przypadków,
przez co został on mocno osadzony w realiach wybranych dyscyplin sportu. Fakt ten podnosi
niewątpliwie walory aplikacyjne opracowanego programu.
4
2. Konspekty zajęć
Problem:
STRUKTURA PRODUKTU SPORTOWEGO
ROZWIJANE KOMPETENCJE:
Wiedza: poznanie podstawowych składowych produktu sportowego
Umiejętności: identyfikacji składowych produktu w klubie sportowym
Liczba godzin: 4
Zagadnienia szczegółowe:
1. Dyscyplina sportu jako wyznacznik produktu sportowego
2. System rozgrywek jako produkt (np. Orange Ekstraklasa)
3. Znak firmowy – element produktu sportowego
4. Widowisko sportowe składnikiem produktu sportowego
5. Zespół sportowy jako najważniejszy składnik produktu sportowego (poziom sportowy
i atrakcyjność medialna)
6. Profesjonalni gracze podstawową składową produktu sportowego (profil, efektywność
sportowa, atrakcyjność medialna)
7. Wytwarzanie produktu sportowego
8. Promocja produktu sportowego
9. Dystrybucja produktu sportowego
10. Rola clientingu w dystrybucji produktu sportowego
11. Miejsce sponsoringu jako narzędzia rozpowszechniania produktu sportowego
Literatura:
Obowiązkowa :
Panfil R., Zarządzanie produktem klubu sportowego. Akademia Umiejętności Management
& Coaching, Wrocław 2004.
Uzupełniająca :
Panfil R., Produkt profesjonalnego klubu sportowego. [W:] Zarządzanie i kierowanie w grach
zespołowych. WTN, Wrocław 2004
Perechuda K., Zarządzanie firmą sportową. Leopoldinum, Wrocław 1999
Metoda nauczania (studia przypadku, prezentacje, warsztaty): wykład, prezentacje
Forma nauczania (praca indywidualna, grupowa, rodzaj sprzętu audiowizualnego): praca grupowa, rzutnik
LCD
Forma zaliczenia (projekt, aktywność na zajęciach, kolokwium): aktywność na zajęciach
Data opracowania: 27.12.2006
5
862020284.009.png 862020284.010.png 862020284.011.png 862020284.012.png 862020284.013.png 862020284.014.png 862020284.015.png 862020284.016.png 862020284.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin