Opracowania- Grażyna;Mickiewicz.Slowo i czyn; Maria; Balladyna; Nie-Boska komedia (z Internetu).doc

(317 KB) Pobierz

ADAM MICKIEWICZ GRAŻYNA. POWIEŚĆ LITEWSKA, wstęp Józef Tretiak

 

MICKIEWICZ W CZASIE PISANIA GRAŻYNY

 

- na uniw. w Wilnie (1819-20), potem jako nauczyciel w Kownie

·         początkowo nie czuł się wyjątkowy, godził się z rolą pedagoga

·         pisanie było dodatkiem (powstały: Hymn do N. Panny, Oda do młodości, Romantyczność, Żeglarz)

·         w 1821 postanowił zająć się gł. pisarstwem (w ciągu 1,5 roku napisał Dziady i Grażynę, przeplatając pracę nad nimi)

- w grudniu 1822 r. skończył Grażynę, uważał ją za nieudaną, „klepaną”, a jednak ją skończył

·         bał się, że jego tomik Poezji będzie źle przyjęty przez starszyznę, a uznanie starszyzny było mu potrzebne, by wyjechać za granicę

·         eposy bohaterskie uważano za rodzaj górujący nad innymi

·         w 1818 r. Dyzma Bończa Tomaszewski wydał Jagiellonidę, a 19-letni Mickiewicz napisał krytyczną recenzję, otrzymał anonimową odp., że łatwiej jest ganić, niż napisać samemu

 

TEMAT GRAŻYNY

 

- Nowogrodzki książę Litawor, podniecony zawiścią i nieufnością, zawiera przymierze z Krzyżakami przeciw własnym rodakom i naczelnemu księciu Litwy, Witołdowi; plan ujawnia się dopiero, gdy Krzyżacy są już pod jego zamkiem; żona księcia odprawia w jego imieniu posłów i pobudza tym samym obrażonych Krzyżaków do napadu na Nowogródek; korzystając ze snu męża, ubiera jego zbroję, staje na czele wojska i uderza na gotujących się do napadu wrogów; Litwini zwyciężają, ale Grażyna ginie, Litawor rzuca się na jej stos pogrzebowy i ginie w płomieniach

- temat jest zupełnie fantastyczny

 

IDEA GRAŻYNY

 

- poświęcenie się orężne kobiety w obronie ojczyzny, kiedy mąż gotów związać się z wrogami

·         Niewiasta z wdzięków, a bohater z ducha

·         Grażyna czyli piękna księżna

- piękno + rozum u Mickiewicza: Żywila, Świteź

- wzór: Wanda, Kamilla z Eneidy, Klorynda z Jerozolimy Tassa, Emini w Jagiellonidzie

- Grażyna jest jednak inna od tych amazonek:

·         ma mężne serce, ale nie potrafi nacierać w ataku i posługiwać się bronią

·         przypasała miecz w prawej strony

 

PIERWIASTEK HISTORYCZNY W GRAŻYNIE

 

1.      Zmiana planu

 

- początkowo Mickiewicz chciał osadzić akcję w jakimś wydarzeniu historycznym

·         Grażyna miała nazywać się Karyna, a Litawor – Korybut (postać hist.), Witołd – Kiejstut

·         tytuł miał brzmieć: Korybut, książę Nowogródka, poema z dziejów litewskich

- powody wyboru Nowogródka:

·         chciał uświetnić miasto rodzinne

·         fantazjując, lubił mieć jakieś oparcie w rzeczywistości

·         Nowogródek, w którym panował Korybut nie leżał nad Niemnem, ale za Dnieprem, o był Nowogródek Siewierski (akcja natomiast dzieje się wyraźnie na Litwie), więc poeta poświęcił historyczność, ratując swój rodzinny Nowogródek, a imię bohatera wziął od przydomka Chreptowiczów, właścicieli Szczors, gdzie w bibliotece pisał poemat

- imię bohaterki zmienił dopiero pod koniec pisania (Karyna – lit. waleczna), by pokreślić jej kobiecość i duchowe męstwo

·         początkowo bohaterka od razu miała napaść na Krzyżaków, ale to wyglądałoby jak zdrada, więc wprowadził sceny zdenerwowania Krzyżaków, by wyprawa Grażyny była obronna

- Kiejstut zmienił się w Witołda dopiero w druku

·         historyczny Korybut z Kiejstutem walczył w 1381 r., z Witołdem w 1393

·         gdyby wybrał Witołda, musiałby usunąć naleciałości pogańskie, np. palenie ciała

·         kiedy zmienił poemat historyczny na powieść fantastyczną, mógł już wprowadzić imię Witołda, tym bardziej, że charakterystyka bardziej mu odpowiadała

 

2.      Stryjkowski a Mickiewicz

 

- Stryjkowski dostarczył materiału do starolit. tła historycznego, powiedział Mickiewiczowie, że jego rodzina ma książęce korzenie w rodach litewskich

·         Dowmantowi Hurdowicowi Witołd zabrał dzierżawy, a jego potomkami byli m.in. Miczkiewici, Dowmant umarł ze zgryzoty

·         Adaś miał wysoko rozwinięty kult przodków, nawet chrzcielne drugie imię Bernard zmienił na Napoleon

·         z Dowmanta przejął dla Litwora również poczucie krzywdy i gwałtowny temperament

 

STRONA ARTYSTYCZNA

 

1.      Krzyżowanie się wpływów

 

- wpływ klasyczny

·         trzeźwa przedmiotowość przedstawienia

·         usunięcie osobistych uczuć poety

·         długie mowy retoryczne

·         poważny, uroczysty tok wiersza

·         zaokrąglone porównania

·         (nieliczne) wyrażenia z klasycznych epopei (np. Lecz któryż z bogów siłę w nim osłabił?, Już różane włosy zorza na wschodnim roztacza obłoku)

·         brak wpływu nadziemskich potęg, złym duchem są tylko zawiść i nieufność Litwora

- powieść poetycka Byrona i Scotta

·         światło ześrodkowane na kilku osobach, reszta ginie w cieniu

·         wojsko zlewa się w jedną masę

·         brak dużego opisu narad i gromadzenia się wojsk przed bitwą

·         malowniczy i tajemniczy koloryt

·         prawie w całym poemacie panuje mrok nocny (Litawor przytłumia lampę, gdy nie chce, by sługa odgadł jego tajemnice z twarzy)

·         na pocz. poeta przywołuje widok nocy księżycowej, zamiast wezwać Muzę do pomocy

·         nie ujął wszystkich wierszy w strofy à niejasność jak w wątku powieściowym

 

2.      Budowa powieści

 

- cz. I: przybycie posłów i domaganie się wpuszczenia

- cz. II: ekspozycja zamiarów Litawora, ścieranie się Litawora z Rymwidem

- cz. III: daremne starania Grażyny o powstrzymanie księcia od przymierza z Krzyżakami i jej działanie na własną rękę

- cz. IV: bitwa do ranienia Grażyny

- cz. V: pogrzeb, wyznanie winy księcia i jego śmierć (balladowe zakończenie)

- nie jest to skończone arcydzieło, ale raczej szkic

·         niejasność, częściowo wyjaśniona w Epilogu Wydawcy

·         dziwne jest, że Grażyna, która była prawdziwą drugą połową Litawora, została przez niego cierpko odprawiona, mimo że błagała go na kolanach

·         Litawor nie przyjmuje posłów przybyłych nocą, wydaje rozkaz, by na rano zebrać oddziały, a sam rozmawia z Rymwidem, zapominając o posłach zupełnie

·         zbyt wielkie ściśnienie wypadków na zbyt małej przestrzeni czasu (jedna noc)

 

3.      Charakterystyka głównych postaci

 

- Litawor

·         Achilles litewski – niepohamowany w gniewie, nienawistny do potężniejszego od siebie władcy, co wyraża czynami

·         drzemią w nim szlachetne popędy, które każą mu żałować złych czynów

- Rymwid

·         wcielony instynkt litewskiego sumienia

·         wierny panu, ale i ojczystym tradycjom

·         rozważny i doświadczony

- Grażyna

·         wstręt do walki bratobójczej à Rymwid

·         brak doświadczenia i przezorności à Litawor

·         największa siła poświęcenia, o którym sama nigdy nie mówi

·         kobieca, co nie ujawnia się w uległości wobec męża, ale w działaniu bez obmyślonego planu, w słabości fizycznej

