PrzeSP-2008-09.pdf

(3540 KB) Pobierz
250781658 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
str. 12
BOJOWE BEZZAŁOGOWE
STATKI POWIETRZNE
BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE W OSTATNICH KONFLIKTACH str. 4
„ANAKONDA 2006” PODSTAWĄ DLA INNYCH ĆWICZEŃ str. 40
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | WRZESIEŃ 2008 | NR 9 (015)
przegląd
przegląd
250781658.008.png 250781658.009.png 250781658.010.png
TRENDY
Amerykanie ponoszą
duże straty
w operacjach prowadzonych
w Afganistanie i Iraku.
Poszukują więc rozwiązań
mających na celu
zminimalizowanie kosztów
prowadzenia walki.
Bezzałogowe statki powietrzne
w ostatnich konliktach
str. | 4
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
str. | 20
Wraz z rozwojem technologicznym zwiększa się
skuteczność pocisków rakietowych klasy
powietrze–powietrze i ziemia–powietrze.
Pociski klasy
powietrze–powietrze
i ziemia–powietrze
a zdolność manewrowa
samolotów
SZTUKA OPERACYJNA I TAKTYKA
str. | 28
Bitwa powietrzna
w dolinie Bekaa
250781658.011.png 250781658.001.png 250781658.002.png
¢ trendy
przegląd
sił powietrznych
Bezzałogowe statki powietrzne w ostatnich konfliktach,
płk dypl. nawig. inż. Józef Brzezina,
kmdr por. dypl. pil. inż. Zenon Chojnacki ...........................................4
WRZESIEŃ 2008 | NR 9 (015)
Bojowe bezzałogowe statki powietrzne,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .............................................12
Szanowni
Czytelnicy!
W nowym numerze
poruszamy pro-
blem użycia bezza-
łogowych statków
powietrznych
w operacjach prowadzonych w Afgani-
stanie i Iraku. Amerykanie eksploatują
tam dziesięć typów bezzałogowców.
Podczas operacji w Afganistanie po raz
pierwszy wykorzystano RQ-1A do wyko-
nania misji uderzeniowych. Obecnie
BSP, oprócz typowych zadań rozpoznaw-
czych, mogą skutecznie wykonywać
ataki na wybrane obiekty. Z kolei ppłk
w st. spocz. Jerzy Garstka opisuje bojowe
bezzałogowe statki powietrzne. Dzięki
ich wykorzystaniu zwiększa się efektyw-
ność działań sił powietrznych. MQ-9
Reaper był pierwszym bojowym BSP uży-
tym w konflikcie zbrojnym. MQ-5B mogą
natomiast przenosić różne uzbrojenie
i być wykorzystywane jako element ugru-
powania bojowego ze śmigłowcami
AH-64D Apache Longbow. Amerykanie
nadal przodują w tworzeniu perspekty-
wicznych bojowych BSP. Są to m.in.
demonstratory: X-45A i X-47 Pegasus.
Komputerowe systemy dydaktyczne
w szkoleniu personelu lotniczego prezen-
tują autorzy z WSOSP. Przedstawiają oni e-
learningową metodę nauczania, wykorzy-
stującą środki multimedialne oraz
elektroniczne. Może być ona stosowana
jako uzupełnienie tradycyjnego naucza-
nia, jako niezależny program szkoleniowy
lub jako metoda aktualizowania wiedzy.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam
do zapoznania się z pozostałymi
artykułami.
¢ sztuka operacyjna i taktyka
Pociski klasy powietrze–powietrze i ziemia–powietrze a zdolność
manewrowa samolotów, por. mgr inż. Marcin Miodoński ............20
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
Bitwa powietrzna w dolinie Bekaa,
ppłk w st. spocz. pil. mgr inż. Maciej Kamyk ................................. 28
¢ szkoLenie i BezpieczeŃstWo LotÓW
Komputerowe systemy dydaktyczne w szkoleniu personelu
lotniczego, ppłk dr inż. Andrzej Rypulak,
kpt. dr inż. Andrzej Komorek, inż. Rafał Bieńczak ........................ 34
„Anakonda 2006” podstawą dla innych ćwiczeń,
ppłk dypl. nawig. Robert Kucharski .............................................. 40
¢ doŚWiadczenia
Nowe przepisy o działalności racjonalizatorskiej w MON,
płk rez. dr inż. Henryk Czyżyk ...........................................................46
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny:
dr Jan Brzozowski, mjr Grzegorz Predel,
tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Damian Figaj
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
Ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek,
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.redakcjawojskowa.pl
2008/09
przegląd sił powietrznych
250781658.003.png 250781658.004.png
TRENDY uniwersalne platformy
płk dypl. nawig. inż.
Józef Brzezina
Ministerstwo Obrony narodowej
kmdr por. dypl. pil. inż.
zenOn ChOJnaCki
akademia Obrony narodowej
Amerykanie ponoszą
duże straty w opera-
cjach prowadzonych
w Afganistanie i Iraku.
Poszukują więc rozwią-
zań mających na celu
zminimalizowanie
kosztów prowadzenia
walki.
Bezzałogowe statki powietrzne
w ostatnich konliktach
wiązaniem jest za-
pewnienie dowód-
com na poziomie
taktycznym, nawet na szczeblu
drużyny, aktualnych informa-
cji o przeciwniku oraz prowa-
dzenie wsparcia ogniowego.
W Afganistanie i Iraku zada-
nia te wykonują bezzałogowe
statki powietrzne (BSP) – apa-
raty przeznaczone do prowa-
dzenia obserwacji i rozpozna-
nia pola walki oraz wsparcia
ogniowego pododdziałów pro-
wadzących działania bojowe 1 .
W 2007 r. tylko w Iraku woj-
ska lądowe Stanów Zjednoczo-
nych utrzymywały w powie-
trzu swoje bezzałogowe stat-
ki powietrzne przez ponad
300 tys. godzin. Stanowiło to
około 18% ogólnego nalotu
osiągniętego przez lotnictwo
wojsk lądowych USA.
W Iraku i Afganistanie
Amerykanie wykorzystują
dziesięć typów bezzałogo-
wych statków powietrznych.
Pomimo zaangażowania tak
licznych i różnorodnych BSP
oraz dużej liczby zarówno
wykonywanych lotów, jak
i godzin lotów, dowódcom
prowadzącym działania wciąż
brakowało bezzałogowych
statków powietrznych, zwłasz-
cza należących do kategorii
mniejszych.
Dowodzący działaniami
w Iraku i Afganistanie skła-
dali zapotrzebowania na BSP.
Chodziło o pozyskiwanie do-
datkowych informacji, aby
uniemożliwić przeciwnikowi
zbyt bliskie podejście do wła-
snych pozycji i utrzymać go
w bezpiecznej odległości.
raven i Dragon eye
W maju 2003 r. wojska lądo-
we Stanów Zjednoczonych za-
częły wykorzystywać w dzia-
łaniach bojowych BSP typu
mini – RQ-11A Raven A.
Używano ich w ramach pro-
gramu Rapid Filding Initiati-
ve, początkowo na szczeblu
batalionu–kompanii, a w mia-
rę zdobywania doświadczeń
w działaniach – na szczeblu
plutonu–drużyny.
Dowódcy na szczeblu do-
wódcy plutonu i niżej wyko-
rzystujący tego typu aparaty
latające nie posiadają upraw-
nień i certyfikatów pozwala-
jących na użytkowanie tego
sprzętu w przestrzeni po-
wietrznej. Użytkowanie BSP
typu mini w przestrzeni,
w której jednocześnie są wy-
korzystywane inne rodzaje
aparatów latających, może
być dla jej wielu użytkowni-
ków znacznym zagrożeniem.
Trwają prace nad rozwiąza-
niem tego problemu.
Dotychczas w Iraku odno-
towano tylko jeden przypadek
kolizji BSP z innym statkiem
1 W związku z częstymi atakami terrory-
stycznymi na bazy, konwoje i patrole co-
raz częściej wykorzystuje się BSP nawet
do tak nietypowych zadań, jak odpala-
nie granatów dymnych.
przegląd sił powietrznych
2008/09
TRENDY aaa
P ostulowanym roz-
250781658.005.png 250781658.006.png
latający Raven, ważący
około 3 kg i zasilany z baterii
akumulatorów, może zabrać
na pokład kamerę pracującą
w podczerwieni oraz urządze-
nia do transmisji danych. Może
operować w powietrzu około
90 minut.
Fot. 1. RQ-11 Raven przypomina modele budowane przez miłośników lotnictwa i adeptów sztuki latania
powietrznym. BSP Raven
zderzył się ze śmigłowcem
Kiowa Warrior należącym do
wojsk lądowych. Szczęśliwie
nie doszło do katastrofy.
W Iraku i Afganistanie naj-
częściej są używane bezzało-
gowce Raven (wojska lądowe
– fot. 1) i Dragon Eye (piecho-
ta morska). Można je przeno-
sić z miejsca na miejsce w żoł-
nierskich plecakach. Są to
jest on wykonywany autono-
micznie, co pozwala dotrzeć
do wcześniej zaplanowanych
punktów.
Podczas lotu BSP wyzna-
czoną trasę można zmienić.
Aparaty te mogą być kierowa-
ne ręcznie bezpośrednio przez
operatora, ale tylko do odle-
głości maksymalnej wzroko-
wej widoczności aparatu (Li-
ght of Sight – LOS). Raven
i Dragon Eye są produkowa-
ne przez AeroVironment of
Monrovia. Ich napęd stanowią
silniki elektryczne zasilane
z baterii akumulatorów.
W końcu 2003 r. wojska lą-
dowe dysponowały jedynie
185 zestawami BSP Raven.
W końcu 2005 r. zakupiły
ponad 400 egzemplarzy tych
BSP. W październiku 2006 r.
w wyposażeniu każdej kom-
panii 3 Brygady 101 Dywi-
zji Powietrznodesantowej
USA znajdowały się tego ty-
pu bezzałogowe statki po-
wietrzne. Obecnie amery-
kańskie wojska eksploatują
razem z nowszym modelem
RQ-11 B Raven B ponad
2500 sztuk BSP.
Dowódcy plutonów z 10 Dy-
wizji Górskiej rozlokowanej
w Afganistanie wykorzystują
pięć zestawów tego typu sa-
molotu bezzałogowego. Ze-
staw składa się z naziemnej
stacji kierowania oraz trzech
bezzałogowych statków po-
wietrznych. Także działające
w Iraku plutony wojsk lądo-
wych otrzymały 170 zesta-
wów BSP typu Raven.
Shadow 200
Wojska lądowe preferują
sprawdzone w Iraku zestawy
taktycznych BSP RQ-7 Sha-
dow 200 (fot. 2). Każdy ze-
staw składa się z naziemnej
stacji kierowania oraz czte-
rech bezzałogowych statków
powietrznych. W Iraku RQ-7
były wykorzystywane głów-
nie do obserwowania z powie-
trza tras, po których prze-
mieszczały się konwoje, do
prowadzenia misji zwiadow-
czych, a także do innych za-
dań rozpoznawczych.
Zakupy tego typu samolo-
tów bezzałogowych były do-
konywane w pośpiechu, jed-
nak system sprawdził się i jest
NOTATKA
Bezzałogowe samoloty zakupiło dla
swoich żołnierzy Dowództwo Operacji
Specjalnych Sił Powietrznych USA.
konstrukcje o stałych, prosto-
kątnych w obrysie skrzy-
dłach. Na przygotowanie tych
BSP do użycia potrzeba jedy-
nie 10 min. Wykonują one lo-
ty do wysokości około 300 m.
Co prawda aparaty te podczas
lądowania często ulegają
uszkodzeniu, jednak można je
szybko i łatwo naprawić.
Obraz z kamery zamonto-
wanej na BSP jest transmito-
wany do stacji naziemnej –
typowego przenośnego kom-
putera. Użycie odbiornika
GPS pozwala łatwo zaplano-
wać trasę lotu. Dzięki temu
U
2008/09
przegląd sił powietrznych
Możliwości
M ały bezzałogowy aparat
250781658.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin