Przepis na zdrowie - Myj się Zosiu i Tadziku!.doc

(35 KB) Pobierz

Przepis na zdrowie

SCENARIUSZ ZAJĘCIA nr 1


Cele ogólne:
- wyrabianie nawyku dbania o zdrowie i urodę,
- ćwiczenie umiejętności słuchania krótkich utworów literackich czytanych przez nauczyciela,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania kształtów niektórych przedmiotów, - doświadczanie wrażeń dotykowych,
- ćwiczenie przestrzegania określonych zasad w zabawach,
- wytworzenie miłej atmosfery w grupie.
Cele operacyjne:
- dziecko wie o codziennych zabiegach higienicznych,
- wie o zasadach higienicznych w postępowaniu w odniesieniu do własnego ciała,
- rozumie znaczenie czystości dla zdrowia,
- potrafi wykonywać podstawowe czynności higieniczne.

Metody:
Metoda organizacji środowiska,
Metoda przekazywania wiedzy,
Metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu,
Metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych,
Metody aktywizujące.

Formy aktywności dziecka:
- językowa,
- ruchowa.

Środki dydaktyczne:
fragment książki Marii Kownackiej pt. "Kukuryku na ręczniku", szczoteczka i pasta do zębów, grzebień, mydło,nożyczki do paznokci (w etui); znaczki przedstawiające: mydło, kran lub miskę z wodą, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, lusterko; nagranie wesołej muzyki

Sytuacja wychowawczo - dydaktyczna

1. Zabawa "Kroki".
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka zachęca je do zabawy, mówiąc: Jeden krok do przodu zrobią dzieci, które:
- myją ręce przed posiłkiem,
- myją ręce, kiedy je ubrudzą,
- myją zęby rano i wieczorem,
- lubią się kąpać,
- lubią czystość.
Dzieci wykonują polecenia. W ten sposób koło się zawęża, a dzieci dotykają się wzajemnie w kręgu.

2. Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej "Kukuryku na ręczniku"

Nauczycielka czyta:
Mama woła przed każdym jedzeniem:
- Zosiu! Tadziku! Umyjcie ręce!
I co dzień mama musi to powtarzać, a te ręce zawsze zapomną się umyć i potem trzeba wstawać od stołu i biec do umywalni.Czasami są goście, wstyd przypominać
. Mamie bardzo się to sprzykrzyło, więc wreszcie wymyśliła sobie pomocnika. A ten pomocnik nie byle jaki!
Posłuchajcie:
Wzięła mama długi kawał szarego płótna, wzięła dużo bawełnianych nitek: czerwonych, zielonych, szafirowych, pomarańczowych, żółtych... szyła... szyła... igiełką migała, do siebie się uśmiechała.
Najpierw wyskoczył z szarego płótna żółty dziobek, potem czerwony grzebień, potem piórka: czerwone, zielone, szafirowe, pomarańczowe. Oj! We wszystkich kolorach! A na końcu... na końcu... złote butki, jak to mają kogutki!
I Kogutek - Złotobutek był gotów!
A potem mama powiedziała do Kogutka - Złotobutka:
- Mój Kogutku - Złotobutku,
wieszam cię tu na gwoździku,
piejże głośno: Kukuryku!
Kukurykaj z całej siły,
Żeby dzieci ręce myły!
Dzieci wracają ze szkoły, zaglądają do umywalni, a kogutek tam woła:
- Kukuryku! Kukuryku!
Myj się Zosiu i Tadziku!
I od tej pory mama już nie potrzebuje mówić nic o myciu rąk przed jedzeniem, bo kogutek o tym przypomina.
Czasami... czasami... jeżeli są goście i dzieci nie słyszą, jak kogutek w umywalni pieje, to mama uśmiecha się i mówi za niego cichutko:
- Kukuryku!
A dzieci już dobrze wiedzą, co to znaczy!
Po zaprezentowaniu opowiadania nauczyciel omawia z dziećmi jego treść.

3. Zabawa ilustrowana ruchem "Pralka"

Dzieci stoją w kręgu. Wyciągają do przodu raz prawą, raz lewą rękę i mówią:
Dzisiaj u nas, co tu kryć,
wielkie pranie musi być,
na prawo raz,na lewo raz,
z koleżanką jeszcze raz.
Na słowa "z koleżanką jeszcze raz" każde z dzieci odwraca się do swojego sąsiada i podaje mu ręce. Dzieci powtarzają zabawę, wyciągając ręce na przemian w parach.

4. Zabawa dydaktyczna "Czarodziejski worek".

Dzieci siedzą na podłodze, tworząc koło. W jego środku nauczyciel układa mydło,szczoteczkę i pastę do zębów, nożyczki do paznokci (w etui). Dzieci starają się określić, do czego służą poszczególne przedmioty. Wspólnie z dziećmi nadajemy ogólną nazwę dla tych rzeczy: np. "Przybory do utrzymania czystości". Po jakimś czasie możemy urozmaicić wersję zabawy. Nauczyciel chowa wyłożone przedmioty do woreczka. Dzieci kolejno wkładają do niego rękę, wybierają przedmiot i dotykając go odgadują, co to jest. Następnie wyjmują przedmiot z woreczka i sprawdzają, czy prawidłowo go rozpoznały.

5. Zabawa ruchowa "Znajdź swoją parę".

Nauczyciel ma w koszyczku znaczki, które przedstawiają: mydło, kran z lejącą się wodą, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, lusterko. Dzieci losują po jednym znaczku. Poruszają się w rytm muzyki, a kiedy melodia cichnie, dobierają się parami: " mydło" i " woda", "szczoteczka" i "pasta", "grzebień" i "lusterko"(ilustracje można pobrać download/Dla nauczycieli).Przygotowanych jest tyle znaczków, aby wystarczyło ich dla wszystkich dzieci, uczestniczących w zabawie.

Oczekiwane rezultaty aktywności:

Utrwalenie przyzwyczajeń i nawyków dbania o zdrowie i urodę.
Zna zasady higieny osobistej.
Rozumie znaczenie czystości dla zdrowia. http://members.lycos.co.uk/swietlicasp4/theme/Default/gfx/separ.gif

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin