Instytucje UE Integracja - slajdy.pdf

(231 KB) Pobierz
instytucje_ue_integracja
INSTYTUCJE
UNII EUROPEJSKIEJ
Prof. dr hab. ElŜbieta Kawecka-Wyrzykowska
Unia Europejska
I FILAR
Wspólnoty Europejskie
II FILAR
Wspólna Polityka
Zagraniczna i Bezpiecze ń stwa
III FILAR
Współpraca Policyjna i S ą dowa w
Sprawach Karnych
WSPÓLNOTA EUROPEJSKA
* unia celna i jednolity rynek
wewnętrzny
* wspólna polityka handlowa
* wspólne polityki: rolna
i rybołówstwa
* wspólna polityka transportowa
* wspólne reguły konkurencji
* unia gospodarcza i walutowa
* polityka społeczna oraz spójność
ekonomiczna i społeczna
* ochrona środowiska naturalnego
* polityka badawczo-rozwojowa
* konkurencyjność przemysłu
* sieci transeuropejskie
* ochrona konsumenta i zdrowia
* edukacja i kultura
* obywatelstwo Unii
* polityka imigracyjna,
wizowa i azylowa
* współpraca sądownicza
w sprawach cywilnych
EURATOM
Polityka zagraniczna
* wspólne działania, wspólne
stanowiska i wspólne strategie
* wspieranie demokracji i
praworządności, ochrona praw
człowieka i podstawowych
wolności
* misje pokojowe
* pomoc państwom trzecim
Polityka bezpiecze ń stwa
* wzmocnienie bezpieczeństwa
UE i jej państw członkowskich
(finansowe aspekty obrony)
* rozbrojenie i utrzymanie
pokoju
* współpraca w ramach UZE
i NATO
* docelowo: wspólna
europejska polityka
bezpieczeństwa i obrony
* współpraca sądowa w
sprawach karnych
* walka z przestępczością
zorganizowaną (zwłaszcza
terroryzmem, handlem
ludźmi, przemytem
narkotyków i broni,
korupcją i oszustwami)
* zwalczanie rasizmu i
ksenofobii
* współpraca policji (Europol)
Procedura decyzyjna
Na mocy TWE
Współpraca międzyrządowa na mocy TUE
Współpraca międzyrządowa na mocy TUE
Źródło: Na podstawie traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie oraz Traktatu o Unii Europejskiej.
Unia Europejska
289427228.013.png 289427228.014.png 289427228.015.png
Rada Europejska
Wg T
UE (art. 4): „Rada Europejska nadaje Unii
impulsy niezb ę dne do jej rozwoju i okre ś la w
tej mierze ogólne kierunki polityczne”.
Skład:
¦ szefowie państw (prezydenci Francji i Finlandii) oraz
rządów,
¦ przewodniczący KE,
¦ towarzyszą im ministrowie SZ państw i członek KE;
Powstała w grudniu 1974 r., zalegalizowana w Jednolitym
Akcie Europejskim,
Spotyka się przynajmniej dwa razy w roku, na
zakończenie prezydencji;
Zadania :
¦ rola arbitra w sytuacjach, gdy ministrowie w Radzie UE nie
mogą dojść do porozumienia,
¦ wyznacza polityczne kierunki rozwoju UE,
¦ bada i ocenia sytuację w zakresie zatrudnienia,
¦ monitoruje proces realizacji Strategii Lizbońskiej,
¦ Reprezentuje Unię w sprawach wspólnej polityki zagranicznej i
bezpieczeństwa
¦ moŜe stwierdzić naruszenia przez państwo zasad UE (wolność,
demokracja itp.) i nałoŜyć sankcje na to państwo (większością
kwalifikowaną),
¦ definiuje zadania WPZB (II filar UE); decyduje o wdraŜaniu
wspólnych strategii, o współpracy III filaru - współpraca policyjna i
sądowa w sprawach karnych;
W drodze konsensusu przyjmowane są konkluzje
prezydencji.
289427228.016.png 289427228.001.png 289427228.002.png
RADA UE (RADA MINISTRÓW)
Skład:
¦ przedstawiciele rządów państw UE (po jednym),
którzy reprezentują interesy swych krajów;
niekiedy spotyka się na szczeblu szefów rządów
lub państw (np. w przypadku ustanowienia
ściślejszej współpracy),
przewodniczącym Rady jest co 6 m-cy
przedstawiciel innego kraju, tzw. prezydencja.
Uprawnienia:
¦ legislacyjne (nadrzędny organ ustawodawczy);
¦ nominacyjne : we współpracy z PE mianuje członków
Komisji, Trybunału Sprawiedliwości, Sądu I Instancji,
Trybunału Obrachunkowego itp. (takŜe Komitetu
Ekonomiczno-Społecznego i Regionów);
¦ decyzyjne , m.in. decyduje o płacach i dodatkach,
emeryturach KE, przewodniczącego ETS, Sądu I instancji,
sędziów itd.
¦ koordynuje teŜ politykę gospodarczą państw;
¦ uchwala wspólne działania i wspólne stanowiska,
¦ zaleca Radzie Europejskiej przyjęcie wspólnych strategii,
289427228.003.png 289427228.004.png 289427228.005.png 289427228.006.png
¦ Jest jedna Rada ale róŜny skład,
¦ Od połowy 2002 r. jest 9 formacji Rady.
Działalno ść Rady jest wspierana przez Komitet Stałych
Przedstawicieli ( Comité des Représentants Permanents
COREPER. Spotyka się raz w tygodniu i dokonuje wstępnej
weryfikacji problemów.
Składa się on z dwóch części:
COREPER II - stali przedstawiciele państw członkowskich przy
UE w randze ambasadorów, są odpowiedzialni za sprawy polityki
zagranicznej i bezpiecze ń stwa, bud Ŝ et i sprawy finansowe (w
tym fundusze strukturalne) oraz sprawy wewnętrzne i wymiar
sprawiedliwości.
COREPER I - zast ę pcy stałych przedstawicieli przy UE,
przygotowuje obrady Rady w pozostałych dziedzinach
( konkurencyjność, rynek wewnętrzny, polityka badawczo-
rozwojowa itd.)
Konfiguracje Rady UE według stanu na 1 sierpnia 2004 r.
Kompeten-
cja
Nazwa Rady UE
Ministrowie
uczestniczący[1]
CORE-
PER II
Rada ds. Ogólnych i
Stosunków Zewnętrznych
ministrowie spraw
zagranicznych i
ministrowie spraw
europejskich
·Rada ds. Ekonomicznych i
Finansowych
·ministrowie finansów
i/lub gospodarki
Rada ds. Wymiaru
Sprawiedliwości i Spraw
Wewnętrznych
ministrowie spraw
wewnętrznych i
ministrowie
sprawiedliwości
[1] Ministrowie okre ś lonych kompetencji uczestnicz ą w spotkaniach w zale Ŝ no ś ci od tematu obrad.
·
·
·
·
289427228.007.png 289427228.008.png 289427228.009.png
Konfiguracje Rady UE według stanu na 1 sierpnia 2004 r.
Kompeten-
cja
Nazwa Rady UE
Ministrowie uczestniczący[1]
CORE-
PER I
Rada ds. Zatrudnienia,
Polityki Społecznej, Zdrowia i
Spraw Konsumenckich
ministrowie gospodarki, pracy i
polityki społecznej oraz
ministrowie zdrowia
Rada ds. Konkurencyjności
(rynek wewnętrzny, przemysł,
badania i rozwój)
ministrowie spraw europejskich
oraz ministrowie gospodarki,
ministrowie nauki
Rada ds. Transportu,
Telekomunikacji i Energii
ministrowie infrastruktury lub/i
gospodarki
Rada ds. Rolnictwa i
Rybołówstwa
·
ministrowie rolnictwa
·
Rada ds. Ochrony Środowiska
·
ministrowie środowiska
ministrowie edukacji, ministrowie
kultury
[1] Ministrowie okre ś lonych kompetencji uczestnicz ą w spotkaniach w zale Ŝ no ś ci od tematu obrad .
Rada ds. Edukacji, MłodzieŜy
i Kultury
·
Procedury głosowania w Radzie:
¦ jednomy ś lnie,
¦ zwykła wi ę kszo ść głosów,
¦ wi ę kszo ść kwalifikowana;
Zasada jednomy ś lno ś ci - dotyczy najbardziej wraŜliwych
obszarów decyzyjnych, w tym spraw konstytucyjnych, podatkowych,
nowych kompetencji Unii, polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.
Zasada zwykłej wi ę kszo ś ci ma zastosowanie do spraw
proceduralnych. KaŜdy członek Rady ma tu jeden głos. Wstrzymanie się
od głosu, podobnie jak niewzięcie udziału w głosowaniu, jest uznawane za
głos „przeciw”.
Zasada wi ę kszo ś ci kwalifikowanej (QMV). Kryterium liczby
głosów (wag) jest głównie (choć nie tylko) liczba mieszkańców państwa
członkowskiego.
Od TN wzrost zakresu spraw objętych zasadą kwalifikowanej większości.
·
·
·
·
·
·
·
·
289427228.010.png 289427228.011.png 289427228.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin