Nietypowy łuk stalowy obciażony wiatrem.pdf

(1154 KB) Pobierz
mn
Progress in Steel, Composite and Aluminium Structures – Gi zejowski,
Kozłowski, Sl eczka & Ziółko (eds)
© 2006 Taylor & Francis Group, London, ISBN 0-415-40120-8
Nietypowy łuk stalowy, obciazony wiatrem
T. Michałowski
Politechnika Krakowska, Kraków, Polska
STRESZCZENIE: Przedmiotem referatu jest stalowy łuk nosny projektowanej kładki dla pieszych nad
Drogow a Tras a Srednicow a w Katowicach. Zelbetowe prz esło kładki jest podwieszone ci egnami do łuku
nosnego. Przekrój poprzeczny łuku ma kształt eliptyczny. Płaszczyzna łuku jest odchylona od pionu o około
20 . Wst epne oszacowanie własnosci dynamicznych łuku sugerowało, ze jest on konstrukcj a podatn a. Ustalenie
wartosci obci azenia wiatrem przeprowadzono zgodnie z wytycznymi normy PN-77 / B-02011. Poniewaz zapro-
ponowane przez architektów rozwi azanie konstrukcji kładki było nowatorskie, obliczenia weryfikowano przy
uzyciu zaawansowanego modelu obliczeniowego. Obliczenia aerodynamiczne przeprowadzone zostały zgodnie
z teori a przepływu quasi-ustalonego. Obejmowały one ustalenie wartosci współczynników aerodynamicznych
łuku i prz esła, modelowanie pola pr edkosci wiatru oraz obliczenia statyczne i dynamiczne konstrukcji. Model
obliczeniowy został dodatkowo zweryfikowany przez pomiary w tunelu aerodynamicznym.
Słowa kluczowe : Kładki dla pieszych, konstrukcje stalowe, aerodynamika, zaawansowane techniki oblicze n.
1 OPIS KŁADKI
Kładka dla pieszych, według załoze n planu Trasy
Srednicowej, zlokalizowana miała byc w centrum
Katowic, o kilkaset metrów od Ronda Powsta nców
Sl askich. Miała ona stanowic ciekawy i charak-
terystyczny element architektoniczny. Z tego tez
wzgl edu nadano jej kształt (por. rys. 1), nawi azuj acy
do Gateshead Millenium Bridge w Wielkiej Bry-
tanii. Jest to rozwi azanie nowatorskie, zarówno pod
wzgl edem architektonicznym, jak i konstrukcyjnym.
Zelbetonowe prz esło kładki, b ed ace łukiem kołowym
o róznym promieniu krzywizny w dwu płaszczyz-
nach (125,00 m w poziomej, 800,00 m w pionowej)
podwieszone jest za pomoc a stalowych ci egien do
stalowego łuku parabolicznego. Strzałka teoretyczna
łuku wynosi 42,72 m, zas teoretyczna rozpi etosc –
96,63 m. Odległosc mi edzy kluczem łuku a poziomem
podpór (strzałka rzeczywista) wynosi 35 m. Przekrój
poprzeczny łuku ma kształt elipsy o wymiarach
2,20 na 3,20 m. Płaszczyzna łuku odchylona jest
od pionu o 20,56 . Łuk zaprojektowano z blachy o
grubosci 36 mm, uzebrowanej zebrami podłuznymi
i poprzecznymi (por. rys. 2).
Przewidywany sposób budowy kładki narzuca
koniecznosc prowadzenia oblicze n w dwu etapach. W
pierwszym z nich obliczenia b ed a dotyczyc jedynie
łuku stalowego, obci azonego ci ezarem własnym
i oddziaływaniami srodowiska (wiatr, oblodzenie), w
drugim pełnej konstrukcji kładki, a wi ec zarówno
łuku, jak prz esła i lin nosnych.
Rysunek 1. Wizualizacja kładki.
Rysunek 2. Przekrój poprzeczny łuku.
905
118228353.002.png
Do najwazniejszych obci aze n konstrukcji, obok
jej ci ezaru własnego i obci azenia eksploatacyjnego,
nalezec b edzie obci azenie wiatrem. Analiza aerody-
namiczna konstrukcji została przeprowadzona według
specjalistycznej procedury badawczo-obliczeniowej.
Pozwala ona na wyznaczenie odpowiedzi konstrukcji
i wykrycie ewentualnych zjawisk aero-dynamicznych
(galopowanie, flatter, dywergencja).
2 NORMOWE OBCI A ZENIE WIATREM
Zgodnie z wytycznymi Polskiej Normy PN-77/B-
02011, zagadnienie obci azenia wiatrem traktowane
jest w sposób deterministyczny. Dla ustalenia wartosci
obci azenia konieczne jest wyznaczenie współczyn-
nika działania porywów wiatru β . Zalezy on od
własciwosci aerodynamicznych budowli. Kryterium
podziału - w zaleznosci od okresu podstawowych
drga n własnych i tłumienia - jest umowne i orien-
tacyjne. Wartosc współczynnika w duzym stopniu
zalezy takze od dokładnosci okreslenia parametrów
tłumienia. Pami etac tez nalezy, ze podane w
normie wzory na wartosc β zostały opracowane
dla konstrukcji modelowanej jako sztywny pr et
wspornikowy, zamocowany spr ezyscie. Norma nie
podaje tez zadnych wytycznych odnosnie anali-
zy niestatecznosci aerodynamicznych. Wszystko to
sprawia, ze w bardziej skomplikowanych przypadkach
Polsk a Norm e nalezy traktowac jedynie jako ogóln a
wytyczn a post epowania.
Wst epna analiza konstrukcji pokazuje, ze pod
wzgl edem niestatecznosci aerodynamicznych bardziej
niebezpieczna jest pierwsza faza wznoszenia kon-
strukcji, gdy mamy sam łuk stalowy (lub łuk niepoł a-
czony jeszcze z pomostem, a wi ec de facto osobn a
konstrukcj e). Parametry tłumienia dla betonu s a o
wiele wi eksze niz dla stali. Konstrukcja ma wi eksz a
mas e (co wydłuza okres drga n), ale tez jej sztywnosc
po spr ezeniu lin nosnych tez jest wi eksza. Wszystko to
powoduje, ze sam łuk stalowy jest bardziej narazony
na dynamiczne działanie wiatru niz kładka traktowana
jako całosc. Z uwagi na niskie tłumienie, wyst epuj ace
w konstrukcjach stalowych, zakwalifikowano łuk jako
podatny aerodynamicznie.
Rysunek 3. Relacje mi edzy wielkosciami geometrycznymi
i pr edkosciami wiatru w rozwazanym modelu.
jednostk e długosci elementu. Składowe obci azenia
wyrazane s a w nast epuj acy sposób:
gdzie: u, u’, v’, α , α ’, ξ , η , ε - pr edkosci, przemiesz-
czenia i k aty według rys. 3; x G , y G - współrz edne
srodka ci ezkosci G krzywej brzegowej; C x , C y , C m ,
C xy , C yx , C mm - współczynniki aerodynamiczne; A
wartosc srednia (statyczna, usrednienie czasowe); A
pochodna po czasie; A ’ – fluktuacje.
Konstrukcja traktowana jest jako układ złozony
z elementów sko nczonych. Jej własciwosci spr ezy-
ste, tłumi ace i bezwładnosciowe jako całosci scha-
rakteryzowane s a jak dla układu liniowego przez
macierze: sztywnosci (stycznej) [K] , tłumienia ma-
sowo-sztywnosciowego [C] i bezwładnosci (mas)
[M] . Wycinek konstrukcji poddany działaniu wia-
tru pokazany jest schematycznie na rys. 4. W ezły
3 METODOLOGIA OBLICZE N
Do opisu działania wiatru, uwzgl edniaj acego turbu-
lencj e aerodynamiczn a i sprz ezenia zwrotne budowla-
wiatr, najcz esciej uzywa si e modeli tzw. teorii
quasi-ustalonej. Teoria ta, oraz opracowane na jej
podstawie modele obci azenia wiatrem przedstawione
zostały w (Flaga 1994), (Flaga & Michałowski, 2003).
Modele te, w przypadku konstrukcji pr etowych,
pozwalaj a na wyrazenie oporu aerodynamicznego
w x , obci azenia poprzecznego w y i skr etnego w m na
906
118228353.003.png
Rysunek 4. Wycinek konstrukcji, poddany działaniu
wiatru.
wymuszenie, tj. prawe strony tych równa n. Wyzna-
czone w ten sposób funkcje czasu Ψ j ( t ) pozwol a na
ustalenie zachowania si e konstrukcji w czasie i wyz-
naczenia sił bezwładnosci, wywołanych drganiami.
Powyzszy model nie pozwala na uwzgl ednienie
obci azenia wirami.
Wartosci współczynników aerodynamicznych wyz-
naczone zostały w trakcie bada n w Tunelu Aerodynam-
icznym Politechniki Krakowskiej.
Dla rozwi azania powyzszych równa n konieczne
jest dokonanie symulacji pola wiatru. Stochastyczne
pole wiatru symulowane było przy pomocy programu
numerycznego. Program pozwala na wygenerowanie
pola wiatru o zadanych parametrach w kilku punk-
tach przestrzeni. Sposób modelowania przedstawiony
został w (Flaga i in., 2001), (Podgórski i in., 2001).
W celu rozwi azania problemu aerodynamiki łuku
stalowego dokonano pomocniczych oblicze n w pro-
gramie inzynierskim Algor. Rozwi azany został prob-
lem statyki łuku, obci azonego ci ezarem własnym
i wiatrem przy przyj eciu współczynnika porywów
wiatru równego 1. Nast epnie wyznaczono małe drga-
nia wokół nowego połozenia równowagi (uwzgl ednia-
j acego odkształcenie konstrukcji). Postaci tych drga n
były funkcjami kształtu, przyj etymi w równaniu (13).
Przedstawiona powyzej procedura była wszech-
stronnie sprawdzona przy obliczeniach aerodyna-
micznych kilku mostów i kładek wisz acych i pod-
wieszonych (Flaga & Podgórski, 2001), (Flaga i in.,
2002), (Flaga & Michałowski, 2002), (Michałowski
2002), (Flaga & Michałowski, 2003).
Jako alternatyw e obliczono wartosc obci azenia
wiatrem scisle według Polskiej Normy. Loga-
rytmiczny dekrement tłumienia drga n przyj eto
w wartosci 0,02. Pierwsza cz estotliwosc drga n
własnych wynosi 0,91 Hz. Wymiary charaktery-
zuj ace łuk przyj eto jako L = 3,2 m (wi ekszy wymiar
rury, tworz acej łuk), H = 35,0 m (róznica mi edzy
poziomem podpór a kluczem łuku). Dla danych tych
wartosc β = 3,56.
k = 1,2 , . . . , p , dziel a prz esło mostu na superelementy.
Obci azenia wiatrem w i (z , t) segmentu prz esła mostu
o długosci z k zostały skupione w w ezle k i nazwane
uogólnionymi obci azeniami wiatrem.
W analizie dynamicznej działania wiatru na kon-
strukcj e przyjmuje si e jako stan wyjsciowy połozenie
równowagi statycznej obiektu pod obci azeniem
ci ezarem własnym i statycznym działaniem wia-
tru. Pod wpływem składowej fluktuacyjnej tego
obci azenia budowla drga wokół statycznego połozenia
równowagi. Jesli amplitudy drga n s a małe, mozna
przyj ac liniowe równanie drga n tłumionych kon-
strukcji o sko nczonej liczbie stopni swobody zgodnie
ze wzorem (9).
Kazda konstrukcja jest układem dynamicznym
o bardzo wielu stopniach swobody. Mozna dla
niego zbudowac układ zast epczy o kilku stopniach
swobody, korzystaj ac np. z metody ortogonaliza-
cyjnej Bubnowa-Galerkina. Funkcjami kształtu { Φ } i
s a zazwyczaj postaci drga n własnych. Ograniczaj ac
rozwazania do udziału w odpowiedzi dynamicznej
układu tylko kilku najnizszych postaci drga n włas-
nych, nie popełnimy na ogół wi ekszego bł edu. Rów-
nania ruchu układu zast epczego zapisac mozna jak
nast epuje:
4 OBLICZENIA STATYCZNE I DYNAMICZNE
W obliczeniach aerodynamicznych przyj eto roz-
wini ecie równania (13) złozone z trzech funkcji
kształtu, odpowiadaj acych trzem podstawowym
cz estotliwosciom drga n własnych. W tablicy 1 zesta-
wiono cz estotliwosci drga n własnych. Na rys. 5
przedstawiono konstrukcj e w konfiguracji nieodksz-
tałconej, na rys. 6, 7 i 8 trzy pierwsze postaci drga n
własnych.
W obliczeniach statycznych przyj eto dwie wersje
obci azenia konstrukcji:
(a) zgodnie z Polsk a Norm a; współczynnik β = 3, 56
(składowe obci azenia wiatrem: dwie, równoległe
do osi bezwładnosci przekroju, o wartosci stałej
niezaleznej od czasu)
W wyniku zastosowania wzorów (1) ÷ (14) otrzy-
muje si e na ogół sprz ezony, nieliniowy układ
stochastycznych równa n rózniczkowych zwyczaj-
nych o zmiennych współczynnikach. Rozwi azanie
takiego układu równa n mozna otrzymac tylko
w drodze ich numerycznego całkowania, symuluj ac
907
118228353.004.png
Rysunek 8. Trzecia postac drga n własnych.
Tablica 1. Cz estotliwosci drga n własnych łuku.
L.p.
Cz estotliwosc [Hz]
Postac drga n
Rysunek 5. Konstrukcja w konfiguracji nieodkształconej.
1
0,91
gi etna, wyjscie z płaszczyzny
2
1,87
gi etna, w płaszczyznie
3
2,74
gi etna, wyjscie z płaszczyzny
Tabela 2. Wypadkowe obci azenia.
Wypadkowa
Metoda obliczenia
[kN/m]
Polska Norma (podejscie statyczne)
6.41
Procedura (podejscie dynamiczne)
obci azenie wiatrem
1,80
siły bezwładnosci
1,01
Rysunek 6. Pierwsza postac drga n własnych.
5 WYNIKI OBLICZE N
Rysunek 7. Druga postac drga n własnych.
Obci azenie wiatrem, obliczane według wskaza n
Polskiej Normy ma charakter statyczny, zas obli-
czone według przedstawionej powyzej procedury -
charakter dynamiczny. W zwi azku z tym trudno
jest bezposrednio porównac wartosci obci aze n. W
tabeli 2 zestawiono wartosci wypadkowej obci azenia
w podejsciu statycznym i maksymalne wartosci wy-
padkowych w podejsciu dynamicznym.
Tabela 3 pokazuje wartosci statycznych przemiesz-
cze n klucza łuku (pod wpływem ci ezaru własnego)
i amplitudy drga n, wywołanych zmiennym w czasie
obci azeniem wiatrem.
Obliczenie pr edkosci krytycznej wzbudzenia wiro-
wego przeprowadzono zgodnie z Polsk a Norm a. Dla
zadanego kształty przekroju konstrukcji i jej pod-
stawowej cz estotliwosci drga n własnych, pr edkosc
krytyczna wzbudzenia wirowego wynosi 14,56 m/s.
Zwazywszy jednak na fakt, ze zjawisko odrywania
si e wirów zwi azane jest ze składow a pr edkosci wia-
tru prostopadł a do osi łuku, oraz na kształt łuku i jego
usytuowanie w przestrzeni, rzeczywista pr edkosc wia-
tru, przy której mog a wyst apic drgania spowodowane
wirami, wynosi przeszło 26 m/s.
(b) zgodnie z przedstawion a procedur a obliczeniow a
(pomocniczo obliczono konstrukcj e obci azon a
ci ezarem własnym i wiatrem dla β = 1, 00; na tej
podstawie wyznaczono ruch konstrukcji w cza-
sie i siły bezwładnosci; składowe obci azenia wia-
trem i siłami bezwładnosci, wszystkie zmienne
w czasie).
Dodatkowo zaj eto si e analiz a wzbudzenia wirami,
zgodnie z Polska Norm a.
908
118228353.005.png
Tabela 3. Przemieszczenia i amplitudy.
Flaga A., Podgórski J., Błazik-Borowa E., B ec J., 2001, Symu-
lacja przepływu wiatru dla mostu im H. Sucharskiego
w Gda nsku, Materiały konferencyjne VIII Polskiej Kon-
ferencji Naukowo-Technicznej, Fizyka budowli w teorii
i praktyce, Politechnika Łódzka; 23 ÷ 30
Flaga A., Podgórski J., Michałowski T., Błazik-Borowa E.,
Bec J., 2001, Aerodynamika mostu im. H. Sucharskiego
w Gda nsku, Materiały III Ogólnopolskiego sympozjum
Wpływy srodowiskowe na budowle i ludzi; obci azenie,
oddziaływanie, interakcje, dyskomfort, Politechnika
Lubelska; 13 ÷ 20
Flaga A., Michałowski T., Bosak G., 2002, Comparison of
horizontal and torsional stiffemness of light footbridge
under wind action, Proc. of the 1st International Confer-
ence on Design and Dynamic Behaviour of Footbridges,
Footbridges 2002, OUTA Paris
Flaga A., Michałowski T., Bosak G., 2002, Study of aero-
dynamical behawiour of suspension footbridges against
wind load, Proc. of 3rd East European Conference on Wind
Engineering, Kiev; 76 ÷ 80
Flaga A., Michałowski T., 2003, Aerodynamika lekkich
kładek dla pieszych, Cykl seminariów Projektowanie,
budowa i estetyka kładek dla pieszych, Politechnika
Krakowska; 215 ÷ 238
Flaga A., Michałowski T., 2003, Study of aerodynamical
behaviour and serviceability limit state of suspension
footbridges under wind action, Proc. of the 11th Inter-
national Conference on Wind Science and Engineering,
Research Center at Texas Tech University Lubbock; vol.
II, 1587 ÷ 1594
Michałowski T., 2002, Analiza aerodynamiczna sztywnosci
przestrzennej lekkich stalowych kładek dla pieszych,
Rozprawa doktorska, Politechnika Krakowska, Kraków
Podgórski J., Błazik-Borowa E., B ec J., 2001, Metody
generowania procesów losowych, opisuj acych wiatr,
Materiały III Ogólnopolskiego sympozjum Wpływy
srodowiskowe na budowle i ludzi; obci azenie, oddzi-
aływanie, interakcje, dyskomfort, Politechnika Lubelska;
183 ÷ 190
PN-77 / B-02011, Obci azenia w obliczeniach statycznych,
obci azenie wiatrem
Wartosc [m]
Przypadek
x
y
z
Przemieszczenie
0,000
0,131
0,050
Srednia amplituda
0,000
0,040
0,020
drga n
Przemieszczenie +
0,000
0,191
0,076
maksymalna amplituda
drga n
6 WNIOSKI
Obci azenie wiatrem, wyliczone na podstawie Pol-
skiej Normy (podejscie statyczne) jest kilkakrotnie
wi eksze, niz obci azenia, wynikaj ace z zastosowania
podejscia dynamicznego.
Stosowanie Polskiej Normy daje wartosci obci azenia
po stronie bezpiecznej, aczkolwiek prowadzi do
przewymiarowania konstrukcji
Przemieszczenia klucza łuku s a mniejsze od 1/500
jego rozpi etosci
Krytyczna pr edkosc wiatru przy wzbudzeniu
wirowym jest o 30% wi eksza od pr edkosci wia-
tru, definiowanej przez Polsk a norm e dla Katowic;
zatem zjawisko to nie b edzie grozne.
PI SMIENNICTWO
Flaga A., 1994, Quasi-steady theory in aerodynamics
of slender structures, Sonderforschungsbereich 151 –
Tragwerksdynamik, Wissenschaftliche Mitteinlungen;
Berichte Nr. 25, Ruhr Universität Bochum
909
118228353.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin