Doracda-maj.pdf

(2129 KB) Pobierz
Od redakcji
eforma programowa wymaga od dyrektora
sprawnego działania zmierzającego do
skutecznego wprowadzenia zmian, które
wynikają z nowych uregulowań prawnych. Ta sytuacja
zobowiązuje dyrektora przedszkola do ciągłego bycia
w stanie „wyższej gotowości do zmian” o wiele bardziej niż
kogokolwiek innego. Kierując się mądrym powiedzeniem
„żeby kogoś zapalić, trzeba samemu płonąć”, pragnę Wam
Kochani Dyrektorzy powiedzieć, że powodzenie przepro-
wadzenia zmian w Waszych przedszkolach zależy przede
wszystkim od Was samych! Taki stan rzeczy powoduje
konieczność doskonalenia się dyrektorów, szkolenia nauczy-
cieli, rodziców, ścisłej współpracy z organami prowadzącymi i nadzorującymi. Dyrektorzy przedszkoli
nie zawsze uświadamiają sobie, jakie problemy stoją przed nimi. I nie dlatego, że są to sprawy nie do
załatwienia, tylko dlatego, że zbyt późno reagowali na zmiany. Stąd też może pojawić się stres, obawa
o „niemożliwość” wykonania niektórych zadań reformy lub też, co gorsze, ich bezsens. Tak wcale nie
musi być. Jesteśmy po to, by Wam pomóc!
Zatem jak sobie poradzić, by pracę zorganizować w sposób doskonały, sprawnie pokonując
kolejne przeszkody, które niosą trudne czasy wraz z wprowadzaną reformą programową? Jak organi-
zować pracę, by wyposażyć przedszkolaka w umiejętności określone w podstawie programowej? Na
te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w naszym piśmie.
Życzę optymizmu i wiary w siebie. Razem będzie Nam łatwiej!
Wiesława Mądrowska
ReDakTOR PROwaDZący
Dyrektor Wydawniczy
Magdalena Balanicka
Redaktor Prowadzący
Wiesława Mądrowska
Redaktor Naczelny
Radosław Lewandowski
radoslaw.lewandowski@e-forum.com.pl
Zastępca Redaktora
Naczelnego
Katarzyna Grunt
katarzyna.grunt@e-forum.com.pl
Sekretarz Redakcji
Artur Wojtkowiak
artur.wojtkowiak@e-forum.com.pl
Redaktor Techniczny
Aleksandra Ossowska-Jabłońska
aleksandra.ossowska-jablonska@e-forum.com.pl
Koordynator Wydawniczy
Dagmara Radomirska
dagmara.radomirska@e-forum.com.pl
Korekta
Studio redakcji i korekty LIGATURA
Reklama
Ewa Mokrzycka, tel. (061) 66 55 785
ewa.mokrzycka@e-forum.com.pl
Obsługa klienta i prenumerata
Infolinia 0 801 88 44 22 (061) 66 55 800
prenumerata@dyrektorprzedszkola.pl
Projekt / Ilustracja / DTP
EJ! dizajn
ewaj33@tlen.pl / 506 61 2626
Druk
Drukarnia Interak Sp. z o.o.
Nakład
4800
Serwis zdjęciowy
Dreamstime
Wydawca
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
Redakcja
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
www.dyrektorprzedszkola.pl
redakcja@dyrektorprzedszkola.pl
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 1
803332953.014.png 803332953.015.png 803332953.016.png 803332953.017.png 803332953.001.png 803332953.002.png 803332953.003.png 803332953.004.png
SpISTREśCI
8
TWARZĄWTWARZ
Światełko w tunelu
czyli o nowej podstawie
programowej
rozmowa z prof. dr hab. edytą
Gruszczyk-kolczyńską
1
Od redakcji
45
dyrektor pod nadzorem
koniec Roku Przedszkolaka
3 Aktualności
48 Dyrektorwewspółpracy
zorganemzarządzającym
Alternatywa dla przedszkola
4 TEMATMIESIĄCA
Nadchodzi nowe
50
dyrektor kontra prawo pracy
Enigmatyczny art. 42 KN
20 rubryka specjalna
dyrektor wobec reformy
Zabawa a realizacja podstawy
programowej
Podręczniki bez dofinansowania
25 Narzędziownia
Plan działań dyrektora
przedszkola
Protokół z przeprowadzenia
kontroli
Protokół z corocznej kontroli
stanu technicznego obiektu
Przykładowy arkusz autoanalizy
zadań nauczyciela
wzór wniosku o wpis do
ewidencji niepublicznej innej
formy wychowania przedszkolnego
Pierwsza pomoc
udar słoneczny
52 Dyrektorainanse
Dyrektor ustala
wynagrodzenia
55 W zgodzie z sanepidem
HaccP w stołówce
przedszkolnej
57 bezpieczne przedszkole
Harmonogram kontroli
60 Kołoratunkowe
Ekspert radzi
61 Zwizytąw...
akademii Malucha „król
Maciuś” w Lublinie
41 pracownia pedagogiczna
Wychowanie w nowej
podstawie programowej
62 FelietOn
Przygotowanie do „wyścigu
szczurów”
64
kalendarz
DoraDca
Dyrektora PrzeDszkola
maj 2009
2
803332953.005.png
 
AKTuAlNośCI
Ministerstwo uaktualniło
stronę o reformie programowej
Trwają prace nad
zmianą rozporządzenia
w sprawie rodzajów
innych form wychowania
przedszkolnego, warunków
tworzenia tych form oraz
sposobu ich działania.
Ministerstwo Edukacji Narodowej rozbudowało i uaktualniło
internetowy serwis reformy programowej. Jest on dostępny
pod adresem www.reformaprogramowa.men.gov.pl
Serwis składa się z sześciu zakładek: „Dla zarządzających szkołą”,
„Dla nauczycieli”, „Programy i podręczniki”, „Finansowe wsparcie
zmian”, „Akty prawne”, Pytania i odpowiedzi”. W zakładce „Dla
zarządzających szkołą” dostępne są omówienia najważniejszych
– z punktu widzenia organizacji pracy szkoły i przedszkoli – aktów
prawnych, materiały pomocne przy wdrażaniu zmian, przykłady
interesujących rozwiązań i wykorzystania możliwości, jakie dają
zmiany programowe i organizacyjne.
Najistotniejsza zmiana dotyczy zobo-
wiązania innych form wychowania przed-
szkolnego do realizacji całej podstawy
programowej. Celem zmiany jest umoż-
liwienie dzieciom pięcioletnim odbywania
również w innych formach wychowania
przedszkolnego rocznego przygotowania
przedszkolnego. W projekcie określono
minimalny dzienny i tygodniowy wymiar
godzin zajęć, w ramach których jest
realizowana podstawa programowa
wychowania przedszkolnego. Liczba
godzin zajęć powinna być uzależniona
od wielkości grupy. Minimalny dzienny
wymiar zajęć umożliwiający realizację
podstawy programowej wychowania
przedszkolnego wynosi 3 godziny.
Natomiast w zależności od liczby dzieci
w grupie zmienia się minimalny tygodnio-
wy wymiar tych zajęć.
Dyrektorów przedszkoli zainteresuje głównie tematyka dotycząca
kwaliikacji nauczycieli. Można tam również znaleźć treść ustawy
o systemie oświaty ze wskazanymi zmianami.
W projektowanym rozporządzeniu
uwzględniono również nowe zadanie
nauczycieli, jakim będzie przeprowadze-
nie diagnozy gotowości do podjęcia nauki
w szkole w roku szkolnym poprzedza-
jącym rok szkolny, w którym możliwe
jest rozpoczęcie przez dziecko nauki
w szkole podstawowej. Treść projektu
rozporządzenia znajduje się w Biuletynie
Informacji Publicznej MEN w zakładce
Akty prawne – Projekty aktów praw-
nych.
Zakładka Dla nauczycieli zawiera komentarze dotyczące rozporzą-
dzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego
i kształcenia ogólnego. W materiale „Edukacja wczesnoszkolna
i przedszkolna” znajduje się komentarz p. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
do podstawy programowej wychowania przedszkolnego. W zakładce
„Programy i podręczniki” można zapoznać się m.in. z projektem rozpo-
rządzenia o dopuszczeniu programów i podręczników.
Strona zawiera także bazę aktów prawnych wprowadzających zmiany
w systemie edukacji oraz informacje na temat inansowania zmian
i pozyskiwania środków unijnych. Autorami materiałów, komentarzy,
opisów i przykładowych rozwiązań są dyrektorzy szkół i przedszkoli,
eksperci, wizytatorzy oraz przedstawiciele samorządów terytorialnych,
uczestnicy szkoleń i konferencji organizowanych przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej.
Zachęcamy do odwiedzenia strony i śledzenia zmian związanych
z reformą oświatową.
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 3
803332953.006.png 803332953.007.png 803332953.008.png 803332953.009.png 803332953.010.png
 
TEMATMIESIĄCA
Nowa podstawa programowa
zakłada łagodne przejście
między edukacją przedszkolną
a wczesnoszkolną (charakter
liniowy). W wielu przedszkolach,
zwłaszcza tych dobrych,
wszystkie treści zapisane
w podstawie programowej są
już realizowane. Przygotowując
dokument, specjaliści zadbali
o to, by dzieci w przedszkolu
przede wszystkim się bawiły.
adchodzi nowe
Dlaczego zmiany
programowe są potrzebne?
tekst: wiesława Mądrowska
Z dniem 30 stycznia 2009 roku
Pierwsze lata życia dziecka to naj-
lepszy okres w jego rozwoju, kształ-
tują się wtedy bowiem podstawowe
umiejętności i postawy. Dlatego tak
ważne jest, aby podjęte na etapie
przedszkola działania edukacyjne
gwarantowały właściwy rozwój inte-
lektualny, a przede wszystkim spo-
łeczny. Okres przedszkolny to także
najlepszy moment na zapobieganie
ewentualnym późniejszym trudno-
ściom w nauce poprzez niwelowanie
dysharmonii i zaburzeń rozwojowych
oraz wyrównywanie zaniedbań śro-
dowiskowych. Ministerstwo Edukacji
Narodowej w publikacji „Rok Przed-
szkolaka” podaje powody, dla których
warto realizować wczesną edukację
przedszkolną i dlaczego 2009 rok jest
weszło w życie rozporządze-
nie Ministra Edukacji Naro-
dowej z dnia 23 grudnia 2008 roku
w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczegól-
nych typach szkół. Rozporządzenie
zostało opublikowane w Dzienniku
Ustaw z 2009 roku Nr 4, poz. 17.
Nowe rozporządzenie zastępuje
dotychczas obowiązujące rozporzą-
dzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku
w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczegól-
nych typach szkół (Dz. U. Nr 51,
poz. 458 z późn. zm.).
DoraDca
Dyrektora PrzeDszkola
maj 2009
4
803332953.011.png 803332953.012.png
TEMATMIESIĄCA
doświadczeń w trakcie zabawy,
która jest dla dzieci intensywnym
procesem uczenia się;
- wychowanie przedszkolne pozwala
wzbogacić wartości i doświadcze-
nia wyniesione z domu o doświad-
czenia rówieśników;
- obecność dziecka w grupie przed-
szkolnej stwarza nauczycielom
okazję do jego profesjonalnej
obserwacji i ewentualnego zauwa-
żenia niepokojących zachowań czy
niedostatku podstawowych umie-
jętności – nauczyciel może rozwi-
jać i korygować zaburzone funkcje
dziecka;
- w przedszkolu można skutecznie
kształtować gotowość dziecka
do nauki szkolnej, przygotować
do uczenia się przez całe życie
i przez to zapewnić mu lepsze
szanse edukacyjne;
- inwestycja w edukację przed-
szkolną to inwestycja w przyszłość
społeczeństwa – lepiej wykształ-
cone społeczeństwo to lepsza
sytuacja gospodarcza i mniejsze
obciążenia społeczne.
Poprzednia podstawa
Analizując powyższe przyczyny
reformy programowej, wielu pedago-
gów i praktyków powie, że takie cele
towarzyszyły edukacji przedszkolnej
od zawsze.
W preambule do obecnie jeszcze
obowiązującej podstawy programowej
z 2002 roku czytamy:
Wychowanie przedszkolne obej-
muje wspomaganie rozwoju i wcze-
sną edukację dzieci od trzeciego
roku życia do rozpoczęcia nauki
w klasie pierwszej szkoły podstawo-
wej (...). Przedszkola (oddziały przed-
szkolne w szkołach podstawowych)
zapewniają opiekę, wychowanie
i uczenie się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa. Tworzą warunki
umożliwiające dziecku osiągnięcie
gotowości szkolnej. Wobec rodziców
przedszkola (oddziały przedszkolne
w szkołach podstawowych) pełnią
funkcję doradczą i wspierającą dzia-
łania wychowawcze:
odpowiednim momentem do wprowa-
dzenia zmian fundamentalnych o cha-
rakterze programowym.
Najistotniejszy jest fakt najmniej-
szej liczby dzieci sześcioletnich, które
w 2009 roku powinny być objęte
edukacją przedszkolną lub rozpocząć
naukę w szkole. Niż demograiczny to
najodpowiedniejszy moment na wpro-
wadzanie tego rodzaju zmian. Sytuację
demograiczną obrazuje wykres przed-
stawiony w dalszej części artykułu.
Ponadto, zdaniem ministerstwa, istotne
są również następujące powody:
- znacząca część możliwości inte-
lektualnych człowieka kształtuje
się w pierwszych latach życia;
- wczesna edukacja najefektywniej
pomaga wyrównywać szanse edu-
kacyjne dzieci zagrożonych wyklu-
czeniem społecznym;
- umiejętności, które małe dzieci
wyniosą z przedszkola, zaowocują
w szkole (przełoży się to na lepsze
wyniki nauczania);
- uczestnictwo w grupie przedszkol-
nej stwarza, zwłaszcza jedynakom,
szczególną okazję do rozwijania
dojrzałości emocjonalnej – zgoda
na dłuższe rozstanie z bliską
osobą, akceptacja oczekiwania na
swoją kolej, pokonywanie niepo-
wodzeń, respektowanie poleceń,
rozwijanie samodzielności; jedno-
cześnie pozwala na budowanie
pozytywnych relacji między rodziną
a światem zewnętrznym;
- grupa rówieśnicza i nawiązywane
w niej pod kierunkiem nauczyciela
relacje stanowią bardzo sprzyjające
środowisko do rozwoju umiejętno-
ści językowych;
- wychowanie przedszkolne jest nie-
zwykle cenną okazją do nabywania
DoraDca
www.dyrektorprzedszkola.pl
Dyrektora PrzeDszkola 5
803332953.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin