PROGRAM ADAPTACYJNY DLA DZIECI 3-LETNICH „Mamo! Tato!Będę Przedszkolakiem”Opracowany przez:Mgr Dorotę Joniak OPOLE 2009ADAPTACJA MAŁEGO PRZEDSZKOLAKAZetknięcie się z nowym środowiskiem, jakim jest przedszkole dla 3-latka i jego rodziców jest trudnym życiowym doświadczeniem. Jest to także trudne doświadczenie w pracy nauczyciela. Niewielka liczba dzieci znosi to zetknięcie z nowym otoczeniem w sposób bezbolesny – bez płaczu. Dzieje się tak, ponieważ dziecko w nowej sytuacji, w nowym środowisku czuje się zagrożone, bezradne, brak mu poczucia bezpieczeństwa. Uśmiechnięta, miła nauczycielka nie zastąpi rodziców.Okres adaptacyjny u każdego dziecka jest inny, bardziej lub mniej bolesny, dłuższy lub krótszy. Może zdarzyć się i tak, że po wspaniałych pierwszych dniach, nastąpi okres kryzysu. Nie martwmy się tym. Tylko długotrwały okres adaptacyjny może budzić niepokój. Wtedy należy szukać pomocy u psychologa.Zła adaptacja to nie tylko łzy i strach przed przekroczeniem progu sali przedszkolnej, może to być również odmawianie spożywania posiłków, moczenie się (także nocne), nieuczestniczenie w zabawach ruchowych, niebawienie się zabawkami dostępnymi na sali, czy też głośne uderzanie przedmiotami o stół, podłogę. Takie zachowanie jest wyrazem buntu, niezadowolenia z nowej sytuacji.Okres adaptacji jest trudnym, ale przemijającym okresem. Już po miesiącu pobytu dziecka w przedszkolu rodzice zauważają pewne korzystne zmiany – większą samodzielność swego dziecka, poznawanie wierszyków, piosenek oraz pozytywne wypowiadanie się o przedszkolu, kolegach/koleżankach jak i paniach. Zdając sobie sprawę jak ważny jest sam moment pierwszych kontaktów z nowym środowiskiem corocznie nasze przedszkole wychodzi z propozycją tzw. „Programu adaptacyjnego”. Ma on na celu przede wszystkim jak największe zminimalizowanie wrześniowych emocjonalnych rozterek zarówno dzieci i rodziców jak i również samych osób podejmujących się opieki nad małymi przedszkolakami.HARMONOGRAM PROGRAMU ADAPTACYJNEGOLP.FORMACEL DZIAŁANIATERMIN DZIAŁANIAOSOBY ODPOWIEDZIALNE1.Wstępna rozmowa rodzica z dyrektorem, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki za pomocąInformacji dostępnych na stronie internetowej przedszkolaZaprezentowanie placówkiCały marzecDyrektor, nauczycielki2.Pierwsze zebranie z rodzicami po przeprowadzonej rekrutacjiRozdanie ankiet informacyjnych o dziecku jak i o oczekiwaniach rodziców względem placówki.Omówienie najistotniejszych spraw dotyczących funkcjonowania dzieci w przedszkolu (plan dnia, posiłków, odpoczynku. Reguły panujące w przedszkolu).Zapoznanie rodziców z „Planem adaptacyjnym”.Uświadomienie rodzicom jak ważne jest współdziałanie w trudnym okresie adaptacyjnym.Przedstawienie personelu, który będzie miał ścisły kontakt z dziećmi.Wspólne ustalenie Dni Adaptacyjnych. 3 Czerwiec – po ogłoszeniu wyników rekrutacjiNauczycielka prowadząca – Dorota Joniak,Dyrektor,Osoby wspomagające.3.Próba wspólnej zabawy z dziećmi1.„Balonikowe zabawy”.2.„Poznajemy przedszkole.”3.„ Poznajemy plac zabaw.”4.„Niespodzianka dla Rodziców”4, 9, 18, 25. 06.2009Nauczycielka prowadząca – Dorota Joniak,Osoby wspomagające.4.Zaproszenie Rodziców na Festyn PrzedszkolnyZapoznanie Rodziców z tradycją prowadzenia festynów w przedszkolu.17.06.09Nauczycielka prowadząca – Dorota Joniak5.Badanie opinii Rodziców na temat dotychczasowych działań.Uzyskanie opinii Rodziców o celowości uczestniczenia ich dzieci w programie;25.06.2009Nauczycielka prowadząca – Dorota Joniak6Spotkanie z Rodzicami.uzyskanie od rodziców informacji zwrotnych dotyczących problemu adaptacji;podzielenie się z Rodzicami własnymi spostrzeżeniami i wnioskami;omówienie spraw bieżących dotyczących przedszkola i grupy.wrzesień;Nauczycielka prowadząca – Dorota Joniak,Osoby wspomagające.7.Uroczyste pasowanie na przedszkolaka uroczystość z udziałem Rodziców.uhonorowanie dzieci, wywołanie poczucia radości i dumy z faktu zostania przedszkolakiempaździernikNauczycielka prowadząca – Dorota Joniak,Osoby wspomagająceDRODZY RODZICE !!!! Pierwsze dni dzieci w przedszkolu to moment bardzo ważny w życiu Waszej Pociechy. Wszyscy (i Rodzice i osoby podejmujące się opieki) zdajemy sobie sprawę jak duży może to być problem we wrześniu. Aby zminimalizować te rozterki emocjonalne corocznie wychodzimy z propozycją „Dni adaptacyjnych”, które odbywają się najczęściej w czerwcu.Mają one na celu zapoznanie dzieci z nauczycielką prowadzącą oraz osobami, które obejmą opieką dzieci we wrześniu; salą zabaw, szatnią oraz ogrodem przedszkolnym na którym dzieci od września będą spędzać sporo czasu.To również czas wstępnego rozwiania wątpliwości Rodziców. Zdajemy sobie sprawę, że moment rozstania dziecka z Rodzicami to również moment bardzo ciężki dla Rodziców. Nie zawsze są do końca przekonani o tym, że dobrze robią oddając dziecko pod opiekę osób obcych i w związku z tym „targają” nimi sprzeczne uczucia. Rozumiemy to i dlatego również z myślą o Rodzicach organizowane są „Dni adaptacyjne” w przedszkolu.Żeby proces adaptacyjny przebiegał sprawnie, musi zaistnieć ścisła współpraca między Rodzicami a osobami, które opiekować się będą dziećmi w przedszkolu. Nasz wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska. Przedstawimy kilka cennych rad, które mają na celu zminimalizowane stresu adaptacyjnego:Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je, życz miłego dnia i wyjdź;Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić;Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać malutki prezencik, ale nie może być to forma przekupywania;Nie wymuszaj na dziecku, aby zaraz po powrocie do domu opowiadało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je tato, rozstania z tata są mniej bolesne;Prosimy!!! Nie płacz przy dziecku i nie okazuj zdenerwowania – to się udziela!!!PAMIĘTAJ!!!! Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!!!!POWODZENIA!!!!NADAJĘ SIĘ NA PRZEDSZKOLAKA GDY:Zostaję na trochę bez mamy;Potrafię się rozbierać i ubierać (jeszcze nie całkiem samodzielnie);Potrafię się sam załatwić (umiem zgłosić potrzebę fizyczną) i umyć ręce (czasami ktoś mi pomaga);Sam jem (chociaż nie robię tego szybko);Mówię zdaniami (choć to nie największy problem, bo w przedszkolu się nauczę).CO BĘDZIE POTRZEBNE MAŁEMU „PAJACYKOWI” W PRZEDSZKOLU:Luźne spodnie lub spódniczka na gumce, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór bardziej wygodny niż elegancki;Kapcie( w żadnym wypadku klapki !!!)– najlepiej na rzepy;Ubrania z rozciągliwymi lub rozpinanymi dekoltami;Bieliznę i ubrania na zmianę (gdyby zdarzyła się „wpadka”);Dla dziewczynki podpisany grzebień;Podpisana piżamka;„Jasieczek” w poszewce;Ukochana przytulanka, dzięki której łatwiej będzie przeżyć rozstanie z rodzicami oraz czas odpoczynku w przedszkolu;Od października kubeczek, szczoteczkę i pastę do mycia ząbków;Od października bawełniany wygodny strój do ćwiczeń gimnastycznych;Opakowanie chusteczek higienicznych – 100 sztuk.SCENARIUSZE DNI ADAPTACYJNYCH DLA DZIECI NOWO PRZYJĘTYCH I ICH RODZICÓWDZIEŃ 1 – 04.06.2009TEMATYKA: Balonikowe zabawy1. Powitanie dzieci i rodziców przy drzwiach – przedstawienie się przez nauczycielkę każdemu dziecku, krótka zabawa dowolna w sali.2. Zebranie dzieci wraz z rodzicami w kole na dywanie i powitanie : „Wszyscy są, witam Was - klaszczemy w dłonieZaczynamy już czas - uderzamy o kolanaJestem ja, jesteś ty - pokaz na siebie i sąsiadaRaz , dwa, trzy” - klaszczemy w dłonie3. Wybór wizytówek przez dzieci – znaczki, które od września będą oznaczeniami dzieci, opisanie wizytówek imieniem i nazwiskiem przez Rodziców i umieszczenie ich na koszulkach dzieci.4. Powitanie dzieci osobiście przez Króliczka – Dorotka.5. Przywitanie się z sąsiadem poprzez uścisk dłoni, podanie swojego imienia.6. Zabawa ruchowa „Baloniku nasz malutki”.7. Ozdabianie baloników dłońmi odbitymi w farbie – dzieci i rodzice.8. Mycie rąk w przedszkolnej łazience i szukanie swojego emblematu na wieszaczku z ręczniczkiem.9.Pożegnanie dzieci przez Króliczka – Dorotka i poproszenie o przyniesienie na następny dzień swojej ulubionej zabawki. Rozdanie każdemu balonika – zaproszenie na kolejny dzień wraz z obuwiem zamiennym.DZIEŃ 2 – 09.06.2009TEMATYKA: Poznajemy przedszkole1. Powitanie w drzwiach i krótka zabawa dowolna w sali.2. Zebranie dzieci wraz z rodzicami w kole i powitanie : „Wszyscy są, witam Was - klaszczemy w dłonieZaczynamy już czas - uderzamy o kolanaJestem ja, jesteś ty - pokaz na siebie i sąsiadaRaz , dwa, trzy” - klaszczemy w dłonie3. Szukanie swoich wizytówek – przypomnienie imion przez Króliczka – Dorotka. 4. Przedstawienie przez dzieci swoich zabawek.5. Dziś zapraszam Was i wasze zabawki na wycieczkę po przedszkoluszatnia (szukanie swojego znaczka)sale starszych grup;kuchniasala gimnastyczna6. Na sali gimnastycznej „Kolorowy tor przeszkód” – niespodzianki za dobrze wykonane zadanie.7. Wspólne zabawy na sali gimnastycznej z zachowaniem bezpieczeństwa.8. Pożegnanie i zaproszenie dzieci na kolejny dzień.DZIEŃ 3 – 18.06.2009TEMATYKA: Poznajemy ogród przedszkolny1. Powitanie w szatni – szukanie swojego znaczka w szatni i zmiana obuwia na kapcie – odłożenie ubrań i bucików na swoje miejsce.2. Krótka zabawa dowolna w sali.3. Zebranie dzieci wraz z rodzicami na dywanie w kole i powitanie : „Wszyscy są, witam Was - klaszczemy w dłonieZaczynamy już czas - uderzamy o kolanaJestem ja, jesteś ty - pokaz na siebie i sąsiadaRaz , dwa, trzy” - klaszczemy w dłonie4. Omówienie zajęć przygotowanych na spotkanie – zabawy w ogrodzie, rozmowy o bezpieczeństwie i zasadach panujących w przedszkolu.5. Wspólne wyjście do ogrodu przedszkolnego i zabawy w piasku i jego okolicach – wybudowanie „SUPER – ZAMKU” (Podział na Rodziców i dzieci z nauczycielką).6. Wspólna ocena budowli.7. Pożegnanie dzieci i zaproszenie na kolejny dzień.DZIEŃ 4 – 25.06.2009TEMATYKA: Poznajemy ogród przedszkolny1. Powitanie w szatni – szukanie swojego znaczka w szatni i zmiana obuwia na kapcie – odłożenie ubrań i bucików na swoje miejsce.2. Krótka zabawa dowolna w sali.3. Zebranie dzieci wraz z rodzicami na dywanie w kole i powitanie : „Wszyscy są, witam Was - klaszczemy w dłonieZaczynamy już czas - uderzamy o kolanaJestem ja, jesteś ty - pokaz na siebie i sąsiadaRaz , dwa, trzy” - klaszczemy w dłonie4. Próby wspólnej zabawy kołowej z dziećmi – Rodzice jako obserwatorzy.5. Próba chwilowego zostawienia dzieci bez opieki rodziców – przejście rodziców do sali obok i wypełnienie ankiety dotyczącej zajęć adaptacyjnych.6. Wręczenie rodzicom przygotowanych przez dzieci niespodzianek i wspólne wyjście do szatni, przebranie obuwia i wyjście do ogrodu przedszkolnego.7. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa i zasad panujących w przedszkolu podczas zabaw w ogrodzie – wspólne zabawy.8. Pożegnanie dzieci i zaproszenie na wrzesień.
Dziuba28