superwiewiorkaporadnik.pdf

(1422 KB) Pobierz
wiewiorka.qxd
KATARZYNA MIKO£AJCZYK
MAGDALENA RZEPECKA
ALEKSANDRA BUSZKIEWICZ
S UPER W IEWIÓRKA — PRZYJACIÓ£KA O LI I K UBY
Poradnik Metodyczny
Warszawa, 2003
667261776.002.png
Tytu³: Poradnik Metodyczny Super Wiewiórka — Przyjació³ka Oli i Kuby
Wydanie 1, czerwiec 2003
Autorzy:
— KATARZYNA MIKO£AJCZYK
— MAGDALENA RZEPECKA
— ALEKSANDRA BUSZKIEWICZ
Szata graficzna i sk³ad:
— Kamil Dmowski
Ilustracje:
— Joanna M. Ko³yszko
Podziêkowania: Milena Stachowicz, Micha³ Miko³ajczyk.
Zarz¹d G³ówny Polskiego Czerwonego Krzy¿a
Krajowa Rada M³odzie¿owa Polskiego Czerwonego Krzy¿a
ul. Mokotowska 14
00-950 Warszawa
tel.: + 48 22-326-12-86
info@pck.org.pl
http://www.pck.org.pl
© Copyright by Zarz¹d G³ówny Polskiego Czerwonego Krzy¿a
Wszystkie prawa zastrze¿one. Forma graficzna i treœæ niniejszej publikacji stanowi utwór chroniony
przepisami prawa autorskiego. Przedruk i reprodukcja w jakiejkolwiek postaci ca³oœci b¹dŸ czêœci
ksi¹¿ki bez pisemnej zgody Zarz¹du G³ównego Polskiego Czerwonego Krzy¿a stanowi naruszenie
praw autorskich œcigane na drodze karnej i cywilnej.
(Ustawa z dn. 4.02.1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych).
667261776.003.png
P ORADNIK M ETODYCZNY DO P ROGRAMU S UPER W IEWIÓRKA — P RZYJACIÓ£KA O LI I K UBY
Wstêp
Przyjaciele,
Oddajemy w Wasze rêce poradnik metodyczny do programu Super Wiewiórka — Przyjació³ka Oli i Kuby. Jego
g³ównym zadaniem jest pomóc Wam przy realizacji tego programu w przedszkolach i pierwszych klasach szkó³
podstawowych. Jest to jego ostateczna wersja, która powsta³a przy wspó³udziale wszystkich realizatorów pro-
gramu w fazie pilota¿owej. To ich doœwiadczenia i wskazówki pozwoli³y nam na udoskonalenie poradnika i prze-
kazanie go Wam w koñcowej formie.
W poradniku tym znajdziecie miêdzy innymi opis programu, abyœcie poznali jego za³o¿enia
i przyœwiecaj¹ce mu cele. Znajdziecie tu równie¿ potrzebne wskazówki dotycz¹ce prowadzenia zajêæ z dzieæmi
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a co najwa¿niejsze opisy wszystkich 17 zajêæ programu wraz z
zaproponowan¹ metodyk¹.
Poradnik ten ma pomóc Wam w uczeniu dzieci. Do zawartych w nim propozycji mo¿ecie równie¿ dodaæ w³asne
pomys³y dotycz¹ce metod prowadzenia zajêæ. Uwa¿ajcie jednak, aby metody prowadzenia zajêæ nie przys³oni³y
wa¿noœci przekazywanych treœci. Szczególnie, ¿e przyjdzie Wam siê zmierzyæ z grupami 4, 5, 6 i 7 – latków, a to
uwierzcie nie lada zadanie ...
Najwa¿niejsze w realizacji programu jest osi¹gniêcie jego celu. W przypadku naszej Super Wiewiórki jest to
wykszta³cenie umiejêtnoœci bezpiecznego zachowania siê dzieci w ró¿nych sytuacjach. To dzieci s¹ dla nas
najwa¿niejsze. Od tego w jaki sposób bêdziecie przekazywaæ im wiedzê i kszta³ciæ ich umiejêtnoœci wspó³za-
le¿y ich bezpieczeñstwo w przysz³oœci. Pamiêtajcie o tym.
W tym miejscu chcielibyœmy podziêkowaæ kolegom z M³odzie¿y S³owackiego Czerwonego Krzy¿a, którzy
udostêpnili mam swoje doœwiadczenia i materia³y, pozwalaj¹c tym samym zaszczepiæ ideê programu s³owac-
kiego w Polsce.
¯ycz¹c Wam wszystkim olbrzymiej satysfakcji z realizacji programu Super Wiewiórka — Przyjació³ka Oli i Kuby
¿yczymy równie¿ powodzenia w zaszczepianiu idei Czerwonego Krzy¿a wœród przedszkolnych i szkolnych
Super Wiewiórek.
Z czerwonokrzyskim pozdrowieniem
Krajowa Rada M³odzie¿owa
Polskiego Czerwonego Krzy¿a
.................................................
„Wielu ma³ych ludzi, w wielu ma³ych miejscowoœciach,
robi¹c wiele ma³ych rzeczy potrafi odmieniæ oblicze œwiata”
.................................................
M ATERIA£Y EDUKACYJNE P OLSKIEGO C ZERWONEGO K RZY¯A
3
667261776.004.png
 
P ORADNIK M ETODYCZNY DO P ROGRAMU S UPER W IEWIÓRKA — P RZYJACIÓ£KA O LI I K UBY
Wprowadzenie
P ROGRAM S UPER W IEWIÓRKA
Geneza programu
Pomys³ stworzenia programu Super Wiewiórka — Przyjació³ka Oli i Kuby powsta³ w 2001 r.
podczas warsztatów dotycz¹cych wolontariuszy w Polskim Czerwonym Krzy¿u. Uczestni-
cy myœl¹c o najm³odszych grupach wiekowych — naszych Wiewiórkach — postanowili
skorzystaæ z programu M³odzie¿y S³owackiego Czerwonego Krzy¿a „Evièka nám ochorela”
i zaadaptowaæ go do polskich potrzeb. Jego opracowaniem zajê³a siê Krajowa Rada
M³odzie¿owa PCK.
Na pocz¹tku 2002 roku w trzech okrêgach: lubuskim, ³ódzkim i ma³opolskim przeprowa-
dzono pilota¿ programu. Podczas jego trwania przeszkolono 1200 dzieci w 30 przedszko-
lach. Program realizowany by³ przez 45 wolontariuszy M³odzie¿y PCK.
Faza pilota¿owa zosta³a bardzo wysoko oceniona zarówno przez dzieci, rodziców, wycho-
wawców przedszkolnych, jak i wolontariuszy realizuj¹cych program — na 10 punktów przyz-
nano ich a¿ 9,3! Na podstawie oceny programu wprowadzono udoskonalenia zarówno
w samym programie, jak i jego materia³ach edukacyjnych — dodano opisy nowych lekcji,
opracowano dodatkowy poradnik dla trenerów. Sukces fazy pilota¿owej zadecydowa³ o jego
rozpoczêciu ju¿ w wymiarze ogólnopolskim. Super Wiewiórka — Przyjació³ka Oli i Kuby
jest oficjalnym programem M³odzie¿y PCK.
Za³o¿enia programu
Brak spójnego, jednolitego programu dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkol-
nym, jak i du¿e nara¿enie dzieci na ró¿nego rodzaju wypadki, sta³y siê bodŸcem do stwo-
rzenia niniejszego programu opieraj¹cego siê na zagadnieniach:
— pierwszej pomocy i bezpieczeñstwa — koniecznoœæ wprowadzenia ma³ych dzieci w za-
gadnienia bezpieczeñstwa,
— higieny — koniecznoœæ kszta³towania u dzieci w³aœciwych nawyków higienicznych
w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu siê chorób,
— w zwi¹zku z narastaj¹c¹ fal¹ przemocy na œwiecie i brutalizacj¹ ¿ycia, pojawia siê
koniecznoœæ pokazania dzieciom pozytywnych wzorców zachowañ w celu kszta³towa-
nia postaw tolerancji i wra¿liwoœci,
— w zwi¹zku z wejœciem Polski do Unii Europejskiej — koniecznoœæ przygotowania dzieci
do integracji europejskiej.
Cel strategiczny programu
Wzmocnienie procesu edukacji, kszta³cenia oraz wychowania dzieci w wieku przedszkol-
nym i wczesnoszkolnym.
Cel operacyjny
Wykszta³cenie nawyków dba³oœci o bezpieczeñstwo, higienê, tolerancjê i pomoc potrze-
buj¹cym u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Oczekiwane efekty
U dzieci uczestnicz¹cych w programie ukszta³towana zosta³a:
— postawa cechuj¹ca zachowania bezpieczne podczas nauki, zabawy i odpoczynku,
— postawa przestrzegania zasad bezpieczeñstwa komunikacyjnego,
— postawa przestrzegania nawyków higienicznych i dba³oœæ dzieci o higienê osobist¹,
— umiejêtnoœæ udzielania pierwszej pomocy w nag³ych wypadkach,
— znajomoœæ numerów alarmowych i umiejêtnoœæ prawid³owego korzystania z nich,
— znajomoœæ i umiejêtnoœæ pos³ugiwania siê podstawowymi materia³ami opatrunkowymi,
— umiejêtnoœæ racjonalnego zachowania i wspó³pracy z rówieœnikami, osobami doros³y-
mi i personelem medycznym przy wypadkach,
M ATERIA£Y EDUKACYJNE P OLSKIEGO C ZERWONEGO K RZY¯A
5
667261776.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin