Instrukcja uzytkowania w locie PUCHACZ.pdf

(500 KB) Pobierz
Microsoft Word - PUCHACZ.DOC
SZYBOWCOWY ZAKŁAD DOŚ WIADCZALNY
Bielsko-Biała
Andrzej Papiorek Allstar PZL Glider Sp.z O.O.
Bielsko-Biała
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA W LOCIE
Szybowca SZD-50-3
"PUCHACZ"
Wyłącznie do celów szkoleniowych
208630750.008.png
SPIS TREŚ CI
1. Warunki użytkowania ...................................................................................3
1.1. Dopuszczalne prędkości lotu IAS ....................................................3
1.2. Dopuszczalne współczynniki obciążenia .........................................3
1.3. Oznaczenia na skali prędkościomierza.............................................3
1.4. Bezpiecznik zrywowy liny holującej................................................3
1.5. Ograniczenia.....................................................................................4
1.6. Masy .................................................................................................4
1.7. Dopuszczalny zakres położenia środka masy...................................5
1.8. Tabela ważeń szybowca ...................................................................5
1.9. Graficzna kontrola położenia środka masy ......................................5
1.10. Tabliczki i napisy ...........................................................................8
2. Osiągi ............................................................................................................11
3. Użytkowanie szybowca ................................................................................11
3.1. Przegląd przed rozpoczęciem lotów:................................................11
3.2. Kabiny i urządzenia kabin ................................................................12
3.3. Obsługa startowa ..............................................................................13
3.4. Pilotaż...............................................................................................15
3.5. Postępowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych .............21
3.6. Montaż i demontaż ...........................................................................22
4. Zabudowa aparatury radiowej RS 6101-1 ....................................................26
4.1. Aparatura radiowa ............................................................................26
4.2. Obsługa aparatury radiowej..............................................................27
4.3. Ograniczenia.....................................................................................27
5. Obsługa aparatury tlenowej TA-03-A ..........................................................28
5.1. Informacje ogólne.............................................................................28
5.2. Ładowanie butli................................................................................28
5.3. Przygotowanie i sprawdzanie aparatury przed lotem .......................28
5.4. Korzystanie z aparatury podczas lotu...............................................29
5.5. Czynności po zakończeniu lotu ........................................................32
6. Użytkowanie szybowca wyposażonego w nartęśniegową...........................33
6.1. Konstrukcja narty .............................................................................33
6.2. Zamocowanie narty na szybowcu.....................................................33
6.3. Przyrost masy i momentu masy szybowca .......................................33
6.4. Użytkowanie szybowca ....................................................................33
2
1. WARUNKI UŻYTKOWANIA
1.1. Dopuszczalne prędkości lotu IAS
-V NE
- maksymalna dopuszczalna prędkość lotu w atmosferze
spokojnej ...................................................................................215 km/h
-V B
- maksymalna dopuszczalna prędkość lotu w atmosferze
burzliwej ...................................................................................160 km/h
-V A
-p ędkość manewrowa (prędkość brutalnego sterowania
pełnymi wychyleniami sterów) .................................................150 km/h
-V T
- maksymalna dopuszczalna prędkość holowania za samo-
lotem .........................................................................................150 km/h
-V W
- maksymalna dopuszczalna prędkość startu za wyciągarką ....110 km/h
- maksymalna dopuszczalna prędkość lotu dla otwierania ha-
mulców i lotu z otwartymi hamulcami aerodynamicznymi .......215 km/h
1.2. Dopuszczalne współczynniki obciążenia
- dodatni ................................................................................... + 5,3 g
- ujemny .................................................................................... - 2,65 g
1.3. Oznaczenia na skali prędkościomierza
-V S1 (prędkość przeciągnięcia) - promieniowa
linia zielona przy 70 km/h
-V S1 do V B (normalny zakres użytkowania) łuk
zielony od 70 do 160 km/h
-V B do V NE (zakres wzmożonej uwagi) - łuk
żółty od 160 do 215 km/h
-V NE - promieniowa linia czerwona.
3
Rys. 1
1.4. Bezpiecznik zrywowy liny holującej
Należystosować bezpiecznik zrywowy o wytrzymałości 690 kG ±10%
208630750.009.png
1.5. Ograniczenia
- Lot solo tylko z przedniej kabiny.
- Szybowiec nie dopuszczony do lotów nocnych.
- Start za wyciągarką tylko z zaczepu dolnego.
- Loty w warunkach oblodzenia nie wskazane.
1.6. Masy
- Maksymalna dopuszczalna masa szybowca pustego z
wyposażeniem standardowym 1
...............................................370 kG
w tym kadłub z usterzeniami ..................................................193 kG
- Maksymalna dopuszczalna masa ładunku ⇒ TAB 1
- maksymalna dopuszczalna masa ładunku w przedniej
kabinie .....................................................................................110 kG
- Maksymalna dopuszczalna masa szybowca w locie ...............570 kG
- Maksymalna masa ładunku w bagażniku .................................20 kG
Do ładunku w bagażniku zalicza się wszelkie elementy lub zespoły
zamontowane na stałe jak np. akumulator, blok nadawczo-odbiorczy
radiostacji itp. jak również bagaż podręczny. Bagaż podręczny należy
mocować przy pomocy taśmy lub sznura do śrub z uszami, które w ilości
sześciu przykręcone są do podłogi bagażnika (nakrętki kotwiczne). Śruby
te są demontowalne. Masa bagażu i wyposażenia winna być
rozmieszczona równomiernie. Taśmę lub sznur mocujący bagaż należy
przepleść kilkakrotnie przez uszy śrub i zawiązać w sposób pewny.
Węzeł i sznur lub taśma powinny zapewniać przeniesienie obciążenia o
wielkości ok. 200 kG. Równomierne ułożone w bagażniku wyposażenie i
bagaż nie zmienia położenia środka masy szybowca.
1 W skład wyposażenia standardowego wchodzą:
1. Tablica przyrządów tylko w przedniej kabinie (przyrządy: prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr z
kompensatorem, zakrętomierz, busola).
2. Dwa zaczepy startowe SZD-III lub TOST.
3. Dwa komplety pasów pilota.
4. dwa komplety poduszek siedzeniowych.
5. Klucz montażowy.
6. Apteczka.
4
1.7. Dopuszczalny zakres położenia środka masy
(względem krawędzi natarcia skrzydła przy kadłubie)
- szybowiec pusty bez ciężarków ........................................ 0,610
÷
0,635 m
- szybowiec w locie ............................................................. 0,092
÷
0,333 m
co odpowiada zakresowi 23,5
÷
44,0% SCA
1.8. Tabela ważeń szybowca
nr fabryczny B-1469 (SP-3288)
TAB 1
Masa szybowca pustego z wyposażeniem standardowym - m o
364,3 kG
Położenie środka masy szybowca pustego z wyposażeniem standar-
dowym względem noska cięciwy przykadłubowej - x o
0,617 m
Moment statyczny masy szybowca pustego z wyposażeniem stan-
dardowym względem noska cięciwy przykadłubowej - M o =m o *x o
224,2 kgm
Maksymalna dopuszczalna masa ładunku = 570 - m o
206,6 kG
1.9. Graficzna kontrola położenia środka masy
Wykres nr 1
5
208630750.010.png 208630750.011.png 208630750.001.png 208630750.002.png 208630750.003.png 208630750.004.png 208630750.005.png 208630750.006.png 208630750.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin