PrzeSP-2008-01.pdf

(3514 KB) Pobierz
86073926 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
NA BAŁKANACH
STR. 32
PERMANENTNE SZKOLENIE KADR PROCESEM ADAPTACJI DO ZMIE-
NIAJĄCYCH SIĘ POTRZEB str. 4 | SATELITY W WOJNIE O KUWEJT str. 19
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | STYCZEŃ 2008 | NR 1 (007)
przegląd
przegląd
LOTNICTWO NATO
86073926.007.png 86073926.008.png
TRENDY
Permanentne szkolenie
kadr procesem adaptacji
do zmieniających się potrzeb
str. | 4
Szkolenie kadr SP jest jednym z najistotniej-
szych przedsięwzięć realizowanych w ciągu
każdego roku szkoleniowego.
TRENDY
TECHNIKA I EKSPLOATACJA
str. | 19
str. | 38
Satelity
w wojnie o Kuwejt
Zapewnić
funkcjonowanie lotnisk
Już w latach 60. ubiegłego wieku Ame-
rykanie podczas konfliktów zbrojnych
wykorzystywali satelity rozpoznania foto-
graficznego i elektronicznego do lokalizo-
wania systemów obrony przeciwlotniczej,
stanowisk dowodzenia i innych ważnych
militarnie obiektów.
Likwidowanie niewybuchów i min na lotniskach jest
wciąż problemem. Ze względu na zagrożenie lotnisk
nalotami i ostrzałami artyleryjskimi siły powietrzne
NATO muszą dysponować środkami i sprzętem po-
zwalającymi przywrócić gotowość bojową lotnisk.
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
Lotnictwo NATO
na Bałkanach
str. | 32
Bojowe doświadczenia
z użycia lotnictwa NATO
w operacjach powietrznych w Bośni i Hercegowinie
są związane z operacjami „Deny Flight” oraz „Deliberate Force”.
86073926.009.png 86073926.010.png 86073926.001.png 86073926.002.png
¢ trendy
Permanentne szkolenie kadr procesem adaptacji
do zmieniających się potrzeb, gen. broni pil. Andrzej Błasik,
gen. bryg. pil. dr Anatol Czaban ...........................................................4
przegląd
sił powietrznych
STYCZEŃ 2008 | NR 1 (007)
Rozpoznanie a targeting w siłach powietrznych,
mjr Artur Kuptel ....................................................................................9
Szanowni
Czytelnicy!
Pierwszy w nowym
roku numer otwie-
ra artykuł dowódcy
Sił Powietrznych,
gen. broni pil. Andrzeja Błasika oraz szefa
szkolenia Sił Powietrznych, gen. bryg. pil.
dr. Anatola Czabana o zamierzeniach szko-
leniowych w 2008 roku. Główny nacisk,
oprócz zintensyfikowania szkolenia bojo-
wego, będzie położony na integracji z siła-
mi sojuszniczymi, przygotowanie do udzia-
łu w misjach poza granicami (Air Policing,
NATINADS, RENEGADE, PKW, szkolenie
na nowych typach samolotów, HRF), a także
kursy językowe. Artykuł dotyczący wykorzy-
stania satelitarnych systemów rozpoznaw-
czych podczas pierwszej wojny w Zatoce
Perskiej przedstawia kpt. Przemysław
Sasim. Prezentuje satelity i ich wpływ na
wyniki działań. Problem użycia lotnictwa
NATO w operacjach pokojowych „Deny
Flight” oraz „Deliberate Force” w latach
1993–1995 w Republice Bośni i Herce-
gowiny opisuje płk pil. dr Władysław
Leśnikowski. Ciekawostką jest fakt, że lot-
nictwo NATO po raz pierwszy od zakończe-
nia zimnej wojny działało pod egidą ONZ.
Od początku roku inicjujemy nowy dział
„Forum Sił Powietrznych” , w którym każdy
może publikować artykuły dotyczące
sprzętu lub wyposażenia w innych armiach
świata. Mam nadzieję, że będziemy mogli
publikować materiały na ten temat w każ-
dym numerze „Przeglądu sił powietrznych”.
Życzę przyjemnej lektury.
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Satelity w wojnie o Kuwejt,
kpt. Przemysław Sasim ....................................................................19
AKTUALNOŚCI ................................................................................ 26
¢ FOrUM SIŁ POWIetrZnyCH
Automatyczny kontroler na pokładzie,
mjr Jacek Klatka ............................................................................. 31
¢ SZtUKA OPerACyJnA I tAKtyKA
Lotnictwo NATO na Bałkanach,
płk pil. dr Władysław Leśnikowski .................................................. 32
¢ teCHnIKA I eKSPlOAtACJA
Zapewnić funkcjonowanie lotnisk,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka ..............................................38
¢ PSyCHOlOGIA I PedAGOGIKA
Kształtowanie postaw żołnierzy – spojrzenie byłych
oficerów (cz. I), płk w st. spocz. dr Antoni Kowalski,
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek .................................................45
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685;
faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mariusz Adamski –
– Skrzydlata Polska
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
2008/01
przegląd sił powietrznych
86073926.003.png 86073926.004.png
TRENDY Wyzwania w 2008 roku
Permanentne szkolenie kadr
procesem adaptacji do zmieniających się potrzeb
Szkolenie kadr SP jest jednym
z najistotniejszych przedsięwzięć
realizowanych w ciągu każdego roku
szkoleniowego.
gen. broni pil.
ANDRZEJ BŁASIK
dowódca Sił Powietrznych
gen. bryg. pil. dr
ANATOL CZABAN
szef szkolenia Sił Powietrznych
Józef Piłsudski
Tylko w zgodnym i świadomym celów współdzia-
łaniu leży siła zapewniająca zwycięstwo.
przyświecać wykonywaniu nieła-
twych zadań szkoleniowych w Siłach
Powietrznych (SP).
Szkolenie to proces ciągły, polegający na
określeniu, z uwzględnieniem sytuacji,
głównych celów do osiągnięcia, czyli zadań
do wykonania w roku następnym. W związ-
ku z tym oceniane są m.in.: poziom wyszko-
lenia wojsk, resurs posiadanego sprzętu, po-
trzeby w dziedzinie obronności kraju oraz
przedsięwzięcia umożliwiające wypełnienie
sojuszniczych zobowiązań.
Roczne plany szkoleniowe są sporządzane
na podstawie wieloletnich planów przez ich
uszczegóławianie oraz precyzowanie termi-
nów wykonania zadań w danym roku, wyni-
kających z potrzeb.
W szkoleniu, zwłaszcza lotniczym, nie moż-
na dokładnie zaplanować realizacji określo-
nych przedsięwzięć. Decyduje o tym bowiem
wiele czynników, takich jak: warunki meteo-
rologiczne, sprawność sprzętu oraz ogranicze-
nia w wykonywaniu niektórych zadań, których
nie można wcześniej przewidzieć.
Określone w planie na 2008 r. zadania bę-
dą wykonywane przez poszczególne rodza-
je wojsk sił powietrznych, tj.: wojska lotni-
cze (WL), wojska obrony przeciwlotniczej
(WOPL), wojska radiotechniczne (WRt) oraz
Szefostwo Szkolenia. Poziom ich wykonania
będzie oceniany w czasie wspólnych ćwiczeń
krajowych i międzynarodowych.
W nowej strukturze Sił Powietrznych, powsta-
łej po reorganizacji systemu zabezpieczenia
logistycznego, obowiązującej od 1 stycznia
2007 r., występuje znacznie mniej stanowisk
etatowych. Spowodowało to zwiększenie za-
kresu obowiązków kadry na poszczególnych
stanowiskach służbowych. Wiele stanowisk
objęli energiczni, wykształceni i dobrze przy-
gotowani młodzi oficerowie mający doświad-
czenie w kierowaniu zespołami ludzi. Stoją
przed nimi nowe wyzwania na stanowiskach,
na których należy analizować, oceniać oraz
podejmować ważne decyzje dotyczące znacz-
nie szerszego spektrum zadań.
Niełatwy proces
W sytuacji kończących się resursów czy
czasu eksploatacji wyposażenia i sprzętu
Ograniczenia
w działaniach
Z espoły oficerów ze
za przygotowanie cało-
ści dokumentacji
szkoleniowej, na pod-
stawie której są opra-
cowywane zamiary
i plany szkoleniowe
w jednostkach na ko-
lejne lata.
przegląd sił powietrznych
2008/01
S łowa motta są wciąż aktualne i będą
znacznie zreduko-
wanych komórek orga-
nizacyjnych Dowództwa
SP są odpowiedzialne
86073926.005.png
bojowego wykonanie zadań szkoleniowych
nie jest łatwe. Wielokrotnie kadra staje przed
koniecznością wyboru rozwiązań nie zawsze
dobrych, lecz optymalnych w danej sytuacji,
gdyż pojawiają się ograniczenia niepozwala-
jące na znalezienie innych możliwości.
Proces szkolenia związany z przygotowa-
niem do obsługiwania nowych typów urządzeń
i sprzętu wojskowego jest bardzo skompliko-
wany. Dokumentacja jest najczęściej w języ-
ku angielskim. Oceniając procesy implemen-
tacyjne, można zgodzić się ze stwierdzeniem,
że konieczna jest zmiana sposobu myślenia.
Dobrym przykładem jest wprowadzenie sa-
molotu nowej generacji – F-16 do wyposaże-
nia SZRP. Jest to proces skomplikowany, wy-
magający współpracy wielu instytucji.
Zakup samolotu to dopiero początek. Wią-
że się z tym bowiem konieczność wyszkole-
nia personelu latającego oraz technicznego
(ponad 20 specjalności) do jego obsługi. Mu-
si być także przygotowana od podstaw baza
obsługowo-remontowa i infrastruktura.
Co gorsza, uczestnicy nowych progra-
mów (dotyczy to nie tylko F-16) poświęca-
ją na udział w szkoleniu (naukę) codziennie
12–15 godzin i są jeszcze krytykowani na
łamach żądnej sensacji prasy przez pseu-
doekspertów – takich co się na wszystkim
znają, a opierają się na nieprawdziwej infor-
macji. Krytykować łatwo, zwłaszcza że czy-
telnik, zdaniem piszących, oczekuje treści
o charakterze sensacyjnym. Wielokrotnie
używają skrótów czy określeń, których zna-
czenia nie rozumieją. Przykładem może być
„gotowość personelu latającego do wykony-
wania zadań” – CR (Combat Ready 1 ) lub
LCR (Limited Combat Ready 2 ).
Wojska lotnicze
Priorytetowe traktowanie szkolenia w woj-
skach lotniczych wynika z wprowadzania
nowego sprzętu (F-16, C-130, SW-4) lub
kompletowania określonych typów statków
powietrznych (Casa C-295M, M-28).
Są one tym rodzajem wojsk, który musi
być najlepiej przygotowywany do skutecz-
nego przeciwdziałania zagrożeniom godzą-
cym w bezpieczeństwo państwa oraz do
uczestniczenia w operacjach reagowania kry-
zysowego i wojennych zarówno narodowych,
jak i sojuszniczych.
W przypadku operacji prowadzonych na te-
rytorium kraju muszą one wykorzystywać
wszystkie posiadane siły i środki. Natomiast
w operacjach sojuszniczych lub koalicyjnych
prowadzonych poza granicami kraju mogą być
angażowane siły określone w obowiązują-
cym kwestionariuszu planowania obronnego
(DPQ – Defence Planning Questionnaire).
Uzbrojenie i wyposażenie wojsk lotniczych
wyznacza im główną rolę w zapewnianiu
bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej RP
Główne zadania WL
Wydzielone kontyngenty wojsk lotniczych
powinny być gotowe do użycia w operacjach koa-
licyjnych w ramach ONZ, NATO, Organizacji
Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie lub Unii
Europejskiej, zgodnie z deklaracjami polityczny-
mi władz naszego państwa.
i sojuszu północnoatlantyckiego oraz w zwal-
czaniu obiektów powietrznych, naziemnych
i nawodnych, a także w prowadzeniu rozpo-
znania powietrznego w ramach zadań wyko-
nywanych przez Siły Zbrojne RP.
Nie mniej istotne są zadania wykonywane
w systemie ratownictwa lotniczego. Dotyczy
to komponentów powietrznych oraz naziem-
nych, tzw. grup poszukiwania naziemnego.
Dyżury w tym systemie są pełnione całodo-
bowo i obejmują terytorium naszego kraju.
1 Combat Ready (CR) oznacza, że pilot zrealizował program taktycznego wykonywania misji NATO oraz jest w pełni przygotowany do
użycia uzbrojenia danego typu statku powietrznego. W USA pojęcie to dotyczy tylko umiejętności użycia konkretnego typu uzbrojenia
(jednego) z wielu środków. W Polsce przyjęto, że pilot zrealizował program taktycznego wykonywania misji z zastosowaniem bojowym
i użył wszystkich środków bojowych danego typu przynajmniej raz, jest zatem gotowy do wykonywania zadań na poligonach i w mi-
sjach (Air policing; PP, Close Support).
2 Limited Combat Ready (LCR) oznacza, że pilot jest przeszkolony, ale nie wykonał któregoś z elementów zastosowania bojowego.
2008/01
przegląd sił powietrznych
86073926.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin