Rejak Sebastian - Po Auschwitz - początek historii człowieka.pdf
(
186 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - SJ06REJA.DOC
Studia Judaica 3: 2000 nr 2(6) s. 179-190
Sebastian Rejak
Warszawa
PO AUSCHWITZ
–
POCZ¥TEK HISTORII CZ£OWIEKA?
KONCEPCJE HISTORIOZOFICZNE
R.L. RUBENSTEINA I E. BERKOVITSA
Rzecz jasna, nikt trze
Ÿ
wo my
œ
l„cy nie s„dzi, i¿ historia cz‡owieka
w sensie historii ludzko
œ
ci, zaczyna siŒ po II wojnie
œ
wiatowej. W niniej-
szym artykule chodzi raczej o spojrzenie na historiŒ jako arenŒ sporu
miŒdzy cz‡owiekiem a Bogiem.
1
Przedmiotem tego sporu, kt
ó
ry przynaj-
mniej od doby O
œ
wiecenia anga¿owa‡ ze szczeg
ó
ln„ intensywno
œ
ci„ wy-
bitne i odwa¿ne umys‡y, jest tytu‡ auctor historiae. Oczywi
œ
cie, w cza-
sach dominacji racjonalizmu w dziedzinie filozofii i polityki nie brak‡o
my
œ
licieli interpretuj„cych dzieje
œ
wiata jako wynik wy‡„cznie ludzkiej
aktywno
œ
ci, co jest r
ó
wnowa¿ne z postulatem autonomii cz‡owieka. Po-
czynaj„c od francuskich encyklopedyst
ó
w, w wiŒkszo
œ
ci zwolennik
ó
w de-
izmu lub agnostyk
ó
w, a koæcz„c na przedstawicielach liberalnego pro-
testantyzmu (F. Schleiermacher, R. Bultmann,
2
P. Tillich
3
), wielu uczo-
nych rezerwowa‡o historiŒ dla dzia‡alno
œ
ci cz‡owieka.
1
Celem niniejszego artyku‡u nie jest wyczerpuj„ce przedstawianie tematyki religijnej
dotycz„cej koncepcji historiozoficznych po szoa. Jednak w przypadku filozof
ó
w, o kt
ó
rych
mowa bŒdzie poni¿ej, zagadnienia metareligijne lub metateologiczne s„ wyra
Ÿ
nie powi„zane
z w„tkiem historycznym
–
religia bowiem jest r
ó
wnie¿ zjawiskiem historycznym, a tym sa-
mym bardziej dotyczy ludzkiej doczesno
œ
ci ni¿ imaginacji o
„œ
wiecie poza
”
.
„
Contemporary
theology reveals less about God than it does about the kind of men we are. It is largely an an-
thropological discipline. Today
’
s theologian, be he Jewish or Christian, has more in common
with the poet and the creative artist than with the metaphysician and physical scientist
”
–
R.L. R u b e n s t e i n: After Auschwitz. History, Theology, and Contemporary Judaism,
2. ed., Baltimore-London 1992, s. XX. (Wszystkie cytaty pochodz„ z wydania drugiego).
2
„
Nie mo¿na korzysta
æ
z elektrycznego
œ
wiat‡a i aparat
ó
w radiowych, nie mo¿na sto-
sowa
æ
w chorobie nowoczesnych lek
ó
w i jednocze
œ
nie wierzy
æ
w
œ
wiat duch
ó
w i cud
ó
w
Nowego Testamentu
”
–
R. B u l t m a n n: Neues Testament und Mythologie, M
ü
nchen
1988, s. 16; cyt. za: B. M i l e r s k i: Z problem
ó
w hermeneutyki protestanckiej, £
ó
d
Ÿ
1996, s. 30. Bultmann opiera‡ siŒ na koncepcji fenomenologicznej Heideggera, co wydaje
siŒ sta
æ
w opozycji do heglowskiej wizji
œ
wiata jako realizuj„cego siŒ uniwersalnego Ducha.
3
„
[
…
] heteronomia podporz„dkowuje jedn„ b„d
Ÿ
wszystkie funkcje rozumu obcemu
(heteros) wobec niego prawu (nomos). [
…
] Jej symbolem jest terror, kt
ó
ry jest wywierany
180
SEBASTIAN REJAK
Zagadnienie autonomii cz‡owieka komplikuje siŒ jednak o wiele bar-
dziej w obrŒbie szeroko pojŒtej my
œ
li ¿ydowskiej. W ¿ydowskim
œ
red-
niowieczu (zamykaj„cym siŒ w latach 72 n.e.
–
ok. 1750) nieliczni tylko
autorzy otwarcie uznawali historyczn„ niezale¿no
Ͼ
cz‡owieka. Poniewa¿
historia, podobnie jak psychologia i etyka, stanowi‡y
ó
wcze
œ
nie jedynie
szczeg
ó
‡owe zagadnienia filozofii, opinie dotycz„ce roli cz‡owieka w kszta‡-
towaniu doczesnej rzeczywisto
œ
ci by‡y niejako wplecione w tok og
ó
lne-
go dyskursu. Jako przyk‡ad stanowiska wczesnego ateizmu ¿ydowskiego
mo¿na wskaza
æ
na Chiwiego z Balchu (IX w.). Natomiast najbardziej zna-
ny nurt racjonalizmu
œ
redniowiecznego reprezentuj„ karaimi z ich nacis-
kiem na indywidualn„ logikŒ cz‡owieka zakorzenion„ w jego indywidu-
alnym rozumie. Podobne postulaty wysuwa‡ r
ó
wnie¿ Saadia Gaon (882-
-942; czo‡owy przedstawiciel tzw.
„
filozofii Gaonu
”
), podkre
œ
laj„c wol-
n„ wolŒ cz‡owieka i niezale¿no
Ͼ
jego akt
ó
w od innej woli
„
zewnŒtrznej
”
(boskiej).
4
Trudno jednak m
ó
wi
æ
, by kt
ó
rykolwiek ze wspomnianych my-
œ
licieli
œ
wiadomie zastanawia‡ siŒ nad histori„ jako tak„ i uzna‡ j„ za
obszar ca‡kowicie wolny od boskiej ingerencji
–
by‡oby to niezgodne
z ¿ydowsk„ koncepcj„ Boga kieruj„cego dziejami (na takie stanowisko
m
ó
g‡ sobie
„
pozwoli
æ”
jedynie wyznaj„cy ateizm Chiwi z Balchu). Nato-
miast w czasach nowo¿ytnych (od po‡owy XVIII w.)
œ
wieckie rozumie-
nie historii mog‡o by
æ
akceptowane przez niekt
ó
re krŒgi haskali (¿ydow-
skiego
„
O
œ
wiecenia
”
wyros‡ego w niemieckim obszarze kulturowym) lub
przez
¯
yd
ó
w zasymilowanych.
5
W tym kontek
œ
cie szczeg
ó
lnego znaczenia dla wsp
ó
‡czesnych na-
bieraj„ prace takich my
œ
licieli ¿ydowskich jak Richard L. Rubenstein
6
przez absolutystyczne ko
œ
cio‡y i totalitarne paæstwa
”
–
P. T i l l i c h: Systematische Theo-
logie, Berlin-New York 1987, Bd. 1, s. 12; ten¿e: Der Protestantismus. Prinzip und Wir-
klichkeit, Stuttgart 1950, s. 82; cyt. za: B. M i l e r s k i, jw., s. 76.
4
Por. J. O c h m a n: Historia filozofii ¿ydowskiej, t. 2:
Œ
redniowieczna filozofia ¿y-
dowska, Krak
ó
w 1995, s. 28-29, 31-49. Wielu z tych, kt
ó
rzy
œ
mielej formu‡owali swoje
przekonania, by‡o odsuwanych na margines ¿ycia ¿ydowskiego, lub wrŒcz naznaczanych
piŒtnem kl„twy, jak to mia‡o miejsce w przypadku zwi„zanego z Amsterdamem Uriela da
Costa (1585-1640), otwartego deisty. (Podobny los
–
tym razem z powodu panteizmu
–
spotka‡ innego
¯
yda z Amsterdamu
–
Barucha SpinozŒ.) Por. tam¿e, s. 265-277.
5
„
Na lewo
”
od Moj¿esza Mendelssohna, kt
ó
ry usi‡owa‡ jeszcze pogodzi
æ
¿ycie
w dw
ó
ch
œ
wiatach
–
tradycyjnego judaizmu i o
œ
wieceniowej literatury XVIII w.
6
Richard. L. Rubenstein w latach 60. XX w. wyk‡adowca w University of Pittsburgh;
mianowany profesorem nauk religioznawczych i kierownikiem Instytutu Nauk Huma-
nistycznych we Florida State University w Tallahassee; doktor h.c. literatury hebrajskiej
w Jewish Theological Seminary; rabin (judaizm reformowany).
PO AUSCHWITZ
–
POCZ¥TEK HISTORII CZ£OWIEKA?
181
i Eliezer Berkovits.
7
Obaj podejmuj„ ten sam problem odpowiedzialno
œ
ci
za historiŒ. Obaj te¿ podchodz„ do tej kwestii z perspektywy Auschwitz.
Zar
ó
wno bowiem dla Berkovitsa, jak i dla Rubensteina, zag‡ada stanowi
centralny punkt w dziejach cywilizacji europejskiej, a ju¿ na pewno wy-
darzenie to dla nich samych pozostaje jednym z najwa¿niejszych czyn-
nik
ó
w kszta‡tuj„cych
œ
wiadomo
Ͼ
narodow„ i historyczn„
8
niezale¿nie
od tego, w jaki spos
ó
b postrzegaj„ i oceniaj„ ten wp‡yw. W ich podej-
œ
ciach do tematu wida
æ
jednak zasadnicze r
ó
¿nice, kt
ó
rych
Ÿ
r
ó
d‡a mo¿na
siŒ dopatrywa
æ
ju¿ w zapleczu edukacyjnym autor
ó
w.
Rubenstein, identyfikuj„cy siŒ z og
ó
lnym
„
typem
”
Amerykanina, przy-
znaje, i¿ na jego pogl„dy znacz„co wp‡yn„‡ konserwatywny amerykaæski
protestantyzm,
9
filozofia Tillicha i radykalna koncepcja spo‡eczeæstwa
zsekularyzowanego Coxa, Hamiltona i Altizera.
10
Berkovits natomiast,
identyfikuj„cy siŒ jako wyznawca judaizmu z kierunkiem ortodoksyjnym,
otrzyma‡ raczej tradycyjne wykszta‡cenie w berliæskim Rabbinerseminar
f
ü
r das orthodoxe Judentum za‡o¿onym przez Hildesheimera, szczeg
ó
lnie
rozwijaj„c swoje zainteresowania naukowe w dziedzinie filozofii hala-
chicznej zakorzenionej w biblijnym i talmudycznym prawodawstwie. To
zdaje siŒ przes„dza
æ
o istotnych r
ó
¿nicach miŒdzy obu filozofami w poj-
mowaniu historii. Dla Rubensteina wiara w Boga biblijnego jest nie do
utrzymania, a na to miejsce przychodzi trze
Ÿ
wa
œ
wiadomo
Ͼ
w‡asnej od-
powiedzialno
œ
ci cz‡owieka za losy og
ó
‡u. Natomiast Berkovits pozostaje
przy biblijno-rabinicznej koncepcji historii, w kt
ó
rej B
ó
g realizuje swoje
zamierzenia. Oczywi
œ
cie, s„ to tylko surowe, mo¿e nazbyt uproszczone,
rysy koncepcji historiozoficznych obu my
œ
licieli. Mog„ one jednak stano-
wi
æ
punkt wyj
œ
cia do dalszego, bardziej wnikliwego przedstawienia ich
pogl„d
ó
w.
7
Eliezer Berkovits, specjalista od studi
ó
w talmudycznych; d‡ugoletni profesor filo-
zofii w Hebrew Theological College w Skokie, Illinois; w latach 70. XX w. przeni
ó
s‡ siŒ
do Izraela.
8
Nie by‡oby przesad„ stwierdzi
æ
, i¿ szoa stanowi tak dla Berkovitsa, jak i dla Ruben-
steina, g‡
ó
wny punkt odniesienia w powszechnie podejmowanych zagadnieniach sensu
historii, etyki, wyboru konkretnej opcji filozoficznej, nie m
ó
wi„c ju¿ o znaczeniu tego
wydarzenia w problematyce teologiczno-religijnej.
9
„
I am a native-born American who has been [
…
] deeply and persistently influenced
by conservative American Protestantism [
…
]
”
–
R.L. R u b e n s t e i n: After Auschwitz,
s. 178.
10
Rubenstein by‡ s‡uchaczem wyk‡ad
ó
w Tillicha z filozofii niemieckiej w Harvard
University. Trzej pozostali to profesorowie wyk‡adaj„cy w uniwersytetach Wschodniego
Wybrze¿a, pozostaj„cy p
óŸ
niej w stosunkach przyjacielskich z Rubensteinem. Por. tam¿e,
s. 247-258.
182
SEBASTIAN REJAK
Koncepcja historii E. Berkovitsa jest w‡a
œ
ciwie pochodn„ jego prze-
konaæ religijnych. Zgodnie z ortodoksyjn„ doktryn„ rabiniczn„ B
ó
g jest
osob„, kt
ó
ra ingeruje w historiŒ, wp‡ywaj„c w ten spos
ó
b na jej przebieg.
Berkovits akceptuje to stanowisko, cho
æ
w
œ
wietle zag‡ady zyskuje ono
dramatyczne konsekwencje, poniewa¿ tradycyjny judaizm opiera siŒ na
prze
œ
wiadczeniu o boskiej ingerencji w dzieje cz‡owieka
–
zw‡aszcza
w przypadku Abrahama, Moj¿esza, Jozuego czy Cyrusa. Dlatego Berko-
vits bez cienia w„tpliwo
œ
ci przyjmuje wiarŒ w
„
Boga historii
”
.
11
Co wiŒ-
cej, zarzuca wrŒcz my
œ
licielom nale¿„cym do nurtu
„
po-Auschwitz
”
, ¿e
ich
„
naiwny radykalizm [
…
] eliminuje Boga z historii
”
,
12
oraz, ¿e prawie
dogmatycznie stwierdzaj„ oni
„
absolutn„ bezsensowno
Ͼ
(meaningless-
ness) Holokaustu
”
.
13
S„dzi tak¿e, i¿ wielu z nich izoluje zagadnienie za-
g‡ady z ca‡ego do
œ
wiadczenia ¿ydowskiego, tak jakby poza zag‡ad„ his-
toria ¿ydowska by‡a
„
pusta
”
.
14
Rzeczywi
œ
cie, gdy chodzi o Rubensteina, mo¿na m
ó
wi
æ
o skon-
centrowaniu siŒ na temacie szoa.
15
Trudno mu jednak zarzuca
æ
, i¿ nie
docenia‡ dziedzictwa tysiŒcy lat historii
¯
yd
ó
w, tak¿e w ich relacji ze
œ
wiatem zewnŒtrznym (gojim), a zw‡aszcza z cywilizacj„ chrze
œ
cijaæsk„.
Rubenstein nie przemilcza takich fakt
ó
w jak zburzenie Jerozolimy w ro-
ku 586 p.n.e. i 70 n.e., powstanie Bar Kochby w latach 132-135 n.e.;
nawi„zuje do wygnania
¯
yd
ó
w z Hiszpanii w 1492 r., do pogrom
ó
w za
czas
ó
w Chmielnickiego i w latach 80. XIX wieku. Jednak dla niego i dla
wsp
ó
‡czesnych mu pokoleæ egzystencjalnie bli¿szy pozostaje skandal Au-
schwitz i Treblinki. Poza tym w swoim dyskursie Rubenstein przywo‡uje
ca‡y kontekst stosunk
ó
w chrze
œ
cijaæsko-¿ydowskich, a nawet podejmuje
pr
ó
bŒ interpretacji szoa w
œ
wietle psychoanalizy.
16
Wszystkie wzmiankowane wydarzenia, z zag‡ad„ na pierwszym miej-
scu, pozostaj„ dla niego efektem dzia‡aæ cz‡owieka (Historie), a nie osnow„
11
„
Never in the long history of the Jewish people has there lived a generation of Jews,
having experienced so much degradation and humiliation as ours, that has also been
granted such a rich measure of encouragement by the God of history as ours
”
–
E. B e r -
k o v i t s: Faith after the Holocaust, New York 1973, s. 86.
12
Por. tam¿e, s. 88.
13
Tam¿e.
14
Por. tam¿e.
15
Por. After Auschwitz, s. 19.
16
Temu zagadnieniu po
œ
wiŒcony jest ca‡y rozdzia‡ omawianej ksi„¿ki
–
Religion and
the Origins of the Death Camps: A Psychoanalytic Interpretation, s. 29-61. RolŒ psycho-
analizy w wyja
œ
nianiu niekt
ó
rych postaci i pojŒ
æ
judaizmu omawia oddzielna praca Ru-
bensteina
–
The Religious Imagination: A Study in Psychoanalysis and Jewish Theology,
Indianapolis 1968.
PO AUSCHWITZ
–
POCZ¥TEK HISTORII CZ£OWIEKA?
183
boskiej inicjatywy zbawczej (Heilsgeschichte). W swej koncepcji okazuje
siŒ jednak r
ó
wnie konsekwentny jak Berkovits: nie tylko tragedie, ale
i pozytywne przejawy bytno
œ
ci cz‡owieka na ziemi interpretuje od po-
cz„tku do koæca jako dzie‡o ludzkie. Jest to stanowisko godne ucznia
Paula Tillicha. U jego podstaw le¿y bowiem przekonanie o ca‡kowitej
i wy‡„cznej odpowiedzialno
œ
ci cz‡owieka za losy w‡asne i innych. Prze-
konanie to, z kolei, jest skutkiem rozstania z pewnym odwiecznym wierze-
niem, mianowicie z wiar„ w Boga Biblii. Wed‡ug Rubensteina, to dziŒki
Tillichowi w pokoleniu my
œ
licieli, kt
ó
re przysz‡o po nim,
„
znale
Ÿ
li siŒ ta-
cy, dla kt
ó
rych
‘
transcendentny B
ó
g biblijnego monoteizmu
’
‘
umar‡
’ ”
.
17
Na pocz„tku ksi„¿ki After Auschwitz Rubenstein przytacza swoj„ roz-
mowŒ z dziekanem Heinrichem Gr
ü
berem z Ko
œ
cio‡a ewangelickiego
Wschodniego i Zachodniego Berlina. By‡o to zaledwie dwa dni po za-
mkniŒciu granic miŒdzy obiema czŒ
œ
ciami Berlina 13 VIII 1961 r. Roz-
mowa ta, jak pisze Rubenstein, sta‡a siŒ prze‡omowa dla jego pogl„d
ó
w
na temat historii, a dziej
ó
w Izraela w szczeg
ó
lno
œ
ci.
Rozmowa ta popchnŒ‡a mnie do teologicznego stanowiska, z kt
ó
rego nie
by‡o ju¿ odwrotu: je
œ
li naprawdŒ wierzy‡em w Boga jako wszechmocnego
autora dramatu historii i w Izrael jako Jego Nar
ó
d Wybrany, nie mia‡em in-
nego wyboru, jak tylko przyj„
æ
konkluzjŒ dziekana Gr
ü
bera, ¿e Hitler dzia-
‡a‡ mimowolnie jako przedstawiciel Boga, skazuj„c na rze
Ÿ
sze
Ͼ
milion
ó
w
¯
yd
ó
w. Po Auschwitz nie mog‡em ju¿ wierzy
æ
w takiego Boga, ani w Izrael
jako Jego Wybrany Nar
ó
d.
18
Z punktu widzenia ortodoksji, wypowied
Ÿ
ta stawia Rubensteina w do
Ͼ
niekorzystnym
œ
wietle. Jawnie zaprzecza
æ
wybraæstwu Izraela (bŒd„c przy
tym rabinem), to postawa trudna do pogodzenia z odwiecznym przeko-
naniem judaizmu
19
opartym na tek
œ
cie Tory. Kategoria
„
wybraæstwa Izra-
ela
”
jest tu dosy
æ
istotna. Odgrywa‡a ona niepor
ó
wnywaln„ z niczym rolŒ
w
œ
wiadomo
œ
ci Izraelit
ó
w od czas
ó
w Moj¿esza a¿ do dzisiaj. TŒ
œ
wia-
domo
Ͼ
historyczn„ znakomicie wyra¿a hagada paschalna
–
opowia-
danie o wyj
œ
ciu Izraelit
ó
w z Egiptu. Podczas tego opowiadania ka¿dy
uczestnik uroczysto
œ
ci uwa¿a siŒ za jednego z tych, kt
ó
rzy przeszli przez
Morze Czerwone, a zatem za cz‡onka spo‡eczno
œ
ci wybranej. W ten
17
Ten¿e: After Auschwitz, s. 247.
18
Tam¿e, s. 3.
19
W przedmowie do drugiego wydania Rubenstein przyznaje, ¿e po opublikowaniu
After Auschwitz w 1966 r. musia‡ opu
œ
ci
æ
Uniwersytet w Pittsburghu i sta‡ siŒ de facto
„
niezatrudnialny
”
w jakiejkolwiek wsp
ó
lnocie ¿ydowskiej (
„
I became virtually unemploy-
able within the Jewish community or in any community where the Jewish community had
substantial influence
”
). Por. tam¿e, s. XV.
Plik z chomika:
hypover
Inne pliki z tego folderu:
Kowalska-Leder justyna - Dzieciństwo czasu Zagłady.pdf
(238 KB)
62.Szoa-Eksperymenty medyczne.pdf
(48 KB)
65.Szoa-Wspomniena-W pierwszych dniach stycznia 1945 roku.pdf
(36 KB)
49.Szoa-Żydzi w KL Gross-Rosen.pdf
(176 KB)
59.Szoa-Zagłada Romów w KL Auschwitz-Birkenau.pdf
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - Sophie Lynx
- Jessie Rogers
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
(2000) Patriota
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin