Instytucje UE Integracja - slajdy.pdf
(
231 KB
)
Pobierz
instytucje_ue_integracja
INSTYTUCJE
UNII EUROPEJSKIEJ
Prof. dr hab. ElŜbieta Kawecka-Wyrzykowska
Unia Europejska
I FILAR
Wspólnoty Europejskie
II FILAR
Wspólna Polityka
Zagraniczna i Bezpiecze
ń
stwa
III FILAR
Współpraca Policyjna i S
ą
dowa w
Sprawach Karnych
WSPÓLNOTA EUROPEJSKA
*
unia celna i jednolity rynek
wewnętrzny
* wspólna polityka handlowa
* wspólne polityki: rolna
i rybołówstwa
* wspólna polityka transportowa
* wspólne reguły konkurencji
* unia gospodarcza i walutowa
* polityka społeczna oraz spójność
ekonomiczna i społeczna
* ochrona środowiska naturalnego
* polityka badawczo-rozwojowa
* konkurencyjność przemysłu
* sieci transeuropejskie
* ochrona konsumenta i zdrowia
* edukacja i kultura
* obywatelstwo Unii
* polityka imigracyjna,
wizowa i azylowa
* współpraca sądownicza
w sprawach cywilnych
EURATOM
Polityka zagraniczna
*
wspólne działania, wspólne
stanowiska i wspólne strategie
* wspieranie demokracji i
praworządności, ochrona praw
człowieka i podstawowych
wolności
* misje pokojowe
* pomoc państwom trzecim
Polityka bezpiecze
ń
stwa
*
wzmocnienie bezpieczeństwa
UE i jej państw członkowskich
(finansowe aspekty obrony)
* rozbrojenie i utrzymanie
pokoju
* współpraca w ramach UZE
i NATO
* docelowo: wspólna
europejska polityka
bezpieczeństwa i obrony
* współpraca sądowa w
sprawach karnych
* walka z przestępczością
zorganizowaną (zwłaszcza
terroryzmem, handlem
ludźmi, przemytem
narkotyków i broni,
korupcją i oszustwami)
* zwalczanie rasizmu i
ksenofobii
* współpraca policji (Europol)
Procedura decyzyjna
Na mocy TWE
Współpraca międzyrządowa na mocy TUE
Współpraca międzyrządowa na mocy TUE
Źródło: Na podstawie traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie oraz Traktatu o Unii Europejskiej.
Unia Europejska
Rada Europejska
Wg T
UE (art. 4):
„Rada Europejska nadaje Unii
impulsy niezb
ę
dne do jej rozwoju i okre
ś
la w
tej mierze ogólne kierunki polityczne”.
Skład:
¦
szefowie państw (prezydenci Francji i Finlandii) oraz
rządów,
¦
przewodniczący KE,
¦
towarzyszą im ministrowie SZ państw i członek KE;
¶
Powstała w grudniu 1974 r., zalegalizowana w Jednolitym
Akcie Europejskim,
¶
Spotyka się przynajmniej dwa razy w roku, na
zakończenie prezydencji;
Zadania
:
¦
rola arbitra w sytuacjach, gdy ministrowie w Radzie UE nie
mogą dojść do porozumienia,
¦
wyznacza polityczne kierunki rozwoju UE,
¦
bada i ocenia sytuację w zakresie zatrudnienia,
¦
monitoruje proces realizacji Strategii Lizbońskiej,
¦
Reprezentuje Unię w sprawach wspólnej polityki zagranicznej i
bezpieczeństwa
¦
moŜe stwierdzić naruszenia przez państwo zasad UE (wolność,
demokracja itp.) i nałoŜyć sankcje na to państwo (większością
kwalifikowaną),
¦
definiuje zadania WPZB (II filar UE); decyduje o wdraŜaniu
wspólnych strategii, o współpracy III filaru - współpraca policyjna i
sądowa w sprawach karnych;
W drodze konsensusu przyjmowane są
konkluzje
prezydencji.
RADA UE (RADA MINISTRÓW)
Skład:
¦
przedstawiciele rządów państw UE (po jednym),
którzy reprezentują interesy swych krajów;
¶
niekiedy spotyka się na szczeblu szefów rządów
lub państw (np. w przypadku ustanowienia
ściślejszej współpracy),
¶
przewodniczącym Rady jest co 6 m-cy
przedstawiciel innego kraju, tzw. prezydencja.
Uprawnienia:
¦
legislacyjne
(nadrzędny organ ustawodawczy);
¦
nominacyjne
: we współpracy z PE mianuje członków
Komisji, Trybunału Sprawiedliwości, Sądu I Instancji,
Trybunału Obrachunkowego itp. (takŜe Komitetu
Ekonomiczno-Społecznego i Regionów);
¦
decyzyjne
, m.in. decyduje o płacach i dodatkach,
emeryturach KE, przewodniczącego ETS, Sądu I instancji,
sędziów itd.
¦
koordynuje
teŜ politykę gospodarczą państw;
¦
uchwala wspólne działania i wspólne stanowiska,
¦
zaleca Radzie Europejskiej przyjęcie wspólnych strategii,
¦
Jest jedna Rada ale róŜny skład,
¦
Od połowy 2002 r. jest 9 formacji Rady.
Działalno
ść
Rady jest wspierana przez Komitet Stałych
Przedstawicieli
(
Comité des Représentants Permanents
–
COREPER. Spotyka się raz w tygodniu i dokonuje wstępnej
weryfikacji problemów.
Składa się on z dwóch części:
¶
COREPER II
- stali przedstawiciele państw członkowskich przy
UE w randze ambasadorów, są odpowiedzialni za sprawy
polityki
zagranicznej i bezpiecze
ń
stwa, bud
Ŝ
et i sprawy finansowe
(w
tym fundusze strukturalne) oraz sprawy wewnętrzne i wymiar
sprawiedliwości.
¶
COREPER I - zast
ę
pcy stałych przedstawicieli
przy UE,
przygotowuje obrady Rady w
pozostałych dziedzinach
(
konkurencyjność, rynek wewnętrzny, polityka badawczo-
rozwojowa itd.)
Konfiguracje Rady UE według stanu na 1 sierpnia 2004 r.
Kompeten-
cja
Nazwa Rady UE
Ministrowie
uczestniczący[1]
CORE-
PER II
Rada ds. Ogólnych i
Stosunków Zewnętrznych
ministrowie spraw
zagranicznych i
ministrowie spraw
europejskich
·Rada ds. Ekonomicznych i
Finansowych
·ministrowie finansów
i/lub gospodarki
Rada ds. Wymiaru
Sprawiedliwości i Spraw
Wewnętrznych
ministrowie spraw
wewnętrznych i
ministrowie
sprawiedliwości
[1]
Ministrowie okre
ś
lonych kompetencji uczestnicz
ą
w spotkaniach w zale
Ŝ
no
ś
ci od tematu obrad.
·
·
·
·
Konfiguracje Rady UE według stanu na 1 sierpnia 2004 r.
Kompeten-
cja
Nazwa Rady UE
Ministrowie uczestniczący[1]
CORE-
PER I
Rada ds. Zatrudnienia,
Polityki Społecznej, Zdrowia i
Spraw Konsumenckich
ministrowie gospodarki, pracy i
polityki społecznej oraz
ministrowie zdrowia
Rada ds. Konkurencyjności
(rynek wewnętrzny, przemysł,
badania i rozwój)
ministrowie spraw europejskich
oraz ministrowie gospodarki,
ministrowie nauki
Rada ds. Transportu,
Telekomunikacji i Energii
ministrowie infrastruktury lub/i
gospodarki
Rada ds. Rolnictwa i
Rybołówstwa
·
ministrowie rolnictwa
·
Rada ds. Ochrony Środowiska
·
ministrowie środowiska
ministrowie edukacji, ministrowie
kultury
[1]
Ministrowie okre
ś
lonych kompetencji uczestnicz
ą
w spotkaniach w zale
Ŝ
no
ś
ci od tematu obrad
.
Rada ds. Edukacji, MłodzieŜy
i Kultury
·
Procedury głosowania w Radzie:
¦
jednomy
ś
lnie,
¦
zwykła wi
ę
kszo
ść
głosów,
¦
wi
ę
kszo
ść
kwalifikowana;
Zasada jednomy
ś
lno
ś
ci
- dotyczy najbardziej wraŜliwych
obszarów decyzyjnych, w tym spraw konstytucyjnych, podatkowych,
nowych kompetencji Unii, polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.
Zasada zwykłej wi
ę
kszo
ś
ci
ma zastosowanie do spraw
proceduralnych. KaŜdy członek Rady ma tu jeden głos. Wstrzymanie się
od głosu, podobnie jak niewzięcie udziału w głosowaniu, jest uznawane za
głos „przeciw”.
Zasada wi
ę
kszo
ś
ci kwalifikowanej
(QMV). Kryterium liczby
głosów (wag) jest głównie (choć nie tylko) liczba mieszkańców państwa
członkowskiego.
Od TN wzrost zakresu spraw objętych zasadą kwalifikowanej większości.
·
·
·
·
·
·
·
·
Plik z chomika:
malinka_05
Inne pliki z tego folderu:
Prawo Europejskie - praca na zaliczenie.rar
(5414 KB)
Teorie.doc
(117 KB)
Historia integracji europejskiej.doc
(126 KB)
System Instytucjonalny i Prawny Unii Europejskiej semestr II.doc
(106 KB)
System Instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej semstr I.doc
(183 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABC dziennikarstwa, warsztaty
Administracj, Samorząd terytorialny
angielski
Dyplomacja
EKO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin