I miejsce w konkursie na najciekawszy scenariusz zajęć z wykorzystaniem programów edukacyjnych serii „Królik Bystrzak” oraz programów do nauki matematyki – „Matematyczna przygoda” i „Wesołe działania matematyczne”.
Autor scenariusza: Anna Wize
Szkoła Podstawowa nr 28 w Warszawie
Temat scenariusza: I Zabawa w detektywów
II Świat owadów
III W krainie serów
IV Tajemniczy szyfr
Programy wykorzystane podczas zajęć: „Królik Bystrzak dla Drugoklasisty”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLAS II Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU KOMPUTEROWEGO „KRÓLIK BYSTRZAK DLA DRUGOKLASISTY”
Scenariusze opracowała
ANNA WIZE
II Temat dnia: Świat owadów
Cele operacyjne:
- uczeń:
- uczeń potrafi się posługiwać słownikiem języka polskiego,
- rozwiązuje krzyżówkę,
- potrafi powiedzieć, czym zajmuje się entomolog,
- czyta ze zrozumieniem instrukcję,
- rozpoznaje na podstawie opisu wybranki gatunki owadów, opisuje samodzielnie niektóre z nich,
- potrafi wymienić wspólne cechy owadów,
- wymienia korzyści płynące z hodowli pszczół,
- stosuje prawidłowo w zdaniach nowo poznane wyrazy,
- tworzy rodziny wyrazów, łączy wyrazy pokrewne,
- potrafi podać wyjątki od reguły pisowni wyrazów z ‘rz’ po spółgłoskach,
- umie zaprojektować i wykonać album,
- układa działania z brukującymi elementami,
- rozróżnia liczby parzyste i nieparzyste,
- naśladuje zachowanie i ruchy zwierząt.
-
Metody nauczania: eksponujące, praktycznego działania, podające.
Formy pracy: zbiorowa, w grupach, w parach.
Środki dydaktyczne: krzyżówki, słownik języka polskiego, albumy i książki przyrodnicze, różne gatunki miodu, program komputerowy, kaseta do zajęć muzycznych.
Przebieg zajęć:
- ustalenie znaczenia wyrazu entomolog.
- wypisywanie nazw różnych owadów,
- obejrzenie zdjęć i rysunków tych owadów.
- wyjaśnienie wyrazów i zwrotów (ruczaj, rój, gaj, pasieka) na podstawie słownika języka polskiego.
- O czym mówi autorka wiersza?
- Czyja to pasieka?
- Gdzie stoją ule?
- Dokąd lecą pszczoły?
- Kiedy wracają do pasieki?
- dzieci pszczółki biegają po klasie, siadają na kwiatkach i wracają do pasieki.
- Jakie korzyści mamy z hodowli pszczół?
- Z czego pszczoły robią miód?
- Od czego zależy jakość i smak miodu?
- lipowego, spadziowego itp.
- Degustacja.
- Podkreślenie w wierszu wyrazów (i ich różnych form) pochodzących od wyrazu pszczoła: pszczelim, pszczelą, pszczółki, pszczelarz, pszczółek.
- Zapoznanie uczniów z pozostałymi „wyjątkami”: kształt, pszenica, bukszpan.
- Przepisanie wyrazów wyjątków do zeszytu.
- Dzieci pracują w parach we własnym tempie, szybsi uczniowie mogą na polecenie nauczyciela wejść w opcję „Rysunki” i mogą stworzyć owada według własnego pomysłu.
- Uczniowie zbierają kolejne makaronki.
- Uczniowie wchodzą w opcję „Serowe działania” – uzupełniają działania, w których brakuje elementów.
- Uczniowie wchodzą w „Serowe serie” – wyjaśnienie zadania przez nauczyciela.
- Uczniowie porównują wartości liczb w konwencji dynamicznej gry zręcznościowej (rozpoznają liczby parzyste i nieparzyste).
- Kto to jest entomolog?
- Jakie znasz owady?
- Jakie cechy wspólne mają owady?
- Jakie dzisiejsze zadanie komputerowe podobało wam się najbardziej?
- Ułóż zdania z wyrazami: pszczoła, pszenica, kształt, bukszpan.
- Przygotuj informacje na temat gatunków i nazw serów.
- ocena zajęć przez narysowanie kropki w odpowiednim miejscu tabeli.
Podobały się
Tak sobie
Nie
*
flek