full-version-biznesplan-w-praktyce_biplan.pdf

(6284 KB) Pobierz
666037580 UNPDF
Tytu³: Biznesplan w praktyce
Autor: Michael Miller
T³umaczenie: Micha³ Nolywajka, £ukasz Korczyñski, Katarzyna Szkodny
Tytu³ orygina³ u: Business Plans
ISBN: 83-7197-739-5
Liczba stron: 346
Ksi¹¿ka zawiera podstawowe wskazówki potrzebne do przygotowania biznesplanu.
Uczy w jaki sposób okrelaæ odbiorcê planu, definiowaæ rynek i jego podstawowe
kompetencje, przygotowaæ strategiê i oceniæ ewentualne formy finansowania.
Krok po kroku wprowadza w tajniki pisania poszczególnych czêci typowego
biznesplanu. Pokazuje w jaki sposób stworzyæ przekonuj¹cy tekst, zawieraj¹cy
wszystkie niezbêdne elementy biznesplanu. Na koñcu ka¿dego rozdzia³u czytelnik
znajdzie specjalne „zadania domowe”, pomocne w pisaniu biznesplanu.
Michael Miller jest bardzo twórczym autorem, cenionym za swoj¹ wiedzê praktyczn¹,
techniczn¹ dok³adnoæ i nieod³¹czn¹ dba³oæ o czytelnika oraz klienta. Od 1989 roku
Miller opublikowa³ ju¿ ponad trzydzieci szeæ tytu³ów. Znany jest ze swego
nieformalnego, ³atwego w odbiorze stylu oraz umiejêtnoci udzielania bardzo
praktycznych rad. Posiada te¿ umiejêtnoæ t³umaczenia z³o¿onych zagadnieñ w sposób
zrozumia³y dla przeciêtnego czytelnika. Michael Miller jest prezesem The Molehill Group,
firmy consultingowej, której siedziba mieci siê w Carmel, w stanie Indiana. Jako
konsultant, Miller specjalizuje siê w udzielaniu rad dotycz¹cych tworzenia biznesplanów
firm internetowych i przedsiêbiorstw zwi¹zanych z technologi¹.
666037580.002.png 666037580.003.png 666037580.004.png 666037580.005.png 666037580.001.png
Spis treci
Wstp
15
Cz I Plan badania
19
R OZDZIAŁ 1. Przeanalizuj cele 21
Biznesplan: fakty i mity......................................................................................................21
Okrelenie strategicznego kierunku.............................................................................22
Komunikowanie si z potencjalnymi inwestorami ......................................................22
Kto jest prawdziwym adresatem twojego biznesplanu ......................................................23
Biznesplan i klienci......................................................................................................23
Biznesplan i pracownicy ..............................................................................................24
Biznesplan i inwestorzy ...............................................................................................24
Dlaczego twoja firma potrzebuje biznesplanu ...................................................................25
Z czego składa si dobry biznesplan ..................................................................................26
Kto pisze twój biznesplan?.................................................................................................27
Jak przej, od pomysłu do rzeczywistoci.........................................................................28
Jak zdefiniowa, sukces.......................................................................................................29
Zadanie domowe ................................................................................................................29
R OZDZIAŁ 2. Przeanalizuj swojego odbiorc
31
Kto jest odbiorc/ twojego biznesplanu...............................................................................31
Pisanie dla odbiorcy ...........................................................................................................33
Nie jeste swoim własnym odbiorc/............................................................................33
Twoi pracownicy nie s/ odbiorcami ............................................................................34
Twoi klienci nie s/ odbiorcami....................................................................................35
Twoi odbiorcy to twoi inwestorzy ...............................................................................36
Jak zrozumie, konkretnego odbiorc.................................................................................37
Bankierzy i urzdnicy odpowiedzialni za udzielanie po3yczek...................................37
Drobni inwestorzy........................................................................................................38
Inwestorzy strategiczni.................................................................................................39
Fundusze wysokiego ryzyka ........................................................................................40
Czego dokonali ju3 inni......................................................................................................41
Wybór planu.................................................................................................................41
Jak zdoby, plan............................................................................................................42
Co dalej z planem.........................................................................................................42
Zadanie domowe ................................................................................................................43
6
I Biznesplan w praktyce
R OZDZIAŁ 3. Przeanalizuj rynek
45
Dlaczego analiza rynku jest istotna....................................................................................45
Wszystko zale3y od rynku ...........................................................................................45
Jak by, w kontakcie .....................................................................................................46
Definiowanie rynku............................................................................................................47
Rynek twojej konkurencji to tak3e twój rynek ............................................................48
Ogólnie czy szczegółowo.............................................................................................48
Twój rynek — jak widz/ go inni..................................................................................48
Rynek w liczbach ...............................................................................................................49
Zbieranie danych..........................................................................................................49
Tworzenie własnej bazy danych ..................................................................................50
Szczegółowy opis rynku.....................................................................................................51
Przewidywanie przyszłoci ................................................................................................52
Co na to specjalici.......................................................................................................53
Extrapolacja obecnych trendów...................................................................................54
Przewidywanie przyszłego rozwoju.............................................................................54
Jak to wszystko razem poskłada,.................................................................................55
Kluczowe informacje o rynku ............................................................................................55
Zadanie domowe ................................................................................................................56
R OZDZIAŁ 4. Przeanalizuj swoje zalety
57
Co robisz dobrze.................................................................................................................57
Ró3ne rodzaje zalet.............................................................................................................58
Zalety produktu............................................................................................................58
Zalety marki .................................................................................................................59
Zalety marketingowe i reklamowe...............................................................................59
Zalety sprzeda3y i dystrybucji .....................................................................................60
Zalety operacyjne.........................................................................................................60
Inne zalety....................................................................................................................60
Okrelanie zalet ..................................................................................................................61
Jak wykorzystywa, zalety..................................................................................................61
Jak informowa, o własnych zaletach .................................................................................62
Słabe strony — jak je znale?, ............................................................................................63
Ró3ne rodzaje wad.......................................................................................................63
Okrelanie wad.............................................................................................................65
Naprawianie tego, co nie działa, czyli jak zminimalizowa, negatywne wpływy........65
B/d? wiadom własnych wad ......................................................................................66
Kompletowanie listy zalet i wad ........................................................................................66
Zadanie domowe ................................................................................................................68
R OZDZIAŁ 5. Przeanalizuj strategi
69
Czym jest twoja firma i do czego zmierza .........................................................................69
Wizja...................................................................................................................................70
Misja...................................................................................................................................71
Cele.....................................................................................................................................71
Spis tre%ci
I
7
Strategia..............................................................................................................................72
Taktyka...............................................................................................................................73
Do czego zmierza twoja firma............................................................................................73
Firma w przyszłoci — jak to wszystko osi/gn/,?............................................................75
Strategia wzrostu ................................................................................................................75
Strategia produktu ..............................................................................................................76
Strategia cenowa.................................................................................................................76
Strategia marketingowa......................................................................................................77
Strategia sprzeda3y.............................................................................................................77
Strategia dystrybucji...........................................................................................................78
Strategia operacji wewntrznych........................................................................................78
Strategia zarz/dzania..........................................................................................................78
Strategia pozyskiwania rodków finansowych...................................................................79
Elementy dobrej strategii biznesowej.................................................................................79
Zadanie domowe ................................................................................................................80
R OZDZIAŁ 6. Przeanalizuj ró'ne opcje
81
Potrzebne pieni/dze — ile i dlaczego ................................................................................81
Po co ci te pieni/dze?...................................................................................................81
Ile pienidzy potrzebujesz?..........................................................................................83
Co teraz?.......................................................................................................................84
Finansowanie bez odsprzedawania udziałów.....................................................................85
Banki i po3yczkodawcy: po3yczanie potrzebnych pienidzy......................................85
Samofinansowanie: działanie na własn/ rk..............................................................87
Finansowanie z udziałem sprzeda3y udziałów...................................................................88
Drobni inwestorzy: krewni i przyjaciele......................................................................89
Inwestorzy strategiczni: wielka kasa dla wielkich firm...............................................91
Fundusze wysokiego ryzyka: liczy si wzrost .............................................................93
Jaka opcja jest najodpowiedniejsza dla twojej firmy? .......................................................96
Porównywanie opcji.....................................................................................................96
Najlepsze opcje dla małych firm..................................................................................97
Najodpowiedniejsze opcje dla nowych i ambitnych firm ..............................................97
Najlepsze opcje dla rozwijaj/cych si i ju3 istniej/cych firm ........................................98
Najlepsze opcje dla firm w tarapatach finansowych....................................................99
Zadanie domowe ................................................................................................................99
Cz II Wykreuj plan
101
R OZDZIAŁ 7. Stwórz zarys planu
103
Opowiadanie o firmie.......................................................................................................103
Elementy typowego biznesplanu......................................................................................104
Podstawowy zarys......................................................................................................105
Dostosowanie historii do planu..................................................................................106
A co z objtoci/? ......................................................................................................106
Zmiany .......................................................................................................................107
8
I Biznesplan w praktyce
Jak dopasowa, plan do firmy ...........................................................................................109
Dopasowywanie organizacji firmy do zarysu planu ..................................................109
Dopracowywanie zarysu............................................................................................109
Dodawanie pozostałych elementów...........................................................................110
Zadanie domowe ..............................................................................................................111
R OZDZIAŁ 8. Zorganizuj swoje %rodki
113
Przygotowania..................................................................................................................113
Podział całego zadania na mniejsze fragmenty..........................................................114
Wyznaczenie koordynatora projektu..........................................................................114
Zanim zaczniesz, zdecyduj, czego ci potrzeba...........................................................115
Stworzenie harmonogramu pracy ..............................................................................115
Jakiej pomocy potrzebujesz?............................................................................................116
Kto, kto zna twoj/ firm...........................................................................................117
Kto, kto zajmowałby si poszczególnymi czciami i elementami..........................117
Kto, kto potrafi jednoczenie pisa, i zna si na sprzedawaniu.................................117
Kto, kto zna si na profesjonalnej szacie graficznej.................................................118
Kto si nadaje do takiej pracy?.........................................................................................119
Ty ...............................................................................................................................119
Pracownicy.................................................................................................................119
Ludzie z zewn/trz ......................................................................................................120
Kto co robi?......................................................................................................................120
Zadanie domowe ..............................................................................................................120
R OZDZIAŁ 9. Uporz,dkuj liczby
123
Krótki kurs finansowy......................................................................................................123
Dochody, koszta i zyski .............................................................................................123
Drodki trwałe i zobowi/zania finansowe....................................................................124
Ró3nica midzy zyskami a gotówk/..........................................................................125
Podstawowe zestawienia finansowe.................................................................................126
Zestawienie przychodów............................................................................................127
Bilans finansowy........................................................................................................130
Prognoza przepływu gotówki.....................................................................................131
Inne zestawienia finansowe........................................................................................132
Zało3enia....................................................................................................................133
Mar3e i stosunki ...............................................................................................................134
Mar3a brutto...............................................................................................................134
Mar3a EBITDA..........................................................................................................134
Mar3a netto.................................................................................................................135
Zwrot inwestycji.........................................................................................................135
Współczynnik bie3/cy ...............................................................................................136
Współczynnik szybkich rodków trwałych................................................................136
Stosunek długu do kapitału własnego........................................................................136
Zadanie domowe ..............................................................................................................137
Zgłoś jeśli naruszono regulamin