TELETURNIEJ
„ Swetr czy sweter ? ”
Czy znasz język ojczysty ?
Etap II – eliminacje międzyszkolne
ZADANIE 1. 1 p.
Które ze zdań ma poprawny szyk?
A. Myślę o tobie w dzień i w nocy , córuchno kochana .
B. Myślę , w dzień i w nocy , o tobie , kochana córuchno .
/ odp. A. /
ZADANIE 2. 1 p.
Kto przedstawił się poprawnie ?
A. Nazywam się Kowalski Michał .
B. A ja Mateusz Nowak .
/ odp. B. /
ZADANIE 3. 6 p.
Popraw zdanie błędne . Uczniowie otrzymują na kartce błędnie zapisane zdania . Pod każdym z nich dokonują właściwego zapisu .
· Cześć ! Jestem Kowal Ania .
· ........................................................................................................
/odp. Cześć ! Jestem Ania Kowal . /
· Mój pies ma śliczną sierść brązową .
/ odp. Mój pies ma śliczną , brązową sierść . /
· Go bardzo nie lubię .
· .......................................................................................................
/ Bardzo go nie lubię . /
· Mój dom nad rzeką stoi .
/ odp. Mój dom stoi nad rzeką . /
· Mi się to wcale nie podoba .
/ odp. To wcale mi się nie podoba . /
· Wierzę w ciebie na niemal mur .
/ odp. Wierzę w ciebie niemal na mur . /
ZADANIE 4. 9 p.
Wskaż poprawną formę . Podnieś kartkę z numerem 1 lub 2 .
· swetr czy sweter /odp. sweter /
· wiatr czy wiater / odp. wiatr /
· astronomowie czy astronomi / odp. astronomowie /
· chryzantem czy chryzantema /odp. chryzantema /
· chytrus czy chitrus / odp. chytrus /
· półwysep czy półwyspa / odp. półwysep /
· pora czy por /odp. por /
· pomarańcza czy pomarańcz /odp. pomarańcza /
· śpieszmy się czy spieszmy się / odp. obie formy poprawne/
ZADANIE 5. 4 p.
Z tekstu wypisz stałe związki frazeologiczne .
- Czy fajny ten Adam ? – zapytała koleżankę Ula .
- Ma głowę na karku – odpowiedziała Agata . – kiedy Franek złamał nogę , zadzwonił na pogotowie z komórki jakiejś pani i Adama zabrali z tej imprezy .
- No to supcio . Franek zresztą wtedy przegiął . A co tam było z nim na obozie , też jakaś jazda ?
- To było na naszym harcerskim biwaku . Lało jak z cebra i takiej Ali przemiękły i rozpadły się buty .
I Adam ją wziął na ręce i przeniósł przez rzekę . Tak jakby była jak piórko . A ona waży chyba 70 kilo .
- Niemożliwe !? Taka chudziutka w pierwszej klasie . Ale fakt , rosła jak na drożdżach .
/ odp. Związki frazeologiczne : ma głowę na karku , lało jak z cebra , lekka jak piórko , rosła jak na drożdżach /
ZADANIE 6. 3 p.
Wymyśl i krótko opisz :
- Stół / ale bez nóg /
- Ubranie szkolne - strój galowy / ale bez spódniczek , spodni i sukienek /
- Sprzęt sportowy do ślizgania / ale nie łyżwy /
- Podręcznik szkolny / ale bez papieru /
Każda grupa losuje jedno zadanie .
ZADANIE 7. 5 p.
Opisowe określenia zastąp utartymi wyrażeniami i zwrotami .
- Szkodzić komuś - .................................................................................
/ odp. kopać pod kimś dołki /
- Trząść się bardzo - ...............................................................................
/ odp. trząść się jak galareta , trząść się jak osika /
- Spać bardzo mocno - ...........................................................................
/ odp. spać jak suseł /
- Bardzo chytry - ....................................................................................
/ odp. chytry jak lis /
- Robić wielki problem z małej rzeczy - ................................................
/ odp. robić z igły widły /
ZADANIE 8. 12 p.
Do podanych wyrazów dopisz po trzy wyrazy bliskoznaczne .
-ładny - ..................................................................................................
/ odp. piękny śliczny , niebrzydki ,urodziwy, urodny , przystojny /
- szczupły - .............................................................................................
/ odp. chudy , smukły , niegruby , patykowaty , tyczkowaty , wychudzony , suchy , mizerny , /
- źle - ......................................................................................................
/ odp. niedobrze , błędnie , fałszywie , nieodpowiednio , niedokładnie niepoprawnie , /
- zwycięstwo - .........................................................................................
/ odp. wygrana , triumf , sukces , wiktoria ,/
ZADANIE 9. 7 p.
Uzupełnij napisy na wywieszkach , stosując rzeczowniki z „ nie ” utworzone od czasowników .
Prosimy ........................ Prosimy
o ........... przepisów o ...............
papierosów drogowych karane psów
w lokalu jest mandatem do sklepu
Uprasza się ......................... Prosi się
o ................ zasad BHP grozi o .................
śmieci wypadkiem zwierząt w ZOO
w tym miejscu w miejscu pracy
.................................
wysokokalorycznych
pokarmów sprzyja
zdrowiu
i długowieczności
/ odp. niepalenie , Nieprzestrzeganie , niewprowadzanie , niewrzucanie , Nieprzestrzeganie , niedokarmianie , Niespożywanie /
ZADANIE 10 . 8 p.
W wyrazowej rozsypance znajdź i dopasuj do siebie antonimiczne / przeciwstawne / pary wyrazów .
Wyrazy : zły , syty , mały , szybko , gruby , płytko , dobry , chudy , pełen , duży , drogi , tani , wolno , pusty , głodny , głęboko .
/ odp. zły – dobry , mały – duży , gruby – chudy , pełen – pusty, syty – głodny , szybko – wolno , płytko – głęboko , tani – drogi /
ZADANIE 11. 6 p.
Do podanych wyrazów dopisz antonim . Nie używaj wyrazów zaprzeczonych / nie używaj cząstki „ nie ”.
- kłamstwo - ................................... / odp. prawda /
- wysoko - ...................................... / odp. nisko /
- silny - ............................................ / odp. słaby /
- piękno - .......................................... / odp. brzydota /
- bohater - ........................................../ odp. tchórz /
- spóźnialski -...................................../ odp. punktualny /
ZADANIE 12. 9 p.
Podaj po trzy znaczenia słów .
- pióro - ....................................................... /odp. ptasie pióro . wieczne pióro , wieczne pióro do pisania , końcówka wiosła , bycie literatem , pisanie utworów literackich /
- babka -..................................................../ odp. ciasto , mama taty lub mamy , roślina , którą można przyłożyć na krwawiącą ranę , zgrabna kobieta /
- piła - ....................................................../ odp. ryba piła , stalowe narzędzie do cięcia drewna , ostra kobieta , piła napój – czynność /
ZADANIE 13 . 4 p.
Uzupełnij luki rzeczownikiem pokrewnym do czasownika w nawiasie .
W nowym bloku są / zsypać / ................................... na śmieci .
/ ściągać / ....................................... od kolegi nie jest dobrym zwyczajem .
Nagle zrobił się / ścisnąć / ................................. .
Po uderzeniu został duży / zsinieć / ....................... .
/ odp. zsypy , ściąganie , ścisk , siniak /
ZADANIE 14. 10 p.
Wyjaśnij znaczenie wyrazów :
może – morze
każe – karze
mażę – marzę
odra – Odra
łódź – Łódź
/ odp. może – przypuszczenie ,
morze – duży zbiornik wodny ,
każe – od słowa kazać , ktoś komuś coś każe zrobić ,
karze – od słowa karać , ktoś kogoś za coś karze ,
mażę – w znaczeniu mazać ,
marzę - w znaczeniu marzyć o czymś ,
odra – nazwa choroby ,
Odra – nazwa rzeki ,
łódź - od pływania po rzece ,
Łódź – nazwa miasta . /
ZADANIE 15 . 12 p.
Zabawa w skojarzenia .
Uwaga ! To bardzo podstępny quiz . Jeśli odpowiesz źle na któreś z pytań , nie poznasz prawidłowej odpowiedzi . uważnie czytaj polecenia i po kolei odpowiadaj na pytania . W każdym zadaniu tylko jedna odpowiedź jest poprawna .
1} Ciężkie , turystyczne buty założysz , gdy będziesz się wybierać na :
· spacer po plaży ,
· wędrówkę po górach ,
· poranny jogging w lesie .
2}Odpowiadając na poprzednie pytanie , zdecydowałeś się już , gdzie będziesz wędrował . Gdyby podczas tej wędrówki zdarzył się wypadek , pomocy udzieli :
· GOPR ,
· WOPR ,
· Straż leśna .
3}Osoba należąca do organizacji wybranej w poprzednim zadaniu powinna :
· świetnie pływać ,
· doskonale jeździć na nartach ,
· dobrze znać gatunki zwierząt leśnych .
4}Umiejętnością wybraną w poprzednim zadaniu na pewno poszczycić się może :
· Adam Małysz ,
· Adam Wajrak ,
· Otylia Jędrzejczak .
5} Z liter imienia i nazwiska wybranej osoby możesz ułożyć wyraz :
· ...
Westa7631