Teleturniej(1).doc

(82 KB) Pobierz
TELETURNIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                TELETURNIEJ

 

           „ Swetr czy sweter ? ”

 

        Czy znasz język ojczysty ?

 

  Etap II – eliminacje międzyszkolne

 

 

 

 

 

                                        

 

 

 

 

 

 

 

ZADANIE 1.                                                                                                  1 p.

 

Które ze zdań ma poprawny szyk?

A.   Myślę o tobie w dzień i w nocy , córuchno kochana .

B.  Myślę , w dzień i w nocy , o  tobie , kochana córuchno .

/ odp.  A. /

 

ZADANIE 2.                                                                                                   1 p.

 

Kto przedstawił się poprawnie ?

A.   Nazywam się Kowalski Michał .

B.  A ja Mateusz Nowak .

/ odp. B. /

 

ZADANIE 3.                                                                                                  6 p.

 

Popraw zdanie błędne . Uczniowie otrzymują na kartce błędnie zapisane zdania . Pod każdym z nich dokonują właściwego zapisu . 

·       Cześć ! Jestem Kowal Ania .

·       ........................................................................................................

/odp. Cześć ! Jestem Ania Kowal . /

 

·       Mój pies ma śliczną sierść brązową .

·       ........................................................................................................

/ odp.  Mój pies ma śliczną , brązową sierść .  /

 

·       Go bardzo  nie lubię .

·       .......................................................................................................

/ Bardzo go nie  lubię . /

 

·       Mój dom nad rzeką stoi .

·       .......................................................................................................

/ odp. Mój dom stoi nad rzeką . /

 

·       Mi się to wcale nie podoba .

·       ........................................................................................................

/ odp. To wcale mi się nie podoba . /

 

·       Wierzę w ciebie na niemal mur .

·       .......................................................................................................

/ odp. Wierzę w ciebie niemal na  mur . /

 

 

ZADANIE 4.                                                                               9 p.

 

Wskaż poprawną formę . Podnieś kartkę z numerem 1 lub 2 .

·       swetr czy sweter  /odp. sweter /

·       wiatr czy wiater   / odp. wiatr /

·       astronomowie czy astronomi   / odp. astronomowie /

·       chryzantem czy chryzantema   /odp.  chryzantema /

·       chytrus czy chitrus        / odp. chytrus /

·       półwysep czy półwyspa     / odp. półwysep /

·       pora czy por     /odp. por /

·       pomarańcza czy pomarańcz      /odp. pomarańcza /

·       śpieszmy się czy spieszmy się     / odp. obie formy poprawne/

 

ZADANIE 5.                                                                                 4 p.

 

Z tekstu wypisz stałe związki frazeologiczne .  

 

-         Czy fajny ten Adam ? – zapytała koleżankę Ula .

-         Ma głowę na karku – odpowiedziała Agata . – kiedy Franek złamał nogę , zadzwonił na pogotowie z komórki jakiejś pani i Adama zabrali z tej imprezy .

-         No to supcio . Franek zresztą wtedy przegiął . A co tam było z nim na obozie , też jakaś jazda ?

-         To było na naszym harcerskim biwaku . Lało jak z cebra i takiej Ali przemiękły i rozpadły się buty .

     I Adam ją wziął na ręce i przeniósł przez rzekę . Tak jakby była jak piórko . A ona waży chyba 70 kilo .

-         Niemożliwe !? Taka chudziutka w pierwszej klasie . Ale fakt , rosła jak na drożdżach .

 

/ odp. Związki frazeologiczne  :   ma głowę na karku ,  lało jak  z cebra , lekka jak piórko , rosła jak na drożdżach /       

ZADANIE 6.                                                                                  3 p.

 

Wymyśl i krótko opisz :

-         Stół  / ale bez nóg /

-         Ubranie szkolne  - strój galowy  / ale bez spódniczek , spodni i sukienek  /

-         Sprzęt sportowy do ślizgania  / ale nie łyżwy  /

-         Podręcznik szkolny  / ale bez papieru  /

Każda grupa losuje jedno zadanie .  

 

ZADANIE 7.                                                                                    5 p.

 

Opisowe określenia zastąp utartymi wyrażeniami i zwrotami .

 

-         Szkodzić komuś - .................................................................................

/ odp.  kopać pod kimś dołki  /

 

-         Trząść się bardzo - ...............................................................................

/ odp. trząść się jak galareta , trząść się jak osika /

 

-         Spać bardzo mocno  - ...........................................................................

   / odp. spać jak suseł /

 

-         Bardzo chytry - ....................................................................................

/ odp. chytry jak lis /

 

-         Robić wielki problem z małej rzeczy - ................................................

/ odp.  robić z igły widły /

 

ZADANIE 8.                                                                                12 p.

 

Do podanych wyrazów dopisz po trzy wyrazy bliskoznaczne .

 

-ładny - ..................................................................................................

/ odp. piękny śliczny , niebrzydki ,urodziwy, urodny , przystojny /

- szczupły - .............................................................................................

/ odp.  chudy , smukły , niegruby , patykowaty , tyczkowaty , wychudzony , suchy , mizerny , /

 

- źle - ......................................................................................................

/ odp. niedobrze , błędnie , fałszywie , nieodpowiednio , niedokładnie niepoprawnie , /

 

- zwycięstwo - .........................................................................................

/ odp. wygrana , triumf , sukces , wiktoria ,/

 

ZADANIE 9.                                                                             7 p.

 

Uzupełnij napisy na wywieszkach , stosując rzeczowniki z „ nie ” utworzone od czasowników .





















                           

  Prosimy                   ........................                  Prosimy

  o ...........                  przepisów                          o ............... 

  papierosów             drogowych karane              psów





  w lokalu                  jest mandatem                    do sklepu























  Uprasza się                .........................                Prosi się

   o ................              zasad BHP grozi               o .................

   śmieci                      wypadkiem                       zwierząt w ZOO



   w tym miejscu         w miejscu pracy                     





 

 







                .................................

                wysokokalorycznych

                pokarmów sprzyja

                 zdrowiu

               i długowieczności



 

/ odp. niepalenie , Nieprzestrzeganie , niewprowadzanie , niewrzucanie , Nieprzestrzeganie  ,   niedokarmianie ,   Niespożywanie  /

ZADANIE 10 .                                                                          8 p.

 

W  wyrazowej rozsypance znajdź i dopasuj do siebie antonimiczne / przeciwstawne / pary wyrazów .

 

  Wyrazy  : zły , syty , mały , szybko , gruby , płytko , dobry , chudy , pełen , duży , drogi , tani , wolno , pusty , głodny , głęboko .

 

/ odp. zły – dobry , mały – duży , gruby – chudy , pełen – pusty, syty – głodny , szybko – wolno , płytko – głęboko , tani – drogi /

 

ZADANIE 11.                                                                              6 p.

 

Do podanych wyrazów dopisz  antonim . Nie używaj wyrazów zaprzeczonych  / nie używaj cząstki  „ nie ”.

    -   kłamstwo - ...................................  / odp. prawda /

    -   wysoko - ......................................  / odp. nisko  /

-         silny - ............................................ / odp. słaby /

-         piękno - .......................................... / odp. brzydota /

-         bohater - ........................................../ odp. tchórz /

-         spóźnialski -...................................../ odp. punktualny /

 

ZADANIE 12.                                                                          9 p.

 

Podaj po trzy znaczenia słów .

-         pióro - ....................................................... /odp. ptasie pióro . wieczne pióro , wieczne pióro do pisania , końcówka wiosła , bycie literatem , pisanie utworów literackich /

-         babka -..................................................../ odp. ciasto , mama taty lub mamy , roślina , którą można przyłożyć na krwawiącą ranę , zgrabna kobieta /

-         piła -  ....................................................../ odp. ryba piła , stalowe narzędzie do cięcia drewna , ostra kobieta , piła napój – czynność /

 

ZADANIE 13 .                                                                         4 p.

Uzupełnij luki rzeczownikiem pokrewnym do czasownika w nawiasie .

W nowym bloku są  / zsypać / ................................... na śmieci .

/ ściągać / ....................................... od kolegi nie jest dobrym zwyczajem .

Nagle zrobił się  / ścisnąć / .................................    .

Po uderzeniu został duży  / zsinieć / .......................        .

/ odp.  zsypy , ściąganie , ścisk , siniak /

 

ZADANIE 14.                                                                           10 p.

 

Wyjaśnij znaczenie wyrazów :

może – morze

każe – karze

mażę – marzę

odra – Odra

łódź – Łódź

 

/ odp. może – przypuszczenie ,

morze – duży zbiornik wodny ,

każe – od słowa kazać , ktoś komuś coś każe zrobić ,

karze – od słowa karać , ktoś kogoś za coś karze ,

mażę – w znaczeniu mazać ,

marzę -  w znaczeniu marzyć o czymś ,

odra – nazwa choroby ,

Odra – nazwa rzeki ,

łódź  - od pływania po rzece ,

Łódź – nazwa miasta . /

 

ZADANIE 15 .                                                                           12 p.

 

Zabawa w skojarzenia .

Uwaga ! To bardzo podstępny quiz . Jeśli odpowiesz źle na któreś z pytań , nie poznasz prawidłowej odpowiedzi . uważnie czytaj polecenia i po kolei odpowiadaj na pytania . W każdym zadaniu tylko jedna odpowiedź jest poprawna .

 

1} Ciężkie , turystyczne buty założysz , gdy będziesz się wybierać na :

·       spacer po plaży ,

·       wędrówkę po górach ,

·       poranny jogging w lesie .

2}Odpowiadając na poprzednie pytanie , zdecydowałeś się już , gdzie będziesz wędrował . Gdyby podczas tej wędrówki zdarzył się wypadek , pomocy udzieli :

·       GOPR ,

·       WOPR ,

·       Straż leśna .

3}Osoba należąca do organizacji wybranej w poprzednim zadaniu powinna :

·       świetnie pływać ,

·       doskonale jeździć na  nartach ,

·       dobrze znać gatunki zwierząt leśnych .

4}Umiejętnością wybraną w poprzednim zadaniu na pewno poszczycić się może :

·       Adam Małysz ,

·       Adam Wajrak ,

·       Otylia Jędrzejczak .

5} Z liter imienia i nazwiska wybranej osoby możesz ułożyć wyraz :

·       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin