Zatracona_sztuka_sluchania_zatrac.pdf

(301 KB) Pobierz
Idź do
Zatracona
Przykładowy
rozdział
sztuka sĀuchania
Spis treści
Autor: dr Michael P. Nichols
TĀumaczenie: Bartosz SaĀbut
ISBN: 978-83-246-1727-2
TytuĀ oryginaĀu: The Lost Art of Listening:
Format: A5, stron: 336
Katalog ksiazek
Nowości
Bestesllery
¤ Jak sĀuchaě, by umacniaě wiķzi z bliskimi?
¤ Jak mwiě, by zostaě wysĀuchanym i zrozumianym?
¤ Jak czytaě czyjeľ myľli miķdzy wypowiadanymi sĀowami?
Odzyskaj utraconĴ umiejķtnoľě sĀuchania
SĀuchaě, jak to Āatwo powiedzieě
Coraz mniej ze sobĴ rozmawiamy, a kiedy juŃ do siebie mwimy, zwykle wymieniamy
tylko niewiele znaczĴce zlepki zdaĺ. Gdy wreszcie mamy sobie coľ do powiedzenia,
i tak zwykle nie potrafimy wsĀuchaě siķ w to, co mwiĴ nam nasi rodzice, dzieci,
przyjaciele. Dlaczego? Sami przed sobĴ tĀumaczymy siķ, Ńe jesteľmy zbyt zabiegani,
zapracowani lub zmķczeni. Jeľli naprawdķ troszczysz siķ o ludzi, ktrych kochasz,
jeľli chcesz umocniě ĀĴczĴce Was wiķzi Ð naucz siķ ich sĀuchaě i mwiě tak, by zostaě
wysĀuchanym.
Dowiedz siķ, dlaczego umiejķtnoľě sĀuchania odgrywa w Twoim Ńyciu tak waŃnĴ rolķ.
Czy wiesz, Ńe osoby, ktre nie majĴ komu siķ zwierzyě i zostaě wysĀuchanymi, znacznie
Āatwiej popadajĴ w pesymizm i depresjķ? To Ty jesteľ gwarantem szczķľcia i zdrowia
Twoich bliskich. Przejmij kontrolķ nad wĀasnymi uczuciami i zrozum, w jaki sposb
powinieneľ reagowaě na emocje drugiej osoby, jak wsĀuchaě siķ w potrzeby Twojego
partnera Ńyciowego, czĀonka rodziny, przyjaciela czy wspĀpracownika.
¤ Dlaczego ludzie unikajĴ sĀuchania siebie nawzajem?
¤ Jak wsĀuchiwaě siķ w to, co druga osoba ma na myľli?
¤ Jak prosiě o wsparcie, gdy nie chce siķ zbķdnych porad?
¤ W jaki sposb skĀoniě zamkniķtĴ osobķ do otwarcia siķ?
¤ Jak budowaě wiarygodnoľě, Ńeby inni chcieli nas sĀuchaě?
¤ Dlaczego druga osoba sĀyszy coľ innego, niŃ powiedzieliľmy?
Zamw drukowany
katalog
Twj koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamw cennik
Zamw informacje
o nowościach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
772641296.030.png 772641296.031.png 772641296.032.png 772641296.033.png 772641296.001.png 772641296.002.png 772641296.003.png 772641296.004.png 772641296.005.png 772641296.006.png 772641296.007.png 772641296.008.png 772641296.009.png 772641296.010.png 772641296.011.png 772641296.012.png 772641296.013.png 772641296.014.png 772641296.015.png 772641296.016.png 772641296.017.png 772641296.018.png 772641296.019.png 772641296.020.png 772641296.021.png 772641296.022.png 772641296.023.png
 
Spis treści
Wprowadzenie
7
CZĘŚĆ I
W POSZUKIWANIU ZROZUMIENIA
Rozdział 1. „Słyszałeś, co powiedziałam?” 17
DLACZEGO SŁUCHANIE JEST TAK WAŻNE
Rozdział 2. „Dziękuję, że mnie wysłuchałeś”
35
W JAKI SPOSÓB SŁUCHANIE NAS KSZTAŁTUJE
I ŁĄCZY Z INNYMI LUDŹMI
Rozdział 3. „Dlaczego ludzie nie słuchają?” 53
DLACZEGO KOMUNIKACJA SZWANKUJE
CZĘŚĆ II
PRAWDZIWE POWODY, DLA KTÓRYCH LUDZIE NIE SŁUCHAJĄ
Rozdział 4. „Kiedy będzie moja kolej?”
83
KLUCZ DO EFEKTYWNEGO SŁUCHANIA:
ZAPOMNIEĆ NA MOMENT O WŁASNYCH POTRZEBACH
Rozdział 5. „Słyszysz tylko to, co chcesz usłyszeć” 103
JAK UKRYTE ZAŁOŻENIA UTRUDNIAJĄ SŁUCHANIE
Rozdział 6. „Dlaczego zawsze przesadzasz?!”
119
DLACZEGO EMOCJE SKŁANIAJĄ NAS
DO PRZYJMOWANIA POSTAWY OBRONNEJ
772641296.024.png 772641296.025.png 772641296.026.png
6
Spis treści
CZĘŚĆ III
DOTRZEĆ DO DRUGIEGO CZŁOWIEKA
Rozdział 7. „Nie spiesz się, cały czas cię słucham”
145
JAK ODSUNĄĆ NA BOK WŁASNE POTRZEBY
I WYSŁUCHAĆ DRUGIEGO CZŁOWIEKA
Rozdział 8. „Nie zdawałem sobie sprawy z tego, co czujesz”
167
PIERWSZYM KROKIEM DO EMPATII JEST OTWARTOŚĆ
Rozdział 9. „Widzę, że bardzo cię to denerwuje” 197
JAK ZAPANOWAĆ NAD REAKTYWNOŚCIĄ EMOCJONALNĄ
CZĘŚĆ IV
SŁUCHANIE W KONTEKŚCIE
Rozdział 10. „Już w ogóle ze sobą nie rozmawiamy” 235
O SŁUCHANIU W ZWIĄZKU
Rozdział 11. „Nikt mnie nigdy nie słucha”
261
O SŁUCHANIU W RODZINIE
Rozdział 12. „Wiedziałem, że zrozumiesz” 299
JAK SŁUCHAĆ PRZYJACIÓŁ I WSPÓŁPRACOWNIKÓW
Epilog
327
772641296.027.png 772641296.028.png
ROZDZIAŁ 2
„Dziękuję,
że mnie wysłuchałeś”
W JAKI SPOSÓB SŁUCHANIE NAS KSZTAŁTUJE
I ŁĄCZY Z INNYMI LUDŹMI
P
oprzez rozmowy z innymi ludźmi definiujemy samych siebie i zaspo-
kajamy własne potrzeby. Odpowiednia reakcja słuchającej nas osoby de-
cyduje o tym, że nasze uczucia, działania i intencje zaczynają nabierać
rzeczywistego znaczenia. Pozwala nam jasno i wyraźnie dostrzec, że mamy
na coś wpływ. Z poprzedniego rozdziału dowiedzieliśmy się jednak, że
wyrażanie siebie i reagowanie na drugą osobę to proces charakteryzujący się
wzajemnością. Oznacza to, że poprzez rozmowę współ tworzymy własne
życie. Skoro możliwość bycia wysłuchanym ma nas definiować i pomagać
nam budować poczucie własnej wartości, osobą słuchającą musi być ktoś,
kogo sami chętnie wysłuchamy. Odpowiednia równowaga między wyra-
żaniem siebie (mówieniem) a zaspokajaniem potrzeb drugiej osoby (słu-
chaniem) umożliwia stworzenie warunków do tego, by bliskie sobie osoby
mogły komunikować się jak niezależni, równi sobie ludzie.
Życie jest bardzo ubogie, kiedy tej równowagi brakuje — kiedy w re-
lacjach ze światem lub najbliższą osobą człowiek nie potrafi w pełni wy-
razić własnego ja lub zachowywać się wystarczająco empatycznie wobec
innych. W tym rozdziale postaram się wykazać, dlaczego słuchanie ma
ogromne znaczenie z punktu widzenia zdolności do budowania silnego
własnego ja oraz kształtowania zdrowych i silnych relacji z innymi ludźmi.
772641296.029.png
36
W POSZUKIWANIU ZROZUMIENIA
Słuchanie jest tak istotne z punktu widzenia kształtowania osobowo-
ści człowieka, ponieważ słowa mają moc opisywania i przekazywania do-
świadczeń, ale także moc ich przekształcania i negowania. Wszystkie my-
śli i uczucia, które są akceptowane przez drugą osobę („Tak, to przecież
cudownie!”), stają się częścią naszego ja społecznego, czyli ja, którym się
czujemy i które dzielimy z innymi. Myśli i uczucia nieznajdujące uznania
w oczach innych („Zacznijmy od tego, że w ogóle nie powinieneś się tak
czuć”) stają się z kolei częścią ja prywatnego, z którego istnienia zdajemy
sobie sprawę, ale od którego staramy się odciąć, niekiedy ukrywając je
nawet przed samym sobą. Wiele myśli i uczuć, które nie znajdują akcep-
tacji w oczach innych, staje się elementem naszego ja wypartego, które
psychiatra interpersonalny Harry Stack Sullivan nazywa „nie ja” 1 . Jedni
rodzice bywają zbyt niecierpliwi, by tolerować gniew dziecka, a inni czują
się zbyt zawstydzeni, aby rozmawiać z dzieckiem na tematy związane
z seksem. Każdy z nas ma w sobie wewnętrzne ja, które napawa nas tak
wielkim niepokojem, że wolimy odmawiać mu roli w kształtowaniu naszej
osobowości. Słuchanie pomaga nam budować własną osobowość, nato-
miast jego brak czyni nas emocjonalnymi kalekami.
Młoda matka ubrana w dżinsy strofowała swoją córkę za chęć posia-
dania lalki Barbie. „Przecież to głupie”, dziewczynka powinna się „wstydzić”
swojego zachowania, powinna mieć „więcej szacunku do samej siebie”.
Naprawdę przykro było tego słuchać. Trudno było nie dostrzec paradok-
su w tym, że matka stara się nauczyć córkę szacunku do samej siebie, jed-
nocześnie całkowicie depcząc jej poczucie własnej wartości. Czy matka
powinna pozwolić dziecku na posiadanie Barbie — lalki, którą ma
przecież większość dziewczynek? To oczywiście zależy od jej decyzji.
Z całą pewnością powinna jednak uszanować prawo córki do posiadania
własnego zdania.
Ja formuje się stopniowo, dzięki współpracy między dzieckiem a ro-
dzicami. Jest kształtowane przez wypowiadane i usłyszane słowa; czę-
ściowo opiera się na naturalnych doświadczeniach dziecka, a częściowo na
wartościach wpajanych mu przez rodziców. Dziecko, które jest wysłu-
chiwane, rośnie i dojrzewa w sposób dosyć bezpieczny i stabilny. Dziecku,
1 Harry Stack Sullivan, The Interpersonal Theory of Psychiatry , Norton, New York 1953.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin