Jęz. francuski - klucz rozsz.pdf

(310 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
BADANIE DIAGNOSTYCZNE
W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
JĘZYK FRANCUSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ ODPOWIEDZI I PUNKTOWANIA ZADAŃ
LISTOPAD 2012
Strona 1 z 8
922267834.173.png 922267834.184.png 922267834.195.png 922267834.206.png 922267834.001.png 922267834.012.png 922267834.023.png 922267834.034.png 922267834.045.png 922267834.056.png 922267834.067.png 922267834.078.png 922267834.088.png 922267834.099.png 922267834.110.png 922267834.120.png 922267834.131.png 922267834.136.png 922267834.137.png 922267834.138.png 922267834.139.png 922267834.140.png 922267834.141.png 922267834.142.png 922267834.143.png 922267834.144.png 922267834.145.png 922267834.146.png 922267834.147.png 922267834.148.png 922267834.149.png 922267834.150.png 922267834.151.png 922267834.152.png 922267834.153.png 922267834.154.png 922267834.155.png 922267834.156.png 922267834.157.png 922267834.158.png 922267834.159.png 922267834.160.png 922267834.161.png 922267834.162.png 922267834.163.png 922267834.164.png 922267834.165.png 922267834.166.png 922267834.167.png 922267834.168.png 922267834.169.png 922267834.170.png 922267834.171.png 922267834.172.png 922267834.174.png 922267834.175.png 922267834.176.png 922267834.177.png 922267834.178.png 922267834.179.png 922267834.180.png 922267834.181.png 922267834.182.png 922267834.183.png 922267834.185.png 922267834.186.png 922267834.187.png 922267834.188.png 922267834.189.png 922267834.190.png 922267834.191.png 922267834.192.png 922267834.193.png 922267834.194.png 922267834.196.png 922267834.197.png 922267834.198.png 922267834.199.png 922267834.200.png 922267834.201.png 922267834.202.png 922267834.203.png 922267834.204.png 922267834.205.png 922267834.207.png 922267834.208.png 922267834.209.png 922267834.210.png 922267834.211.png 922267834.212.png 922267834.213.png 922267834.214.png 922267834.215.png 922267834.216.png 922267834.002.png 922267834.003.png 922267834.004.png 922267834.005.png 922267834.006.png 922267834.007.png 922267834.008.png 922267834.009.png 922267834.010.png 922267834.011.png 922267834.013.png 922267834.014.png 922267834.015.png 922267834.016.png 922267834.017.png 922267834.018.png 922267834.019.png 922267834.020.png 922267834.021.png 922267834.022.png 922267834.024.png 922267834.025.png 922267834.026.png 922267834.027.png 922267834.028.png 922267834.029.png 922267834.030.png 922267834.031.png 922267834.032.png 922267834.033.png 922267834.035.png 922267834.036.png 922267834.037.png 922267834.038.png 922267834.039.png 922267834.040.png 922267834.041.png 922267834.042.png 922267834.043.png 922267834.044.png 922267834.046.png 922267834.047.png 922267834.048.png 922267834.049.png
Rozumienie ze słuchu
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
1.1.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
A
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie
proste, krótkie
wypowiedzi ustne
artykułowane
wyraźnie,
w standardowej
odmianie języka […].
1.2.
C
1.3.
2.2) Uczeń określa główną myśl tekstu.
C
1.4.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
C
1.5.
B
1.6.
2.5) Uczeń określa kontekst wypowiedzi.
B
2.1.
C
2.2.
2.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
D
2.3.
A
2.4.
E
Rozumienie tekstów pisanych
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Zadanie
Wymagania szczegółowe
3.1.
B
3.2) Uczeń określa główną myśl poszczególnych
części tekstu.
3.2.
C
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie […]
proste wypowiedzi
pisemne […].
3.3.
D
4.1.
D
4.2.
3.6) Uczeń rozpoznaje związki pomiędzy
poszczególnymi częściami tekstu.
E
4.3.
B
4.4.
A
5.1.
C
3.3) Uczeń znajduje w tekście określone
informacje.
5.2.
D
5.3.
A
Strona 2 z 8
922267834.050.png 922267834.051.png 922267834.052.png 922267834.053.png 922267834.054.png 922267834.055.png 922267834.057.png 922267834.058.png 922267834.059.png 922267834.060.png 922267834.061.png 922267834.062.png 922267834.063.png 922267834.064.png 922267834.065.png 922267834.066.png 922267834.068.png 922267834.069.png 922267834.070.png 922267834.071.png 922267834.072.png 922267834.073.png 922267834.074.png 922267834.075.png 922267834.076.png 922267834.077.png 922267834.079.png 922267834.080.png
 
Znajomość środków językowych
Niepoprawne
odpowiedzi
(przykłady)
(0 pkt)
Poprawna
odpowiedź
(1 pkt)
Wymagania
ogólne
Wymagania
szczegółowe
Zadanie
universelle
universele
(błąd gramatyczny)
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
6.1.
passionnés
pasionnés
(błąd ortograficzny)
6.2.
I. Znajomość
środków
językowych.
Uczeń posługuje się
podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych) […].
vue
vu
(błąd gramatyczny)
6.3.
font
fait
(błąd gramatyczny)
6.4.
bijoux
bijous
(błąd gramatyczny)
6.5.
avons pris taxi
(błąd gramatyczny, za
mało elementów)
avons pris un/le taxi
7.1.
1. Uczeń posługuje
się podstawowym
zasobem środków
językowych
(leksykalnych,
gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
faire des
courses/achats
faire des cours
(błąd leksykalny)
7.2.
mes sœurs
mes sours
( błąd gramatyczny )
7.3.
Donne ce journal
Donnes cette journal
(błędy gramatyczne)
7.4.
Il y a deux mois
(błąd gramatyczny, za
dużo elementów)
Dans deux mois
7.5.
Wypowiedź pisemna
Zadanie 8. (0–10)
W Twojej szkole organizowany jest dzień sportu. Napisz e-mail do kolegi/koleżanki ze szkoły
francuskiej w Warszawie, w którym:
zaprosisz go/ją, podając termin imprezy
opiszesz, co jest w programie
wyjaśnisz, jak najlepiej dojechać do Twojej szkoły.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu elementów z polecenia uczeń się
odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych elementów rozwinął w zadowalającym
stopniu. Za wypowiedź przyznaje się od 0 do 4 punktów, zgodnie z poniższą tabelą.
Ile elementów rozwinął?
Do ilu elementów
uczeń się odniósł?
3
2
1
0
3
4 p.
3 p.
2 p.
1 p.
2
2 p.
1 p.
1 p.
1
1 p.
0 p.
0
0 p.
Strona 3 z 8
922267834.081.png 922267834.082.png 922267834.083.png 922267834.084.png 922267834.085.png 922267834.086.png 922267834.087.png 922267834.089.png 922267834.090.png 922267834.091.png 922267834.092.png 922267834.093.png 922267834.094.png 922267834.095.png 922267834.096.png 922267834.097.png 922267834.098.png 922267834.100.png 922267834.101.png 922267834.102.png 922267834.103.png 922267834.104.png 922267834.105.png 922267834.106.png 922267834.107.png 922267834.108.png 922267834.109.png 922267834.111.png 922267834.112.png 922267834.113.png 922267834.114.png 922267834.115.png
 
Na przykład, za wypowiedź ucznia, który odniósł się do 2 elementów i oba rozwinął,
przyznaje się 2 punkty.
Spójność i logika wypowiedzi
W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu tekst funkcjonuje jako całość
dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz między
zdaniami/akapitami tekstu. W ocenie logiki wypowiedzi bierze się pod uwagę, czy i w jakim
stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie zbiorem przypadkowo zebranych
myśli).
wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna i logiczna zarówno
na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu
2 p.
wypowiedź zawiera usterki w spójności/logice na poziomie poszczególnych zdań
oraz/lub całego tekstu
1 p.
wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna/nielogiczna; zbudowana jest z trudnych
do powiązania w całość fragmentów
0 p.
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie struktur
leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
2 p. zadowalający zakres środków językowych; oprócz środków językowych o wysokim
stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań
1 p. ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są głównie środki
językowe o wysokim stopniu pospolitości
0 p. bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu
uniemożliwiający realizację polecenia
Pod pojęciem „precyzyjne sformułowania” rozumiemy wyrażanie myśli z wykorzystaniem
słownictwa swoistego dla tematu i unikanie słów oraz struktur o wysokim stopniu
pospolitości, takich jak miły, interesujący, fajny , np. Nasza szkolna drużyna rozegra mecz
siatkówki , a następnie będziemy biegać na 100 metrów . zamiast Będziemy grać i biegać .
W precyzji wyrażania myśli mieści się również charakterystyczny dla danego języka sposób
wyrażania znaczeń.
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne,
leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi.
brak błędów lub nieliczne błędy niezakłócające komunikacji / sporadycznie zakłócające
komunikację
2 p.
1 p.
liczne błędy niezakłócające komunikacji lub czasami zakłócające komunikację
0 p.
bardzo liczne błędy w znacznym stopniu zakłócające komunikację
Uszczegółowienie kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść
1. W ocenie treści kierujemy się:
a. nadrzędnymi ustaleniami dotyczącymi sposobu oceniania wypowiedzi podanymi
w punktach 2–8 poniżej oraz przyjętymi dla konkretnego zadania
b. w przypadku wątpliwości, rozważeniem następujących kwestii:
Strona 4 z 8
922267834.116.png 922267834.117.png 922267834.118.png 922267834.119.png 922267834.121.png 922267834.122.png 922267834.123.png 922267834.124.png 922267834.125.png 922267834.126.png 922267834.127.png 922267834.128.png 922267834.129.png 922267834.130.png 922267834.132.png 922267834.133.png 922267834.134.png 922267834.135.png
 
w jakim stopniu jako czytelnik czuję się poinformowany w zakresie kluczowego
elementu podpunktu z polecenia?
w jaki sposób uczeń realizuje dany podpunkt?, np. za pomocą ilu zdań i jakich?,
za pomocą ilu czasowników / określników?, jak złożona jest wypowiedź?, jak wiele
szczegółów przekazuje?, itp.
2. Jako podpunkt nieujęty należy uznać wypowiedź ucznia, która (a) nie realizuje tego
podpunktu lub (b) realizuje go w sposób całkowicie niekomunikatywny.
Przykład w języku francuskim:
opiszesz, co jest w programie – Le programme est intéressant.
3. Jako podpunkt, do którego uczeń odniósł się w pracy (= podpunkt wspomniany ), należy
przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia, która w minimalnym stopniu odnosi się
do jednego z trzech podpunktów treści polecenia.
Poprzez „minimalny stopień” rozumiemy jedno odniesienie się do elementu z polecenia, np. Będziemy grać
w koszykówkę.
Przykład w języku francuskim:
opiszesz, co jest w programie – Il y aura un match de basket-ball.
4. Jako podpunkt rozwinięty w pracy należy przyjąć komunikatywną wypowiedź ucznia,
która odnosi się do jednego z trzech podpunktów treści polecenia w sposób bardziej
szczegółowy.
Poprzez „bardziej szczegółowy sposób” rozumiemy wypowiedź zawierającą (a) dwa odniesienia się
do danego podpunktu, np. Będziemy grać w koszykówkę i pływać. lub (b) jedno rozbudowane odniesienie się
do danego podpunktu z polecenia, jeden aspekt opisany bardziej szczegółowo, np. Nasza szkolna drużyna
koszykówki zagra z drużyną nauczycieli.
Przykład w języku francuskim:
opiszesz, co jest w programie – On va jouer au basket-ball et on va nager.
5. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń synonimicznych
(np. Będziemy grać w piłkę nożną i futbol. ) lub przy pomocy dwóch równorzędnych
wyrażeń odnoszących się do jednego aspektu (np. Dojedziesz do mojej szkoły autobusami
32 i 12. ) traktujemy jako podpunkt wspomniany.
Przykład w języku francuskim:
wyjaśnisz, jak najlepiej dojechać do Twojej szkoły – Pour venir, tu peux prendre le bus n o 3 et le 12.
6. Realizację podpunktu z polecenia przy pomocy dwóch wyrażeń odnoszących
się do różnych aspektów (np. Przyjdź na dzień sportu w piątek o godzinie 10 rano. )
traktujemy jako podpunkt rozwinięty.
Przykład w języku francuskim:
zaprosisz go/ją, podając termin imprezy – La journée du sport est organisée samedi matin. Veux-tu
venir ?
7. Realizację poszczególnych podpunktów z polecenia należy oceniać w całej wypowiedzi;
odniesienia do tego samego podpunktu z polecenia mogą wystąpić w różnych częściach
pracy.
Strona 5 z 8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin