(metody i zasady)4. XII.txt

(11 KB) Pobierz


nabywanie i doskonalenie umiejętnoci ruchowych zachodzi w uporzšdkowany sposób. teoria Conollye'go, sugerujšca
nabywanie najpierw umiejętnoci częciowych (podsprawnoci) ktore póniej wbudowywane sš w bardziej ogólny
program ruchowy, stanowišcy zestaw tych podsprawnoci. ruchy proste wbudowywane sš w ruchy bardziej zlożone

nabywanie umiejetnosci wymagaja najpierw wyeliminowania bledow, czyli ich doskonalenia, czemu sluza wielokrotnie
powtarzane proby. dalsze powtarzanie sluzy juz do utrwalenia i podtrzymania sprawnosci wykonywania danej sprawnosci
ruchowej. nie wszystkie czynnosci wymagaja takiego nieustannego treningu. wiele z nich jest wbudowane w czynnosci dnia
codziennego i w ten sposob sa wykorzystywane i podswiadomie podtrzymywane

pod wzgledem metodycznym rozroznia sie dwa podstawowe sposoby nauczania ruchu w calosci od poczatku(metoda syntetyczna)
albo tez dzielenia 

	podzial metod ze wzgledu na sposob realizacji zadan
 
-zadania problemowe (np. doskonalenie wlasnej sprawnosci czy wydolnosci w ramach zajec rekreacyjnych, wymagaja 
zastosowania metod tworczych-kreatywnych. oparte sa one na dazeniu do zdobycia pewnej wiedzy poznawania rzeczywistosci
i poszukiwania sposobu rozwiazania problemu)

	druga grupe tworcza stanowia metody USAMODZIELNIAJĽCE (proaktywne), w ktorych chodzi o zwiekszenie efektywnosci
ksztalcenia ruchowego poprzez zaktywizowanie cwiczacych - motywacja do cwiczen
-zadania ruchowe i przewidywane efekty powinny byc zgodne z potrzebami i oczekiwaniami cwiczacego
-atrakcyjne cwiczenia
-dostosowanie do potrzeb i mozliwosci

w metodach tych cwiczacy nie ma pelnej swobody dzialania gdyz zadania ruchowe sa czesciowo okreslone przez prowadzacego
cwiczenia (nauczyciela, fizjoterapeute) w grupie tej znajduja sie metody zabawowe, bezposredniej celowosci ruchu i
programowego usprawniania sie

	metody REPRODUKTYWNE (odtwórcze) w ktorych zadania sa scisle okreslone- wielokrotne powtarzanie przez cwiczacego
pokazanego mu lub opisanego ruchu

	w rehabilitacji wykorzystywane sa glownie metody reproduktywne. ze wzgledu na ograniczenie mozliwosci
usprawnianych osob oraz potrzeba sterowania kompensacja celu unikniecia negatywnych skutkow kompensacji samoistnej.
dopiero pozniej wprowadza sie metody proaktywne, metody kreatywne wprowadza sie na poziomie adaptacji, kiedy osoby 
niepelnosprawne szukaja mozliwosci poprawy swych mozliwosci ruchowych aby lepiej radzic sobie z czynnosciami dnia codziennego


	podtawowymi ogniwami procesu ksztalcenia ruchowego jest:
-diagnoza (polega na okresleniu tego co dana osoba potrafi w porownaniu z tym co powinna potrafic,
 	 w trakcie diagnozy ustalamy przyczyny danego stanu rzeczy i przeszkody ktore uniemozliwiaja osiagniecie danych
 	 umiejetnosci ruchowych i moga utrudniac nabywanie tych umiejetnosci(diagnoza daje nam mozliwosc oceny tego co
	 chcemy osiagnac))
-prognoza (okrelismy mozliwe do osiagniecia rezultaty, podstawš prognozy jest znajomosc przebiegu i rozwoju okreslonych
	 dysfunkcji, zwiazanych z nimi mozliwosci regenerayjnych, kompensacyjnych i adaptacyjnych)
-ordynacja (dobor najwlasciwszych srodkow dzieki ktorym mozemy osiagnac zalozone efekty, rezultaty ksztalcenia ruchowego
	  stosujac okreslone srodki wychowania trzeba wziac pod uwaga osobnicze cechy pacjenta, mozliwosci wykonania
	 przez niego procedur, zalezy rowniez od zaplecza sprzetowego)
-realizacja (stosowanie odpowiednich srodkow zgodnie z przyjetym planem, zalezy od doswiadczenia fizjoterapeuty i od
	   stopnia wspolpracy miedzy fizjoterapeuta a pacjentem)
-kontrola uzyskanych wynikow (powtarzane co jakis czas badania, pomiary i testy te same ktore byly wykonywane na poczatku
			      przy diagnostyce, na podstawie tych kontroli mozemy stwierdzic czy zalozone przez nas
			      cele zostaly przez nas uzyskane)


	ZADANIA fizjoterapeuty w procesie usprawniania

-ustalenie rodzaju i stopnia dysfunkcji
-okreslenie blizszego i dalszego celu usprawniania
-dobor form, srodkow, metod usprawniania oraz przeprowadzenie odpowiednich cwiczen
-okresowe kontrole stanu usprawnianego
-modyfikowanie na podstawie rezultatu wspomnianej kontroli blizszego i dalszego celu usprawniania
-zmiane form, metod i srodkow
-prowadzenie odpowiedniej dokumentacji


	ZASADY stanowia swego rodzaju regulator postepowania osoby zajmujacej sie edukacja i reedukacja ruchowa
	w procesie rehabilitacji

1-zasada nieszkodzenia: oznacza koniecznosci unikania cwiczen, ktore u danej osoby moga spowodowac niekorzystne skutki.
 wiaze sie to ze znajomoscia przeciwwskazan do stosowania pewnych zabiegow a takze z poprawnym wykonywaniem cwiczen
 (unikanie zbednych przeciazen, cwiczen w nieprawidlowych pozycjach)

2-zasada wczesnosci dotyczy z jednej strony kontrolowania przebiegu rozwoju, a z drugiej mozliwie jak najwczesniej
 ingerencji w razie stwierdzenia jakiej nieprawidlowosci lub stanu zwiazanego z urazem lub choroba

3-zasada kompleksowosci zaklada koniecznosc wszechstronnego oddzialywania. chodzi tu o czlowieka jako calosc a nie tylko
 odcinek ciala, ale takze o oddzialywanie na sfere psychiczna (motywacja, wychowanie oraz o laczenie roznych sposobow
 oddzialywania. to ostanie jest szczegolnie istotne w rehabilitacji, gdyz czesto niezbedne jest laczenie dzialan z 
 fizykoterapii, cw. leczniczych, przedmiotow ortopedycznych)

4-zasada systematycznosci, zwana tez zasadš ciaglosci- w procesie ksztalcenia wazna jest duza ilosc powtórzen danej
 czynnosci oraz nadbudowywanie jednej sprawnosci na poprzednia, przerwy powoduja swego rodzaju wyjscie z wprawy.
 przerwy w usprawnianiu powoduja tez uruchomienie niekorzystnych mechanizmow samoitnej kompensacji, stad negatywne
 skutki tych przerw sa nieraz trudne do przewidzenia

5-zasada podmiotowego traktowania osoby usprawnianej - pacjent musi w sposob swiadomy i aktywny uczestniczyc w procesie
 usprawniania

6-zasada dostepnosci(przystepnosci) zwana tez zasada stopniowania trudnosci okresla koniecznosc dostosowania caloksztaltu
 postepowania do mozliwosci cwiczacej osoby. punktem wyjscia jest zawsze aktualny poziom rozwoju motorycznego,
 sprawnosci i wydolnosci danej osoby. w miare postepu (efektow), cwiczenia musza byc stopniowo utrudniane bo inaczej
 nie maja juz wartosci dla dalszego usprawniania. odwrotnie jesli cw sa zbyt trudne, czy zbyt intensywne, to powoduja
 zniechecenie cwiczacego i prowadza zwykle do powstawania i utrwalenia sie nieprawidlowych, czesto niefunkcjonalnych
 wzorcow ruchowych

7-zasada pogladowosci oznacza przede wszystkim dzialania zmierzajace do wyrobienia odpowiednich wyobrazen ruchowych.
 podstawa jest pokaz cwiczenia i chec nasladowania, ale wykorzystuje sie rowniez pewne pomoce techniczne- od luster po
 biofeedback

8-zasada kolektywnosci oznacza koniecznosc przeprowadzenia cwiczen zbiorowych w przypadkach kiedy jest to mozliwe
	-indywidualne podejscie do kazdego cwiczacego- w kontekscie jego potrzeb, mozliwosci, czynionych postepow
	-ksztaltuja pozytywne postawy(mobilizacja do dalszego wysilku w ramach wpolzawodnictwa, chec niesienia pomocy
	 innym, akceptacja roznych czlonkow grupy)

9-zasada indywidualizacji 



	ruch nie jest postrzegany wylacznie mechanicznie. zdolnosc do wykonywania danej czynnosci jest zalezna od 
wewnetrznych wlasciwosci organizmu, ktore ja warunkuja, natiomiast jej wykonanie(efekt) jest ich zewnetrznym przejawem

	okreslone predyspozycje zwiazane sa z czynnikami biologicznymi (budowa i funkcja organizmu) oraz psychospolecznymi
(zachowania i potrzeby ruchowe)


					wazne sa zatem UMIEJETNOSCI RUCHOWE



-zdolnosci energetyczne (kondycyjne) zaliczamy maksymalna sile i wytrzymalosc aerobowa (tlenowa)

	sila to maksymalne momenty sil rozwijane przez kurczace sie miesnie. przekroj miesnia, liczba aktywizowanych
	jednostek motorycznych i sprawnosc mechanizmow uwalniania energii, mozna ksztaltowac przez odpowiednie cwiczenia

	wytrzymalosc zalezy od funkcjonowania ukladu oddechowego czyli od sprawnej wymiany gazowej i krazenia, a wsrod
	predyspozycji od maksymalnego pochlaniania tlenu i tolerancji na zakwaszanie

-zdolnosci kompleksowe (gr zdolnosci szybkosciowych) zaleza one od szybkosci kurczenia sie miesni i od beztlenowych
	zrodel energii
	
	sprawnosc uwalniania energii i potrzebna do tego koordynacja nerwowo-miesniowa moga byc ksztaltowane za pomoca
	cwiczen
	zwinnosc, dotyczaca harmonijnych ruchow dokladnych wykonywanyh w okreslonym czasie

-zdolnosci koordynacyjne dotycza mozliwosci wykonywania precyzyjnych ruchow w zmieniajacych sie warunkach w trakcie
	wykonywania danego aktu ruchowego (zmiany kierunku ruchu, plaszczyzn, osi) w jakich ruch sie odbywa.

	w roznych momentach zmienia sie charakter pracy wielu roznych miesni bioracych udzial w ruchu

	u podloza koordynacji lezy wlasciwa regulacja (sterowanie) czynnosci tych miesni oparta na doplywie informacji
	z roznych receptorow, glownie czucia glebokiego i wzroku

	cynnosciowym podlozem koordynacji jest wlasciwe funkcjonowanie systemu nerwowego- wlasciwego odbioru informacji
	i ich interpretacji oraz zwiazana z tym zdolnosc tworzenia programow ruchowych

	zwinnosc-wyczucie przestrzeni i czasu

	zrecznosc(w wykonywaniu zdolnosci manualnych)

	zdolnosc róznicowania kinestetycznego - od niej zalezy wyczucie ukladu ciala i dzialajacych czynnikow zewnetrznych
	umozliwiajacych wlasciwe dozowanie impulsow sterujacych i zapewniajace optymalny przebieg czynnosci ruchowej
	wazny jest wlasciwy odbior, ocena i przetwarzanie informacji o kštowych ustawieniach w stawach, wielkosci nacisku
	na pewne partie aparatu ruchu, o stanie napiecia i zaangazowania miesni. parametry te sa postrzegane w czasie
	i przestrzeni w trakcie wykonywania danej czynnosci

-zdolnosc poczucia rownowagi dotyczy z...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin