Mechanika lotu
Charakterystyki oporowe samolotu.
Łukasz Krawczyk
III MDL SILNIKI C1
nr indeksu: 113442
1. Cel projektu:
Celem projektu było zapoznanie się ze sposobami wyznaczania charakterystyk oporowych na przykładzie wybranego samolotu.
Samolot to PZL 110 Koliber 160A.
2. Obliczenia:
· Profil:
Brak gondol silnikowych:
k1=2
Liczba Reynoldsa:
ReP=V*lgμ=55,6ms*1,3[m]0,0000143[m2s]=5,06*106
Współczynnik Cfp:
CfP=0,455lg10ReP2,58=0,455lg105,06*1062,58=3,358*10-3
Współczynnik grubości profilu ηg:
ηg=1+3,5g-=1+3,5*0,154=1,539
Współczynnik Cx0prof:
Cx0prof=0,925k1*Cfp*ηg=9,561*10-3
Tabela przedstawiająca wartość współczynnika Cxprof obliczonego ze wzoru:
Cxprof=Cx0prof+∆CxprofCz
Cz
∆Cxprof(Cz)
Cxprof
-1,19
0,003
0,012561
-1,02
0,0015
0,011061
-0,85
0,0011
0,010661
-0,68
0,0005
0,010061
-0,51
0
0,009561
0,51
0,68
0,85
1,02
1,19
1,36
0,006
0,015561
1,53
0,011
0,020561
1,7
0,025
0,034561
· Płat:
Powierzchnia skrzydła objęta kadłubem:
SSK-K=1,755m2
SSK-K-=SSK-KS=1,755[m2]12,662[m2]=0,1386
Wartość współczynnika kint dla dolnopłata z okrągłym kadłubem:
kint=0,25
Wartości współczynnika Cxintprof znajdują się w tabeli na końcu podrozdziału. Współczynnik ten liczony był ze wzoru:
Cxintprof=Cxprof1-kint*SSK-K-
Wartość współczynnika ΔCxkonst:
∆Cxkonst=0,0015
Współczynnik ΔCxszczelkl:
∆Cxszczelkl=0,0017bkl2=0,00174,4m2=3,74*10-3
Współczynnik ΔCxszczellot:
∆Cxszczellot=0,0017blot2=0,00173[m]2=2,55*10-3
Współczynnik ΔCxszczelsl:
∆Cxszczelsl=0,002bsl2+0,001=0,0028[m]2+0,001=9*10-3
Wartość współczynnika ΔCxszkodl:
∆Cxszkodl=∆Cxszczelkl+∆Cxszczellot+∆Cxszczelsl+∆Cxkonst=0,01674
Opór indukowany dla płynu doskonałego:
a. Odczytanie wartości δ1 i δ2 dla Λ=7,5 i τ=1:
δ1=0,07
δ2=1
b. Wartość współczynnika ΔΛe:
∆Λe=0
c. Wartość wydłużenia efektywnego:
Λe=Λ1+δ1δ2+∆Λe=7,01
d. Wartości oporu indukowanego zamieszczono w tabeli na końcu podrozdziału. Wartość ta była liczona ze wzoru:
Czskrz2πΛe
...
scrapek.crw