Andrzej Obecny statystyka opisowa w excelu dla szkół. Ćwiczenia pełna wersja.pdf

(9821 KB) Pobierz
761703816 UNPDF
IDZ DO
Statystyka opisowa w Excelu
dla szkó³. Æwiczenia praktyczne
Autor:
ISBN: 83-7197-562-7
Format: B5, stron: 80
Zawiera dyskietkê
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Andrzej Obecny
KATALOG ONLINE
Przyk³ady na ftp: 262 kB
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Statystyka jest rozleg³¹ dyscyplin¹ naukow¹ o ró¿nym stopniu z³o¿onoci zagadnieñ,
którymi siê zajmuje, a co za tym idzie, o ró¿nym poziomie wymaganego dla jej
studiowania matematycznego przygotowania. MS Excel, chocia¿ nie jest programem
przeznaczonym cile do zastosowañ statystycznych, ma jednak na tyle du¿e
mo¿liwoci, ¿e mo¿e okazaæ siê niezwykle przydatnyiwtejdziedzinie.
Autor za pomoc¹ æwiczeñ przypomina wszystkie podstawowe pojêcia zwi¹zane ze
statystyk¹ opisow¹ dotycz¹c¹ analizy struktury (zagadnienia mieszcz¹ siê w zakresie
kursu statystyki w szko³ach rednich i wy¿szych).
Ksi¹¿ka ta kierowana jest do osób, które znaj¹ doæ dobrze Excela, natomiast ze
statystyk¹ idzie im nieco gorzej, jak równie¿ do tych Czytelników, którzy nie maj¹
k³opotów ze statystyk¹, lecz chcieliby poznaæ Excela od strony jego praktycznego
zastosowania w statystycznej analizie struktury.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
761703816.004.png 761703816.005.png 761703816.006.png 761703816.007.png
Wstp.......................................................................................................................................................7
Rozdział 1. Szeregi statystyczne......................................................................................................................11
Wprowadzenie ............................................................................................................ 11
Szereg prosty......................................................................................................................12
Szereg punktowy................................................................................................................13
Szereg przedziałowy kumulacyjny.....................................................................................14
Szereg o nierównych przedziałach klasowych...................................................................17
Rozdział 2. Histogramy i diagramy rozkładów empirycznych
— zbiorowo!ci jednorodne .....................................................................................................21
Wprowadzenie ............................................................................................................ 21
Histogram rozkładu empirycznego.....................................................................................22
Diagram rozkładu empirycznego........................................................................................25
Rozdział 3. $rednia arytmetyczna — podstawowa miara opisu statystycznego.................27
Wprowadzenie ............................................................................................................ 27
#rednia arytmetyczna z szeregu punktowego.....................................................................28
#rednia arytmetyczna z szeregu przedziałowego...............................................................29
Rozdział 4. Pozostałe miary !rednie — klasyczne i pozycyjne..................................................... 33
Wprowadzenie ............................................................................................................ 33
#rednia harmoniczna..........................................................................................................33
#rednia harmoniczna wa&ona.............................................................................................34
Modalna dla szeregu prostego i szeregu punktowego........................................................36
Modalna dla szeregu przedziałowego.................................................................................37
Mediana w szeregu prostym i szeregu punktowym............................................................38
Mediana w szeregu przedziałowym....................................................................................39
Warto*ci +wiartkowe..........................................................................................................41
Rozdział 5. Miary rozproszenia........................................................................................................................43
Wprowadzenie ............................................................................................................ 43
Odchylenie przeci-tne ........................................................................................................43
Odchylenie standardowe.....................................................................................................45
Odchylenie +wiartkowe, kwartylowy obszar zmienno*ci ..................................................46
Typowy obszar zmienno*ci................................................................................................49
Reguła trzech sigm.............................................................................................................50
Relacja mi-dzy odchyleniami.............................................................................................52
Współczynnik zmienno*ci..................................................................................................52
761703816.001.png
4
Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
Rozdział 6. Miary asymetrii ..............................................................................................................................55
Wprowadzenie ............................................................................................................ 55
Klasyczny współczynnik asymetrii, momenty...................................................................55
Klasyczno-pozycyjny współczynnik sko*no*ci..................................................................57
Pozycyjny współczynnik asymetrii....................................................................................59
Rozdział 7. Miary koncentracji........................................................................................................................61
Wprowadzenie ............................................................................................................ 61
Współczynnik spłaszczenia, momenty...............................................................................61
Krzywa koncentracji Lorenza.............................................................................................63
Współczynnik koncentracji Lorenza..................................................................................65
Rozdział 8. Kompleksowa analiza struktury.............................................................................................67
Wprowadzenie ............................................................................................................ 67
Rozdział 9. Przykłady rozwi/za0 zada0 za pomoc/ Excela.................................................................73
Wprowadzenie ............................................................................................................ 73
W ksikach ze statystyki rzadko spotka mona wiczenia, których celem jest opraco-
wanie obszernego materiału statystycznego i przedstawienie go w postaci szeregu staty-
stycznego. Jest tak, poniewa dane do tego rodzaju wicze" na ogół zajmuj sporo
miejsca. Poza tym wizałoby si$ to z wykonaniem prostych, lecz czasochłonnych obli-
cze", zatem walor dydaktyczny tych wicze" byłby niewielki. Gdy jednak posiadamy
komputer, zliczanie i grupowanie, czyli budowa szeregu jest czynno&ci prost rachun-
kowo i nie zajmujc wiele czasu.
Kilka pierwszych wicze" tej ksiki po&wi$cimy budowie szeregów statystycznych.
Pokaemy, jak — dysponujc zebranym materiałem statystycznym, czyli szeregiem
nieuporzdkowanym — utworzy mona szeregi wyliczeniowe czy rozdzielcze, wyko-
rzystujc do tego celu dost$pne funkcje Excela.
Na podstawie opracowanych szeregów b$dziemy mogli z kolei pozna podstawowe
wła&ciwo&ci badanej zbiorowo&ci, takie jak na przykład ilo& elementów o warto&ciach
ekstremalnych czy warto& wyst$pujca najcz$&ciej.
Tworzc szeregi, pami$ta musimy o zaleceniach teoretycznych, według których naley
budowa szeregi obustronnie domkni$te, o przedziałach klasowych równej długo&ci itd.
Z drugiej strony wiemy, e o ostatecznym kształcie szeregu statystycznego, jaki zosta-
nie zbudowany, powinien decydowa cel badania i charakter zgromadzonych danych.
Inn kwesti w badaniu statystycznym jest okre&lenie, czy cecha zmienna ma charakter
skokowy, czy cigły. Mog si$ tutaj pojawi wtpliwo&ci, które rodz si$ na styku teorii
z praktyk. Otó w pewnych sytuacjach granica mi$dzy tymi dwoma rodzajami cechy
zaciera si$. Na przykład wiek danej osoby traktujemy jako zmienn cigł, bowiem
mona go wyrazi w postaci liczby rzeczywistej (przeliczajc przeyte miesice, dni,
761703816.002.png
12
Statystyka opisowa w Excelu dla szkół. wiczenia praktyczne
godziny jako cz$&ci ułamkowe lat). Tyle tylko, e na codzie" takiej formy rejestracji
wieku nie stosuje si$. Uywa si$ liczb naturalnych, przyjmujc jedynie odpowiedni
skal$, na przykład dla noworodka b$d to dni, dla niemowlaka miesice, za& dla dziecka
i osoby dorosłej — lata. To powoduje, e cecha ta, cho z definicji cigła, swym cha-
rakterem przypomina cech$ skokow.
I odwrotnie, to co formalnie kwalifikuje si$ jako cecha skokowa, de facto (przez olbrzy-
mi liczb$ przyjmowanych wariantów) staje si$ cech cigł. Na przykład liczba ludzi
zamieszkujcych miasta &wiata (od paru tysi$cy do kilku milionów osób w kadym
z nich). W tej ksice nie b$dziemy si$ jednak zastanawia na interpretacj rodzaju ba-
danej zmiennej, z któr b$dziemy mieli do czynienia w konkretnym zadaniu.
Niewielk zbiorowo&, składajc si$ z kilku lub kilkunastu jednostek, przedstawi
mona w postaci szeregu prostego (wyliczeniowego). Szereg ten wystarczy do przepro-
wadzenia analizy statystycznej bez konieczno&ci grupowania i zliczania. Aby taki szereg
zbudowa w Excelu, poszczególne informacje zapisa naley w kolejnych komórkach
wiersza lub kolumny.
wiczenie 1.1.
Zebrano oceny prac kontrolnych jednego z uczniów klasy. Zbuduj szereg statystyczny
prosty. Co moesz powiedzie o uczniu na podstawie warto&ci tego szeregu?
Rozwizanie
1. Otwórz skoroszyt wiczenie1_1.xls.
Aby zebrany materiał stał si$ szeregiem statystycznym prostym (szczegółowym),
musi zosta uporzdkowany. W Excelu zadanie to sprowadza si$ do zastosowania
polecenia Sortuj.
2. Posortuj dane zapisane w komórkach .
Uaktywnij dowoln komórk$ z ocen, a nast$pnie uyj polecenia Dane/Sortuj
z paska menu. W oknie Sortowanie kliknij przycisk Opcje, za& w kolejnym oknie,
które si$ teraz otworzy, zaznacz orientacj$ Sortuj od lewej do prawej. Po tej czynno&ci
dane zostan posortowane w porzdku rosncym (rysunek 1.1). Wystarczy teraz
„rzut oka” na skrajne komórki arkusza, by pozna minimaln i maksymaln ocen$,
czyli minimaln i maksymaln warto& wariantu badanej cechy zmiennej.
Rysunek 1.1.
Fragment arkusza
przedstawiajcy
rozwizanie
wiczenia 1.1
3. Zinterpretuj uzyskane dane.
761703816.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin