Planowanie_i_zagospodarowanie_przestrzenne_jako_instrument.doc

(89 KB) Pobierz
PLANOWANIE I ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE JAKO INSTRUMENT OCHRONY ŚRODOWISKA

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne jako instrument ochrony środowiska

 

Uwagi wprowadzające

 

1.                    Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest źródłem prawa (aktem prawa miejscowego)

-         Jest jedną z podstaw decyzji administracyjnych podejmowanych w procesie inwestycyjnym

·         Np. w procesie budowlanym, dla zmiany przeznaczenia gruntów rolnych itp.

·         Ale przepisy szczególne niekiedy dopuszczają podejmowanie rozstrzygnięć w oderwaniu od miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

2.       Ustawy nakazują uwzględniać w planach zagospodarowania przestrzennego liczne uwarunkowania dotyczące ochrony środowiska:

-         Wymagania ładu przestrzennego

-         Walory architektoniczne i krajobrazowe

-         Wymagania gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych

-         Wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi i mienia

-         Walory ekonomiczne przestrzeni

-         Prawo własności

-         Potrzeby obronności, bezpieczeństwa państwa i interesu publicznego

3.       Kontrola sądowoadministracyjna

-         Podlegają jej uchwały o przyjęciu:

1)       Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (rada gminy)

2)       Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (rada gminy)

3)       Plany zagospodarowania województwa (sejmik)

-         Nie podlegają jej rozstrzygnięcia o odmowie uwzględnienia wniosków dotyczących powyższych planów.

 

Polityka przestrzenna państwa

 

1.       Politykę przestrzenną państwa realizuje Rada Ministrów na podstawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju

-         Obejmuje ona:

1)       Krajową sieć osadniczą (z wyodrębnieniem obszarów metropolitalnych)

2)       Obszary podlegające ochronie (ochrona środowiska i zabytków)

3)       Rozmieszczenie infrastruktury społecznej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym

4)       Rozmieszczenie obiektów infrastruktury technicznej i transportowej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym

5)       Rozmieszczenie strategicznych obszarów wodnych i obiektów gospodarki wodnej o znaczeniu międzynarodowym i krajowym

6)       Obszary problemowe

2.       Procedura:

-         Projekt sporządza minister wł. ds. rozwoju regionalnego

-         PrzyjmujeRM

-         Stosuje się wymagania dotyczące postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

3.       Na podstawie koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju tworzy się programy zawierające zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu publicznego

 

1

by Jakub Kowalski 2007


Planowanie przestrzenne w województwie

 

1.       Jest ono zadaniem samorządu województwa – sporządza on plan zagospodarowania przestrzennego województwa

2.       Procedura:

1)       Uchwała sejmiku województwa o przystąpieniu do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego województwa

2)      

Ogłoszenie formy, miejsca i terminu (min 3 miesiące) składania wniosków dotyczących planu

-         W prasie ogólnopolskiej

-         W urzędach gmin, starostwach i urzędach marszałkowskim i wojewódzkim

3)       Zawiadomienie na piśmie organów opiniodawczych i uzgodnieniowych

4)       Rozpatrzenie wniosków

5)      

marszałek

6)       Projekt planu i prognoza oddziaływania na środowisko

7)       Opinia wojewódzkiej komisji urbanistyczno-architektonicznej o projekcie planu

8)       Wystąpienie do organów opiniodawczych i uzgodnieniowych

-         Np. dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie zagospodarowania:

·         stref ochronnych ujęć wody,

·         obszarów ochronnych zbiorników śródlądowych,

·         obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi

-         Np. dyrektor parku narodowego lub wojewoda w zakresie obejmującym:

·         PN (lub jego otulinę)

·         PK (lub jego otulinę

·         Obszar chronionego krajobrazu

9)       Przedstawienie projektu Mbud w celu stwierdzenia zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz programami rządowymi

10)   Uchwalenie przez sejmik województwa

3.       Treść planu zagospodarowania przestrzennego województwa:

1)       Podstawowe elementy sieci osadniczej województwa i ich powiązań (komunik. i infrastrukt.)

2)       System obszarów chronionych (środowiska, uzdrowisk, zabytków)

3)       Rozmieszczenie inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym

4)       Obszary problemowe

5)       Obszary metropolitalne

6)       Obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi

7)       Granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych

8)       Obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin

9)       Wymagania w zakresie ochrony wód, gleby, ziemi w związku z prowadzeniem gospodarki rolnej

4.       Uchwała zawierająca plan wraz z całą dokumentacją przekazywana wojewodzie

-         Ocenia zgodność planu z prawem

-         Jest publikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym

5.       NIE JEST AKTEM PRAWA MIEJSCOWEGO

-         Ale jego treść może być wiążąca dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

 

Planowanie przestrzenne w powiecie

 

1.       NIE MA PLANU ZAGOSP. PRZETSRZENNEGO POWIATU

2.       Organy powiatu współpracują w tworzeniu

1)       planu zagospodarowania przestrzennego wojewódzkiego

2)       Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

 


Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

 

1.       Gmina uchwala (rada gminy):

1)       Studium uwarunkowań  i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy

-         obligatoryjne

2)       Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego

-         Fakultatywne (chyba, że obowiązek wprowadza ustawa)

-         Ustala przeznaczenie terenu

2.       Gmina ma autonomię planistyczną

-         Choć nie bezwzględną (ale ograniczenia tylko z ustaw)

3.       Procedura uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy:

1)    Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia studium kierunków i uwarunkowań zagosp. przestrz. gminy

2)   

Ogłoszenie formy, miejsca i terminu (min 21 dni) składania wniosków dotyczących studium

-         W prasie miejscowej

-         obwieszczenie

-         w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości

3)    Zawiadomienie na piśmie organów opiniodawczych i uzgodnieniowych

4)    Rozpatrzenie wniosków

5)   

wójt

6)    Projekt studium (z zasady musi uwzględnić założenia planu zagosp. przestrz. województwa)

7)    Opinia komisji urbanistyczno-architektonicznej o projekcie planu

8)    Wystąpienie do organów opiniodawczych i uzgodnieniowych (i uwzględnia ich stanowisko)

-         Np. dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej w zakresie zagospodarowania:

·         stref ochronnych ujęć wody,

·         obszarów ochronnych zbiorników śródlądowych,

·         obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi

-         Np. dyrektor parku narodowego lub wojewoda w zakresie obejmującym:

·         PN (lub jego otulinę)

·         PK (lub jego otulinę

·         Obszar chronionego krajobrazu

9)    Wyłożenie do publicznego wglądu (na min. 30 dni, ogłoszone min 14 dni wcześniej)

-         Jednocześnie wyznaczenie terminu min. 21 dni na zgłaszanie uwag

10) Publiczna dyskusja nad projektem

11) Uchwa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin