„Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka”
Zadania:
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele:
1. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody
2. Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności
3. Rozwijanie sprawności ruchowej
4. Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia
Działania:
1. Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
2. Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
o prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi
o prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki
o organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu.
o cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.
3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:
o kąciki sportowe
o wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów
o różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi.
4. Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez:
o wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje
o zakup przyborów do ćwiczeń inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej
5. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:
o prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka
o organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji
o prowadzenie różnego rodzaju ćwiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci
o stosowanie profilaktyki zdrowotnej
o zorganizowanie Spartakiady przedszkolnej
o przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
o wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów
o hodowlę warzyw w salach
6. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia
Monitorowanie
Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
Zastosujemy narzędzia: Wywiad z rodzicami, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty Obserwacji Dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą, Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w Programach Własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. …………., a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu ……..…. r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty:Dzieci:
· Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
· Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
· Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
· Potrafią łączyć ruch z muzyką.
· Wykazują sprawność fizyczną.
· Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
· Dbają o zdrowie własne i innych, chronią je i wspomagają.
·
2
joan631