Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne jako instrument ochrony środowiska
1. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest źródłem prawa (aktem prawa miejscowego)
- Jest jedną z podstaw decyzji administracyjnych podejmowanych w procesie inwestycyjnym
· Np. w procesie budowlanym, dla zmiany przeznaczenia gruntów rolnych itp.
· Ale przepisy szczególne niekiedy dopuszczają podejmowanie rozstrzygnięć w oderwaniu od miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
2. Ustawy nakazują uwzględniać w planach zagospodarowania przestrzennego liczne uwarunkowania dotyczące ochrony środowiska:
- Wymagania ładu przestrzennego
- Walory architektoniczne i krajobrazowe
- Wymagania gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych
- Wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi i mienia
- Walory ekonomiczne przestrzeni
- Prawo własności
- Potrzeby obronności, bezpieczeństwa państwa i interesu publicznego
3. Kontrola sądowoadministracyjna
- Podlegają jej uchwały o przyjęciu:
1) Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (rada gminy)
2) Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (rada gminy)
3) Plany zagospodarowania województwa (sejmik)
- Nie podlegają jej rozstrzygnięcia o odmowie uwzględnienia wniosków dotyczących powyższych planów.
1. Politykę przestrzenną państwa realizuje Rada Ministrów na podstawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju
- Obejmuje ona:
1) Krajową sieć osadniczą (z wyodrębnieniem obszarów metropolitalnych)
2) Obszary podlegające ochronie (ochrona środowiska i zabytków)
3) Rozmieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym
4) Rozmieszczenie obiektów infrastruktury technicznej i transportowej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym
5) Rozmieszczenie strategicznych obszarów wodnych i obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym
6) Obszary problemowe
2. Procedura:
- Projekt sporządza minister wł. ds. rozwoju regionalnego
- Przyjmuje ją RM
- Stosuje się wymagania dotyczące postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
3. Na podstawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju tworzy się programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego
1
by Jakub Kowalski 2007
1. Jest ono zadaniem samorządu województwa – sporządza on plan zagospodarowania przestrzennego województwa
1) Uchwała sejmiku województwa o przystąpieniu do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa
2) Ogłoszenie formy, miejsca i terminu (min 3 miesiące) składania wniosków dotyczących planu
- W prasie ogólnopolskiej
- W urzędach gmin, starostwach i urzędach marszałkowskim i wojewódzkim
3) Zawiadomienie na piśmie organów opiniodawczych i uzgodnieniowych
4) Rozpatrzenie wniosków
5)
marszałek
6) Projekt planu i prognoza oddziaływania na środowisko
7) Opinia wojewódzkiej komisji urbanistyczno-architektonicznej o projekcie planu
8) Wystąpienie do organów opiniodawczych i uzgodnieniowych
- Np. dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie zagospodarowania:
· stref ochronnych ujęć wody,
· obszarów ochronnych zbiorników śródlądowych,
· obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi
- Np. dyrektor parku narodowego lub wojewoda w zakresie obejmującym:
· PN (lub jego otulinę)
· PK (lub jego otulinę
· Obszar chronionego krajobrazu
9) Przedstawienie projektu Mbud w celu stwierdzenia zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz programami rządowymi
10) Uchwalenie przez sejmik województwa
3. Treść planu zagospodarowania przestrzennego województwa:
1) Podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań (komunik. i infrastrukt.)
2) System obszarów chronionych (środowiska, uzdrowisk, zabytków)
3) Rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym
4) Obszary problemowe
5) Obszary metropolitalne
6) Obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi
7) Granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych
8) Obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin
9) Wymagania w zakresie ochrony wód, gleby, ziemi w związku z prowadzeniem gospodarki rolnej
4. Uchwała zawierająca plan wraz z całą dokumentacją przekazywana wojewodzie
- Ocenia zgodność planu z prawem
- Jest publikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym
5. NIE JEST AKTEM PRAWA MIEJSCOWEGO
- Ale jego treść może być wiążąca dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
1. NIE MA PLANU ZAGOSP. PRZETSRZENNEGO POWIATU
2. Organy powiatu współpracują w tworzeniu
1) planu zagospodarowania przestrzennego wojewódzkiego
2) Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
1. Gmina uchwala (rada gminy):
1) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
- obligatoryjne
2) Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
- Fakultatywne (chyba, że obowiązek wprowadza ustawa)
- Ustala przeznaczenie terenu
2. Gmina ma autonomię planistyczną
- Choć nie bezwzględną (ale ograniczenia tylko z ustaw)
3. Procedura uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy:
1) Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia studium kierunków i uwarunkowań zagosp. przestrz. gminy
2) Ogłoszenie formy, miejsca i terminu (min 21 dni) składania wniosków dotyczących studium
- W prasie miejscowej
- obwieszczenie
- w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości
wójt
6) Projekt studium (z zasady musi uwzględnić założenia planu zagosp. przestrz. województwa)
7) Opinia komisji urbanistyczno-architektonicznej o projekcie planu
8) Wystąpienie do organów opiniodawczych i uzgodnieniowych (i uwzględnia ich stanowisko)
9) Wyłożenie do publicznego wglądu (na min. 30 dni, ogłoszone min 14 dni wcześniej)
- Jednocześnie wyznaczenie terminu min. 21 dni na zgłaszanie uwag
10) Publiczna dyskusja nad projektem
11) Uchwa...
chomikplayboy