Psychologia_pamieci_Badania_teorie_zastosowania_psypam.pdf

(934 KB) Pobierz
Idź do
Psychologia pamiķci.
Przykładowy
rozdział
Badania, teorie,
Spis treÍci
zastosowania
Autor: Maria Jagodziĺska
ISBN: 978-83-246-1134-8
Format: A5, stron: 624
Katalog ksiazek
NowoÍci
Bestesllery
PodrŃ w gĀĴb ludzkiej pamiķci
¤ Podstawy teoretyczne
¤ PodĀoŃe neurobiologiczne
¤ Odkrywane tajemnice umysĀu
Pamiķě jest jednĴ z najbardziej fascynujĴcych funkcji naszego mzgu. Wydaje nam siķ
zupeĀnie naturalne, Ńe budzĴc siķ rano, rozpoznajemy pokj i twarze bliskich, a takŃe
potrafimy wykorzystaě zdobytĴ wczeľniej wiedzķ w codziennych sytuacjach. PrzecieŃ
zadaniem pamiķci jest wĀaľnie gromadzenie wiedzy o ľwiecie i umiejķtnoľci
nabywanych w ciĴgu Ńycia. To wĀaľnie dziķki niej udaje nam siķ zrozumieě zachowania
ludzi i zanalizowaě okolicznoľci, w jakich siķ znajdujemy. To ona pozwala nam oceniaě
obserwowane zdarzenia i odbierane wiadomoľci.
KsiĴŃka â Psychologia pamiķci Ò jest podrķcznikiem akademickim, a zarazem prawdziwĴ
encyklopediĴ wiedzy na temat pamiķci. Autorka rozpoczyna wykĀad od przybliŃenia
teorii, odwoĀujĴc siķ do pionierw badaĺ w tym zakresie Ï Hermanna Ebbinghausa czy
Frederica Bartletta. Osobny rozdziaĀ poľwiķca neurobiologicznemu podĀoŃu, a takŃe
organizacji pamiķci, jej systemom i procesom. Zabiera nas teŃ w fascynujĴcĴ podrŃ
w gĀĴb ludzkiego mzgu: opisuje rozwj pamiķci od najmĀodszych lat aŃ do wieku
dojrzaĀego. PrzybliŃa specyfikķ pamiķci autobiograficznej oraz charakteryzuje rŃnego
typu zaburzenia, w tym rŃne rodzaje amnezji i chorobķ Alzheimera.
Ponadto podrķcznik opisuje:
¤ systemy pamiķci krtkotrwaĀej i dĀugotrwaĀej,
¤ procesy kodowania informacji oraz strategie zapamiķtywania,
¤ pamiķě jawnĴ i utajonĴ Ï przejawy, obserwacje, metody badania,
¤ zapominanie Ï teorie i czynniki wpĀywajĴce na trwaĀoľě przechowywania
danych,
¤ procesy wydobywania z pamiķci potrzebnych informacji,
¤ starzenie siķ pamiķci i zmiany neurologiczne w mzgu.
Zamw drukowany
katalog
Twj koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamw cennik
Zamw informacje
o nowoÍciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
772662060.022.png 772662060.023.png 772662060.024.png 772662060.025.png 772662060.001.png 772662060.002.png 772662060.003.png 772662060.004.png 772662060.005.png 772662060.006.png 772662060.007.png 772662060.008.png 772662060.009.png 772662060.010.png 772662060.011.png 772662060.012.png 772662060.013.png 772662060.014.png 772662060.015.png 772662060.016.png 772662060.017.png 772662060.018.png 772662060.019.png 772662060.020.png 772662060.021.png
 
Spis treści
Przedmowa .................................................................. 13
Część I
Badania nad pamięcią ................................................... 17
Rozdział 1.
Pamięć jako przedmiot badań .................................... 19
Przejawy pamięci ....................................................................19
Pojęcie pamięci .......................................................................20
Pamięć czy uczenie się? .........................................................22
Podstawowe rozróżnienia ........................................................24
Główne problemy ....................................................................25
Podsumowanie ........................................................................26
Literatura uzupełniająca .........................................................27
Zbliżenie. Metafory opisujące pamięć ..................................... 27
Rozdział 2.
Historia badań ............................................................. 31
Przednaukowe zainteresowania pamięcią ...............................31
Pionierzy badań nad pamięcią ................................................35
Główne podejścia teoretyczne .................................................40
Wprowadzenie .............................................................................. 40
Asocjacjonizm klasyczny ............................................................... 40
Behawioryzm ................................................................................. 42
Badania nad uczeniem się werbalnym .......................................... 44
Współczesne wersje asocjacjonizmu ............................................. 45
Źródła rewolucji poznawczej ......................................................... 45
Charakterystyka podejścia poznawczego ....................................... 47
Badania nad pamięcią w warunkach naturalnych
— podejście ekologiczne ............................................................ 48
Neuropsychologiczne i neuropoznawcze
badania nad pamięcią ................................................................ 50
Podsumowanie ........................................................................51
Literatura uzupełniająca .........................................................53
4
Spis treści
Rozdział 3.
Metody badań ..............................................................55
Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci ...........55
Pomiary pamięci .....................................................................56
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci .............................. 56
Testy reprodukcji .......................................................................... 57
Testy rozpoznawania ..................................................................... 60
Testy pośrednie ............................................................................. 62
Testy pamięci prospektywnej ........................................................ 63
Metoda chronometryczna ............................................................. 64
Zmienne niezależne w badaniach pamięci .............................64
Zmienne na etapie kodowania ...................................................... 64
Zmienne na etapie przechowywania ............................................ 67
Zmienne na etapie wydobywania .................................................. 67
Zmienne związane z badaną populacją ........................................ 68
Podsumowanie ........................................................................69
Literatura uzupełniająca ........................................................70
Część II
Natura ludzkiej pamięci
— systemy i procesy ........................................................71
Rozdział 4.
Neurobiologiczne podłoże pamięci .............................73
Pytania dotyczące relacji między pamięcią a mózgiem ...........73
Problem mózgowej lokalizacji pamięci ....................................75
Poszukiwania engramu ................................................................. 75
Czy pamięć ma ścisłą lokalizację w mózgu? ................................. 75
Współczesne ujęcie problemu ...................................................... 76
Podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu ........78
Półkule mózgowe .......................................................................... 78
Kora mózgowa ............................................................................... 79
Układ limbiczny i formacja hipokampa ......................................... 82
Zwoje podstawy, pień mózgu i móżdżek ....................................... 83
Struktury zaangażowane w procesy pamięci ................................ 86
Metody badania relacji między pamięcią
a strukturami mózgu ............................................................87
Lezje i sekcje mózgu ..................................................................... 87
Przegląd technik obrazowania mózgu ........................................... 88
Obrazowanie elektrofizjologiczne .................................................. 89
Pozytronowa tomografia emisyjna ................................................. 92
Czynnościowy rezonans magnetyczny .......................................... 94
Problemy interpretacyjne .............................................................. 95
Neurony i procesy przewodzenia informacji
w układzie nerwowym ..........................................................96
Budowa neuronu .......................................................................... 97
Synapsy ......................................................................................... 98
Przewodzenie informacji i komunikacja między neuronami ...... 100
Spis treści
5
Neuroprzekaźniki ........................................................................101
Receptory synaptyczne ................................................................103
Badania nad komórkowymi i molekularnymi
mechanizmami pamięci .....................................................105
Koncepcja Hebba ........................................................................105
Plastyczność układu nerwowego jako podłoże pamięci ...............105
Mechanizmy plastyczności synaptycznej — LTP i LTD .............106
Zmiany strukturalne w synapsach ..............................................108
Rola genów ..................................................................................110
Podsumowanie ......................................................................111
Literatura uzupełniająca .......................................................114
Rozdział 5.
Organizacja pamięci — systemy i procesy ................ 115
Podstawy organizacji pamięci ...............................................115
Jedna pamięć czy kilka? ........................................................116
Tradycyjne rozróżnienia ..............................................................116
Wielomagazynowe modele pamięci ............................................116
Argumenty za wielomagazynowymi modelami pamięci
i przeciw nim ............................................................................120
Procesy przetwarzania informacji a pamięć ..........................124
Koncepcja poziomów przetwarzania ...........................................124
Krytyka i rozwój koncepcji poziomów przetwarzania ..................128
Podejście procesualne w wyjaśnianiu funkcjonowania pamięci ...129
Ile jest systemów pamięci? ....................................................130
Główne podziały ..........................................................................130
Kryteria wyróżniania systemów pamięci .....................................132
Dane o mózgowej organizacji pamięci ........................................134
Typologia L.R. Squire’a ...............................................................138
Pięć głównych systemów pamięci ludzkiej
według Schactera i Tulvinga ....................................................139
Podsumowanie ......................................................................141
Literatura uzupełniająca .......................................................143
Zbliżenie 1. Relacje pomiędzy systemami pamięci
— model SPI ........................................................................ 143
Zbliżenie 2. Wyodrębnianie się systemów pamięci
w 1. roku życia człowieka ................................................... 145
Rozdział 6.
Systemy pamięci krótkotrwałej ................................ 149
Krótkotrwałe pamiętanie informacji .....................................149
Pamięć sensoryczna ..............................................................150
Pamięć ikoniczna ........................................................................150
Pamięć echoiczna .......................................................................155
Jak funkcjonuje pamięć sensoryczna? ........................................159
6
Spis treści
Charakterystyka pamięci krótkotrwałej .................................160
Pojemność ................................................................................... 160
Zapominanie ............................................................................... 162
Wydobywanie informacji ............................................................. 163
Kody pamięci krótkotrwałej ......................................................... 166
Pamięć operacyjna ................................................................170
Pamięć a bieżąca aktywność poznawcza ..................................... 170
Badania metodą podwójnego zadania ......................................... 172
Model pamięci operacyjnej Baddeleya ........................................ 173
Pętla fonologiczna ....................................................................... 175
Notes wizualno-przestrzenny ...................................................... 179
Centralny system wykonawczy .................................................... 181
Bufor epizodyczny ....................................................................... 182
Inne modele pamięci operacyjnej ............................................... 182
Problemy teoretyczne i kierunki badań ....................................... 184
Podsumowanie ......................................................................186
Literatura uzupełniająca ......................................................188
Zbliżenie. Różnice indywidualne w pamięci operacyjnej
a inteligencja płynna ...........................................................188
Zastosowanie. Jak powiększyć zakres pamięci krótkotrwałej?
Naucz się strategii albo zostań ekspertem .............................190
Rozdział 7.
Systemy pamięci długotrwałej ...................................193
Zawartość pamięci długotrwałej ...........................................193
Pamięć proceduralna ............................................................194
Pamięć proceduralna a inne systemy pamięci długotrwałej ....... 194
Nabywanie umiejętności ............................................................. 196
Etapy nabywania umiejętności według J.R. Andersona .............. 198
Reprezentacja wiedzy proceduralnej .......................................... 200
Trwałość umiejętności ................................................................ 201
Obszary mózgu zaangażowane w pamięć umiejętności .............. 202
Pamięć deklaratywna — semantyczna i epizodyczna ...........203
Rozróżnienie pamięci semantycznej i epizodycznej ................... 203
Charakterystyka pamięci semantycznej ...................................... 205
Charakterystyka pamięci epizodycznej ....................................... 206
Badania metodą pamiętam-wiem ............................................... 207
Dane neuropsychologiczne ......................................................... 209
Dane neuropoznawcze ................................................................ 212
Kontrowersje teoretyczne ............................................................ 213
Reprezentacja wiedzy deklaratywnej ....................................214
Reprezentacja w formie sądów ................................................... 214
Reprezentacja w formie wyobrażeń ............................................ 216
Model podwójnego kodowania .................................................... 216
Model pojedynczego kodu ........................................................... 219
Spór o reprezentacje ................................................................... 219
Zgłoś jeśli naruszono regulamin