·         czuła przewagę moralną nad mężem, co kryła, bo potrafiła nad sobą panować; początkowo jest zdziwiona, że Rymwid do niej przychodzi po pomoc, dopiero w imię ojczyzny decyduje się działać

·         nie uchyla się od ciężaru odpowiedzialności, jaki na nią spadł, pokazuje siłę woli ludzkiej, o której mówi potem Duch w prologu do Dziadów cz. III, odsuwa wtedy od siebie wszystkich, nawet Rymwida zaczyna traktować jak podwładnego, a nie przyjaciela

 

4.      Język poetycki i wiersz Grażyny

 

- 11-zgł. (zamiast 13) w poemacie rycerskim

- język prosty i żywy, a zarazem malowniczy

 

STYL UTWORU

 

1.      Styl Grażyny w rozumieniu samego poety

 

- stanowisko estetyczne poety na podstawie O poezji romantycznej i O poemacie „Zofiówka”

·         każda epoka ma nowy styl

·         potępiał styl francuski (dworskość, zbytnie dążenie do elegancji i poprawności)

·         dopuszczał naśladowanie stylu klasycznego (równowaga uczucia, fantazji, harmonia treści i formy), np. u Kochanowskiego i Trembeckiego

·         próbował stylu czysto romantycznego (średniowieczny, przewaga uczucia i fantazji), np. w balladach

·         najlepiej jest zaś stworzyć własny styl, w Grażynie chciał połączyć klasyczną formę z romantyczną treścią

- Homer jako wzór: Litawor~Achilles, porównania, wyrażenia: trzoda srebrnoruna, koń jelenionogi

- Kochanowski: Odprawa posłów..., jędrna mowa

- Jerozolima Tassa: życie rycerskie, oktawy, język stylizowany na archaiczny (latynizmy: łacińska składnia w j. pol.)

- dramatyczność Dziadów i Szekspira: punkt kulminacyjny-decyzja Gr. przygotowana starannie

- klasyczna proporcja: przemówienia R. i L. w cz.1

- nowość: oparcie się o tradycję narodową (zachodnie pieśni rycerskie były pobudką)

 

2.      Styl poematu wobec oceny dzisiejszej

 

- style nie są zharmonizowane

- przeważa retoryka: zbyt dużo figur retor. i formy obrazowej, homeryckie zabiegi stylistyczne, które w efekcie dają wrażenie sztuczności

- wiersz jest niedbały, zbliżony do prozy: by odejść od fr. czystej formy, Gr. miała być utworem epickim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ALINA WITKOWSKA MICKIEWICZ. SŁOWO I CZYN

 

- trzy miary czasu:

 

1.      czas historii

·         organizuje rzeczywistość dramatu

·         wydarzenia roku 1823, następstwo zdarzeń wg zasad pdp

2.      czas mitu religijnego

·         nie przemija, bo święta ofiara odnawia się w nieskończoność

·         dla sensów dramatu bardziej istotny jest rytm świąt kościelnych

·         akcja ujęta jest biegunami świąt zadusznych

·         kulminacje duchowych postaw bohaterów dokonują się w noc wigilijną (improwizacje Konrada) i święto wielkanocne (widzenie ks. Piotra – postać konkretna, bernardyn, przeniesiona w wieczny czas mitu religijnego)

·         odległości między świętami liturgicznymi nie są przestrzegane sumiennie (zbliżenie Bożego Narodzenia i Wielkanocy) à wymowa symboliczna jest ważna

Wielkanoc

radosne „Alleluja” w momencie widzenia, po śmierci narodu-Chrystusa, symbol zmartwychwstania

Boże Narodzenie

symboliczne panowanie maluczkich (pastuszkowie)

drzwi do Chrystusowego królestwa pokory (ks. Piotr)

 

 

 

 

3.      czas mitów agrarnych

·         między śmiercią a powrotem do życia odzyskiwanego z młodą wegetacją roślinną

 

- mieszanie czasów:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin