Zabłock Kazimierz Jacek i - Dziecko niepełnosprawne - Jego rodzina i edukacja.txt

(445 KB) Pobierz
DZIECKO NIEPE�NOSPRAWNE
JEGO RODZINA I EDUKACJA 

Kazimierz Jacek Zab�ocki
DZIECKO NIEPE�NOSPRAWNE
JEGO RODZINA i EDUKACJA

Wydawnictwo Akademickie "�ak" Warszawa 1999

J�zef Marek �nieci�ski
Opracowanie graficzne El�bieta Malik
Korekta Katarzyna Makaruk
�      U
Copyright by Wydawnictwo Akademickie "�ak" and Kazimierz Jacek Zab�ocki
ISBN 83-88149-03-2
Wydawnictwo Akademickie "�ak"
Teresa i J�zef �nieci�scy
02-127 Warszawa, ul. Mo�dawska 13/56
tel./fax 822-82-67
Tel. (O-22) 613 21 65     r

Prac� t� po�wi�cam pami�ci mojego Ojca

M&rek �
Copyrigbt by
ISBN

SPIS TRE�CI

PRZEDMOWA........................................................................................ 11
Kazimierz Jacek Zab�ocki - KSZTA�CENIE SPECJALNE
W POLSKIEJ MY�LI PEDAGOGICZNEJ ..................................... 17
1. Lata dwudzieste i trzydzieste - okres mi�dzywojenny....................22
2. Od lat czterdziestych do lat osiemdziesi�tych .................................23
3. Wsp�czesne za�o�enia kszta�cenia specjalnego ...............................27
4. Filozoficzne idee w kszta�ceniu specjalnym .....................................32
Bibliografia............................................................................................. 36
J�zef Placka - DZIECKO NIEWIDOME W RODZINIE
ORAZ W INSTYTUCJI WYCHOWAWCZEJ................................... 37
1. Niebezpiecze�stwo przedmiotowego podej�cia do opieki nad dzieckiem w rodzinie i spo�ecze�stwie. ................................................... 37
2. Miejsce dziecka niepe�nosprawnego w rodzinie i jego szczeg�lne zagro�enia. ........................................................................................39
3. Rodzina naturalna a suhstytutywna rola wychowania
zak�adowego niewidomych ............................................................... 42
4. Badania w�asne na przyk�adzie O�rodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Laskach ................................................48
a. Charakterystyka �rodowiska pedagogicznego O�rodka..............48
b. Opis i analiza bada�..................................................................... 50
c. Wnioski i postulaty pedagogiczne ................................................58
Bibliografia............................................................................................. 61

Agnieszka Orkwiszewska - DZIECKO NIEPE�NOSPRAWNE
NA WSI ............................................................................................. 63
Wychowanie w rodzinie wiejskiej.......................................................... 66
Sytuacja w szkolnictwie wiejskim......................................................... 70
Postulaty zmian w szkolnictwie............................................................ 72
Bibliografia............................................................................................. 73
Wojciech Brejnak - DZIECKO I JEGO PROBLEMY
PRZED S�DEM................................................................................75
Ma�oletni �wiadek w sprawie ................................................................ 76
Ma�oletni jako ofiary przemocy............................................................. 78
Dziecko jako ofiara niewydolnej wychowawczo rodziny......................82
Dobro dziecka.........................................................................................90
Nieletni przed s�dem.............................................................................93
Bibliografia........................................................................................... 100
Ryszard Borowski - �RODOWISKO RODZINNE DZIECI
I M�ODZIE�Y POGOTOWIA OPIEKU�CZEGO ....................... 101
Bibliografia........................................................................................... 115
Ma�gorzata Graczyk - DZIECKO W ZAK�ADZIE
POPRAWCZYM .............................................................................. 117
Bibliografia........................................................................................... 131
Jan Bielecki - PSYCHOLOGICZNE PROBLEMY DZIECI
I M�ODZIE�Y J�KAJ�CEJ SI�................................................... 134
1. Wprowadzenie................................................................................. 134
2. Poj�cie i charakterystyka j�kania .................................................. 135
3. Objawy j�kania ............................................................................... 136
4. Etiologia j�kania ............................................................................. 138
5. Osobowo�� j�kaj�cych si� dzieci i m�odzie�y w �wietle bada�
 psychologicznych............................................................................. 141
6. Potrzeby psychiczne i samoocena.................................................. 142
7. L�k i agresja u j�kaj�cych si� dzieci i m�odzie�y.......................... 144
8. Obraz samego siebie w�r�d j�kaj�cej si� m�odzie�y ..................... 147
9. Bibliografia......................................................................................149

Ewa Kasprzewska - DZIECKO Z IMPLANTEM W SZKOLE
MASOWEJ......................................................................................151
Moje do�wiadczenia w pracy z dzieckiem z wad� s�uchu w szkole
masowej........................................................................................... 166
Bibliografia........................................................................................... 170
Katarzyna Bie�kowska-Robak - UDZIA� RODZINY W TERAPII DZIECKA Z WAD� S�UCHU PROWADZONEJ METOD� AUDYTYWNO-WERBALN� ......................................................... 171
1. Wst�p................................................................................................. 171
2. Metoda audytywno-werbalna.......................................................... 173
3. Rola rodziny w terapii dziecka z uszkodzonym s�uchem .............. 177
4. Zako�czenie ..................................................................................... 187
5. Bibliografia....................................................................................... 188
Kazimierz Jacek Zab�ocki - DZIECKO DYSLEKTYCZNE
- TEORIA I PRAKTYKA TERAPEUTYCZNA ............................ 191
I.   ETIOLOGIA DYSLEKSJI.............................................................. 193
1. Koncepcja genetyczna ................................................................ 194
2. Mikrouszkodzenia o�rodkowego uk�adu nerwowego jako pierwotna przyczyna dysleksji........................................... 194
3. Brak opanowania podstawowych technik czytania i pisania... 195
4. Zaburzenia procesu lateralizacji................................................ 196
5. Koncepcja hormonalna............................................................... 196
6. Zaburzenia emocjonalne ............................................................ 196
7. Zaburzenia tempa i rytmu rozwoju........................................... 197
II. DIAGNOZOWANIE DYSLEKSJI................................................. 198
III. POMOC TERAPEUTYCZNA W WYBRANYCH KRAJACH
EUROPEJSKICH........................................................................... 200
Polska.............................................................................................. 201
Dania............................................................................................... 205
Belgia............................................................................................... 207
Niemcy ............................................................................................208
Francja ............................................................................................209
Szwajcaria .......................................................................................211
Bibliografia........................................................................................... 211

Anna Hryniewicka - ROLA AKTYWNO�CI TW�RCZEJ W PROCESIE RADZENIA SOBIE Z W�ASN� NIEPE�NOSPRAWNO�CI�. ........................................................214
Bibliografia........................................................................................... 226
Dariusz Czy�ewski - KOMPUTERY W REWALIDACJI DZIECKA NIEWIDOMEGO............................................................................ 227
Bibliografia........................................................................................... 237
. jaiuj 0HM�&I iLj�c;*Ai,......,
.Batni .;,.�:"�'.< �.'!.:�;::.<:;.�::.,
:i<V;
'a'"' 9'
fc
m

PRZEDMOWA

Wsp�czesny �wiat jest coraz bardziej �wiadomy swej odpowiedzialno�ci za los ludzi niepe�nosprawnych, czego dowodem jest nie tylko szerokie i powa�ne zainteresowanie problematyk� naruszenia zdrowia i rehabilitacji, ale tak�e og�oszenie roku 1981 �wiatowym Rokiem Inwalid�w i Os�b Niepe�nosprawnych oraz lat 1983-1993 Dekad� Ludzi Niepe�nosprawnych, Inwalid�w, Emeryt�w.
Przyjmuje si�, i� kul� ziemsk� zamieszkuje ponad p� miliarda ludzi niepe�nosprawnych. W tej liczbie najwi�kszy udzia� maj� ofiary wszelkich wypadk�w, - prawie 80 min os�b, niewidomi stanowi� oko�o 15 min, oko�o 10 min to g�usi, oko�o 15 min to ludzie chorzy z powodu pora�enia m�zgowego, oko�o 15 min stanowi� ludzie chorzy na padaczk�, 10 min to chorzy na tr�d, 40 min ludzi jest uzale�nionych od alkoholu i lek�w.
Spo�r�d ogromnej liczby ludzi niepe�nosprawnych dwie trzecie zamieszkuje kraje Trzeciego �wiata. Na uwag� zas�uguje jeszcze jeden wska�nik liczbowy: dotyczy on liczby dzieci i m�odzie�y. Szacuje si� w�r�d niepe�nosprawnych prawie jedn� trzeci� tj. ponad 150 min, stanowi� dzieci i m�odzie�.
Wed�ug szacunkowej oceny w Polsce osoby niepe�nosprawne stanowi� oko�o 14% og�u ludno�ci. I tak w 1993 roku inwalid�w z okre�lon� grup� inwalidzk� by�o oko�o 4 538 000, za� emeryt�w oko�o 3 500 000. (Dane dotycz�ce dzieci i m�odzie�y w wieku 0-19 lat om�wi� dok�adnie nieco dalej. Warto w tym mie...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin