Dojrzałość 6-latka
Arkusz diagnozy
…………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko dziecka) data urodzenia (wiek; lat; miesięcy)
rodzice lub opiekunowie adres telefony kontaktowe; e-mail
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
· Zwinnie biega i skacze ………………………………………………….
· Stoi na jednej nodze (lekko się chwieje) ……………………………….
· Skacze na jednej nodze P L …………………………………………...
· Kopie piłkę z rozbiegu P L ……………………………………………
· Robi przysiad (3x) ………………………………………………………
SPRAWNOŚĆ RĄK
· Sprawnie myje ręce i buzię ……………………………………………..
· Sprawnie je łyżką ………………………………………………………..
· Chętnie buduje z klocków ……………………………………………….
· Wycina po liniach prostych P L………………………………………….
· Sznuruje buty, wiąże kokardki …………………………………………...
SPRAWNOŚĆ RYSOWANIA
· Prawidłowo trzyma ołówek/kredkę/mazak P L …………………………
· Chętnie koloruje ………………………………………………………….
· *Rysuje figury : + X ………………………………………….
· Rysuje szlaczki …………………………………
· Rysuje postać człowieka …………………………………………………
· Głowę z elementami twarzy
· Dwuwymiarowy tułów
· Dwuwymiarowe ręce, nogi
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE
· Chętnie układa puzzle …………………………………………………….
· Lubi oglądać obrazki w książkach ………………………………………..
· Układa klocki wg wzoru (np. „patyczaki”) ……………………………….
· Chętnie odwzorowuje litery i cyfry …….…………………………………
· *Patrząc na wzór , narysuje określone kształty ……………………………
SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE
· Chętnie słucha czytanych bajek ……………………………………………
· Dzieli zdania na 3-4 wyrazy, wyraz na sylaby ……………………………..
· Wysłuchuje głoski w nagłosie ………………………………………………
· Dość szybko uczy się wierszy i piosenek …………..……………………….
· Odtwarza proste rytmy ………………………………………………………
MOWA
· Zdaniami opowiada, co mu dolega, czym się cieszy …………………………..
· Opowiada wydarzenia, filmy, bajki itp. ………………………………………..
· Nazywa przedmioty, zwierzęta; opisuje ich cechy …………………………….
· Opisuje obrazek ………………………………………………………………...
· Wymienia elementy, czynności, buduje zdania ………………………...
· Określa stosunki przestrzenne (np. za, w, pod) …………………………
· Wymowa prawidłowa, zła (jakie głoski źle wymawia …………………)………
ORIENTACJA W OTOCZENIU
· Zna swój wiek, adres, imiona rodziców …………………………………………
· Zna pory roku, umie je opisać …………………………………………………...
· Zna dni tygodnia i ich następstwo ……………………………………………….
· Zna pojęcia: dziś, jutro, wczoraj …………………………………………………
· Rozumie pojęcia: przód, tył, prawo, lewo ……………………………………….
MYŚLENIE I PAMIĘĆ
· Zapamiętuje kształty figur, liter i cyfr ……………………………………………
· Potrafi wskazać kilka różnic między parami: lizak-chleb, samolot-samochód,
słoń-kot …………………………………………………………………………...
· Potrafi wskazać podobieństwa między nimi ……………………………………...
· Potrafi klasyfikować zbiór różnych klocków wg 2-3 kryteriów…………………..
· Układa prawidłowo historyjki obrazkowe…………………………………………
MYŚLENIE MATEMATYCZNE
· Prawidłowo przelicza 5,10 liczmanów ……………………………………………..
· Wykona polecenie: zbuduj wieżę z 5, 9 klocków…………………………………...
· Dodaje: do 5, do 10 ………………………………………………………………….
· Na liczmanach
· W pamięci
· Odejmuje w granicach: 5, 10 ………………………………………………………..
· Rozumie pojęcia: mniej, więcej, tyle samo ………………………………………….
KONTAKTY Z DZIEĆMI
· Jest lubiany przez dzieci, zapraszany do zabawy …………………………………….
· Bawi się zgodnie, bez zbytnich konfliktów …………………………………………..
· Pociesza płaczące lub smutne dziecko ………………………………………………..
· Pomaga innym dzieciom ………………………………………………………………
· Stosuje się do poleceń skierowanych do grupy ……………………………………….
EMOCJE I STOSUNKI DO DZIAŁANIA
· Pozostawione w placówce jest spokojne ………………………………………………
· Rzadko się obraża, złości, płacze ………………………………………………………
· Zwykle kończy zaczętą pracą pracę ……………………………………………………
· Próbuje pokonywać trudności …………………………………………………………..
· Zależy mu na dobrej ocenie swojej pracy ………………………………………………
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
· Stan zdrowia, wady ……………………………………………………………………..
· Zdolności, zainteresowania ……………………………………………………………..
· Cechy zachowania ………………………………………………………………………
· Lateralizacja:
· Pracuje ręką P L …………………………………………………………………...
· Kopie piłkę nogą P L ……………………………………………………………...
· Stoi/skacze na nodze P L …………………………………………………………..
· Zagląda okiem P L …………………………………………………………………
· Mocne strony dziecka …………………………………………………………………..
· Wymaga pomocy i ćwiczeń w zakresie ………………………………………………...
Ocena ogólna
…………………………………………………………………………………………………..
miejscowość przedszkole nr diagnozę wykonał (-a): imię i nazwisko podpis
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1) oceniamy każdą umiejętność w skali 3-stopniowej. Przy każdej funkcji wpisujemy uzyskaną sumę punktów i ocenę. Zazwyczaj wykonuje: Dobrze -2, Wystarczająco -1, Niewystarczająco -0,
2) Otocz kółkiem: P jeśli wykonuje prawą, a L jeśli wykonuje lewą stroną ciała.
3) podkreśl odpowiednie fragmenty tekstu oznaczonego kursywą,
4) w wierszu funkcji wpisujemy sumę otrzymanych punktów i odpowiadającą jej ocenę. 8-10 pkt. D, 4-7 pkt. –W, 0-3 pkt. –N,
5) ocena ogólna –suma otrzymanych punktów i ocena: 78-110 pkt –D (dobra), 51-77 pkt. –W (wystarczająca), 0-50 pkt. –N (niewystarczająca).
* rysuje wszystkie wzory –Dobrze -2, rysuje co najmniej 2 –Wystarczająco -1.…..lementami twarzy ... ... adres
Dziuba28